Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer/spørsmål rundt Ariya som du ønsker å dele?

Startet av El-inor, søndag 12. mars 2023, klokken 09:41

« forrige - neste »

El-inor

Da er den nye bilen hentet hos forhandler, og den står nå trygt i garasjen - på sommerhjul. Dette både ser og føles svært lovende. Appen er aktivert og innholdet på de to skjermene er utforsket. Det hele virker mer intuitivt enn slik jeg opplevde det både på TM3 og ID.4, men det kan jo skyldes at min grunnutdannelse nå er bedre.

OBS! Bakluka går veldig høyt opp mot taket når den åpnes!

Jeg mener jeg klarte å begrense åpningsvinkelen ved å stoppe luka der jeg ønsker den skal stoppe, og samtidig holde lukke-knappen inne et par sekunder til det kom et bekreftelsesvarsel. Prøv det!

- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Nasseliten

Jeg er storfornøyd med min 63 Advance. Veldig romlig, god komfort og lite støy i kupeen. Og at det er en nydelig bil å se på er jo også et stort pluss. Fiffig med en knapp på siden for å dempe lyset i skjermen og en egen kameraknapp 360 grader om det skulle bli trangt med møtene biler på smal vei.

Har ikke kjørt mer enn 30 mil, men kan ikke komme på noe negativt så langt bortsett fra at når den nå er ladet 100% står det bare 28 mil. Den skal gå 40 mil sommerstid og ute er det -6. Jeg har kjørt mye på motorvei så det er kanskje årsaken? Samme bil sto hos forhandler fjor sommer med oppgitt 43 mil og da var den ikke fulladet engang.

Bakluka er lett å stille inn i ønsket høyde. Heldigvis det gikk bra med fabrikkinnstilte i min fellesgarasje, men i egne garasjer med pulttak er det nok for høyt om man rygger inn ja. Veldig fornøyd med at bakluka alltid åpner seg med en gang når man vifter med foten. Ser andre biler kan slite der.

Veldig mange menyer og valg, men det har gått greit stille alt inn slik jeg ønsker. Eneste jeg ikke har klart å finne ut av er hvordan man kan legge til  bruker nr 2 i appen Nissan connect. Ser på Nissan sine FAQ at det er mulig, men ikke hvordan man går fram. Har søkt på youtube og lest i manualen, men ikke funnet løsningen ennå.

Trådløs Apple carplay sa forhandler kommer med en  oppdatering så foreløpig har jeg bare testet med kabel.









Nasseliten

Jo, en annen ting jeg stusset på og lurer på om er normalt. Det er jo oppvarmet frontrute på bilene og da jeg kjørte til jobb en morgen med sola inn fra skrå, så jeg plutselig under turen et slag finmasket nett i frontruta. Nesten som et bølget rutepapir. Det var ikke lenge jeg så det og det var veldig svakt og ikke sett siden.

Er det riktig at under visse forhold ser man varmetrådene på slike frontruter?

Daniel_0007

Sitat fra: Nasseliten på søndag 12. mars 2023, klokken 22:48
Jo, en annen ting jeg stusset på og lurer på om er normalt. Det er jo oppvarmet frontrute på bilene og da jeg kjørte til jobb en morgen med sola inn fra skrå, så jeg plutselig under turen et slag finmasket nett i frontruta. Nesten som et bølget rutepapir. Det var ikke lenge jeg så det og det var veldig svakt og ikke sett siden.

Er det riktig at under visse forhold ser man varmetrådene på slike frontruter?

Ja helt vanlig på alle biler med oppvarmet front rute, noen ser det mye mer enn andre så noen takler ikke det i hele tatt.
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Sitat fra: Nasseliten på søndag 12. mars 2023, klokken 22:48
Jo, en annen ting jeg stusset på og lurer på om er normalt. Det er jo oppvarmet frontrute på bilene og da jeg kjørte til jobb en morgen med sola inn fra skrå, så jeg plutselig under turen et slag finmasket nett i frontruta. Nesten som et bølget rutepapir. Det var ikke lenge jeg så det og det var veldig svakt og ikke sett siden.

Er det riktig at under visse forhold ser man varmetrådene på slike frontruter?
På Ford sine biler med varmetråder i frontruta så man i alle fall disse godt, men det er 20 år siden. Jeg syntes det var veldig irriterende, og har aldri vurdert biler med varmetråder i frontrute etter dette. Mulig ruter med varmetråd er bedre nå, og jeg vet en del biler har folie som ikke skal være synlig, så varierer sikkert fra bil til bil hvor synlig dette er.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

T-Max

Gratulerer med ny bil El-inor. Har du et bilde? Skulle ønske jeg hadde lest ditt innlegg før jeg åpnet bakluken første gang i min garasje.

Nasseliten, husk at gjettometeret i bilen din anslår en rekke vidde basert på dine siste kjøreturer. Så selv om det står 28 mil, kan det godt hende at du kan kjøre 35 mil, det er mange parametre som bestemmer dette. Jeg har lagt merke til at splitter nye biler viser en usannsynlig rekkevidde. På min bil sto det 566 km (87kWt).

Nasseliten, hvor i Nissan FAQ leser du om bruker nr 2 i appen? Jeg trodde ikke det var mulig? Dvs at bruker nr 2 laster ned app og bruker "min" innlogging, det fungerer jo.

Mine egne erfaringer etter 3 måneder. Jeg har fått den feilmeldingen som flere andre har fått før meg og som gjør at bilen ikke kan holde filen automatisk. Det skal visstnok være sensorer i rattet som ikke fungerer slik de skal og som fører til at rattet må skiftes. Jeg har ventet på et nytt ratt i 3 uker nå. Ellers har jeg noe knirk i taket bak som jeg ennå ikke har funnet ut av. Men dette er å se som bagateller, bilen er strålende. Jeg skulle gjerne hatt en e-4orce men pga liten bagasjeplass og hund, ble det 2wd denne gangen.

Noen "forbedringer" jeg pønsker på er å få mer lys i fotbrønnen, få konstant lys bak og skulle gjerne hatt lys i frontlogo (håper det blir tillatt snart).

El-inor

- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Nasseliten

ok, T-Max. Det er nok grunnen. Jeg tror 63 kwt kan komme opp i 45 mil vakre sommerdager. Den jeg så på i fjor hadde over førr og var ikke fulladet engang. Jeg så i motor at 87 kwt mistet 25% i vintertesten så kan kan jo stemme noe lignende med 63 kwt.

Jeg leste nå at bruker nr 2 til app må ha nøkkel og sitte i bilen og gjennomføre prosessen slik jeg gjorde. Jeg trodde det var en master som måtte gi andre tillatelse. Det er sånn på KONA.

Jeg har ennå ikke prøvd selvkjøring så håper alt er i orden med min så jeg slipper rattbytte.

Jeg håper også på lys i frontlogo. Det er jo lov i USA og hvis logoen er svakt opplyst kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke. Alle ID-bilene med lysstripe mellom frontlyktene er jo ganske voldsomt. Samme med lysgrillen til Skodaen.

Begrunnelsen om at det ikke er lov å lyse opp logo virker jo litt rart da. I allefall når logo er liten og diskret opplyst. Kan jo se for meg ID buzz med opplyst logo kan bli voldsomt


Motvind

Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1. Nissan har tidligere uttalt at de vil kompensere for vekt- og merverdiavgift for Nissan ARIYA. Noen som vet hvordan dette slår ut prismessig/kalkulasjon på en bestilt leasingbil?

2. Jeg skulle opprinnelig motta bilen (e-4orce advance) i mars, men fikk nylig beskjed om at ny estimert leveringstid er 19. mai. Er det påregnelig å forvente ytterligere forsinkelser?

El-inor

Sitat fra: Motvind på onsdag 22. mars 2023, klokken 09:48
Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1. Nissan har tidligere uttalt at de vil kompensere for vekt- og merverdiavgift for Nissan ARIYA. Noen som vet hvordan dette slår ut prismessig/kalkulasjon på en bestilt leasingbil?

2. Jeg skulle opprinnelig motta bilen (e-4orce advance) i mars, men fikk nylig beskjed om at ny estimert leveringstid er 19. mai. Er det påregnelig å forvente ytterligere forsinkelser?

1. På min e-4orce Evolve fikk jeg beskjed om at Nissan ga et rundt og likt beløp i kompensasjon og at det utgjorde kr 30 000,- på min bil. Advance-utgaven blir trolig ikke belastet mva og vil dermed få en lavere kompensasjon. Hvordan dette slår ut på en leasingavtale, kjenner jeg ikke til.

2. Nissan er notorisk upålitelige når det gjelder leveringstider, noe man gjør lurt i å ta høyde for.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Motvind

Takk for raskt svar! Jeg ser for øvrig at jeg skrev feil. Jeg har også Evolve. Antar at det bør ha noe å si på leasingavtale (ettersom det direkte påvirker verdien) i form av at det hvert fall ikke bør bli dyrere. Jeg har fått mulighet til å avbestille senest ila april, men usikker på om det er noe poeng i det.

Svk


El-inor

Sitat fra: Svk på onsdag 22. mars 2023, klokken 18:02
Har lånt en ariya idag.Må si jeg liker den.

Som Hero-medlem har du sikkert masse erfaring med elbiler - vennligst utdyp!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Svk

Mja..
Har egentlig ikke så veldig god erfaring. Meldte meg vel inn her i 2015 når jeg kjøpte e-golf.Solgte denne 6mnd senere da jeg ikke fikk plass til tredje barnesete.
Så kjøpte en Traust 7seter Prius+
Prøvde en leaf i oktober,bestilte en. Men vektavgifta kom og ventetiden var lang.Så impulskjøpte en Atto.Veldig god bil.Men etter noen uker så er det jo ting man savner..større baksete,større bagasjerom,hengerfeste hadde vært kjekkt...
Så har snust litt på større biler.Nytt og brukt.
Det jeg liker med Ariya:
- førermiljø ,fin blanding av knapper og det moderne
-romslig i forseter og bakseter.Greit med luft mellom forseter
-behagelig på veien.
-kult utseende,fint design inni også.Praktisk med flere oppbevaringsrom.
-leveres med skikkelige gummimatter.

Rett og slett en god bil som er lett å like

Prøv selv :-)

El-inor

- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA