Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

#6510
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 19:38
Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 13:44
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 13:17
Igjen, Norge importerer IKKE bauxite, men alumina eller aluminiumsoksyd!
Flisespikking for å dytte diskusjonen vekk fra kommentarer som kan og vil ødelegge poenget ditt.

Vi har hentet Bauxit fra Brasil i mange år, men har funnet ut at man kan raffinere bauxit til alumina, og derved slippe å frakte så mye unødvendige materialer.

Så det blir derfor enda mere fornuftig å sende det til Norge for å produsere råaluminium. 2 kg alumina blir til 1 kg aluminium, så dette blir ganske så gunstig for de totale utslippene.

https://www.hydro.com/no-NO/aluminium/produkter/bauksitt-og-alumina/

Selvsagt hadde det vært bedre å produsere lokalt, også for de landene som råstoffet kommer fra, om det kunne blitt gjort med grønn energi. Men enn så lenge ville det nok blitt gjort med kull, som forøvrig er billig energi men ikke akkurat grønn.

Som Ketill Jakobsen sier det, utslippet blir ikke så stort om man tar hensyn til hvor mye man får fraktet med seg.

Det blir bare for dumt når du legger ut en link som nettopp påpeker at Hydri produserer alumina i Brazil og IKKE importerer bauxitt til Norge. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette?

Har du/dere enda ikke fått med dere at hvis man la ned aluminiumsproduksjonen så ville man frgitt enorme mengder utslippsfri kraft som kunne brukes på annet/andre steder?

Det er enorme mengder med forurensning som en konsekvens av transport av råvarer jorda rundt, like det eller ikke, men nytter ikke å "prate" seg vekk fra det! Et enkelt skip like mye som 50/60.000 fossilbiler.
Jeg har da vitterlig skrevet at vi nå shipper over alumina istedet for bauxit, så nå sparker du opp åpne dører ved å prøve å fremstille det som jeg skrev noe annet.

Det jeg poengterte var at det produktet starter ut fra bauxit, så det blir litt flisespikking å angripe at man sier bauxit. Å henge seg opp i den lille feilen, gjør du utelukkende fordi du prøver å sno deg vekk fra argumentet om at det er en fordel for verden og også Norge, at alumnien gjøres om til råaluminium i Norge, til tross for frakten, fordi man totalt reduserer utslippene.

Selvsagt kan vi bruke energien til annet, men vi produserer altså den minst CO2-skapende aluminiumen i verden. Men du mener altså at det er bedre å gjøre dette i andre land med kullkraft eller energi fra gass eller olje, som altså gir enda større utslipp totalt sett.

Du ser også ut til å ha null problemer med å sende uforedlet energi fra Norge til andre land for å støtte opp andres industri, fremfor å foredle energien i Norge og skape arbeidsplasser her. F.eks. ved å benytte den til å gjøre alumni til aluminium, og derved få arbeidsplassene i Norge.

Og jeg synes det er dårlig politikk å drive plattformene fra grønn energi, så lenge det bare fører til at gassen som ellers ville bli brukt til å lage energi på plattformene, uansett skal brukes til å brennes opp et annet sted i verden. Det reduserer ikke de globale utslippene, det bare forflytter hvor dette skjer.

Om Equinor mener det lønner seg å elektrifisere plattformene, kan de godt gjøre dette ved å bygge ut en havvindpark. Da slipper vi å betale for å dekke opp for at vi går mot energi-underskudd til fastlandet ved å elektrifisere plattformene fra landkraft.

Og så kan de heller tjene mer ved å selge eventuelt overskudd fra havvindparkene til land, eller produsere hydrogen/amoniakk for videresalg.

Og så kan fastlands-Norge nøye seg med å selge overskuddsenergi eller drive reell utveksling, slik at det ikke tømmer vannkraftmagasinene så mye at det fører til fare for at vi selv går tomme på kaldeste vinteren. Men da kan vi ikke ha at f.eks. tyske energiselskaper betaler f.eks. danske vindkraftprodusenter for å IKKE produsere når det fører til overskudd som så hadde blitt solgt tilbake til Norge.

Denne gangen ble vi reddet av at uvanlig mye nedbør kom som regn så seint på høsten at det egentlig skulle lagt seg som snø i fjellene og fylle opp vannmagasinene på våren. Men vi får bare se hvordan dette påvirker påfyllingen videre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

SITAT!

"Vi har hentet Bauxit fra Brasil i mange år, men har funnet ut at man kan raffinere bauxit til alumina, og derved slippe å frakte så mye unødvendige materialer."

Nei, det har vi ikke!

Å hevde at vi har "funnet ut" at man kan raffinere bauxite til alumina må vel være dagens kommentar!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mars 2023, klokken 08:05
Sitat fra: arthur på tirsdag 21. mars 2023, klokken 07:53
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. mars 2023, klokken 07:50
Det finnes behandling for oppheng i uvesentlige detaljer.

https://justmind.nu/vaner-og-atferd/overvinn-ocd-bli-kvitt-tvangstanker-lydbok-mp3

Igjen så går du etter person og vil ikke holde deg til sak, hvorfor det?
Han har ikke nevnt et eneste navn her.
Saken her er sykelig opptatthet av en uvesentlig detalj. Så selv om han nok fant riktig person så dreier det seg om saken ikke personen.

arthur

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mars 2023, klokken 08:05
Sitat fra: arthur på tirsdag 21. mars 2023, klokken 07:53
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. mars 2023, klokken 07:50
Det finnes behandling for oppheng i uvesentlige detaljer.

https://justmind.nu/vaner-og-atferd/overvinn-ocd-bli-kvitt-tvangstanker-lydbok-mp3

Men vi kan vel, muligens, være enige om at to pluss to fortsatt er fire?

Du må gjerne bidra med å forklare hva poenget med Counterpointers innlegg var utover ren personsjikane?

Igjen så går du etter person og vil ikke holde deg til sak, hvorfor det?
Han har ikke nevnt et eneste navn her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 19:38


Det er enorme mengder med forurensning som en konsekvens av transport av råvarer jorda rundt, like det eller ikke, men nytter ikke å "prate" seg vekk fra det! Et enkelt skip like mye som 50/60.000 fossilbiler.

Nå må du ta deg sammen. Du vet like godt som meg at 50/60.000 biler referer til svovelutslipp (og ikke CO2). Det er bare å påby de store skipene å bruke svolvelfritt drivstoff eller at de har utstyr om bord som tar bort svovelet før drivstoffet går inn i motoren. Svovel er heller ikke et stort problem ute på havet (men stort problem i byer).

Hold opp med dine "ro, ro til fiskeskjær" -innlegg!

turfsurf

Hvis CO2 fra de store skipene er det siste vi får gjort noe med, så har vi fremdeles redusert CO2 utslippet i verden med 98%. Så fokuset på reduksjon av CO2 utslipp bør kanskje ligge andre plasser.

F.eks reduksjon av storfeproduksjon og bruk av meieriprodukter. Gjør man det får man og frigjort arealer på størrelse med flere kontinenter til gjenplanting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. mars 2023, klokken 15:30
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 19:38


Det er enorme mengder med forurensning som en konsekvens av transport av råvarer jorda rundt, like det eller ikke, men nytter ikke å "prate" seg vekk fra det! Et enkelt skip like mye som 50/60.000 fossilbiler.

Nå må du ta deg sammen. Du vet like godt som meg at 50/60.000 biler referer til svovelutslipp (og ikke CO2). Det er bare å påby de store skipene å bruke svolvelfritt drivstoff eller at de har utstyr om bord som tar bort svovelet før drivstoffet går inn i motoren. Svovel er heller ikke et stort problem ute på havet (men stort problem i byer).

Hold opp med dine "ro, ro til fiskeskjær" -innlegg!
Her er det nok arthur som har rett. CO2 utslipp for et av de aller største kontainerskipene tilsvarer CO2 utslipp fra 50-60000 biler. Når det gjelder svolvelutslipp er det mer i størrelsesorden 50-60 millioner biler.

Men dette gjelder utslipp for gjennomsnittlig kjørelengde pr år som visstnok er 174000 km pr kontainerskip og 15000 km pr bil, så da tilsvarer utslipp pr km med kontainerskip utslipp fra ca. 5-6000 biler. Ser vi på nyttelast så blir tallene ganske stygge for personbilen som har 5-600 kg nyttelast mot kontainesrskipet sin nyttelast på 150-200000 tonn! Dvs. et kontainerskip frakter ca. 300000 ganger så mye last som en personbil med ca 5000 ganger CO2 utslipp. Dvs. en personbil slipper ut 60 ganger så mye CO2 pr kg last som et kontainerskip.

Det er tatt utgangspunkt. i en bensinbil med utslipp på 0,6l/mil. https://www.faktisk.no/artikler/06w64/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. mars 2023, klokken 15:30
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 19:38


Det er enorme mengder med forurensning som en konsekvens av transport av råvarer jorda rundt, like det eller ikke, men nytter ikke å "prate" seg vekk fra det! Et enkelt skip like mye som 50/60.000 fossilbiler.

Nå må du ta deg sammen. Du vet like godt som meg at 50/60.000 biler referer til svovelutslipp (og ikke CO2). Det er bare å påby de store skipene å bruke svolvelfritt drivstoff eller at de har utstyr om bord som tar bort svovelet før drivstoffet går inn i motoren. Svovel er heller ikke et stort problem ute på havet (men stort problem i byer).

Hold opp med dine "ro, ro til fiskeskjær" -innlegg!

Hva med, forsøksvis, holde seg til sak og ikke være så fokusert på person så får du mere fokus på fakta?

"Drivstofforbruket forteller oss da at de årlige CO2-utslippene fra ett containerskip tilsvarer om lag 56 000 biler, så lenge containerskipet seiler 174 000 kilometer på ett år, og hver av bilene kjører 15 000 kilometer i samme periode."

Et containerskip slipper ut like mye svovelgasser som 104 444 444 biler, altså om lag 100 millioner biler. Det er dobbelt så mange biler som i regnestykket i Facebook-innlegget, og Hassum har dermed god dekning for påstanden, så lenge det er snakk om svovelutslipp. Hadde vi regnet med EUs krav til svovelinnhold i bildrivstoff ville regnestykket vist mer enn 150 millioner biler.

https://forskning.no/klima-forurensning/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler/287052

Sånn, nå kan du tygge deg gjennom kommentarer, innlegg og linker og kanskje roe deg ned litt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

....men er dette ikke å vri seg vekk fra opprinnelige påstand/problemstilling ?   " bedre å la de land som har råvaren til aluminium  å prosessere metallet og foredle varene, som biler, beslag for bygninger, skinner for solsellepanel osv osv. 

Samme om produksjonen går på kull/olje. men spørsmålet er da, har disse lokasjoner alle andre råstoff/materiale som skal for å produsere varene ? Er det nok kompetanse, rett arbeidskraft er de nærme nok markedene som varene skal selges i ?

Hvis noe skal fraktes (da ikke med skip), er det bedre med lastbil/fly ?

Hvis ikke Europa skal få fraktet inn aluminiumsprodukter, hvilket materiale skal erstatte dette - rustfritt stål ?

Klarer ikke se ulempen med å prosessere metall/produkter på fabrikk liggende nær Havn (for motak av materiale og utsendelse av ferdige produkter til andre havner)  kombinert med energi fra co2 fri vannkraft.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på onsdag 22. mars 2023, klokken 18:05

Hva med, forsøksvis, holde seg til sak og ikke være så fokusert på person så får du mere fokus på fakta?

"Drivstofforbruket forteller oss da at de årlige CO2-utslippene fra ett containerskip tilsvarer om lag 56 000 biler, så lenge containerskipet seiler 174 000 kilometer på ett år, og hver av bilene kjører 15 000 kilometer i samme periode."

Et containerskip slipper ut like mye svovelgasser som 104 444 444 biler, altså om lag 100 millioner biler. Det er dobbelt så mange biler som i regnestykket i Facebook-innlegget, og Hassum har dermed god dekning for påstanden, så lenge det er snakk om svovelutslipp. Hadde vi regnet med EUs krav til svovelinnhold i bildrivstoff ville regnestykket vist mer enn 150 millioner biler.

https://forskning.no/klima-forurensning/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler/287052

Sånn, nå kan du tygge deg gjennom kommentarer, innlegg og linker og kanskje roe deg ned litt?


Et stort skip som går døgnet rundt og året rundt (174.000 km tilsvarer ca 5.000 timer med en hastighet på 35 kmt) og bruker ca 50 millioner liter drivstoff, har en formidabel transportkapasitet. Et slik containerskip vil ta en last på ca 97.000 tonn. Transportarbeidet vil da være ca 17 milliarder tonnkm, mens disse bilene som bruker den samme mengden drivstoff, gjør et transportarbeid på ca  109 millioner tonnkm (billast 1,4 personer). Skipet er altså 156 ganger mer effektiv enn personbilen regnet per drivstofforbruk!

Disse tall understreker mitt hovedpoeng at transport på store skip krever minimalt med energi.

Ellers skal jeg medgi at jeg var litt for rask knytte dine opprinnelige tall til svovelutslipp. En vanlig påstand er at 16 av verdens største containerutslipp har samme utslipp som alle verdens biler. Her underslås at dette gjelder svovelutslipp (og ikke CO2) der tungolje som skipene går på som oftest har et høyt svovelinnhold (opp til 35.000 ppm) mens diesel skal ha maks 15 ppm!


daktari

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. mars 2023, klokken 21:12
Sitat fra: arthur på onsdag 22. mars 2023, klokken 18:05

Hva med, forsøksvis, holde seg til sak og ikke være så fokusert på person så får du mere fokus på fakta?

"Drivstofforbruket forteller oss da at de årlige CO2-utslippene fra ett containerskip tilsvarer om lag 56 000 biler, så lenge containerskipet seiler 174 000 kilometer på ett år, og hver av bilene kjører 15 000 kilometer i samme periode."

Et containerskip slipper ut like mye svovelgasser som 104 444 444 biler, altså om lag 100 millioner biler. Det er dobbelt så mange biler som i regnestykket i Facebook-innlegget, og Hassum har dermed god dekning for påstanden, så lenge det er snakk om svovelutslipp. Hadde vi regnet med EUs krav til svovelinnhold i bildrivstoff ville regnestykket vist mer enn 150 millioner biler.

https://forskning.no/klima-forurensning/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler/287052

Sånn, nå kan du tygge deg gjennom kommentarer, innlegg og linker og kanskje roe deg ned litt?


Et stort skip som går døgnet rundt og året rundt (174.000 km tilsvarer ca 5.000 timer med en hastighet på 35 kmt) og bruker ca 50 millioner liter drivstoff, har en formidabel transportkapasitet. Et slik containerskip vil ta en last på ca 97.000 tonn. Transportarbeidet vil da være ca 17 milliarder tonnkm, mens disse bilene som bruker den samme mengden drivstoff, gjør et transportarbeid på ca  109 millioner tonnkm (billast 1,4 personer). Skipet er altså 156 ganger mer effektiv enn personbilen regnet per drivstofforbruk!

Disse tall understreker mitt hovedpoeng at transport på store skip krever minimalt med energi.

Ellers skal jeg medgi at jeg var litt for rask knytte dine opprinnelige tall til svovelutslipp. En vanlig påstand er at 16 av verdens største containerutslipp har samme utslipp som alle verdens biler. Her underslås at dette gjelder svovelutslipp (og ikke CO2) der tungolje som skipene går på som oftest har et høyt svovelinnhold (opp til 35.000 ppm) mens diesel skal ha maks 15 ppm!
Fortsatt ekstremt dårlig egnet for å kjøre barna på cup i helga. Barna veier ikke så mye men trenger litt komfort.
Og for de som bor på landet men jobber på OSL etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA