Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 19:32
Sitat fra: stefse på mandag 13. mars 2023, klokken 15:20
Problemet med brukte elbiler av ymse slag er reparasjon. Det gjelder forsåvidt fossile biler også, men delene er produsert i større kvanta der verden sett under ett. Når 1.gen elbilen ble kjøpt var den i et prisregime med compliance cars og fullt MVA fritak. Når det viser seg at delene ikke er masseprodusert i noe skala, og man må betale full moms på "spesial"deler fraktet og montert i Norge, blir dette risikosport for mange.
Jeg tror TM3 og antagelig Y vil være de eneste bilene det lønner seg å skru på når disse årgangene blir gamle, litt avhengig av hvor mye de ruster. Dyre elbiler som ikke er kurante nok vil fengsle eieren økonomisk, da den er for kostbar til å skrotes, så man blir tvunget til forhandleren for stadige reparasjoner om man er uheldig.


Det siste jeg ville eid når garantien går ut er en Tesla,
Det tror jeg ganske mange deler lik oppfatning av,
om de er lettere og få tak i deler får så være, prisen blir astronomiske forskjeller på reparasjonsutgifter kontra og eie en leaf feks.
Både Nissan,vw,Audi,Mercedes,bmw osv er alle 100 ganger større en Tesla,
Jo mer avansert bilene blir jo dyrere blir det for forbrukere,
Jeg er kanskje den villeste og galeste personen i hele Norge. Jeg kjøpte Norges verste bil med uendelig mye feil og problemer i 2017, en Tesla X. Dum som jeg er så kjørte jeg på nesten 100000 km fram til covid kom til landet, slik at garanti har jeg ikke hatt på nesten tre år. Pga. pandemi og mye hjemmekontor etterpå, samt at jeg tar buss til jobb av og til også så har jeg ikke kjørt mer en 65000 km etter garantien gikk ut. Jeg har ikke planer om å bytte bil, som den ekte selvpineren jeg er. Det hører også med til historien at jeg har aldri hatt andre biler så lenge, og kjørt så langt med dem. Faktum er også at jeg har hatt mye mindre feil og problemer med Teslaen min etter 100000 km enn med noen annen bil jeg har hatt, og de har jeg byttet ut senest ved 150000 km. På toppen av det hele så er det 200 km og tre timer kjøring hver vei til nærmeste Tesla servicesenter.

Jeg vet jo at flaksen må ta slutt en gang, og da kan jo plutselig alt gå galt samtidig. Da angrer jeg sikkert på at jeg ikke solgte driten tidligere, men enn så lenge er jeg en naiv og lykkelig eier av en garantiløs Tesla...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Er det så mye som kan gå galt? Dørhåndtak /åpne mekanisme bakdører og luftkompressor/fjæring?elektronikk? Leste et sted at Tesla hadde biligste frontlykter.var enkelte mercedeser der ei lykt kostet 60.000.
8år garanti på batt og unit?

Tesla er kanskje ikke like bra valg som Corolla,men langt fra det verste.
Personelig så er jeg skeptisk til alt med dieselmotor og alt som er fransk


Ferry

Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:07
starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det,

Nå skjønner jeg at du setter ting på spissen her, men jeg biter på. Hvilken strekning er det du tenker å kjøre med 70 mil og 30 minus? Lurer på om det noensinne i den moderne elbilens historie har vært mulig å finne en strekning på 70 mil der temperaturen ikke er over 30 minus noe sted.  ::)

Arthur Morgan

#108
Sitat fra: Ferry på mandag 13. mars 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:07
starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det,


Nå skjønner jeg at du setter ting på spissen her, men jeg biter på. Hvilken strekning er det du tenker å kjøre med 70 mil og 30 minus? Lurer på om det noensinne i den moderne elbilens historie har vært mulig å finne en strekning på 70 mil der temperaturen ikke er over 30 minus noe sted.  ::)


Det blei satt på spissen ja, men du skal aldri si aldri, vi bor i Norge, vi går mot polsskifte,  kombiner dette med Grand solar minimum som tilsvarer datidens  maunder minimum, søk opp det av anerkjente Valentina,

Det kommer til og bli veldig mye kaldere etter som årene nærmer seg nå fremover.

In this editorial I will demonstrate with newly discovered solar activity proxy-magnetic field that the Sun has entered into the modern Grand Solar Minimum (2020–2053) that will lead to a significant reduction of solar magnetic field and activity like during Maunder minimum leading to noticeable reduction of terrestrial temperature.

og starte opp bensinbilen og kjøre fra Trondheim til Oslo i snitt temperatur på minus 18 som det var her om dagen jeg kjørte,  og vite at jeg kommer lengre en 25 mil som selv de alle beste elbiler sliter med og klare, i de tempraturene,

Husk at det er veldig greit og ha en god sikkerhet i form av ekstra strøm også tilfelle man blir stående på fjellet eller kollone kjøring blir aktuelt der man kanskje må vente i mange timer, hvis man da må stoppe og lade før man i det hele tatt kommer i den situasjonen da blir jo hele poenget spist opp, da blir det en mere vente tid, enda dyrere og kjøre, pluss en ekstra stopp til.


Det er bare og ta en titt ut av vinduet, vi setter stadig kulderekorder over hele verden, ja det er varmerekorder også, (ofte i byer med varm asfalt klimaanlegg osv)  men det er flere kulderekorder satt en varmerekorder, dette året her er det satt mange kulderekorder i Norge, men sånt får sjeldent spalteplass blant de store.

Vi ligger faktisk under normalen hva det kommer til den globale temperaturen i verden!


Bare så det er sagt, Jeg er for grønne lunger i byene, jeg er for ren teknologi, jeg er for at sønnen min skal få vokse opp uten all forurensing som foregår,

Men at dette har innvirkning på den globale tempen og at verden koker, det er det største hoaxen som er funnet på.
Som sagt vi ligger under den globale temp normalen.
Det er solen som styrer klimaet her på jorden og resten av vårt solsystem.


Teknologien må bli bedre på elbiler med tanke på batteriet og rekkvidde. Vi trenger enda flere ladere rundt i landet (og i verden)

Jeg venter på Toyota sine solid state batterier, det vil snu markedet opp ned,
Men da trenger vi infrastrukturen, vi trenger at det blir billigere og lade en det er og fylle drivstoff.

   
Dette er bare en forsmak på hva vi har i vente,



Arthur Morgan

#109
Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
Sitat fra: Ferry på mandag 13. mars 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:07
starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det,


Nå skjønner jeg at du setter ting på spissen her, men jeg biter på. Hvilken strekning er det du tenker å kjøre med 70 mil og 30 minus? Lurer på om det noensinne i den moderne elbilens historie har vært mulig å finne en strekning på 70 mil der temperaturen ikke er over 30 minus noe sted.  ::)


Det blei satt på spissen ja, men du skal aldri si aldri, vi bor i Norge, vi går mot polsskifte,  kombiner dette med Grand solar minimum som tilsvarer datidens  maunder minimum, søk opp det av anerkjente Valentina,

Det kommer til og bli veldig mye kaldere etter som årene nærmer seg nå fremover.

In this editorial I will demonstrate with newly discovered solar activity proxy-magnetic field that the Sun has entered into the modern Grand Solar Minimum (2020–2053) that will lead to a significant reduction of solar magnetic field and activity like during Maunder minimum leading to noticeable reduction of terrestrial temperature.

og starte opp bensinbilen og kjøre fra Trondheim til Oslo i snitt temperatur på minus 18 som det var her om dagen jeg kjørte,  og vite at jeg kommer lengre en 25 mil som selv de alle beste elbiler sliter med og klare, i de tempraturene,

Husk at det er veldig greit og ha en god sikkerhet i form av ekstra strøm også tilfelle man blir stående på fjellet eller kollone kjøring blir aktuelt der man kanskje må vente i mange timer, hvis man da må stoppe og lade før man i det hele tatt kommer i den situasjonen da blir jo hele poenget spist opp, da blir det en mere vente tid, enda dyrere og kjøre, pluss en ekstra stopp til.


Det er bare og ta en titt ut av vinduet, vi setter stadig kulderekorder over hele verden, ja det er varmerekorder også, (ofte i byer med varm asfalt klimaanlegg osv)  men det er flere kulderekorder satt en varmerekorder, dette året her er det satt mange kulderekorder i Norge, men sånt får sjeldent spalteplass blant de store.

Vi ligger faktisk under normalen når det kommer til den globale temperaturen i verden!
Det skal jo ikke være mulig? Verden skal jo koke 🔥
Hvorfor hører vi ikke noe om det?
Det er jo kjempe gode nyheter, eller er det det ?
Vi har ligger under normalen snart siden fjor.

Bare så det er sagt, Jeg er for grønne lunger i byene, jeg er for ren teknologi, jeg er for at sønnen min skal få vokse opp uten all forurensing som foregår,

Men at dette har innvirkning på den globale tempen og at verden koker, det er det største hoaxen som er funnet på.

Teknologien må bli bedre på elbiler med tanke på batteriet og rekkvidde. Vi trenger enda flere ladere rundt i landet (og i verden)

Jeg venter på Toyota sine solid state batterier, det vil snu markedet opp ned,
Men da trenger vi infrastrukturen, vi trenger at det blir billigere og lade en det er og fylle drivstoff.

 
Dette er bare en forsmak på hva vi har i vente,

Ja det er befriende og slippe lade problematikken, ladestasjoner ute av drift, ladestasjoner med vente til på over en halvtime bare for og få ladet,

Har i bakhode  at dette koster meg mer en hva jeg måtte ut med i drivstoff, Jeg veit hva jeg snakker om med min leaf, livet er kort. Har ikke orket lenger til all den irritasjonen...

Arthur Morgan

Her har dere eksempel på hvor mye man må stoppe og lade og hvor kort rekkevidde det er på elbiler om vinteren, (selv de beste) angst for og møte på ladekøer, ladere som ikke fungerer osv.... Nei takk....

Dere som ikke er der ennå, trust me dere vil det 👍

Elbilrace i fartsgrensen (mars 2023)

Hvem kommer først fram i kulden når vi drar fra Sørlandssenteret i Kristiansand til Lade i Trondheim? Mustang Mach-E RWD LR, Kia EV6 GT-Line eller Mercedes-Benz EQE 300?

turfsurf

#111
Sitat fra: Arthur Morgan på tirsdag 14. mars 2023, klokken 04:50
Her har dere eksempel på hvor mye man må stoppe og lade og hvor kort rekkevidde det er på elbiler om vinteren, (selv de beste) angst for og møte på ladekøer, ladere som ikke fungerer osv.... Nei takk....

Dere som ikke er der ennå, trust me dere vil det
Tja, har kjørt over 400.000km med elbil, derav mange ganger 500-800km strekk midtvinters både på tvers og på langs i Norge.

Har fremdeles ikke hatt ladeangst, køangst eller annen angst grunnet elbil. Har holdt på å gå tom med bensinbil og hatt startproblemer med dieselbil flere ganger dog. Luftfilter fullt av snø på Saltfjellet er heller ingen spøk. Driftsikkerhet på fossilbiler er latterlig dårlig sammenlignet med elbiler. Har hatt null driftsstans på våre elbiler, men fossilbilene kan jeg ikke si det samme om. Den ene stoppet på vei ut av døra fra merkeverksted pga samme feil som den var inne for fiks av (1 år gammel bil).

Og bensinstasjoner blir det stadig færre av. Og å slippe den ukentlige turen til bensinstasjonen for å fylle drivstoff er ubetalelig...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Ble endelig kvitt fossilbilen. Forhandler jeg kjøpte den av brukt i 2019 endte opp med å måtte kjøpe tilbake bilen! Satte bilen på service hos Mobile (Honda) i begynnelsen av oktober og for å gjøre en lang historie kort så står den der enda uten å kunne brukes. Trolig får de nødvendige deler i juni slik at de kan sette den sammen igjen og selge den!

SÅ nå har jeg to ny og nyere elbiler og veldig fornøyd. Så får andre heller kose seg med sine fossilbiler!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Syklist

Sitat fra: daktari på mandag 13. mars 2023, klokken 19:27
Interessant tabell om endringer i salg av biltyper 2018-22. Elbiler +200%, bensin og diesel ned 87 og 79%, hybrider ned 50-60%.

https://www.nrk.no/rogaland/salet-av-hybridbilar-stuper_-elbil-tar-over-_-varebilane-star-igjen-1.16327340

Interessant, og langt igjen for varebilene. Grønne skilter og avgiftsreduskjon på fossilvarebiler må fases ut.  Et bra insentiv for elvarebiler vil være høyere avgifter på bensin og diesel.  (Direkte subsidier av elvarebiler i tillegg til momsfritak kan fort føre til gråhandel og re-eksport. Bedre med andre insentiver for bedriftene.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

THE

Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
Sitat fra: Ferry på mandag 13. mars 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:07
starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det,


Nå skjønner jeg at du setter ting på spissen her, men jeg biter på. Hvilken strekning er det du tenker å kjøre med 70 mil og 30 minus? Lurer på om det noensinne i den moderne elbilens historie har vært mulig å finne en strekning på 70 mil der temperaturen ikke er over 30 minus noe sted.  ::)


Det blei satt på spissen ja, men du skal aldri si aldri, vi bor i Norge, vi går mot polsskifte,  kombiner dette med Grand solar minimum som tilsvarer datidens  maunder minimum, søk opp det av anerkjente Valentina,

Det kommer til og bli veldig mye kaldere etter som årene nærmer seg nå fremover.

In this editorial I will demonstrate with newly discovered solar activity proxy-magnetic field that the Sun has entered into the modern Grand Solar Minimum (2020–2053) that will lead to a significant reduction of solar magnetic field and activity like during Maunder minimum leading to noticeable reduction of terrestrial temperature.
Hvor finner du disse temperaturoversiktene? Har du noen andre og mer troverdige tall enn det jeg finner? https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-temperature

Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
og starte opp bensinbilen og kjøre fra Trondheim til Oslo i snitt temperatur på minus 18 som det var her om dagen jeg kjørte,  og vite at jeg kommer lengre en 25 mil som selv de alle beste elbiler sliter med og klare, i de tempraturene,

Husk at det er veldig greit og ha en god sikkerhet i form av ekstra strøm også tilfelle man blir stående på fjellet eller kollone kjøring blir aktuelt der man kanskje må vente i mange timer, hvis man da må stoppe og lade før man i det hele tatt kommer i den situasjonen da blir jo hele poenget spist opp, da blir det en mere vente tid, enda dyrere og kjøre, pluss en ekstra stopp til.
Jeg kjører 6 år gammel elbil som har passert 160k km, og dermed har noe redusert batterikapasitet, men tror jeg skal slite med å komme under 300 km rekkevidde selv i veldig kalde vinterforhold. Hvis jeg har behov, så svinger jeg innom en av MANGE Tesla superladere etter veien og lader opp noen minutter mens jeg tømmer tanken og kjøper meg noe å spise. Vil for all del ikke bli stående fast i kolonnekø, eller vente på åpning av stengt vei uten mat i bilen og med full blære. De gangene jeg har stått i kolonnekø har jeg vært veldig glad for å ha elbil der jeg kan ha det godt og varmt i kupeen i timesvis uten å ha noen motor stående på tomgang,

Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
Det er bare og ta en titt ut av vinduet, vi setter stadig kulderekorder over hele verden, ja det er varmerekorder også, (ofte i byer med varm asfalt klimaanlegg osv)  men det er flere kulderekorder satt en varmerekorder, dette året her er det satt mange kulderekorder i Norge, men sånt får sjeldent spalteplass blant de store.
Ja, det settes lokale temperaturrekorder her og der. I 2021, 2022 og 2023 er det satt kulderekorder flere steder, og det er kanskje flere tiår siden sist det er målt like lave temperaturer andre steder, men likefullt så er 2021 det syvende varmeste året på kloden siden 1880, og 2022 det sjette varmeste året siden 1880. Ikke mye som tilsier at det er flere kulderekorder enn varmerekorder globalt. https://watchers.news/2022/04/15/new-2022-worlds-lowest-temperature-set-on-april-14-at-the-vostok-station-antarctica/

Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
Vi ligger faktisk under normalen hva det kommer til den globale temperaturen i verden!
Dette venter jeg som sagt at du kan finne noen kilder som bekrefter.

Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
Bare så det er sagt, Jeg er for grønne lunger i byene, jeg er for ren teknologi, jeg er for at sønnen min skal få vokse opp uten all forurensing som foregår,

Men at dette har innvirkning på den globale tempen og at verden koker, det er det største hoaxen som er funnet på.
Som sagt vi ligger under den globale temp normalen.
Det er solen som styrer klimaet her på jorden og resten av vårt solsystem.
Ja, solen er det som bestemmer klimaet på jorden, og som sørger for all fornybar energi som vi produserer. Med lavere solaktivitet kan vi jo få litt hjelp til å bremse utviklingen i drivhuseffekten. Under "Den lille istid" fra midt på 1500-tallet og til ut på 1800-tallet var temperaturen anslått til ca. en grad kaldere i verden enn snittemperaturen før de siste årenes eksplosive økning i global temperatur. Hvis en ny liten istid kan gi oss en grad lavere snittemperatur enn vi ellers vil få, så er det jo mulig å holde seg innenfor tograders-målet til FN. Dvs. med lav solaktivitet kan vi være så heldige å få hjelp til å hindre koking av jorda.

Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
Teknologien må bli bedre på elbiler med tanke på batteriet og rekkvidde. Vi trenger enda flere ladere rundt i landet (og i verden)

Jeg venter på Toyota sine solid state batterier, det vil snu markedet opp ned,
Men da trenger vi infrastrukturen, vi trenger at det blir billigere og lade en det er og fylle drivstoff.

   
Dette er bare en forsmak på hva vi har i vente,
Dette er jeg enig i, men jeg er usikker på om det er Toyota som vil gi oss brukbare solid state batterier. Elbiler, lading, infrastruktur for lading osv. vil forbedres raskt om mye etter hvert som overgangen fra fossil til elektrisk energi skyter fart de neste tiårene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: Arthur Morgan på tirsdag 14. mars 2023, klokken 04:50
Her har dere eksempel på hvor mye man må stoppe og lade og hvor kort rekkevidde det er på elbiler om vinteren, (selv de beste) angst for og møte på ladekøer, ladere som ikke fungerer osv.... Nei takk....

Dere som ikke er der ennå, trust me dere vil det 👍

Elbilrace i fartsgrensen (mars 2023)

Hvem kommer først fram i kulden når vi drar fra Sørlandssenteret i Kristiansand til Lade i Trondheim? Mustang Mach-E RWD LR, Kia EV6 GT-Line eller Mercedes-Benz EQE 300?
De startet med 85%, de ladet kun på Mer-ladestasjoner fordi de var sponset, selv om de passerte hundrevis av andre ladere, de ladet ikke under matpause for at sammenligningen skulle være lik. Hadde de planlagt mat og lading samtidig hadde de ikke hatt behov for flere stopp. En slik langtur er ikke et problem selv for meg som syns det er for mye ladestyr med elbiler, problemet oppstår først i helt andre scenarier, med henger, uten destinasjonslading og så videre.

Har kjørt elbil i 6-7 år, med mye langkjøring, ofte på typiske utfartsdager fordi vi følger skoleferiene, og har aldri stått i ladekø.

Øyvind.h

Jeg skjønner fortsatt ikke logikken ved å velge alle de ulempene fossilbil har 360 dager i året, fordi den gir noen fordeler enkelte ganger i året.

Blir som å gå med dykkermaske hele året fordi det gir det er så praktisk de gangene på stranda hvor jeg vil fridykke litt :D

Etter 10 år og rundt 200.000km med elbil, hvorav flere langturer på oppunder 1000km på en dag, er det klart jeg har opplevd en og annen ladekø. Noen forsinkelser på enkelte langturer. Noen ville vært mer praktisk med fossilbil.
Men 3600+ dager har jeg hatt en bil som rett og slett er bedre, mer komfortabel, tidsbesparende, rimeligere i drift. Kanskje 30-40 dager har det vært ulempe med elbil i form av noen ladekøer, noen ladepauser jeg ellers ville hoppet over etc.
Det ville vært hinsides all fornuft å sikre seg mindre tidsulempe de 30-40 dagene i bytte mot en haug ulemper 3600+ dager. Det gir rett og slett ingen mening.

Og dagene jeg har kjørt 1000km har elbilen kanskje påtvunget noen ekstra pauser, men det er strengt talt bare positivt mtp trafikksikkerhet å ikke ture på i 8 timer fordi det er fysisk mulig. Tur/retur Bergen var vel rundt 950km. Da ble det et par ekstra pauser, men til gjengjeld var jeg frisk og opplagt hele turen fordi jeg måtte strekke på beina et par ganger mer enn jeg måtte gjort med fossilbilen. Den ville lagt til rette for mer utrygg kjøring rett og slett, så noen av de "ulempe" dagene er strengt talt dager med fordeler.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Arthur Morgan på tirsdag 14. mars 2023, klokken 04:50
Her har dere eksempel på hvor mye man må stoppe og lade og hvor kort rekkevidde det er på elbiler om vinteren, (selv de beste) angst for og møte på ladekøer, ladere som ikke fungerer osv.... Nei takk....

Dere som ikke er der ennå, trust me dere vil det 👍

Elbilrace i fartsgrensen (mars 2023)

Hvem kommer først fram i kulden når vi drar fra Sørlandssenteret i Kristiansand til Lade i Trondheim? Mustang Mach-E RWD LR, Kia EV6 GT-Line eller Mercedes-Benz EQE 300?

Hvis det er Nissan Leaf (coldgate) du er vant med så skjønner jeg dine kvaler mot elbil. Dersom du heller kjøper en BMW i4 eller hvilken som helst Tesla så vil du kunne kjøre 1000 kilometer så fort du bare vil. Tesla-Bjørn har gjort oss den tjenesten å teste en haug med biler på en slik distanse i ulike temperaturer.

Tesla har bygget ut svært mange superladere, og har planer om å bygge en haug til. Fremtiden er elektrisk for folk som bor i Norge...også når nordmenn skal til sør-Europa... har hatt Tesla siden 2014, og har aldri vært lettere å kjøre elbil...særlig bra i -10 grader, hvor bilen smelter snøen etter kort tid...
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Enig i at langtur ikke er et problem - ihvertfall for Tesla-eiere. Med henger er saken en annen. Greit, jeg behøver det ikke hver dag men orker ikke styret med å leie.

En annen ting er at med økonomi i kollaps så er det smartest å beholde den gamle bilen en stund nå.

Elbil er bedre enn sex

Slapp av. Den sittende regjering har 2,5 år igjen, og den følger situasjonen nøye, og vil oppdage at det lett kan koste langt mer å kjøre elbil enn en dugandes fossilbil, og en dag vil de nok si følgende:
"Heisann, folkens. Nå har vi gjort det så kostbart å kjøre elbil og fjernet de fordelene som gjorde det lettere å leve med ulempene ved elbil, at nå velger flere folk nyere fossilbiler i stedet.
-Vi må gjøre det ENDA mer kostbart å kjøre fossilbil."
Da tenker jeg folk vender tilbake til elbil igjen, og dessuten vil lav etterspørsel etter å bytte ut den bilen en har i dag skape et fremtidig vakuum i omsetningen, og en dag tar det seg kraftig opp igjen, akkurat som med boligbyggingen som nå opplever sterk nedgangstid.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA