Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæring kollapset foran

Startet av Sole, mandag 14. februar 2022, klokken 20:58

« forrige - neste »

Navnebruker1

#30
Jeg fikk beskjed i går om at begge luftdemperene foran må byttes i tillegg må ventilblokk OG komperessor byttes. 41140kr  :-\

Ellemelle

Hvis du bor i Osloområdet, så kan det lønne seg å høres med Bilexperten Bosch og Elbilmek i Asker.
Det høres ut som om Tesla bytter alt for sikkerhets skyld. Hvis du bytter begge demperne og kompressor og ventilblokka, så er det ikke mer som kan byttes.

NightOwl

Sitat fra: Navnebruker1 på fredag 24. februar 2023, klokken 10:11
Jeg fikk beskjed i går om at begge luftdemperene foran må byttes i tillegg må ventilblokk OG komperessor byttes. 41140kr  :-\
Vil si at det er helt usannsynlig at alt dette har havarert samtidig. Hvis det er hull i én luftbelg, er det lite sannsynlig at det vil skje samtidig på den andre siden, har kompressoren havarert er det lite sannsynlig at belgene og ventilblokken må byttes osv osv. Høres mest ut som at verksted tenker; vi bytter alt relatert, så er vi sikker (og så har de fungerende reservedeler de kan montere på en annen bil senere).

geear

Sitat fra: NightOwl på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:24
Vil si at det er helt usannsynlig at alt dette har havarert samtidig. Hvis det er hull i én luftbelg, er det lite sannsynlig at det vil skje samtidig på den andre siden, har kompressoren havarert er det lite sannsynlig at belgene og ventilblokken må byttes osv osv. Høres mest ut som at verksted tenker; vi bytter alt relatert, så er vi sikker (og så har de fungerende reservedeler de kan montere på en annen bil senere).
Enig i at man bør begynne med en enkelt feil i stedet for å ta alt sammen, men det er ikke SÅ usannsynlig at alt må skiftes ut. Begge luftbelgene ryker ikke i samme øyeblikk, men det er ganske vanlig å se tilsvarende slitasje på begge sider med luftfjærer. Den andre på samme aksling ryker som oftest innen få tusen kilometer etter den første, og slitasjen er som regel godt synlig da man ser rett inn til korden når belgen bøyes på riktig sted, det anbefales derfor med alle merker å skifte begge sider på samme aksling samtidig. Og det er dessverre ikke unormalt at kompressoren ryker på grunn av lekkasje i en luftbelg heller. De burde selvføgelig være sikkerhetsfunksjoner som ivaretok det, men dette skjer allikevel. Dersom et kompressorhavari fører til partikler i systemet så kan det fort bli trøbbel med lekkasje i ventilblokk også, men er nok vanligere i hydrauliske systemer enn luft.

NightOwl

Nå kjenner jeg ikke til sikkerhetsfunksjonene til Tesla, men som nevnt synes jeg det er veldig rart at alt dette ryker samtidig. Hvis kompressoren ryker pga luftlekkasje, mangler den sikkerhet for å forhindre dette. F.eks Audi A8 med luftfjæring har temperatursensor på kompressoren som sammen med tidsrelé skal hindre at kompressoren overopphetes og havarerer ved luftlekkasje. Men, så vidt jeg kan se på bildene av kompressoren til Tesla, er det ingen slik sensor selv om begge bruker Wabco. Hvis det er overhengende sjanse for at både ventilblokk og kompressor havarerer pga luftlekkasje, er det på sin plass å sette inn litt ekstra overvåking og sikkerhet for å forhindre dette.

Hadde vært interessant å sett rekkefølgen av feilsøking som førte til konklusjonen i #30.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA