Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2 - mange bekker små blir til et stort problem

Startet av havardolini, mandag 13. mars 2023, klokken 15:39

« forrige - neste »

havardolini

Jeg har nå vært eier av en 2020 Polestar 2 Performance i halvannet år. Den har også de andre pakkene, så jeg tror den har det meste av utstyr som var mulig å få da den var ny.
Jeg liker en førersentrert bil, så for meg er det et pluss at føreren pakkes litt inn. Jeg er drøyt 1.80 høy, så P2 passer meg fint.
Når understellet strammes godt til, så stortrives jeg med å kjøre svinger, den tåler å bli presset. Jeg liker også godt hvor kjapt sånn som f.eks. traction control reagerer. Jeg kjører på full en pedals-kjøring året rundt, og er aldri redd for at bilen drar av veien av den grunn, selv på hålkeføre.

Men så til det jeg finner forbausende lite informasjon om: Så godt som all programvare i bilen er jo bare noe uferdig makkverk! Som en Volvo-forhandler sa til meg; Vi som har Polestar 2 er beta-testere for Volvo. Vi får alle feilene og så får Volvo den samme programvaren når feilene og problemene er rettet.
Programvaren føles veldig uferdig, og ny funksjonalitet klattes på i form av en app her og en app der.
Hvorfor man ikke kan skreddersy hva man vil se i displayet bak rattet, er en gåte for meg.

Appen er et eneste stort sorgens kapittel i seg selv! Den er treg, lite responsiv, og full av feil. Den er også svært fattig på funksjonalitet.

En dag for et par måneder siden virket ikke varmeaparatet i brennende kulde!
Så våknet det plutselig til liv igjen etter at jeg hadde låst og åpnet bilen igjen. Volvo-verksted fant ingen feil.
Ladetidsestimeringen er fullstendig på jordet nå på vinteren.
Både infotainmentsystemet og den andre(kommunikasjons-systemet?) trenger jevnlige restarter for å virke sånn noen lunde.
Jeg har slitt med at den ikke vil lade til 100% de gangene jeg vil det, og at den lader til 100% når jeg har satt den til 90. Den har også helt av seg selv valgt å lade til 100% etter å ha stått rolig på 90% noen timer.

Keyless har jeg gitt opp å få til å fungere.
Jeg måtte bytte dempere foran etter at de originale begynte å rakle ved ujevnheter i veien. De måtte også justere og smøre opp bakdemperne, da de begynte å gi en ganske irriterende knirkelyd.

Polestar kunderservice gjør ikke stort annet enn å be meg om å restarte.

Jeg har vondt for å tro at dette bare gjelder meg. Er det noe som har endret seg til det bedre for de bilene som kjøpes ny nå?
Får jeg samme programvaren som nye biler?

Polestar ser ut til å legge mye penger i merkevarebygging og det å kapre nye kunder, min mening er at de gjør forbløffende lite for å holde eksisterende kunder fornøyde.

Jeg tror ikke selv at jeg er en sur person, men P2 får lokket frem surheten i meg:)

E-Trond

Har 22 modell tatt ut i februar for et år siden.
Synes programvaren fungere godt og har hatt lite problemer. Er rask og ingen lagging.
Digital Key på mobilen fungerer,men bruker fysisk nøkkel normalt sett. Stoler ikke på mobil/app og slike usikre metoder.  8)
Appen er litt treg av og til og kunne hatt litt mer funksjoner.
Har ikke hatt noen mekaniske eller elektriske problemer med bilen.

Men ser at selv nye Tesla har programvare problemer, og de skal jo være de beste på dette,men får alikevel problemer.
Så dette er nok noe som man ikke kommer unna med dagens biler,dessverre.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

rowu98ab

I fare for å virke surpomp så har jeg heller ikke opplevd bare positive ting med bilen. Fikk den levert oktober 2021, da var varmepumpe en del av utrustningen, har begge pakkene, 4WD. Helt enig med det positive som blir nevnt, herlig å kjøre, føler meg alltid trygg på vinterføre og matrixlysene er fantastiske.

Oppsummert av det negative. Fire ganger på verksted for å få restartet alt. SOS-knappen lyste i dashbordet, kartet ville ikke starte, nettet virket ikke, bilen ville ikke hente ned oppdateringer. Nøkkelen virket ikke lengre, selv ikke med knappene, måtte bruke mobilen. Etterhvert streiket den også og bilen måtte taues til verksted. Det var fjerde gangen. Kundeservice sier som nevnt, forsøk å restart på begge knappene inne i bilen og på skjerm. (Det forslaget gav de alle gangene selv om jeg nettopp hadde sagt at jeg hadde forsøkt det, virker som jeg snakker med en chatbot.)

Ulyd i hjulopphenget bak, virker som det kan være fjærer eller støtdempere som ikke orker mer. Tar det neste gang jeg uansett må inn på verksted.

Skiftet frontrute to ganger, virker som en liten stein fra bilen foran bare skal lage steinsprut og sprekk. Er det lavere kvalitet på rutene nå til dags? Har kjørt 18.000 km.

Treg å åpne bilen med mobilen (Iphone 13) i lomma når jeg tar i håndtaket, som om den skal tenke seg om før den sier ok, det er greit, du kan få komme inn i bilen din. Bagasjerommet låser seg sjeldent opp med mobilen i nærheten. Sensoren under bilen virker med fysisk nøkkel, med mobilen gjør jeg det kun når det ikke er folk i nærheten, ser jo ut som en full sjømann som veiver med beina uten at det skjer noe. Om vinteren (?) tar det gjerne flere forsøk for å låse/låse opp bilen med å holde/ta i håndtakene.

Ikke lett å få ut fukt fra kupeen, bakvinduene dugger permanent til, må kjøre luftanlegget på full guffe mens jeg kjører.

Selv om cruise controllen med lane keep (eller hva det heter) er bedre enn før, opplever jeg for ofte at bilen vil bremse uten grunn for så å gi fart igjen.

Jaja, men bilen er god å kjøre da...
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

rmi

Sier meg fullstendig enig i at bilen er god å kjøre, og programvaren får alt for ofte frem surheten i meg, og kundeservice fremstår som oftest som en chatbot dessverre.

For meg virker det som de kun har ansatt juniorutviklere, for mer rot med versjonsoppdateringer har jeg aldri vært ute for i noe system (jobber som it-konsulent og er borti mye forskjellig programvare).

Panduck

"Appen er et eneste stort sorgens kapittel i seg selv! Den er treg, lite responsiv, og full av feil. Den er også svært fattig på funksjonalitet."

Når jeg trykker på "Lås opp" knappen i appen, låser bilen seg opp nesten umiddelbart. På BMWen tok det gjerne ett minutt før bilen ble låst opp. Ofte måtte jeg trykke flere ganger.

Dette med app og bil virker det kun som om Tesla får ordentlig til, stort sett uansett hvilken del av forum jeg leser på, er det folk som er frustrert over apper som ikke fungerer. Sammenliknet med Nissan og BMW appene som en rekke ganger var totalt ubrukelig, synes jeg Polestar appen faktisk virker proff. På BMW appen måtte jeg logge meg inn flere ganger per mnd, noe som ble ekstremt irriterende når jeg bare skulle starte varmeapparatet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA