Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet varme - PTC eller sikring?

Startet av LeafPaal, onsdag 15. februar 2023, klokken 20:42

« forrige - neste »

LeafPaal

Har mistet (det meste) av varmen i varme apparatet. Leser i diverse tråder her at PTC varmeren en gjenganger. Det samme gjelder også sikringen som sitter trøblete til.
Er det mulig å finne ut av om  det faktisk er selve varmeren eller om det er sikringen som er gåen før Jeg feks. bytter PTC varmeren, som jo er det enkleste stedet å begynne?

Bilen er 2013 US versjon med 110Tkm på telleren.

thomase

Har samme problem nå på min 2012 (uten varmepumpe) nå, men jeg har ikke varme i det hele tatt. Merkeverkstedet sier de ikke klarer å finne ut om sikringa er gått uten å demontere DC/DC boksen den sitter i. Jeg forstår det slik at de ikke bytter sikring men DC/DC boksen. De skal de ha 51.800,- for DC/DC og 34.570,- for PTC. Arbeid kommer i tillegg. Bytte av PTC tar de ca 7000 kr for, men de kan ikke garantere at ikke sikringen er gått. Bytte av sikring tar en god dags jobb, så det koster nok en del i tillegg.

Jeg finner brukt PTC på nett for ca 5000, og ny for ca 10-12.000. Sikringen kan byttes med en tilsvarende (koster 2-300).

Av det jeg har lest på nett, så anbefales det å begynne med å skifte PTC, for så å ta sikringen om det er behov for det.

Kaik

Vi har ikke hatt varme i vår Leaf 2013 i hele vinter. Brr.... Fikk endelig fikset dette nå. Betalte ca kr 4.000 for brukt PTC heater hos en bilopphugger. Sparte ca kr 10.000 på den brukte enheten mot prisen vi fikk oppgitt fra Nissan om vi hadde kjøpt en ny enhet fra dem. Forskjellen er selvsagt at vi ikke får noen garanti/reklamasjonsmulighet når vi har valgt en tidligere brukt enhet. 

Nissan i Trondheim (Witro) tok kr 5.600 (3 timers arbeid) for å bytte ut den gamle PTC heateren med den brukte enheten som jeg skaffet selv. Jeg forhørte meg med et annet verksted først (Mekonomen), men de var noe usikker på utførelsen av jobben og anbefalte derfor at vi brukte merkeverkstedet.

Jeg synes en pris fra merkeverkstedet på kr 34.570,- for bytte av PTC heater høres veldig mye ut. Vi fikk oppgitt kr 15.730 eks. mva fra merkeverkstedet om vi hadde tatt alt hos dem. Det blir vel like under kr 20 000 inkl mva.

Glad for at dette nå ser ut til å fungere og at vi ikke trengte å vurdere bytte av DC/DC boks osv. Da ville vi nok ha måttet kondemnert bilen istedetfor.... gitt markedsprisen for en 10 år gammel Leaf.
Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

Trekkoppbil

#3
På 2012, ville jeg aller først fylle på vann med frostvæske, om det er lite varme.

Det går en del historier om at sikring på vannbåren PTC-varmer kan ryke, men på 2013 har du ikke vannbåren varme.
Jeg trur det er varmpumpe på SV og SL, i tillegg til et varmelement for luft som brukes når det  er for kalt for varmepumpe, Inntrykket mitt er at varmepumpe brukes høst og vår, og på milde vinterdager, mens varmelementet på 3kw brukes på kalde vinterdager i innlandet. Om varmen blir svekka dersom enten varmepumpe eller varmelement ikke fungerer, kjenner jeg ikke til.
På  S er det kun varmeelement. Jeg kjenner ikke til om det er problemer med at 2013-elementet ryker.


Sjalabais

Sitat fra: thomase på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:30Bytte av sikring tar en god dags jobb, så det koster nok en del i tillegg.
Nissan altså...hvem f*** designer en sikring som det tar én arbeidsdag å skifte?
2012 Leaf Tekna

RJK

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 08. april 2023, klokken 22:28
Sitat fra: thomase på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:30Bytte av sikring tar en god dags jobb, så det koster nok en del i tillegg.
Nissan altså...hvem f*** designer en sikring som det tar én arbeidsdag å skifte?
Franskmenn... Er vel i realiteten en Renault...!?! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sjalabais

Renault og Nissan samarbeider, men man kan vel ikke akkurat si at Leafen har noe særlig franske gener.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA