Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, onsdag 08. februar 2023, klokken 08:35

« forrige - neste »

Warlock

Sitat fra: Marsto på fredag 03. mars 2023, klokken 13:25
Nei, jeg har ikke funnet noe om hva som er forandret fra PCU gen2. versjon 066 til 067. Det jeg har funnet er et dokument som skal brukes for å teste at sw oppgraderingen fungerer. Den heter "acceptance test" og skal gjennomføres etter alle oppgraderinger uansett hvor liten den er. Den skal vist også brukes uansett batteritype. Hvilken versjon har du hvis du leser av i Chas?

Fikk endelig sjekket dette, har jo glemt å da bilde av startskjermen til CHAS :)
Vår bil har GEN2f_067_003_00P
Hva nå enn det betyr, og hva er forskjellen fra GEN2a til GEN2G til GEN2f? Forskjellig hardware? Eller type gren i software?

Har du disse .hex-filene liggende?

EDIT: Ser faktisk ut som jeg har noen av disse liggende rundtom på diverse harddisker selv (i alle fall GEN2g_067_005_00P.hex og noe for Gen1?) .... Har ikke rotet med de der egentlig :P

Marsto

Ja, det ser ut til å være mange versjoner av software og jeg har funnet noen lister over hva som er forandret for et par versjoner men ingenting for de versjonene vi har. Det ser ut til å være ganske uryddig og ikke godt nok organisert det arbeidet som ble gjort i software utviklinga hos Think. Det de gjorde var å utvikle en "acceptance test" som ble kjørt når en ny versjon skulle testes. Denne testen ser også helt forskjellig ut fra versjon til versjon. De merket .hex filene med P for permanent og D for development.  Når jeg rotet meg borti dem og oppgraderte PCU så brukte jeg den .hex fila du har funnet. Jeg brukte også den gamle pc med com porter så jeg fikk loader167 programmet til å virke. Jeg ville ikke ta sjansen på at det skulle gå bra med en overgang fra com port til usb heller. Det er vel viktig å ikke rote seg bort i filer lagret som D. Da er man skikkelig ut å kjøre og kan ende opp med en ubrukelig monsterbil :D :D

Edit: Det ser ut til å være en rekkefølge i generasjonene og den vi hadde var Gen2A den dere har er Gen2F og den som ser ut til å være den siste er Gen2G
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Ja, fryktet noe slikt.
Vi får håpe det går bra å kjøre Gen2g software på Gen2a hardware og at dere ikke får noen problemer :)
Det var vel ikke noen mulighet for å ta backup av den softwaren dere hadde før du oppdaterte?

Marsto

Nei, det var ingen back up mulighet som jeg kunne se, men det må være fullt mulig å oppgradere hardware i Gen2 PCU mange ganger med forskjellige versjoner av software.

Jeg har ikke byttet noen form for hardware i PCU før oppgraderingen jeg gjorde fra GEN2A_066_016_02P til GEN2G_067_005_005P 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Det jeg tenker på er at det kanskje er en grunn til at de lagde liktlydende versjoner med bortimot samme seienummer for Gen2a, Gen2f og Gen2g. Og at det da kan være signifikant forskjell fysisk mellom Gen2a, 2b, 3c, osv helt til Gen2g... I alle fall nok til at det kommer først i filnavnet, og så et løpenummer som (til tider) er likt for software-versjonene, men laget versjoner for de forskjellige sub-generasjonene av hardware for samme software. Det kan jo være noen sensorer eller andre deler som er byttet da de var bedre/ikke tilgjengelig/ etc.

Men forhåpentlig vis virker bilen din (som den skal) fremdeles ;)

Marsto

Akkurat og jeg tenker at GEN2 PCU tåler godt software oppgraderinger og kan sammenlignes med en pc som kan oppgraderes fra Windows 95 til Win 7 uten å gjøre noe som helt med hardware. Et eksempel som kan dras frem fra tidligere versjoner er vel at en oppgradering ble gjort for å kunne lade batteriet i veldig kaldt vær fra -21C til -25C.
Så langt ser det ut til å være problemfritt med vår bil etter oppgraderingen.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Joda, men en PC er tusenvis om ikke millioner av forskjellig hardware, og derfor må du inn med forskjellige drivere etc for å få ting til å virke (enten de som er med fra starten, eller det som må legges til som følger med den hardwaren du har ekstra).
Det å ta med alt har man ikke nødvendig vs plass til i det begrensede flash-minnet i PCUen og derfor lager men forskjellige versjoner av samme software revisjon til de forskjellige hardware-versjonene og tar bare med det de trenger. I tillegg kan det være forskjellige innstillinger som blir hardkodet inn til forskjellige versjoner, f.eks hva forskjellige temperatursensore (som jo egentlig måler volt) betyr oversatt til Celsius..
Man har jo ikke plutselig en Mac istedet for en PC bare man klarer å tvinge inn OSX ;)
(så Hardwaren er Gen2a selv om man kjører softwaren til en Gen2g)

Men I ditt tilfelle har det jo gått bra, og det er jo fint. Jeg bare mener man skal være forsiktig md dette, det kan feile. (Da basert på en tolkning av filnavnene)

Marsto

Ja akkurat. Det var sikkert litt mye å sammenligne med en pc men en smart telefon kan være bedre. Der får du bare en fil tildelt og det utgjør oppgraderingen. Jeg er ganske sikker på at man kan reversere PCU oppgraderingene også. Hvis jeg hadde .hex filen fra tidligere kunne jeg lagt den inn og vært tilbake til start.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Jada, man kan nok reversere om man finner rett fil (om man finner den), men virker det så virker det.
Man kan også flashe en telefon med mye morsomt, og ikke alt virker der heller. Man kan faktisk kjøre Android på en iPhone, men ikke iOS på en Samsung ;)
Poenget er at en oppdatring for din bil kanskje burde hett GEN2a_067_005_00P.hex, ikke Gen2g_067_005_00P.hex, og for min GEN2f_067_005_00P.hex  (Jeg har Gen2f_067_003_00P på bilen så nesten siste revisjon av softwaren sikkert (eller firmware om du vil))

Uansett, dette blir vel mer akademisk enn interessant så lenge det funker så funker det :)

Warlock

Har bladd litt rundt om i diverse filer for å prøve å finne ut hva som er endret mellom de forskjellige Gen2 revisjonene A-G. Dokumentet "pcu_variables.pdf" (vedlagt) forteller litt om hvilke verdier man bør sette om man oppdaterer firmware/software for PCU og har eldre revisjoner av hardwaren (og indirekte forteller hva (noen) av forskjellene er). Sikkert ikke dumt å vurdere å sette disse variablene "rett" i alle fall...

Marsto

Ja det er veldig interessant å finne ut hvilke variabler som gjelder etter oppdateringa. Jeg har sett litt på nummereringa som er gjort på PCU versjonene hvor min er Gen2 PCU. Hvis man ser på delekatalogen og hvordan de er nummerert så tenkte jeg det bør være samsvar med merking og hvilken bokstav versjon som kommer opp i SW. Slik det ser ut er den ingenting som samsvarer. På høyre side av PCU sitter en merkelapp som viser produksjonsnummer og serienummer. Den jeg har er merket P/N 590.2050B I en eldre deleliste jeg har står PCU merket med nummer 590.2000E Dette nummeret ser ut til å gjelde Zebra batteri. Hvis jeg ser på delekatalog som gjelder fra april 2011 står Gen2 PCU med delenummer 590.2050C, PCU Gen0 med delnummer 590.2000F og PCU Gen1 med delenummer 590.2005B
Hvis disse numrene skal gjenspeile hvilken bokstav versjon man har av PCU så er den laget A-B-C av Gen2 og A-F av Gen0 og A-B av Gen1. Kanskje dere andre kan sjekke merkelappen på høyre side av PCU og melde tilbake hva som står på den merkelappen? Kanskje jeg er helt på villspor i min logikk her?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei. Veldig gøy å følge. Mye å lære her. Takk for alt dere dokumenterer. Jeg skal lese PCU-numre etter hvert som jeg rekker. Har noen kandidater. CHAS har jeg aldri prøvd.

En annen sak, er at jeg (tror) jeg har hex-fil for programmet som heter FAST. Jeg har forespurt på div forum om dette (uten å si at jeg har en slik fil). For mange er det helt ukjent, mens andre har prøvd og er helt over seg av begeistring Bilen blir godt merkbart sprekere. Nå har jeg snart glemt, men et svar gikk på at det er noe med regenerering som ikke fungerte ordentlig med den programvaren.

Det hadde vært veldig morsomt å prøve, men jeg tør ikke ta sjansen på å ende opp med død bil. :-)
Think lithium

Marsto

Hei worry. Veldig interessant dette her og det du skriver. Chas er programmet du kan bruke til å finne ut hvilken sw pcu bruker og samtidig lese av tilbakemeldinger fra Enerdel batteriet. Warlock innførte meg i bruken og det er den enkleste kabelen å lage for utlesing av verdier fra PCU. Jeg har sett fra andre poster her på forumet at det er en versjon som heter: gen2g_069_001_50p.
Det kan muliges være en av de siste versjonene utviklet fra Think før de absolutt siste bilene i 2011 med ESP. De kan ha en versjon som startet med gen3g_070 fordi det krevde vist en ny sw som tok hensyn til ESP i tillegg til ABS bremser. Den versjonen du beskriver for Enerdel gen2 uten ESP, kan gi betydelig bedre respons på gasspedal og høyere toppfart. Kan du se om din .hex fil er lagret som den jeg nevner?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Marsto på søndag 19. mars 2023, klokken 16:55
Kanskje dere andre kan sjekke merkelappen på høyre side av PCU og melde tilbake hva som står på den merkelappen? Kanskje jeg er helt på villspor i min logikk her?



Vær så god!  :D

Marsto

Mange takk fra Hammerfest. Samme versjon som min. Er spent på om du etterhvert får kontakt med pcu og kan lese av din sw versjon også.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA