Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, onsdag 08. februar 2023, klokken 08:35

« forrige - neste »

Warlock

Ja, flere CAN-meldinger rapporterer hva de har av spenning rundt om, både på 12V og på 400V, jeg er dog litt usikker på hvor mye man kan stole på de verdiene... Det ser også ut som den faller til under 10V på sekunder om kontaktorene ikke er lukket....
CAN-melding 0x301 melder f.eks om "sys_voltage" men den går litt veggemellom ved oppstart...
Jeg vet ikke hvordan den måler eller "gjetter" seg frem til rett verdi, men den "målingen" skal komme rett fra batteriet.
Det man kan legge merke til er at den overstiger hva som er maks lov i noen tidels sekunder i loggen for der feil oppstår, men ikke der feilen ikke oppstår. Likevel trigges ikke feilmelding om for høy spenningsverdi...
Som sagt, jeg vet ikke om man helt kan stole på det som gjetter spenningene her...

EDIT: her må jeg ettergå litt verdier og se om dette er konsekvent oppførsel...

Warlock

Ser ut til å vær en red herring det spenningsnivået i 0x301 ja... Det ligger som regel under 400V på scans, uavhengig om det er powerlimit eller ikke...

Marsto

Hei igjen til dere. Ja, da har jeg forstått hva du mente, worry. Man må være to for å greie den målingen du etterspør, ja. Når blir de strømuttakene strømsatt? Er det når tenning settes på eller må man starte bilen for å få full spenning der? Ellers er det vel ikke så mye annet å gjøre enn ta ned batteripakken igjen. Jeg er egentlig litt spent på det Warlock nevner om det er en mulighet for at noen tilkoblinger til Mlec kan ha en eller flere løse kontakter.
Vi får se, men i dag etter resetting av feilkodene kunne jeg kjøre hele dagen med mange start og stopp uten problemer. Hvis man går tilbake til Savvycan meldingene er det også en observasjon jeg gjør i 0x610. Der starter loggen opp i feilfri tilstand med 2 stk. koder om kontaktor tilstand for deretter å rapportere 0 koder. Med powerlimit skjer det samme i starten men etter en lang periode går det over til å rapportere 9 koder.  Er det mulig å si noe om hva dette kan skyldes?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Jepp, de står i det famøse dokumentet "Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0" :P

Jeg jobber med en ny DBC-fil som oversetter de kodene til tekstlinjer for oss, men ikke kommet så langt ennå..
Fra side 9:

BMS_Contactor_Conditions_Code:

9   PreCharge Retry Fault            (K)
Samme som vi har funnet andre plasser, og (K) betyr den skal rsette seg selv etter at man har skrudd av tenningen.

2   All Internal Slave Data Not Received
Alle RLEC her ikke rukket svare ennå, den forsvinner vel av seg selv etterhvert.




BMS_Highest_Err_Reason (side 10):

12   PreCharge Retry Fault
Den feilet etter andre forsøk på å lukke precharge.

10   No PCU Data Received (Messages 310 and 311)
Samme som vi diskuterte lenge opp i tråden....

Marsto

Akkurat....super forklaring... skjønner mye mer nå med gode forklaringer. Når det står (K) bak koden går den direkte til historisk hvis neste start går bra. Det er akkurat det vi ser i ThinkTechsenter også, i klartekst. Tenkte de neste dagene å holde 12V startbatteriet (som er helt nytt) konstant toppladet når bilen er parkert. Bruker en vanlig Ctek lader som har ladekabel ferdig påkoblet batteriet. Det er bare for meg å plugge inn laderen når den parkeres. Det høres faktisk ut som at oppstarten og kontaktorene slår inn raskere når batteriet er toppladet så får vi se om powerlimit dukker opp igjen med denne rutinen.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

 :+1:

Høres ut som en bra plan det. Er også vert å merke seg at ting starter jo opp når man har nøkkelen i "kjør" posisjon (posisjon II) og om man venter litt der i noen sekunder før man vrir over til "start(motor)"  (posisjon III) får jo ting bedre tid på seg...

Hadde vært kult om en kombinasjon av disse to, toppladet 12V, og litt endret start-prosedyre, er nok til å holde feilen unna...

Marsto

Jepp...det blir rutinen de neste dagene. Hvis det blir bedre skal jeg forbedre den direkte tilkoblingen til batteriet med denne. Den indikerer når batteriet trenger lading eller ikke med grønn, gul og rød lampe.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

ja, fin den der. Var akkurat en sånn jeg hadde satt på for oss. Den stikker ut på undersiden av panseret og kan lett trekkes frem når jeg ønsker benytte den uten å åpne panseret. Dytter den bare litt godt inn når den ikke er i bruk
(den er stripset fast til noe mer lengre inn).
Ellers finnes det også batteriladere du kan få koplet på DEFA varmesystemet ditt, men de er vel ganske dyre.

Marsto

Siden power limit begynte å slå inn gjerne etter parkering over natta har jeg nå tilkoblet 12V lader hele tiden når bilen ikke er i bruk. Det ser ut til å fungere fordi nå har bilen stått urørt i 3 døgn og startet på første forsøk i dag. Dette lover bra og vil fortsette ei god stund med denne rutinen da ladeledningen jeg kjøpte på Kjell.com gjør det lettere å tilkoble. Ledningen stikker ut gjennom et tilpasset hull i grillen i stedet for å åpne panseret hver gang. Oppdateringer kommer når noe nytt skjer.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/biltilbehor/kjoretoylader/ctek-indicator-eyelet-m8-ladekabel-p44947   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Bare en liten oppdatering om at det ser ut til å være en god løsning å holde 12V batteriet toppladet hele tiden. Jeg har nå kjørt hver dag denne uka uten startproblemer. Kontaktorene slår inn som de skal og det går helt fint å foreta mange start og stopp hele dagen. Skal fortsette med dette nå i noen dager til før jeg slutter å lade 12V batteriet en stund. Da blir det spennende å se om power limit dukker opp igjen. Ny oppdatering kommer om en stund.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Helt topp om dette løser problemet. Men det skal jo ikke være slik.
Kan det være at du har for lav spenning pga. dårlig kontakt et sted? Jeg kom på at CommTool rapporterer to spenninger, det synes i ett av bildene dine. Jeg oppfatter at det er 12V inn til BMS'en, og også spenningen i EPO-kretsen. Er de litt lave? Se bildet commtool.analog.msf, i innlegg 13. feb.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Veldig interessant det du har sett her. Det er akkurat noe jeg har hatt mistanke om lenge. Når det kun dukker opp power limit på dashbordet er det kun 12V anlegget som har et problem. Veldig interessant å forske mer på dette, men hvordan skal man gå frem? Det blir veldig interessant å se om det du beskriver er et problem som utløser power limit. Jeg skal nå plugge inn Commtool å logge om dette gir utslag med og uten power limit. Vi får se. I mellomtiden vet du hva disse parameterene betyr: hdw_EPO_V_filt ?   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei. Nei, det gjør jeg egentlig ikke.
Men EPO er jo sikkerhetskretsen i PCU'en. Så jeg bare tipper at det blir en slags internspenning i PCU'en. Eller når jeg tenker mer på det; det er kanskje spenningen avlest etter at den har vært gjennom hele runden (crashbryter, pcu-lokk, varmeapparat-kontakter osv). Da er det vel ikke så rart om den er lavere enn den andre.
Think lithium

Marsto

Dagens start gikk helt feilfritt. Bilen er full ladet på begge batteriene. Koblet på Commtool og legger ved bildet av kolonnen som viser 12V in og Volt måling i EPO. Har kommet så langt at i variabelen "hdw_EPO_V_filt" betyr EPO Emergency Power Off. Tenker høyt og da kan vel "hdw" bety hardware?  Jeg leser i Enerdel battery pack master manualen at det er MLEC kortet som overvåker og aktiverer EPO når det er påkrevet. Jeg tenkte også at EPO aktiveres når den lille røde kollisjonsbryteren i motorrom blir aktivert ved en frontkollisjon. Det er ihvertfall viktig at denne bryteren har 12V. Den kontrolleres av en 7,5A sikring i sikringskonsollet på passasjersiden.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

ja, den kretsen går også gjennom diverse høyspentplugger (stiftene i midten av høyspentpluggene), motoren, og noe annet jeg ikke helt husker i farten (man kan se det i "A306 MY2011 Pre-series Wiring Diagrams" (blokkdiagrammet side 4, si fra om noen trenger dette dokumentet)). Så det er en sammenhengende sløyfe gjennom alle enheter som er "skumle" eller kan fortelle noe har gått galt (som krasj-sensoren). Brytes sløyfen vil MLEC kople fra batteriet sporenstreks. (Derfor må du også ha blindplugg i de HV-uttakene som ikke er i bruk (eller i det miste en binders som erstatning for metallbøylen i midten av HV-pluggen), ellers vil ikke bilen lukke kontaktorene og gi 400V)
Ikke en umulighet at CAN-verdien du har funnet rapporterer hva spenningsverdien er etter hele denne sløyfen.

"HW EPO - 12 volts" er en av verdiene som dokumentene sier kreves for å "operate the battery pack", Og signalet "Sys_EPO_Emerg" i CAN-melding 0x303 er "Loss of Emergency Power Off signal detected" så du har nok helt rett i din "gjetting" ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA