Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tung styring

Startet av El Pastor, tirsdag 28. februar 2023, klokken 11:31

« forrige - neste »

El Pastor

Har en 2017 X (45000 km) med utvidet nybilgaranti. Har plutselig blitt veldig tung på rattet. Tesla sier med en gang at det er « Lower Steering Column I-Shaft» som må byttes. Dette går ikke på garanti sier de fordi det regnes som slitasje. Dette er jo en kjent feil som Tesla har fått beskjed om å bytte jmfr: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10177030-9999.pdf
Det ville ha blitt dekket innenfor «vanlig» nybilgaranti mens nå er det plutselig pga «slitasje». Noen som har erfaringer rundt dette problemet?

Rav4_EV

Har fått dette på garanti hos Tesla tidligere. Dette er ikke en slitedel etter 45.000 km, men en "medfødt" feil på bilen. Bare å mase på Tesla igjen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

El Pastor

Takk for svar! Tesla hevder at Helvetia vil avslå saken med begrunnelse at det er slitasje. Noen som har erfaring med Helvetia og «utvidet nybilgaranti»?

Rav4_EV

Ganske imponerende at Tesla vet hva konklusjonen hos Helvetia skal bli.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

El Pastor

Veldig godt poeng. Får se hva de sier først :)

El Pastor

Update: ble etter litt frem og tilbake byttet på garanti. Takk for hjelp!

SuperSauen

Jeg fikk også denne tunge styringen og det skyldes samme feil. Det er ett kryss på akslingen fra ratt til styresnekke som utsettes for støv/salt og tetting er nok for dårlig. Fiks for meg var veldig enkel. Finne frem WD40, sving max utslag til høyre på rattet, se over venstre forhjul der er krysset som går tregt, spray på med WD40 i rikelige mengder (10-20sek), vri litt og spray igjen. Dette har nå fungert i ett år, og har ikke kommet tilbake. En fin fiks for de som ikke har garanti. Kanskje jeg skulle laget en film som viser prosedyren?

Elpuls

Hei @elpastor
Sitat fra: El Pastor på tirsdag 07. mars 2023, klokken 22:03Update: ble etter litt frem og tilbake byttet på garanti. Takk for hjelp!

Elpuls

Hei Elpastor! Samme problemet har oppstått på min model s og Tesla nekter å ta dette på den utvidede garantien. Hvordan var hendelsesforløpet for deg for å få dette dekket? Kjenner jeg begynner å bli lei serviceteamet til Tesla..

larern

Sitat fra: SuperSauen på søndag 25. juni 2023, klokken 09:29Jeg fikk også denne tunge styringen og det skyldes samme feil. Det er ett kryss på akslingen fra ratt til styresnekke som utsettes for støv/salt og tetting er nok for dårlig. Fiks for meg var veldig enkel. Finne frem WD40, sving max utslag til høyre på rattet, se over venstre forhjul der er krysset som går tregt, spray på med WD40 i rikelige mengder (10-20sek), vri litt og spray igjen. Dette har nå fungert i ett år, og har ikke kommet tilbake. En fin fiks for de som ikke har garanti. Kanskje jeg skulle laget en film som viser prosedyren?

TUSEN TAKK for interessant info.

Har en TMS85D 2015-modell med samme feil. Gjort som du skriver og sett inn over VE forhjul, men ser ikke "KRYSSET". Må en ta av hjulet? Eller ta ut FRUNK-KARET for å komme til?

Har du evt noen bilder eller et videoklipp slik du antydet?  :)
2012: LEAF (reg USA 28.06.2012, reg Norge 11.06.2013)
2013: Tesla - TMS85 (reg 28.09.2013)
2014: LEAF TEKNA (reg 08.04.2014)
2015: Tesla - TMS85D (reg 26.03.2015)
2015: Tesla - TMS85D (reg 20.05.2015)
2017: Tesla - TMX90D (reg 20.03.2017)
2018: Tesla - TMX75D (reg 02.01.2018)

larern

Fant en Youtube-Video der VE forhjul er tatt av for å kunne se "KRYSSET":


https://www.youtube.com/watch?v=H3w7JorrF88
2012: LEAF (reg USA 28.06.2012, reg Norge 11.06.2013)
2013: Tesla - TMS85 (reg 28.09.2013)
2014: LEAF TEKNA (reg 08.04.2014)
2015: Tesla - TMS85D (reg 26.03.2015)
2015: Tesla - TMS85D (reg 20.05.2015)
2017: Tesla - TMX90D (reg 20.03.2017)
2018: Tesla - TMX75D (reg 02.01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA