Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, onsdag 08. februar 2023, klokken 08:35

« forrige - neste »

Marsto

Plugget ut både den runde og den firkantede kabelkontakten som er tilkoblet pcu. Brukte litt Biltema oxide clean og påfølgende contact protect. Kunne ikke se med det blotte øye noen antydninger til fukt men uansett er behandlingen bare bra for kontakt pinnene. Monterte pluggene og startet bilen som normalt uten noen problemer. Tenker nå at jeg skal starte bilen hver dag fremover for å se om power limit plutselig skulle dukke opp igjen. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Som jeg skrev over kommer feilen av at can-meldingene 0x310 og 0x311 ikke komme frem.
Ut fra dolumentet "Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0" ser vi følgende forklaring:

"1.  CAN messages 310 and 311 must be received every 200 ms (+/- 50 ms).
(The data in these messages may be all zeros, however signals PCU_TIM_En and PCU_DCDC_En are commonly set to 1 in the vehicle.  The BMS does not use these signals, but the messages must be received in order to determine that a vehicle controller is present.)"

og

"If all other conditions to pull in the contactors is optimal, the BMS will wait up to 4 seconds to receive CAN messages 310 and 311, at which time it will perform the contactor energize sequence (including contactor tests, precharge, etc.).  If the BMS does not receive messages 310 and 311 within this time, the BMS will set the BMS_Contactor_Conditions_Code variable (Msg EDL_Data00) to No PCU Data Received (decimal 11) and leave the contactors de-energized until these messages are received.  During operation and after PCU communications has been established, if messages 310 and 311 are lost for 1 second, the BMS will open the contactors and set the same Contactor Conditions Code mentioned above."

Dette er altså en test som skjer før den prøver precharge, og forsvinner om den får signalene (men ligger selvsakt igjen i "historic"). På 4 sekund bør man ha fått opp spenningene på det meste til at signalene når frem, så sant det ikke er en løs/irret kabel (eller noe mer galt)... At den forsvinner indikerer også vakkelkontakt en plass, men de er svart vanskelig å spore... sjekk også gjerne for løse jordledninger...

Nå kan man vel kanskje ikke forvente å fine ut av alle "hickups" som skjer en gang og forsvinner på en 13år gammel bil heller, så dukker den kke opp igjen er et vel bare å ignorere den feilen ;)

Warlock

Ja, enig i at den kontakten ser fin ut, og kontaktrens er ikke en dum ting uansett nei...

Marsto

Helt perfekt diagnose analyse igjen. Det fremstår som fullt forståelig at noen meldinger må komme frem før pre charge på Mlec kortet starter opp. Det var det jeg hadde i tankene i en tidligere post om den 4 sekunders perioden kan forlenges til f.eks. 6 sekunder?  Det er jo fullt mulig å programmere Can meldinger via Commtool men hvordan kan man gjøre det så denne perioden varer lenger enn det som beskrives i VehicleCANBusGuideV3.0?
Er dette mulig vil pre charge motstanden ikke bli belastet mer enn nødvendig da dette skjer i forkant.  Her er igjen er et klipp og lim fra guiden og kan denne 4 sekunder perioden reprogrammeres til f.eks. 6 sekunder via commtool og eventuelt C167 loader for å sende omprogrammering som flash meldinger til pcu :

If all other conditions to pull in the contactors is optimal, the BMS will wait up to 4 seconds to receive CAN messages 310 and 311, at which time it will perform the contactor energize sequence (including contactor tests, precharge, etc.).  If the BMS does not receive messages 310 and 311 within this time, the BMS will set the BMS_Contactor_Conditions_Code variable (Msg EDL_Data00) to No PCU Data Received (decimal 11) and leave the contactors de-energized until these messages are received. 

Uansett er bilen fullt kjørbar med diagnose verktøy som kan slette feilkoder, så om det samme skjer igjen når bilen blir stående over tid og power limit kommer, skal jeg prøve å slette feilkodene via Commtool. Hvis dette går er man ikke avhengig av Think Techsenter for å slette alle feilkoder. Se vedlagte bilde. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Det er EnerDel batteriet som har lagret denne begrensingen, og jeg vet ikke en gang om Think selv kunne endr den uten få batteriene omprogrammert av dem. Uansett bør det være rikelig med tid om alt er som det skal med bilen.

Ja, det står i dokumentet nevnt over hvilken CAN melding man skal sende for å slette feil, så sånn sett kan vi sende (med mer eller mindre knoting) fra hva vi vil, inklusive BauDemo sitt Duinomite Robometer, eller savvyCAN, men det er nok veldig mye enklere å gjøre det i Techcentre eller CommTool.

Det er jo også av interesse at du tar et SavvyCAN scan fra før du starter opp bilen til du stopper den igjen(etter ca 30sek til 1minutt?) når den virker som den skal også. Det er jo svært sjeldent man har logger fra fungerende biler å sammenligne med når man leter etter hva som er galt og hva som er vesentlig/uvesentlig av hva man finner...

Marsto

Den er grei, ja. Tar en full scan av frisk bil imorgen formiddag og poster tilbake. Blir spennende å høre om du klarer å se noe som kanskje kan sammenlignes med Thinken dere har, kanskje?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Startet dagen med diagnose og koblet på pcan adapter og startet opp Savvycan med godt håp om at bilen skulle starte feifritt. Men neida, den gikk i power limit igjen så jeg lagret loggen som Savvycan med power limit. Slo av tenning og startet Commtool for å se om det var mulig å slette feilkodene. Det ble suksess og hører igjen siste del av kontaktorene slå inn. Bilen er startbar. Deretter slo jeg av tenning for å prøve Savvycan igjen og denne gangen sikret jeg en feilfri logg fra tenning på til start og deretter til stopp av bilen. Jeg dobbeltsjekket med Thinktechsenter om alle feilkoder var slettet og det var de. Det er veldig greit å vite at feilkoder kan slettes med Commtool. Da blir man ikke så veldig avhengig av bare en programvare. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei. Dere holder ut! Veldig bra, vi følger fortsatt med. :-)

En liten ide', fra en som er bedre med slegge enn voltmeter...
Jeg oppfatter at dere mistenker at precharge går for sakte. Kanskje har dere gjort dette uten at jeg har forstått det, men hva om dere måler spenningen i power-uttaket på PCU i oppstarten? Med et instrument som kan vise spenningskurven i oppstarten?
Think lithium

Marsto

Hei worry. Fint å se at flere er interessert i dette. Jeg lurer litt på hvor du mener det kan måles spenning. Kan du beskrive hvor dette er mulig? Power uttaket er ukjent for meg. Jeg legger ved et par bilder av PCU den gangen jeg skrudde den ut for å skifte sikringer. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Beklager, jeg mener uttaket til varmeapparatet. Der har dere allerede en plugg med tamper det kan måles på.
Siden varmeapparatet er i stand til å ta knekken på precharge-motstanden, så tenker jeg at man burde se noe der.
Think lithium

Marsto

okay, da skjønner jeg. Ja jeg har faktisk prøvd å luke ut om det er varmeapparatet som er skylden i precharge oppførselen. Det jeg gjorde var å plugge ut varmeapparatet og ikke ha det tilkoblet ei ukes tid. Da var ikke varmeapparatet med i oppstarts sekvensen men det ble etter hvert power limit når bilen sto parkert i 3 dager. Jeg begynner å helle mot at det er 12V lav spent problemer ett eller annet sted som forårsaker precharge timeout som igjen forårsaker enda en feilkode som sier at precharge maxer ut på antall ganger den prøver.     
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Bra test, greit å vit også det funker å slette feilmeldinger fra CommTool :)   :+1:

Kikka litt på Savvy-can loggene, og det er stort sett det samme altså. Begge log-filene viser dog at det tar litt tid før ting rapporterer inn rett. Så spørs om man må vri nøkkelen helt op på "run", vente litt før man så vrirhelt til "start" etter et sekund eller to, slik som Arnies sønn anbefaler for Li-ion batteriene. Vet ikke om det har noe å si for de feilutslag du får dog.

Leste også litt i dokumentene, og egentlig skal precharge-feilkodene slettes når man skrur helt av tenningen, så i teorien burde bilen starte på et senere forsøk med det du har av feil. Prøve mange ganger på rapen er dog ikke helt heldig for precharge-motstnden. Jeg frykter det er en løs kabel eller noe i den dur. Ble kontaktene til MLEC godt festet? husker jo noen av klipsene der var blitt klekkne og sprukket. Håper virkelig ikke en av de har ristet løs. Er merkelig at den oppfører seg fint og pyntelig etter du har fått start den dagen dog....
Hele greia er litt merkelig egentlig... 😅

Warlock

Ja, sjekk om det er løse jord og/eller 12V kabler en plass, 12V som ikke når frem eller vakler er roten til mye voldt i biler, og kanskje spesielt Thinene....

worry

Jeg fikk med meg at du har koblet vekk varmeapparatet, så det er ute av bildet.
Men for å gjenta meg selv; 400V-spenningen på forbrukssiden synes på direkten i de uttakene. Så jeg innbiller meg at man burde se hvordan precharge gjennomføres der. Det kan jo hende at det fortsatt er 400V en stund etter at tenning er avskrudd, og at dette gjør at to startforsøk kan fungere.
Det er jo nettopp advart om man skal vente litt før man rører noe på 400V-anlegget i bilen. Det tyder på at spenningen ikke dumpes med en gang.
Rart om ikke DC-HV spenningen i PCU kan leses ut i en CAN-melding?
Think lithium

Warlock

Worry har et poeng, det er bare en annen enhet som eventuelt drar mye strøm, og det er motoren, noe annet er jo egentlig ikke koplet til, selv om strømmen går gjennom PCU. Man kan sjekke de tre kablene det er tatt bile av med et klo-ampmeter på hver kabel, men fryker også de er for trege til å vise noe saklig, spesielt siden man gjerne samtidig må sitte inne i bilen når man vrir om nøkklen også...
Forhåpentligvis klarer vi avsløre noe før vi kommer helt til slike forsøk?

Jeg leser litt loggfiler her, både friske og med feil, og det tar oppmot 4 sekunder før MLC raporterer at den laveste cellespenningen er oppe på noe jeg vil tro er rett verdi. Den rapporter nesten i 2 sekund at laveste celle er 0V...
Litt morragretten MLEC?
(Tror det rett og slett tar sin tid for RLECene å måle alle cellene og rapportere tilbake til MLEC som videresender infoen... Sikkert laget for Tydalen den bilen der (er ikke kommunevåpenet 3 T'er? Ting Tar Tid)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA