Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Flatt 12 V batteri

Startet av Ironic5, mandag 13. mars 2023, klokken 18:07

« forrige - neste »

Ironic5

3'dje gang på ett 1/2 år er min 1 år gamle bil død. 12 V batteri har spenning rundt 3-5 V disse gangene. Bilen kjøres jevnlig og står på lading hjemme. Nå stod den i 2 dager, men på lading. Hyundai vil ikke bytte batteri da de måler det til brukbart (??).  Jeg har montert en batteri overvåker bestilt på nett (Bluetooth) som viser rare spennings sykluser. Ingen systematisk lading når står i ro. Hyundai assistanse dekker ikke tauing til verksted når bilen kan startes (jumpstart), mens merkeverksted understreker at den må kjøres inn uten at batteriet lades. Så jeg risikerer å måtte ta regninga selv for både tauing og feilsøk på en 1 år gammel bil pga et regelverk som motarbeider hverandre. Andre som har erfaring med tilsvarende?? Hvordan kan verkstedet påstå at ett 12 V blybatteri er ok etter å ha vært tappet til 3-5 V tre ganger?

ProsjektX

Etter forbrukerkjøpsloven så har forhandler 2 muligheter for utbedring. 3. gang er det mulig å heve kjøpet. sørg for å ha alle reklamasjoner skriftlig og dokumentert. så krev heving av kjøpet for å legge press på dem, og evt vurder om du gir dem en sjanse til eller står på ditt...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

arthur

Å få rettens kjennelse på å heve kjøpet på en bil grunnet dette batteriet tror jeg ikke vil gå.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thomas Parsli

Sitat fra: arthur på torsdag 16. mars 2023, klokken 12:29
Å få rettens kjennelse på å heve kjøpet på en bil grunnet dette batteriet tror jeg ikke vil gå.

Så lenge bilen ikke kan brukes som forventet, er det uvesentlig hva årsaken er.
Problemet er vel programvarefeil ved lading av 12V, hvis det fikses får ikke eier et problem før neste vinter.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Det er ingen automatikk i at en får heve kjøp etter at samme feil er rettet 2 ganger og oppstår tredje gang. Selger kan ha rett til ytterligere avhjelpsforsøk. Med mindre lovverket er endret siden jeg var student :)

Straks batteriet har vært nede på 3v må du regne med redusert kapasitet. Det kan til en viss grad testes. Du kan også sjekke 12v spenning mot spenningstabell og se hvor lang tid det tar å lade opp med ekstern lader for å få en indikasjon på restkapasitet.

Forhandler bør bytte 12v batteri, legge inn eventuelle oppdateringer og teste fix for 12v forbruk de kjenner til (ladeluke er vel nevnt).
Jeg så litt på lading av 12v og hvordan det styres med odb når jeg hadde I5. Årsaken var at jeg ikke stolte på hyundais lading av 12v, og som forventet gikk 12v tom i kulda på fjellet en helg på hytta. I etterkant har jeg kjøpt en booster, for 12v er det flere produsenter som ikke får helt til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ProsjektX

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mars 2023, klokken 14:43
Det er ingen automatikk i at en får heve kjøp etter at samme feil er rettet 2 ganger og oppstår tredje gang. Selger kan ha rett til ytterligere avhjelpsforsøk. Med mindre lovverket er endret siden jeg var student :)

Det er et primært krav at feilen skal være "ikke uvesentlig"; om ikke bilen kan startes må det nok sies å være oppfylt. Er feilen kompleks å feilsøke etc, kan det være at forhandler vil gis et 3. forsøk på utbedring, hvis det er sannsynlig at feilen da vil rettes. Som sagt, jeg ville prøvd å dokumentere så nøye som mulig, og melde til forhandler hver gang bilen ikke kan startes, og ikke booste selv...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Ironic5

Takk for Feedback så langt. Selv om svarene i hovedsak har dreid seg om hevet kjøp eller ikke. Jeg er genuint mer interessert i å finne årsaken. Internasjonalt er problemet beskrevet mange ganger, og gjennomgangstema er at Hyundai sitter på hendene sine og dysser ned problemet. Hver gang jeg snakker med hyundai oppfører de seg som om det er første gang de hører om dette. Kjøpte og installerte en spennings logger. Noen som kan forklare meg de repeterte dippene i spenning hvert 30 min??
[/img]]

Øyvind.h

#7
Batterispenningen faller under belastning.
Kanskje spenningsfallet du ser skyldes at bilens systemer starter opp?
Lagde aldri en slik logg med odb2.

Har du koblet opp bilen mot noe smart styring som potensielt kontakter den jevnlig for å sjekke status? Eks tibber eller annet? Usikker på om det kan være en forklaring da jeg mener å huske Hyundai har en maks grense for antall spørringer før bilen krever ny start. I så fall vil grensen kjapt nås.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ironic5

Bilen er ikke (som jeg kjenner til) koplet opp mot noe automatisk. Denne loggen er generert uten bilen tilkoplet lader. Drivbatteri på 80%.

Amatøren

Har du smartlading?

I så fall les denne.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

power59

Interessant kurve dette!

Den lange jevne trenden først på natta uttrykker forbruket i standby-elektronikken (radioer for mobilnett og nøkkel mm.). Forbruket kan ev. estimeres vha. spenningsfallet, tiden for spenningsfallet og størrelsen (Ah) på 12V batteriet.

Dippen midt på natta og etter kjøring vil jeg anta skyldes temperaturkondisjonering av hovedbatteriet ved at kjøle/varme-pumpe for batteriet startes opp. Av hensyn til enkeltcellenes funksjon er det en fordel med mest mulig lik temperatur gjennom hele batteripakken.

Etter at bilen har vært kjørt så er celletemperaturene mere variable og behovet for kondisjonering større. Derav flere start/stopp etter kjøring enn midt på natta når bilen har stått i ro.


ProsjektX


  • Sjekk Ioniq 5 Facebook gruppe for Norge. Mange som har problemer med 12v
  • sjekk din vin her om det er aksjoner https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen/#/. Blant annet ladeluke har vært et problem relatert til 12v utlading
  • det ryktes at 12v problemet er større ved < 20-30% ladestatus på høyspenningsbatteri
  • legg press på forhandler!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

power59


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA