Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024 Hyundai Kona?

Startet av Stjerneglis, tirsdag 20. desember 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på tirsdag 07. mars 2023, klokken 12:08
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. mars 2023, klokken 09:33
Tipper den nye vil nok bli litt dyrere enn dagens modell, vil tippe 420 000 så den blir litt billigere enn model y rwd.
I tilfelle så priser de seg vekk. Greit den kommer med endel etterlengtede forbedringer som større plass, både i baksete og bagajerom, "original" frunk (som så stilig ut, og med ok plass), bedre tilhengerkapasitet, V2L, raskere lading (flatere/jevnere kurve formoder jeg) med 41 min til 80 %, og langt bedre interiør.

Men for egen del synes jeg den blir alt for dyr når man kan plukke opp en TMY med langt raskere lading, mye større plass, mer enn dobbelt så stor tilhengerlast, raskere bil generelt, bakhjulsdrift vs fremhjulstrekk, og mest sannsynlig langt bedre nav og appløsning, for ca samme prisen.

Ja, jeg tror faktisk den er så mye bedre på det meste, at jeg tenker jeg aksepterer fantombremsing (aldri opplevd på Kona) og manglende sensorer (tror Tesla kommer med løsning via Tesla Vision til sommeren, senest høsten), da de ikke er kritisk om mangler.

Det eneste jeg kommer til å savne, er nok HUD som jeg er veldig glad i. Men jeg tenker man kan prøve ut en slik jalla ettermonterbar sak. Tross alt, Kona sin HUD er av det aller enkleste slaget, så tipper det neppe blir veldig mye værre, selv om HUD slik f.eks. Volvo løser det, hadde vært langt bedre.

EDIT: Den skal visstnok få oppvarmet ladeluke, som svar på problemer med fastfryst ladeluke. Smart!

vel kona og niro har vært ganske likt priset, ihvertfall i det siste, og niro koster nå fra 420k for ev versjonen
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. mars 2023, klokken 13:22
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. mars 2023, klokken 12:08
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. mars 2023, klokken 09:33
Tipper den nye vil nok bli litt dyrere enn dagens modell, vil tippe 420 000 så den blir litt billigere enn model y rwd.
I tilfelle så priser de seg vekk. Greit den kommer med endel etterlengtede forbedringer som større plass, både i baksete og bagajerom, "original" frunk (som så stilig ut, og med ok plass), bedre tilhengerkapasitet, V2L, raskere lading (flatere/jevnere kurve formoder jeg) med 41 min til 80 %, og langt bedre interiør.

Men for egen del synes jeg den blir alt for dyr når man kan plukke opp en TMY med langt raskere lading, mye større plass, mer enn dobbelt så stor tilhengerlast, raskere bil generelt, bakhjulsdrift vs fremhjulstrekk, og mest sannsynlig langt bedre nav og appløsning, for ca samme prisen.

Ja, jeg tror faktisk den er så mye bedre på det meste, at jeg tenker jeg aksepterer fantombremsing (aldri opplevd på Kona) og manglende sensorer (tror Tesla kommer med løsning via Tesla Vision til sommeren, senest høsten), da de ikke er kritisk om mangler.

Det eneste jeg kommer til å savne, er nok HUD som jeg er veldig glad i. Men jeg tenker man kan prøve ut en slik jalla ettermonterbar sak. Tross alt, Kona sin HUD er av det aller enkleste slaget, så tipper det neppe blir veldig mye værre, selv om HUD slik f.eks. Volvo løser det, hadde vært langt bedre.

EDIT: Den skal visstnok få oppvarmet ladeluke, som svar på problemer med fastfryst ladeluke. Smart!

vel kona og niro har vært ganske likt priset, ihvertfall i det siste, og niro koster nå fra 420k for ev versjonen
Nå har vel e-Niro/Niro EV alltid ligget rundt 20-30 K mere for tilsvarende utgave, om ikke det har vært endret i det siste. Begrunnelsen er at det er en litt større bil.

Men det har og vært et ankepunkt for mange. Og med prisreduksjonen til Tesla, så tror jeg nok mange heller går dit om Hyundai tror de kan holde prisene på samme nivåt ross dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Håper de ikke fortsetter med superlave 15k km servicer. Helt meningsløst å bruke tid på at verkstedet stort sett oppgraderer software og leser feilkoder.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

#33
SitatHåper de ikke fortsetter med superlave 15k km servicer

Enig. Det er alt for ofte og dermed blir det alt for dyrt.

Limodriver

Jeg kan ikke tenke meg Hyundai gir slipp på den kontantstrømmen.

Uten at det forsvarer det korte serviceintervallet synes det som 15000km eller hvert år er i ferd med å bli regelen for mange merker.

TB

Hyundai har sendt Kona på Norge-visitt

Elbil24 skriver nye Hyundai Kona er utstyrt på Aker Brygge denne uken.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 19. juni 2023, klokken 23:51Hyundai har sendt Kona på Norge-visitt

Elbil24 skriver nye Hyundai Kona er utstyrt på Aker Brygge denne uken.
Elbil24 skriver følgende (min utheving) om bakseteryggen, som jeg har svært stor tvil på at stemmer, men i tilfelle, knallbra:

"Alle har også de to panoramaskjermene, de har en bakseterygg som kan deles 40/20/40, de har akustisk frontrute, oppvarmet ladeluke, og mer til."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. juni 2023, klokken 21:50
Sitat fra: TB på mandag 19. juni 2023, klokken 23:51Hyundai har sendt Kona på Norge-visitt

Elbil24 skriver nye Hyundai Kona er utstyrt på Aker Brygge denne uken.
Elbil24 skriver følgende (min utheving) om bakseteryggen, som jeg har svært stor tvil på at stemmer, men i tilfelle, knallbra:

"Alle har også de to panoramaskjermene, de har en bakseterygg som kan deles 40/20/40, de har akustisk frontrute, oppvarmet ladeluke, og mer til."
Videoen i broom-artikkelen, som visstnok er en preprod-modell, viser bare 60/40-deling slik det er i min egen Kona...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Det faktum at Hyundai sender ny Kona på previsning kan tyde på at de merker konkurransen fra andre leverandører. Hyundai var tidlig med Kona og en fantastisk rekkevidde. De fulgte opp med Ioniq5 og Ioniq6 som også har god rekkevidde, men et noe spesielt utseende.

Det virker som de fleste som har hatt planer om å kjøpe elbil har gjort dette slik at kombinasjonen dyrtid og avgifter har svekket etterspørselen. I tillegg kommer det nye modeller med god rekkevidde på løpende bånd. Sist som en aktuell konkurrent til Kona er Volvo XC30. Denne kommer også med AWD.

Det virker som suksessen gikk "til hodet" hos Hyundai Motor Norge og at de fremdeles mener de fortjener all honnør. Når en ser hvordan andre importører med en historie med lang suksess nå kvesser knivene tror jeg det kan bli utfordrende tider for Hyundai. De må nok lene seg fremover, prise produktene attraktivt i forhold til konkurransen, ha et servicenivå som konkurrerer osv. Det er ikke mange år siden Hyundai var et merke som hadde svært lave salgstall, nå scorer de lavt på verkstedtilfredshet.

Jeg ville kjøpt en ny Kona om servicenivået var bedre og prisen på ny modell var lavere, men jeg går trolig for noe annet f.eks Volvo XC30.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Limodriver på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:27Jeg ville kjøpt en ny Kona om servicenivået var bedre og prisen på ny modell var lavere, men jeg går trolig for noe annet f.eks Volvo XC30.
Limo... :+1:  Ser den men jeg tror nok at mange vil også velge ny Kona. Det er en innarbeidet modell som mange husker....mange vil ha forutsigbarhet og ikke være med på noe helt nytt som feks et helt nytt ukjent "kinabil" merke. 

Ja jeg hadde også valgt meg XC30 7 dager i uka...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:50
Sitat fra: Limodriver på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:27Jeg ville kjøpt en ny Kona om servicenivået var bedre og prisen på ny modell var lavere, men jeg går trolig for noe annet f.eks Volvo XC30.
Limo... :+1:  Ser den men jeg tror nok at mange vil også velge ny Kona. Det er en innarbeidet modell som mange husker....mange vil ha forutsigbarhet og ikke være med på noe helt nytt som feks et helt nytt ukjent "kinabil" merke.

Ja jeg hadde også valgt meg XC30 7 dager i uka...
Nå er plass en av de mange tingene de har fikset på nye Kona, og EX30 har ca samme størrelse men langt mindre plass i bagasjerommet. Den utgår derfor for min del, men som en bybil er den glimrende.

Det er 3 ting som EX30 briljerer på i forhold til Kona, og det er langt bedre aks, bakhjulsdrift så man kan utnytte motoren og den aller viktigste, ladefarten. Hadde Kona fikset den siste i samme slengen, hadde jeg glatt vurdert å be om tilbud på innbytte om ikke prisen blir for høy, og jeg hadde levd lykkelig med de to andre "problemene".

Men for meg så flakker blikket etter en verdig erstatter, som ikke blir alt for dyr. Nyeste TMY RWD med BYD-batterier virker svært aktuell i så måte, mens en TMY LR, Ioniq 5, KIA EV6 og ID. Buzz (ja, vet den er VELDIG forskjellig fra de andre), er de som frister mest om jeg hadde fått bedret privatøkonomien litt.

Men mitt store kredittlån inneholdende resultatet av feilprioriteringer/gamle synder og en dyr skilsmisse, er nullet ut om 5 år. Og da er min gamle Kona veldig i fare for å bli byttet ut eller "arvet" av datteren min, om hun får interessen for å kjøre egen bil. Hun er ikke klar for den ennå, ser det ut til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Slik jeg har oppfattet vil Volvo XC30 være litt mindre enn Kona? Om en ønsker litt mer plass til bagasje og i baksetet er den da et reelt alternativ til Kona.

Fordi de som ønsker en liten bil er den svært aktuell.

(Skrevet i parallell med forrige innlegg)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på torsdag 29. juni 2023, klokken 17:08Slik jeg har oppfattet vil Volvo XC30 være litt mindre enn Kona? Om en ønsker litt mer plass til bagasje og i baksetet er den da et reelt alternativ til Kona.

Fordi de som ønsker en liten bil er den svært aktuell.

(Skrevet i parallell med forrige innlegg)
Som jeg har skrevet lengre opp, den er utvendig så godt som identisk med 2024 Kona, men likevel er det bare 318-69= 249 liter i bagasjerommet + 3 liter frunk, mot nye Kona på 466 + 27 liter frunk.

Alternativt om man skal regne bagasjerommet i 2019-Kona med gulvet i laveste posisjon, så er denne da 373 liter, men siden man regner med gulvet i øvre posisjon, er det 332. Og da er 2019-Kona en mindre bil utvendig, spesielt i lengden.

Jeg glemte en fordel til EX30, og det er tilhengerkapasiteten ut fra det vi vet sikkert nå. Alt vi vet om nye Kona, er at det blir mer enn 1000 kg, så her blir de kanskje ikke veldig forskjellig, men inntil videre er det win for EX30
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

#44
Føler Huyndai og samme med Kia har gjort for lite med å oppdatere kona og niro.
Syns begge modellene burde ha hoppet over på e-gmp og blitt mindre versjoner av ioniq 5 og ev6.
Tipper de kommer i 2025 eller 2026 får navnet ioniq 3 eller 4 og ev4.
Kan ikke se for meg at nye kona blir noe billigere, se på nye niro som er nesten samme bilen som kona bare større og den nye koster mer enn den gamle.
Ex30 kommer til å eie små elbil markedet så lenge Volvo klarer å produsere nok
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA