Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

G9

Startet av Daniel_0007, fredag 19. november 2021, klokken 08:59

« forrige - neste »

offpist

700 km var vel for "China Light-Duty Vehicle Test Cycle (CLTC)" standard, ikke WLP.

520 km WLP er da ganske bra for en så stor bil vil jeg si.
Den nye Model X Plaid er vel 543 km, men dobbelt så dyr som G9.

G9 virker å gi mye bil for pengene.
7 år garanti hjelper også.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

hELgenen

G9 ser ut som en veldig bra bil.
Men det er den store usikkerheten mhp hvor lenge vil xpeng vil overleve.
Om importør garanterer 7 år uavhengig av hva som måtte skje med xpeng så hjelper det mye. Noen som vet hva som event.skjer med garanti dersom xpeng går under eller forholdet til Kina går til h..
?

offpist

Personlig er jeg ikke så bekymret for at Xpeng skal gå konkurs.
De har store investorer bak seg som Alibaba, og de regner med å gå i pluss i 2025.
Har faktisk selv lastet opp i aksjer der siste tiden etter ellevillt fall siste halvåret, sammen med resten av Tech.
Fabrikken i Guangzhou er i ferd med å gå online, og etter sommeren pøser det på med G7 og P7 til Europa.

Selvfølgelig, Tesla og BYD vil dominere markedet fremover men det betyr ikke flere kan lykkes.

At vesten skulle innføre importforbud fra Kina virker ganske utenkelig egentlig, men alt er vel mulig.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Motorwatt

Nå har jeg allerede kjøpt Tesla da det så som mørkest ut. Tror ikke sjansen for fallit er større med Xpeng.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

volkan

Hei, Xpeng virker interessant, men hvordan er appen? Jeg er fra før vant til diverse Tesla-modeller og Tesla appen er veldig bra. Jeg forventer ikke noe på samme nivå, men det hadde vært fint om noen kunne dele erfaring fra xpeng app :)

Motorwatt

#20
Xpengs GUI er så nære en kopi av Teslas de kan komme uten å få en rettsak på nakken 😃.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

BubbaJoFet

De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Hideyowife

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

daktari

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.

Spørs på bilen, lucid F.eks får bare 50kw på 400 volt
Model 3 2019 LR Rwd

Hideyowife

Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.

Ja, så nettopp ladetest i Danmark hvor effekt plutselig falt til 5-6kw etter å ha ladet på over 200kw. Er ikke noe jeg er veldig bekymret over, men ja, det hadde vært mye mer interessant å se en ladetest på 300V og 400V som er normalladere i Norge.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

geear

Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Da måtte i så fall batteriet vært delt i to seriekoblede enheter på 400 V hver, som så var parallelkoblet. Trodde alle (så langt) som har 800 volt pakker kjører "step up" fra 400 volt til 800 volt når bilene lades på 400 V. Taycan kan kun ta 50 kW som standard og har opsjon på 150 kW. I Norge er dette en del av standardpakken.

edyrli

På BYD Tang er forskjellen mindre enn halvparten. Jeg får vel ca 119kW på 800V og 85kW på 400V. Så hvor mye effekt bilen klarer transformere opp bestemmer farten ved 400V.
Et annet problem er at veldig få hurtigladere er merket med spenning så på 150kW ladere er det helt bingo hva man får.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Da måtte i så fall batteriet vært delt i to seriekoblede enheter på 400 V hver, som så var parallelkoblet. Trodde alle (så langt) som har 800 volt pakker kjører "step up" fra 400 volt til 800 volt når bilene lades på 400 V. Taycan kan kun ta 50 kW som standard og har opsjon på 150 kW. I Norge er dette en del av standardpakken.
Taycan lader bare 50 kW på en 150 kW lader?

Men det kommer jo an på om den har en max strøm inn som er lik ved 800V og lavere spenninger. Det trenger ikke stemme men kan variere pr bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

twinpeaks

Sitat fra: geear på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Da måtte i så fall batteriet vært delt i to seriekoblede enheter på 400 V hver, som så var parallelkoblet. Trodde alle (så langt) som har 800 volt pakker kjører "step up" fra 400 volt til 800 volt når bilene lades på 400 V. Taycan kan kun ta 50 kW som standard og har opsjon på 150 kW. I Norge er dette en del av standardpakken.

Jeg spurte selgeren i dag i forbindelse med prøvekjøring (fantastisk bil). Stoler ikke helt på hans svar å ha ladet med >200 kW på 400V DV hurtiglader som angir 150 kW maks  ::) .
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA