Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Artikkel i Nettavisen - fulladet bil på bare 6 minutter

Startet av oroar, søndag 26. februar 2023, klokken 07:51

« forrige - neste »

oroar

Artikkel i Nettavisen:
https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-far-man-fulladet-elbil-pa-bare-seks-minutter/s/5-95-935617

Med tanke på antall batteribyttestasjoner og takten i utbyggingen er det lenge til det blir aktuelt for meg å kjøpe en NIO med batteribytte som argument. Likevel dukker det opp noen spørsmål.

Det viktigste spørsmålet. Hvis det er f.eks 3 biler foran deg i køen må man ifølge artikkelen vente 30 minutter før man får byttet batteri. Kan man forlate bilen i denne perioden for å spise, gå på do, lufte hund, bytte bleier osv? Slik at når du kommer tilbake etter 40 minutter så står bilen på samme sted bare med nytt batteri og alt har gått i orden via selvkjøring? Eller må man sitte i bilen for å følge køen og være med selv på batteribyttet?

I artikkelen virker det som om man må være i bilen hele tiden. Er det bare 2 biler foran deg i køen og du likevel må på do eller kjøpe noe mat vil det ikke da heller lønne seg å koble i en lader enn å sitte å vente på å få batteriet byttet?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

RJK

Her peker du på en av årsakene til at jeg ikke har troen på batteribyttestasjoner. Legg til at det kommer en bil bak deg, som har reservert en spot før deg, og så er det en annen på vei som også har fått reservert plass i mellom hen andre og deg.

Legg til at Ioniq 5 og EV6 har ca 18 min på lynlader om de får 800 V og ingen kø, så er de kanskje på veg videre før du er kommet inn på byttestasjonen. Og med faststoff-batterier som skal lade på 5-10 minutter, så blir disse stasjonene et blaff som forsvinner fort. Ja, kanskje før de får bygd ut noe særlig med lokasjoner.

Har sagt det før, det kan fungere i millionbyer der plass gjør at man heller bygger noen etasjer med slike, før de bygger tilstrekkelig med ladeplasser. Da vil det og være marked for mange byttestasjoner på et relativt lite område, og med reservasjon så trenger man ikke ankomme før rett før man skal få byttet.

Men Norge og Skandinavia i seg selv, er så tynt befolket over så stort område at det neppe blir god økonomi i dette. Men, genialt som markedsføringstriks...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 27. februar 2023, klokken 00:24
Her peker du på en av årsakene til at jeg ikke har troen på batteribyttestasjoner. Legg til at det kommer en bil bak deg, som har reservert en spot før deg, og så er det en annen på vei som også har fått reservert plass i mellom hen andre og deg.
Batteribytte i stedet for hurtiglading blir kanskje vanskelig. Men batterileie med mulighet til å bytte mellom batterier en måned om gangen er kanskje ikke dumt. Fint å kunne smelle inn ett 150kWh batteri før ferien og kunne kjøre rundt med 75kWh batteri i det daglige. Problemet med det er vel det samme som med lading, alle vil ha det store batteriet samtidig...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Må jo være ett potensiale i batteribyttestasjoner for langtransport, om ikke Norge og landene rundt velger hydrogen til det da.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svk

Sitat fra: RJK på mandag 27. februar 2023, klokken 00:24
Her peker du på en av årsakene til at jeg ikke har troen på batteribyttestasjoner. Legg til at det kommer en bil bak deg, som har reservert en spot før deg, og så er det en annen på vei som også har fått reservert plass i mellom hen andre og deg.

Legg til at Ioniq 5 og EV6 har ca 18 min på lynlader om de får 800 V og ingen kø, så er de kanskje på veg videre før du er kommet inn på byttestasjonen. Og med faststoff-batterier som skal lade på 5-10 minutter, så blir disse stasjonene et blaff som forsvinner fort. Ja, kanskje før de får bygd ut noe særlig med lokasjoner.

Har sagt det før, det kan fungere i millionbyer der plass gjør at man heller bygger noen etasjer med slike, før de bygger tilstrekkelig med ladeplasser. Da vil det og være marked for mange byttestasjoner på et relativt lite område, og med reservasjon så trenger man ikke ankomme før rett før man skal få byttet.

Men Norge og Skandinavia i seg selv, er så tynt befolket over så stort område at det neppe blir god økonomi i dette. Men, genialt som markedsføringstriks...
Høres ut som Lynlading er en bedre ide. Da kan flere få mer strøm samtidig...Hva om mange har swappet batteri samtidig? 8timer til neste er fulladet og nestemann kan swappe? Strømmen er jo litt mer ubegrenset.. Men er jo bare Nio som kan benytte disse og kommer det flere langs veien...Så hvorfor ikke. kan jo bli noe som er ok å ha langs veien..om det ikke er ledig batteri,så kan en hurtiglade annet sted.
Har alle Kia/Hyundai samme Lynladehastighet?

RJK

Sitat fra: Svk på mandag 27. februar 2023, klokken 08:17
Sitat fra: RJK på mandag 27. februar 2023, klokken 00:24
Her peker du på en av årsakene til at jeg ikke har troen på batteribyttestasjoner. Legg til at det kommer en bil bak deg, som har reservert en spot før deg, og så er det en annen på vei som også har fått reservert plass i mellom hen andre og deg.

Legg til at Ioniq 5 og EV6 har ca 18 min på lynlader om de får 800 V og ingen kø, så er de kanskje på veg videre før du er kommet inn på byttestasjonen. Og med faststoff-batterier som skal lade på 5-10 minutter, så blir disse stasjonene et blaff som forsvinner fort. Ja, kanskje før de får bygd ut noe særlig med lokasjoner.

Har sagt det før, det kan fungere i millionbyer der plass gjør at man heller bygger noen etasjer med slike, før de bygger tilstrekkelig med ladeplasser. Da vil det og være marked for mange byttestasjoner på et relativt lite område, og med reservasjon så trenger man ikke ankomme før rett før man skal få byttet.

Men Norge og Skandinavia i seg selv, er så tynt befolket over så stort område at det neppe blir god økonomi i dette. Men, genialt som markedsføringstriks...
Høres ut som Lynlading er en bedre ide. Da kan flere få mer strøm samtidig...Hva om mange har swappet batteri samtidig? 8timer til neste er fulladet og nestemann kan swappe? Strømmen er jo litt mer ubegrenset.. Men er jo bare Nio som kan benytte disse og kommer det flere langs veien...Så hvorfor ikke. kan jo bli noe som er ok å ha langs veien..om det ikke er ledig batteri,så kan en hurtiglade annet sted.
Har alle Kia/Hyundai samme Lynladehastighet?
Til det siste: Nei, dette varierer selvsagt fra modell til modell. Men Kia EV6 og Ioniq 5 kan kalles søstermodeller da drivlinje, batteri og diverse til disse er så godt som identiske. Men de er de eneste fra konsernet foreløpig med 800 V-arkitektur.

Nio kan selvsagt velge å selge batterier og monteringsløsning likt det de selv har, for at flere skal kunne kjøpe seg tilgang til batteribyttestasjoner, men foreløpig er dette bare for dem.

Jeg sier ikke at det ikke hadde vært kjekt å bare få byttet batteri, og kanskje endog til et større batteri enn det man opprinnelig leier. Men når ventetid gjør at man like gjerne kan hurtig/lynlade, så vil det i svært mange tilfeller være det beste.

Men om du har en byttestasjon på veien og får timet det slik at du får en slot nesten umiddelbart etter ankomst, så vil det selvsagt spare endel tid. Dog vil du få flere muligheter med rask nok lynlading langs veien, om bilen støtter så rask lading som de to koreanerne nevnt over, og dette er teknologi vi vil se flere kaster seg på. Og enda bedre når man og får faststoffbatterier.

Så igjen, NIO sin løsning vil raskt bli forbigått, og blir et glemt kapittel om få år.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Beklager, burde sikkert spesifisert litt mer. Det jeg lurte på er om lynhastigheten er lik på de fra kia/hyundai som har lynhastighet. Vurderer en brukt ioniq 5. Så vil en 21mod gi samme lade hastighet som en 23mod?

RJK

Sitat fra: Svk på tirsdag 28. februar 2023, klokken 07:57
Beklager, burde sikkert spesifisert litt mer. Det jeg lurte på er om lynhastigheten er lik på de fra kia/hyundai som har lynhastighet. Vurderer en brukt ioniq 5. Så vil en 21mod gi samme lade hastighet som en 23mod?
Det store batteriet er gått opp fra ca 75 til 77 kWh, som er det EV6 alltid har hatt. Antageligvis er batteriene identisk, og det er bare forskjell i hvor mye som er tilgjengeliggjort.

De ekstra kWh-ene gjør knapt noe utslag på tiden, så ingen grunn til å bekymre seg. Med maks 220 kW effekt, gjør det til at den teoretisk lader 3.67 kWh i minuttet, så rundt et halvt minutt i forskjell.

Nå har dessuten alle bilene fått mulighet til forvarming ved destinasjon til lader (visstnok noe krøkkete for å få det aktivert), som gjør at man får god fart også om vinteren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk


BubbaJoFet

Sitat fra: oroar på søndag 26. februar 2023, klokken 07:51
Artikkel i Nettavisen:
https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-far-man-fulladet-elbil-pa-bare-seks-minutter/s/5-95-935617

Med tanke på antall batteribyttestasjoner og takten i utbyggingen er det lenge til det blir aktuelt for meg å kjøpe en NIO med batteribytte som argument. Likevel dukker det opp noen spørsmål.

Det viktigste spørsmålet. Hvis det er f.eks 3 biler foran deg i køen må man ifølge artikkelen vente 30 minutter før man får byttet batteri. Kan man forlate bilen i denne perioden for å spise, gå på do, lufte hund, bytte bleier osv? Slik at når du kommer tilbake etter 40 minutter så står bilen på samme sted bare med nytt batteri og alt har gått i orden via selvkjøring? Eller må man sitte i bilen for å følge køen og være med selv på batteribyttet?

I artikkelen virker det som om man må være i bilen hele tiden. Er det bare 2 biler foran deg i køen og du likevel må på do eller kjøpe noe mat vil det ikke da heller lønne seg å koble i en lader enn å sitte å vente på å få batteriet byttet?

Kan prøve å svare på spørsmålene dine.

1. Bytte stasjonen holder rede på køen, den baseres på geolokasjon av bilene som har meldt inn batteribytte. Så skal en ha en plass i en kø, bør en sette bytte stasjonen som destinasjon i navigasjon. Om en bestiller bytte ved ankomst, så havner en bakerst i køen av biler innenfor en gitt avstand og kan ikke bytte før det er din tur.

2. Være i bilen hele tiden er under bytte; du kan ikke forlate bilen om den er i gang med bytte. Du kan forlate bilen når du står i kø, appen varsler deg når det er din tur til å bytte.

Angående de andre punktene her, så blir det litt konstruert å diskutere bytte vs lading, dette er ikke konkurrerende teknikker. Bytte er ett supplement til hurtiglading og en bekvemmelighet, eventuelt ett alternativ til hjemmelading om en bor i byen eller ikke har mulighet til å installere lader.

Men dette krever utbygging av ladestasjoner og der har det skjedd alt alt og alt for lite.

oroar

Det var oppklarende. Flott at stasjonen holder rede på køa. Håper alle ladestasjoner også får til den løsningen så slipper man sniking, kø fra hver sin side osv.
Håper da at alle er helt klare til å kjøre inn når det er deres tur. At man ikke bare skal spise ferdig burgeren først eller havnet i uventet kø like før man skulle svinge av til byttestasjonen. Vil anta det er noen regler på det også.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Svk

Absolutt et greit alternativ til hjemmelading. koster jo fort 10-20.000 for en hjemmelade løsning. som fort blir begrenset av husets strøminntak. om en ikke har nytt anlegg med 400V

THE

Sitat fra: Svk på tirsdag 28. februar 2023, klokken 12:23
Absolutt et greit alternativ til hjemmelading. koster jo fort 10-20.000 for en hjemmelade løsning. som fort blir begrenset av husets strøminntak. om en ikke har nytt anlegg med 400V
Jeg har hjemmeladeløsning som kostet mye mer enn 20000,- da jeg fikk det installert i 2017. Huset er fra 1974 med 3x63A IT-nett, så har en 12,5 kVA trafo for å lage et lokalt TN-nett til lader. Det er ikke det gamle huset som begrenser lading, men den HELT NYE effekttariffen på nettleia! Hvis jeg skal utnytte 11kW lading så vil det koste meg over 10000,- i året bare pga. effektleddet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Betale 12500 med overspenningsvern.(des22)
Hus og anlegg fra 94.
1 fas og 50A inntaksikring.
Drømmen er vel 3fas og 400V...aldri turt å spørre hva det koster...
Har noe effekt led som stiger etter snitt av 3 effektopper. Stiger med 100kr
Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA