Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K + Easee = Svindyrt

Startet av fattigmann1, fredag 17. mars 2023, klokken 20:39

« forrige - neste »

fattigmann1

Flytter inn i et nyoppført sameie. Der har utbygger opprettet avtale med Circle K, som har lagt opp all infrastruktur til installasjon av ladere fra Easee.

Greit nok! Alt er på plass. Så kommer problemet mitt: jeg må punge ut med 20 000kr for en Easee ladeboks fra Circle K. De ladeboksene jeg finner løst koster 6600 fra grossist.

Er det noen som vet om jeg bare kan plug'n'playe en løs ladeboks som ikke er bestilt fra Circle K, eller er det en software lock som vil hindre dette?

Greit at de har lagt opp til at man bare kan sette inn det de kaller en "chargeberry", men 20 000kr for enheten, i tillegg til at jeg må betale månedlig abonnementspris på 79kr, samt et stygt påslag per kWt?

Da kan jeg like så godt kansellere elbilen min og kjøre diesel i ~2 år til.

RJK

Sitat fra: fattigmann1 på fredag 17. mars 2023, klokken 20:39
Flytter inn i et nyoppført sameie. Der har utbygger opprettet avtale med Circle K, som har lagt opp all infrastruktur til installasjon av ladere fra Easee.

Greit nok! Alt er på plass. Så kommer problemet mitt: jeg må punge ut med 20 000kr for en Easee ladeboks fra Circle K. De ladeboksene jeg finner løst koster 6600 fra grossist.

Er det noen som vet om jeg bare kan plug'n'playe en løs ladeboks som ikke er bestilt fra Circle K, eller er det en software lock som vil hindre dette?

Greit at de har lagt opp til at man bare kan sette inn det de kaller en "chargeberry", men 20 000kr for enheten, i tillegg til at jeg må betale månedlig abonnementspris på 79kr, samt et stygt påslag per kWt?

Da kan jeg like så godt kansellere elbilen min og kjøre diesel i ~2 år til.
Skal være enig i at 20 K hørtes mye ut, men du kan ikke sammenligne de ladeboksene du finner til rundt 6 500,- da det ikke er samme ladeboks. Det er mer og mer avansert innmat, i tillegg til at software og firmware er endel mer avansert.

I garasjeanlegget settes det opp Easee Charge som jeg finner hos elbilgrossisten til ca 15 K, mens den du finner til "hjemmebruk" kalles Easee Home. Sistnevnte kan kobles mot 2 tilsvarende ladere (totalt 3 ladebokser), som bør være mer enn nok for en enebolig.

Mens Easee Charge er som nevnt tiltenkt brukt i større ladeanlegg med alt fra 4 ladere og opp til 101 ladere på samme sløyfe (curcuit), men du kan selvsagt ha flere sløyfer og sånn sett få flere hundre ladere på anlegget, som alt administreres sentralt og gjennom ett interface.

Dette gjør som sagt at du ikke kan koble opp en Easee home eller ladeboks fra en annen produsent. Muligens kan du heller ikke gjøre det med en boks du kjøper fra elgrossisten, da de skal være klargjort og innmeldt så langt det går, fra din ladeoperatør.

Du må riktignok "melde" inn boksen når den er koblet opp fysisk for å få startet strøm til ditt punkt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

fattigmann1

Sitat fra: RJK på lørdag 18. mars 2023, klokken 01:59
Sitat fra: fattigmann1 på fredag 17. mars 2023, klokken 20:39
Flytter inn i et nyoppført sameie. Der har utbygger opprettet avtale med Circle K, som har lagt opp all infrastruktur til installasjon av ladere fra Easee.

Greit nok! Alt er på plass. Så kommer problemet mitt: jeg må punge ut med 20 000kr for en Easee ladeboks fra Circle K. De ladeboksene jeg finner løst koster 6600 fra grossist.

Er det noen som vet om jeg bare kan plug'n'playe en løs ladeboks som ikke er bestilt fra Circle K, eller er det en software lock som vil hindre dette?

Greit at de har lagt opp til at man bare kan sette inn det de kaller en "chargeberry", men 20 000kr for enheten, i tillegg til at jeg må betale månedlig abonnementspris på 79kr, samt et stygt påslag per kWt?

Da kan jeg like så godt kansellere elbilen min og kjøre diesel i ~2 år til.
Skal være enig i at 20 K hørtes mye ut, men du kan ikke sammenligne de ladeboksene du finner til rundt 6 500,- da det ikke er samme ladeboks. Det er mer og mer avansert innmat, i tillegg til at software og firmware er endel mer avansert.

I garasjeanlegget settes det opp Easee Charge som jeg finner hos elbilgrossisten til ca 15 K, mens den du finner til "hjemmebruk" kalles Easee Home. Sistnevnte kan kobles mot 2 tilsvarende ladere (totalt 3 ladebokser), som bør være mer enn nok for en enebolig.

Mens Easee Charge er som nevnt tiltenkt brukt i større ladeanlegg med alt fra 4 ladere og opp til 101 ladere på samme sløyfe (curcuit), men du kan selvsagt ha flere sløyfer og sånn sett få flere hundre ladere på anlegget, som alt administreres sentralt og gjennom ett interface.

Dette gjør som sagt at du ikke kan koble opp en Easee home eller ladeboks fra en annen produsent. Muligens kan du heller ikke gjøre det med en boks du kjøper fra elgrossisten, da de skal være klargjort og innmeldt så langt det går, fra din ladeoperatør.

Du må riktignok "melde" inn boksen når den er koblet opp fysisk for å få startet strøm til ditt punkt.

Skjønner, da gir det litt mer mening. Tror du det vil være mulig å spare de 5000kr ved å kjøpe en Charge-boks utenom Circle K?

RJK

Det tviler jeg egentlig på. Det kan være at borettslaget påfører hver ladende bruker en "oppkoblings og klargjøringsavgift" som de uansett vil kreve inn.

Dog, det kan godt tenkes at dette er ulovlig snikinnføring av direktekostnad for oppkobling av infrastruktur, men uten å kjenne tallene bak og forklaring på disse, så vil det rette være å be om en forklaring på hvorfor disse koster 5 000,- mer enn du kan kjøpe boksen løs for.

Det andre som jeg nevnte, er om boksen må være forhåndsmeldt og klargjort for dette. Leverandøren kan ha programmert den på forhånd med visse innstillinger du antageligvis ikke får tilgang eller kunnskap om selv om du spør. Om det er tilfelle, så er det i realiteten ikke mulig.

Men om du kjøper boks via borettslaget, så vil som sagt ikke boksen starte å fungere før du har meldt inn at denne er koblet opp og klar til å aktiveres. Her kan det være at retursignal går tilbake til ladeboksen, og med "feil svar" fra boksen, så vil de svare med at dette ikke er "vår" boks, og nekte tilgang.

Dette siste er litt spekulasjon på hvordan de sikrer at ikke f.eks. flere borettslagseiere går sammen om å kjøpe en offisiell, og så en rekke "ikke-offisielle" bokser, og fordeler merkostnaden for den "offisielle" mellom seg.

Om f.eks. 5 stykk går sammen, så ville dere i tilfelle kjøpt 4 utenfra, og da blir det fremdeles en 1000-lapp fra de fire andre til den som tar utlegget, og alle 5 har spart 4 000 kr hver. Og det er nok penger. borettslaget/utbygger helst ikke vil tape.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

fattigmann1

#4
Sitat fra: RJK på lørdag 18. mars 2023, klokken 13:47
Det tviler jeg egentlig på. Det kan være at borettslaget påfører hver ladende bruker en "oppkoblings og klargjøringsavgift" som de uansett vil kreve inn.

Dog, det kan godt tenkes at dette er ulovlig snikinnføring av direktekostnad for oppkobling av infrastruktur, men uten å kjenne tallene bak og forklaring på disse, så vil det rette være å be om en forklaring på hvorfor disse koster 5 000,- mer enn du kan kjøpe boksen løs for.

Det andre som jeg nevnte, er om boksen må være forhåndsmeldt og klargjort for dette. Leverandøren kan ha programmert den på forhånd med visse innstillinger du antageligvis ikke får tilgang eller kunnskap om selv om du spør. Om det er tilfelle, så er det i realiteten ikke mulig.

Men om du kjøper boks via borettslaget, så vil som sagt ikke boksen starte å fungere før du har meldt inn at denne er koblet opp og klar til å aktiveres. Her kan det være at retursignal går tilbake til ladeboksen, og med "feil svar" fra boksen, så vil de svare med at dette ikke er "vår" boks, og nekte tilgang.

Dette siste er litt spekulasjon på hvordan de sikrer at ikke f.eks. flere borettslagseiere går sammen om å kjøpe en offisiell, og så en rekke "ikke-offisielle" bokser, og fordeler merkostnaden for den "offisielle" mellom seg.

Om f.eks. 5 stykk går sammen, så ville dere i tilfelle kjøpt 4 utenfra, og da blir det fremdeles en 1000-lapp fra de fire andre til den som tar utlegget, og alle 5 har spart 4 000 kr hver. Og det er nok penger. borettslaget/utbygger helst ikke vil tape.

Dette er ikke et borettslag, men et nyoppført sameie hvor utbygger har tatt diverse dårlige valg på forhånd...

Det er i overkant av 50 ladeplasser, så belastning på nettet ble benyttet som en unnskyldning for at det ble brukt en ekstern infrastrukturleverandør.

At jeg må betale to strømleverandører (en for strøm i huset og en for strøm i carporten) er helt utrolig idiotisk og jeg irriterer meg sikkert unødvendig mye over det, men det koster meg bare ekstra fordi utbygger har tatt snarveier.

Utbygger er Trysilhus, forresten 🌞

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA