Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service

Startet av Kim-, onsdag 08. mars 2023, klokken 22:12

« forrige - neste »

Kim-

Ser det kreves service hvert år for å få 10 års garanti på batteriet.

Noen som ser noen priser for service?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mondeo

Virker som man får med 3års serviceavtale om man kjøper nå iallefall. Vet ikke om det hjelper deg.

Ellers finner jeg ingen priser. Må kanske maile en forhandler for å få en sum.

Limodriver

Prisen for treåring serviceavtale var prissatt til kr 11500 da jeg fikk tilbud.

Det gir kr 3833 pr service.

Toyota har vel også klart å «eliminere»
konkurranse fra frittstående verksteder ved å gi 10 års garanti når serviceprogrammet følges på merkeverksteder.

Electric cars in Norway

Ja det er den veien det går....

Mondeo

Sitat fra: Limodriver på torsdag 16. mars 2023, klokken 22:12
Prisen for treåring serviceavtale var prissatt til kr 11500 da jeg fikk tilbud.

Det gir kr 3833 pr service.

Toyota har vel også klart å «eliminere»
konkurranse fra frittstående verksteder ved å gi 10 års garanti når serviceprogrammet følges på merkeverksteder.

Så garantien frafaller om man benytter andre verksteder?

THE

Jeg sliter med å finne serviceintervall på bz4x, men alle usikre kilder jeg finner sier hver 15000 km eller hver 12. måned avhengig av hva som kommer først. Hvis man har service inkludert i tre år, så "mangler" man 6 servicer for å sikre seg ti års garanti. Dvs. ca. 24000,- ekstra over 6 år for å sikre seg garanti på bilen til 10 år/200000 km, og det vil jeg si er en rimelig pris for utvidet garanti.

Prisen over gjelder jo bare for de som holder seg innenfor 15000 km/år. Med mitt gamle kjøremønster på 40000 km/år så må jeg ha bilen inn på service tre ganger i året, og garantien på 200000 km hadde bare vart 5 år uansett, men hvis man fortsetter med Toyota original-service etter 200000 km er passert så får man jo også 10år/1milion km batterigaranti. Uansett så har jo Toyota en god nybilgaranti på 5år eller 200000 km, og den får man vel uavhengig av hvor man tar service?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Limodriver

Serviceavtalen som er inkludert er tre servicer i løpet av tre år eller 45000km. Det gir 15000km/12mnd serviceintervall.

Reklamasjonsretten vil en ikke miste uansett hvor (og om) en tar servicene så lenge det mangelen ikke oppstår som følge av et foreskrevet vedlikehold som ikke er utført og har resultert i mangelen.

Garantier er en forpliktelse fra forhandler/importør som tilbyr noe mer enn reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven. Det er her Toyota synes å ha vært lure ved å tilby lang garanti (på bekostning av rekkevidde?) dersom en gjennomfører serviceprogrammet på merkeverksteder. Etter det jeg har forstått kan en ta service på et ikke merkeverksted når bilen er mer enn 5 år og miste garantien. Men, dersom en igjen tar service på merkeverksted vil en revitalisere garantien med 12mnd fra service på merkeverksted.

Med såvidt mye surr, rot og ulike krav fra de enkelte merkene tror jeg det ville vært fornuftig og klokt å selge bilene med f eks 10 års fritt vedlikehold inntil en gitt og rimelig kjørelengde. 10-års bekymringsfritt bilhold til en noe høyere kjøpspris fremstår som ren nytelse.

igniztion

Det er vel ikke lov å kreve service på merkeverksted for å opprettholde garantien, men det blir eiers ansvar å skaffe dokumentasjon på at alle servicepunkter og rutiner som er angitt av produsent er fulgt ved hver service, samtidig som evt. deler og arbeid som er utført er innenfor spesifikasjonene som produsenten angir.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Limodriver

Sitat fra: igniztion på lørdag 18. mars 2023, klokken 22:37
Det er vel ikke lov å kreve service på merkeverksted for å opprettholde garantien, men det blir eiers ansvar å skaffe dokumentasjon på at alle servicepunkter og rutiner som er angitt av produsent er fulgt ved hver service, samtidig som evt. deler og arbeid som er utført er innenfor spesifikasjonene som produsenten angir.

Jeg mener de kan stille krav om å utføre service hos merkeverksted for å opprettholde garanti, men ikke tap av reklamasjonsretten. Garanti skal tilby noe utover den lovpålagte reklamasjonsretten og vil etter min mening være et avtaleforhold som tilbys av forhandler/importør. En kan velge å ikke overholde avtalen og frasi seg garantien eller oppfylle avtalen.

Her vil det naturligvis være gråsoner. Imidlertid er jeg helt enig i at de fleste slike garantikrav er større forsøk på bondefangeri enn noe annet.

arthur

EU-krav (rettighet), man trenger ikke å benytte merkeverksted for å opprettholde garantien.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Klykken

Sitat fra: arthur på søndag 19. mars 2023, klokken 14:06
EU-krav (rettighet), man trenger ikke å benytte merkeverksted for å opprettholde garantien.
jo. Garanti er noe produsenten stiller med med sine vilkår, og (deler av) den kan de fraskrive seg hvis vilkårene er brutt (innenfor rimelighetens grenser, naturligvis). Reklamasjonsretten kan de ikke skrive seg vekk fra, og den får du benytte deg av mot produsenten uavhengig av hvilket verksted som har gjort tidligere servicer gitt at det kan dokumenteres.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Klykken

Det der får du garantert ikke gjennomslag for hvis det gjelder batteri eller annet høyspent tilknyttet batteri. Greit nok med det mekaniske, som er årsaken til parentesene i innlegget over.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

snakkesalig

Sitat fra: Klykken på mandag 20. mars 2023, klokken 08:45
Det der får du garantert ikke gjennomslag for hvis det gjelder batteri eller annet høyspent tilknyttet batteri.

Hvorfor ikke?

suverin

Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 06:35
https://bil24.no/nei-garantien-ryker-ikke-om-du-bytter-verksted/

For den generelle 5- års fabrikkgarantien krever ikke Toyota at man benytter merkeverksted, slik jeg leser vilkårene på nettsiden. Det står dog at for Toyota Relax med inntil 10 års garanti må det utføres hos merkeverksted (les mer i lenken nederst).

Dette står på Toyota sine sider for den utvidede "serviceaktiverte garantien"/Toyota relax:
"Ved kjøp av ny Toyota kan du oppnå inntil 10 års garanti med Toyota Relax - en serviceaktivert garanti. Garantien gis årlig fra år 4 til bilen er 10 år eller i inntil 200.000 km (det som først inntreffer), ved årlig utført Toyota Originalservice hos et autorisert Toyota-verksted i Norge."

5 års fabrikkgaranti:
"Garanti dekker enhver feil som skyldes fabrikasjons- eller monteringsfeil. Den gjelder 5 år normal bruk eller 200.000 km (det som først inntreffer) uten kilometerbegrensning det første året"

Generelle garantier:
"For at garantien skal være gyldig, skal service og reparasjoner utføres i henhold til fastsatte spesifikasjoner og instruksjoner som beskrevet i brukerhåndboken. Det er bileiers ansvar å dokumentere at vedlikeholdet er utført hvis det ikke tas på et autorisert Toyota-verksted i Norge. Velger du et Toyota-verksted vil de stå ansvarlige for alt arbeid og garanti."

https://sulland.toyota.no/toyota-garantier
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA