Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IX vinter egenskaper

Startet av Egil Fonn, fredag 24. desember 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:38
Regnet med det var Parkerings låsing eller brems på begge aksler men ble usikker på dette nå. Noen som har testet ut? Kjekt å vite før man parkerer bratt og glatt.

Testet dette ut selv nå ved å jekke opp begge forhjul. Dessverre ikke parkerings brems eller lås på foraksel. Kun bakhjul som låses ved parkering. Dette er viktig å være klar over om det parkeres på glatt og bratt underlag.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Greit forbruk til kupe varming. -21 ute +19 inne forbruk 2,1kw/t. Varmepumpen i IX jobber fint i 21 kalde.
Varmepumpen i i3 mener jeg ble deaktivert ved kaldere enn -10. Da koblet PTC elementene inn med langt høyere forbruk som resultat.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Og hvor mener du varmepumpen henter varmen fra ? . Den bruker vel varmen fra drivverk og batteri, for ellers måtte den hatt en kraftig vifte. Det kreves mye luft for å hente varme fra uteluft i 20 minus. Det gjør at batteriet ikke blir varmt under kjøring, som reduserer rekkevidden. Så veldig mye vinner man nok ikke på denne type varmepumper.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på fredag 03. februar 2023, klokken 20:04
Og hvor mener du varmepumpen henter varmen fra ? . Den bruker vel varmen fra drivverk og batteri, for ellers måtte den hatt en kraftig vifte. Det kreves mye luft for å hente varme fra uteluft i 20 minus. Det gjør at batteriet ikke blir varmt under kjøring, som reduserer rekkevidden. Så veldig mye vinner man nok ikke på denne type varmepumper.
Er vel ikke mangel på luft i en bil..

Spøk til side, merker godt at varmepumpen har mindre betydning på vår TMY når temperaturen dropper under -20 grader. Imponerende hvis iX fremdeles har god effekt av VP der. I3 120Ah gikk ikke lengre enn 15 mil i slike temperaturer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Synes IX har betydelig lavere forbruk i kulde i forhold til andre Elbiler jeg har eid.
Varmepumpen henter varme fra uteluft eller overskudds varme fra drivverk/batteri ja. Den henter ikke ut mer varme fra drivverk/ batteri enn at drifts temperatur på motor/batteri er ok. dvs 100% epower. 
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#20
Finnes det en teknisk manual for varmesystemet / servicemanual ? Mener vi hadde det for i3. Men de regner det vel som hemmelig informasjon som de ikke vil gi fra seg. Jeg er enig i at iX klarer seg veldig bra i kulde. Kjørte nylig til hytta 1100 moh i 10-18 kuldegrader, 19 mil. Der stod den i flere dager før jeg kjørte hjem igjen i samme temperatur. Da hadde jeg 10 % igjen, som tilsvarer 43 mil rekkevidde på iX50. Det er første gang jeg kjører t/r uten å lade, men 109 kwh netto batteri er jo en hovedgrunnen til det 😉

Carboy

#21
Sitat fra: Trond.m på søndag 05. februar 2023, klokken 08:16
Finnes det en teknisk manual for varmesystemet / servicemanual ? Mener vi hadde det for i3. Men de regner det vel som hemmelig informasjon som de ikke vil gi fra seg. Jeg er enig i at iX klarer seg veldig bra i kulde. Kjørte nylig til hytta 1100 moh i 10-18 kuldegrader, 19 mil. Der stod den i flere dager før jeg kjørte hjem igjen i samme temperatur. Da hadde jeg 10 % igjen, som tilsvarer 43 mil rekkevidde på iX50. Det er første gang jeg kjører t/r uten å lade, men 109 kwh netto batteri er jo en hovedgrunnen til det 😉

Deilig å slippe å måtte destinasjonslade om man ikke vil. Rekkeviddemessig er jo ix50 og spesielt iX40 meget imponerende opp mot batterikapasitet og opp mot type bil. Likevel må jeg innrømme at når jeg i romjulen kjørte Range Rover med V8 diesel, startet i Oslo med ca 50% tank, kjørte fint tur-retur Hemsedal uten å måtte fylle. Ganske befriende de gangene man er ute etter lang rekkevidde og elbilene er dessverre ikke i nærheten enda. (Konas) Ix40 kjørte også opp samme dag og brukte rundt 78% på turen opp og ca 60-61% ned igjen i romjuls-vintervær. Med destinasjonslader er det jo uproblematisk med slike hyttetransport-turer i en iX40.
Men når de nye batteriene kommer i 2024-2025 med 30-40%(?) bedre lagringskapasitet i forhold til vekt/samme størrelse så begynner det å bli skikkelig bra og man slipper destinasjonslading.

En elbil som kan kjøre vinterstid i snø og slaps i kulde på motorvei Oslo-Kristiansand, stå parkert på en båtpøass uten lademulighet og kjæres tilbake igjen etter 2-3 uker og ha igjen 10-20% på batteriet ville vært ideellt. Da er vi i mål. Jeg tipper det vil være behov for en elbil med wltp 850-1000km for å få til det i praksis.

Lucid Air?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

#22
Tror @Carboy er i mindretall med sine ønsker / krav. Med dagens energitetthet er det meningsløst med større batteri enn 111 kwh som mange nå har standardisert på. Miljømessig er også det for stort batteri, da det tar alt for mange år å kompensere for miljøbelastningen fra produksjonen. Det finnes ingen fornuftig grunn til å kjøre mer enn 4-500 km uten en stopp. Uansett er dette langt utenfor temaet, iX vinteregenskaper.

geear

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 04. februar 2023, klokken 11:56
Synes IX har betydelig lavere forbruk i kulde i forhold til andre Elbiler jeg har eid.
Varmepumpen henter varme fra uteluft eller overskudds varme fra drivverk/batteri ja. Den henter ikke ut mer varme fra drivverk/ batteri enn at drifts temperatur på motor/batteri er ok. dvs 100% epower.
Med flere hundre kilo ekstra vekt kontra mange andre, så kan det vel tenkes at den er bedre isolert enn mange andre, og at både varmetap og varmebehov dermed er mindre?

Trond.m

De ekstra kiloene går nok til batteri og ikke isolasjon. Det er heller ikke doble vinduer. Men det kan hende de utnytter energien fra kupeluften gjennom en varmeveksler og ikke slipper den rett ut ?

geear

Tjah, iX er da over snittet støydempet, så vil anta at det henger sammen med isolasjon.

Trond.m

Sitat fra: geear på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:27
Tjah, iX er da over snittet støydempet, så vil anta at det henger sammen med isolasjon.
Ja, isolasjon av støy fra hjul er god. Men det betyr ikke nødvendigvis at kupeen er varmeisolert. Er det noen biler som har isolasjon i karosseriet da ?

Egil Fonn

Tenker ikke isolasjon av kupe er den største faktoren. I en bil er det mye ventilasjon og utskifting av luft. Her går det mye energi til oppvarming av ny til luft. Dersom det er en god varmeveksler som tar vare på utgående luft og gjerne at denne går gjennom varmepumpen, da kan denne varme energien brukes på nytt. Vet ikke om IX kjører utgående luft gjennom varmepumpe eller varmeveksler men registrerer lavt forbruk til kupe varming i kulde.
Tror ikke isolerte glass er bra i rammeløse ruter. Da øker problemet med fastfrysing også når kupe er varm.
Merket dette i Eqc som har isolerte glass. Der var rutene som regel fastfrosset og lot seg ikke åpne. Men den hadde rammer og dørene lot seg alltid åpne.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Svolar

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 15. januar 2023, klokken 17:01
Ruter fryser i blant fast slik at de ikke går tilstrekkelig ned når døren åpnes. Spesielt bak ruten kan da legger seg utenpå gummilist når døren lukkes. Om dette skjer kan snø og vann drive inn i bilen. Trikset for å få ruten under pakningen når den er fastfrosset er å holde døren litt igjen å skyve inn toppen av ruten mens døren lukkes.

Dette er nærmest en designfeil. Utfordringen med at rutene kan bli stående på gløtt forsterkes av at avrenningshullet i døren er nedenfor gummilisten. Mine hull var helt blokkert av skitt og salt. Det førte til at dørene frøs med vann i dørene, tilslutt tok det knekken på elektronikken i døren med feilmeldinger om feil på lås og barnesikring. Nå har jeg fått renset ut og dørene har det bedre, men dette må følges med på!

Egil Fonn

Takk for tipset. Ser det legger seg en del skit nede under bakdør pakningene. Greit å gjøre rent her slik at ikke dreneringen til bakdørene tettes.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA