Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Noterer ellers at vi faller på listen over hvor fornøyde folk er med livet, litt underlig da vel få andre land, om noen, har det like bra som vi har og med et slikt enormt overskudd til å klage?

Apropos overskudd; Norges handelsOVERSKUDD var i januar alene på 102,8 milliarder mens det samlede UNDERSKUDDET i Eurosonen var på 350 milliarder.

Klart vi har gode grunner for å klage, det være seg strømprisen eller veistandarden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:31

Nær markedet betyr vel at aluminiumen kan produseres der det finnes både nødvendige råvarer, bauxite som ikke finnes i Norge, og hvor man også har god tilgang til energi såvel som et stort marked? Så kan heller den aluminiumen som vi trenger her transporteres som et ferdig produkt!

Å produsere aluminium i Norge er veldig fornuftig om en alene ser på energibruk! Om du hadde sjekket litt nærmere, vil du se at det koster ca 0,1 kWh til å frakte 1 kg bauksitt til Norge med skip (skip som tar ca 60.000 tonn bauksitt). Det går med litt under 2 kg bauksitt for å produsere 1 kg aluminium. Altså så koster transporten ca 0,2 kWh per kg aluminium. Dette skal så sammenlignes med hva verket i Norge bruker på å produsere 1 kg aluminium. Der skryter Hydra av at de nå er nede på 12,3 kWh per kg.

Mange skjønner ikke at saktegående store skip har svært lav energibruk per tonnkm last. Dagens motorer har også høy virkningsgrad 50+%.

arthur

Igjen, Norge importerer IKKE bauxite, men alumina eller aluminiumsoksyd!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 13:17
Igjen, Norge importerer IKKE bauxite, men alumina eller aluminiumsoksyd!

Tallene jeg oppgir gjelder for aluminiumoksyd!

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 13:17
Igjen, Norge importerer IKKE bauxite, men alumina eller aluminiumsoksyd!
Flisespikking for å dytte diskusjonen vekk fra kommentarer som kan og vil ødelegge poenget ditt.

Vi har hentet Bauxit fra Brasil i mange år, men har funnet ut at man kan raffinere bauxit til alumina, og derved slippe å frakte så mye unødvendige materialer.

Så det blir derfor enda mere fornuftig å sende det til Norge for å produsere råaluminium. 2 kg alumina blir til 1 kg aluminium, så dette blir ganske så gunstig for de totale utslippene.

https://www.hydro.com/no-NO/aluminium/produkter/bauksitt-og-alumina/

Selvsagt hadde det vært bedre å produsere lokalt, også for de landene som råstoffet kommer fra, om det kunne blitt gjort med grønn energi. Men enn så lenge ville det nok blitt gjort med kull, som forøvrig er billig energi men ikke akkurat grønn.

Som Ketill Jakobsen sier det, utslippet blir ikke så stort om man tar hensyn til hvor mye man får fraktet med seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. mars 2023, klokken 05:28
Sitat fra: RJK på søndag 19. mars 2023, klokken 23:40
Det er bare effekt som i realiteten blir begrenset når de senker fra 1300 MW til 1000 MW.

Effekten senkes fra 1400 til 1100MW.
Det har du rett i.

Jeg tok tillit i tallet 1300 som var brukt over, og verifiserte ikke tallet. Det burde jeg nok gjort. Men reduksjonen er fremdeles 300 MW, altså effekt. Ikke MWh, så poenget består. ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 13:47

Det har du rett i.

Jeg tok tillit i tallet 1300 som var brukt over, og verifiserte ikke tallet. Det burde jeg nok gjort. Men reduksjonen er fremdeles 300 MW, altså effekt. Ikke MWh, så poenget består. ;-)
[/quote]

Effekt uten å ta med tidsaspektet blir meningsløst! 1.100 MW i et millisekund blir 0,3 kWh, altså en helt ubetydelig energimengde. Forskjellen på 1.400 MW over en time mot 1.100 blir derimot så mye som 300.000 kWh!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 20. mars 2023, klokken 14:08
Sitat
Det har du rett i.

Jeg tok tillit i tallet 1300 som var brukt over, og verifiserte ikke tallet. Det burde jeg nok gjort. Men reduksjonen er fremdeles 300 MW, altså effekt. Ikke MWh, så poenget består. ;-)

Effekt uten å ta med tidsaspektet blir meningsløst! 1.100 MW i et millisekund blir 0,3 kWh, altså en helt ubetydelig energimengde. Forskjellen på 1.400 MW over en time mot 1.100 blir derimot så mye som 300.000 kWh!

Nå må du se å forholde deg til realiteten, og det er at det kun er effektkapasiteten som er redusert. Det er ikke satt noe grense på hvor stor energimengde man kan sende ut i løpet av f.eks. et år.

Om effekten utnyttes konstant, så endrer det selvsagt og mengdene vi er i stand til å sende ut, men så lenge dette varierer så mye, så er det i realiteten bare å sende over litt lengre tidsperiode for å sende like mye energi.

Så lenge dette er ment til utveksling og ikke ren transport ut av landet, så påvirkes vi prismessig av kapasiteten vi har mulighet til å sende ut, da prisene som vi ser avhenger av når energien etterspørres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 14:20

Nå må du se å forholde deg til realiteten, og det er at det kun er effektkapasiteten som er redusert. Det er ikke satt noe grense på hvor stor energimengde man kan sende ut i løpet av f.eks. et år.

Om effekten utnyttes konstant, så endrer det selvsagt og mengdene vi er i stand til å sende ut, men så lenge dette varierer så mye, så er det i realiteten bare å sende over litt lengre tidsperiode for å sende like mye energi.

Så lenge dette er ment til utveksling og ikke ren transport ut av landet, så påvirkes vi prismessig av kapasiteten vi har mulighet til å sende ut, da prisene som vi ser avhenger av når energien etterspørres.

Hovedpoenget er at regjeringen ønsker å redusere hvor mye strøm vi sender ut av landet (energi målt i TWh). For øyeblikket har de redusert maksmengden fra 1.400 til 1.100 MW på UK-kabelen, altså blir energimengden redusert i beste fall med 21%.

Norges nettkapasitet til utlandet er ca 80 TWh, altså ca 50% av produksjonen. Utnyttelsen av dette nettet er  typisk 25 TWh eksport og 15 TWh import (netto eksport/overskudd på 10 TWh). Det overføres altså til sammen 40 TWh i utenlandsforbindelsene, altså en utnyttelse på 50%. Om vi hadde ingen utveksling (bare 10 TWh ut) ville utnyttelsen være 12,5%.

Ellers takk for klargjøring mot Arthur!

Counterpointer

Det er jo uansett viktig hva maks effekt er fordi det i lav eller høyprisperioder vil forsøkes flyttet så mye energi som mulig og da vil nødvendigvis mengden også reduseres.

Dette er jo også argumentet som brukes mot ytterligere kabler. Det har noe å si om muligheten økes både for effekt og energi, men kabelen angis i effekt fordi det gir mening for en kabel. Men for Norge er det energien som vi faktisk fyrer med og som derfor styrer prisen.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. mars 2023, klokken 16:42
Det er jo uansett viktig hva maks effekt er fordi det i lav eller høyprisperioder vil forsøkes flyttet så mye energi som mulig og da vil nødvendigvis mengden også reduseres.

Dette er jo også argumentet som brukes mot ytterligere kabler. Det har noe å si om muligheten økes både for effekt og energi, men kabelen angis i effekt fordi det gir mening for en kabel. Men for Norge er det energien som vi faktisk fyrer med og som derfor styrer prisen.

Bare så ingen misforstår - det angis et volum kjøp/salg pr time så for alle praktiske formål er det effekten som brukes i prissettingen.
Det er slik prisalgoritmen er satt opp.  Så er det jo slik at jo mer etterspørsel man åpner opp for - jo høyere vil prisen kunne gå. Dersom man hadde åpnet opp for 300 MW ekstra på NSL kabelen så ville det bidra til å løfte prisen. Videre er det jo slik at jo mindre vann man sitter igjen med i magasinene - jo høyere blir prisen på det vannet som er igjen. Ettersom magasinene tappes ned så vil jo prisen også gå opp for den siste MW man har tilgjengelig gitt at man f.eks ikke har forventinger om mer vann inn som følge av økt tilsig  - redusert eksport kapasitet vil jo også redusere muligheten for energi som kan eksporteres og således virke dempende på prisveksten gjennom f.eks en vinter med eksport.

Pris effekten for 300 MW ekstra eksport mulighet i selve prisalgoritmen må ikke undervurderes når vi snakker om et system som baserer seg på marginalprising.

02jan

Skal jeg ta på meg noen objektive briller, ville jeg tenke at den delen av befolkningen ,som bor i kaldt strøk eller gammelt hus vil i framtiden påføre nasjonen dobbel byrde ?
Staten må inn og subsidiere (strømstøtte) overforbruket for at disse skal holde seg varme + bortfall av eksportinntekter ?

Vil noen tenke at det er urettferdig felleskapet skal være med på å finansiere at noen er så ..... å ikke bo i 0 utslipp eller varmt strøk ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. mars 2023, klokken 17:10
Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. mars 2023, klokken 16:42
Det er jo uansett viktig hva maks effekt er fordi det i lav eller høyprisperioder vil forsøkes flyttet så mye energi som mulig og da vil nødvendigvis mengden også reduseres.

Dette er jo også argumentet som brukes mot ytterligere kabler. Det har noe å si om muligheten økes både for effekt og energi, men kabelen angis i effekt fordi det gir mening for en kabel. Men for Norge er det energien som vi faktisk fyrer med og som derfor styrer prisen.

Bare så ingen misforstår - det angis et volum kjøp/salg pr time så for alle praktiske formål er det effekten som brukes i prissettingen.
Det er slik prisalgoritmen er satt opp.  Så er det jo slik at jo mer etterspørsel man åpner opp for - jo høyere vil prisen kunne gå. Dersom man hadde åpnet opp for 300 MW ekstra på NSL kabelen så ville det bidra til å løfte prisen. Videre er det jo slik at jo mindre vann man sitter igjen med i magasinene - jo høyere blir prisen på det vannet som er igjen. Ettersom magasinene tappes ned så vil jo prisen også gå opp for den siste MW man har tilgjengelig gitt at man f.eks ikke har forventinger om mer vann inn som følge av økt tilsig  - redusert eksport kapasitet vil jo også redusere muligheten for energi som kan eksporteres og således virke dempende på prisveksten gjennom f.eks en vinter med eksport.

Pris effekten for 300 MW ekstra eksport mulighet i selve prisalgoritmen må ikke undervurderes når vi snakker om et system som baserer seg på marginalprising.
Supert. Da er vi helt på linje i forhold til pris

arthur

Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 13:44
Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 13:17
Igjen, Norge importerer IKKE bauxite, men alumina eller aluminiumsoksyd!
Flisespikking for å dytte diskusjonen vekk fra kommentarer som kan og vil ødelegge poenget ditt.

Vi har hentet Bauxit fra Brasil i mange år, men har funnet ut at man kan raffinere bauxit til alumina, og derved slippe å frakte så mye unødvendige materialer.

Så det blir derfor enda mere fornuftig å sende det til Norge for å produsere råaluminium. 2 kg alumina blir til 1 kg aluminium, så dette blir ganske så gunstig for de totale utslippene.

https://www.hydro.com/no-NO/aluminium/produkter/bauksitt-og-alumina/

Selvsagt hadde det vært bedre å produsere lokalt, også for de landene som råstoffet kommer fra, om det kunne blitt gjort med grønn energi. Men enn så lenge ville det nok blitt gjort med kull, som forøvrig er billig energi men ikke akkurat grønn.

Som Ketill Jakobsen sier det, utslippet blir ikke så stort om man tar hensyn til hvor mye man får fraktet med seg.

Det blir bare for dumt når du legger ut en link som nettopp påpeker at Hydri produserer alumina i Brazil og IKKE importerer bauxitt til Norge. Hvor mange ganger må jeg gjenta dette?

Har du/dere enda ikke fått med dere at hvis man la ned aluminiumsproduksjonen så ville man frgitt enorme mengder utslippsfri kraft som kunne brukes på annet/andre steder?

Det er enorme mengder med forurensning som en konsekvens av transport av råvarer jorda rundt, like det eller ikke, men nytter ikke å "prate" seg vekk fra det! Et enkelt skip like mye som 50/60.000 fossilbiler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA