Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, onsdag 08. februar 2023, klokken 08:35

« forrige - neste »

Marsto

Hei igjen til alle Thinkere. Da er det bare å melde inn at den gule Thinken i Trondheim stoppet opp over natta med power limit blinkende når tenninga skrues på. Siden den ble satt i drift i desember 2022 har den gått 1274 km uten noen problemer. Det som er merkelig denne gangen er at fruen kom hjem i går ettermiddag og parkerte med 40% igjen på batteriet, så vi hadde nok til en liten handletur i dag. Når den skulle startes i dag ble tenninga skrudd på og der kom vi ikke lenger. Power limit lampa begynner å blinke og bilen var ikke mulig å starte. Det neste som ble prøvd var å plugge inn ladekabel for hovedbatteri for å sjekke om bilen tar ladding men uten å lykkes der heller. Prøvde å sette på tenninga en gang til, men det samme skjer. Jeg hører reléene slå inn men på slutten av denne sekvensen hører jeg noen klikk som ikke stemmer med det normale. Deretter går den over i power limit og samtidig slår økonomi måler nåla på høyre side helt i bunn til minus. Dette er vel så langt jeg kommer uten å koble på diagnose men tenkte å høre om noen har opplevd det samme som meg i dette tilfelle. Det er ikke lys i høyspent lampa eller skiftenøkkel denne gangen. Det er kun power limit som blinker og det har jeg egentlig forbundet for det meste som lavspent feil. Vet ikke om dette stemmer men har et håp at det er noen her mer peiling på hva dette kan være? (Legger ved et bilde av hvordan dashbordet ser ut når tenning står på.)     
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Det der var jo ille, etter alt arbeide du la ned. Men, du gir ikke opp!  :+1:

Jeg mistenker med en gang noe med RLEC. Power-limit betyr vel typisk at den ene halvdelen av batteriet har feil og kobles ut. Da skal man kunne kjøre på den andre halvdelen, hvis bilen er i gang. Men man får ikke ny start. Slik har har jeg forstått det.

Du må nok koble på diagnose (Commtool), så ser du forhåpentlig hva som er galt.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Kjempebra med alle tips som er mulig å få. Men...  idag skjedde det noe merkelig igjen. Jeg måtte få bilen innerst i garasjen så jeg snudde den med gir velger i fri og dyttet den inn helt innerst. Deretter tenkte jeg at nå skal jeg prøve å starte den igjen bare for nysgjerrighets skyld og jaggu meg så er alt i orden igjen. Den går igjennom kontroll rutinen når tenning settes på og starter opp som normalt. Den lader også som normalt igjen. Da blir spørsmålet om hvilken eller hvilke komponenter skal man ha mistanke til i dette tilfelle? Min hovedmistanke ligger i lavspennings systemet foreløpig da jeg ikke har fått opp høyspenningsfeil eller skiftenøkkel. Uansett så er alle gode tips velkomne og jeg er veldig spent på om dette vil skjer igjen.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Kan det ha vært svakt 12V batteri? Da kommer det mange artige lys, og ingen start.
Etter å ha opplevd det tre ganger, på tre forskjellige Think'er, siste tiden, så har jeg fått det som vane å skru lysene til Park og vifte av før start. Tenker at det gir minst mulig belastning når systemet skal i gang.
Vet om en Think som ikke har automatisk nærlys, men de fleste skrur på hovedlys når "tenning" skrus på. Unødvendig belastning i startøyeblikket.
Think lithium

Marsto

Ja akkurat, startbatteriet kan ofte være hovedkilden til juletrebelysning men jeg byttet til nytt i desember 2022. Det ble også topp ladet før jeg prøvde en start etter feilen oppsto. Det er nok veldig viktig å slå av 12 V forbrukere som kupèvifte og kupè varme til kaldt før start. Det ser ut til å ta ned belastning på pre-charge motstanden og ettersom jeg nå får start igjen tror jeg ikke det er noen problemer med komponenter på mlec kortet som kontrollerer hele batteriet. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Leit å høre den har stoppet opp igjen.
Vi har vel egentlig ventet litt på hva som førte til den første stoppen sist, siden precharge ikke er koplet inn under kjøring, ikke har strøm gjennom seg, og bør dermed ikke kunne ryke. At det tok så lang tid før det dukket opp kan være et argument mot at det er samme feil dog. I tillegg har det vært ganske vått og slapsete i det siste, fukt trenger langt inn overalt og kan føre til de merkeligste ting.
Uansett, det er ikke alltid lett å finne ut av feil som kommer og går, symptomene du beskriver er helt likt det vi hadde f.eks med gasspedalen vår, men det trenger overhodet ikke være det samme. Det du beskriver, om jeg forstår rett, er at batteriet kopler inn, men kopler ut igjen med det samme. Det indikerer at PCU finner ut at noe er galt, og kopler fra, og da er nok fremdrifts-batteriet ok (i alle fall ingen grunn til panikk), og lagrer ikke dette som feilmeldinger hos seg selv. Likevel er det ikke dumt om man kopler på en PC å lese ut CAN-meldingene derfra (så Comtool eller SavvyCAN eller noe).
Uansett er det nok Chas som kan fortelle hva PCU gjør. PCU lagrer vel ikke tidligere feilmeldinger, så dessverre må man undersøke i det feilen er aktiv. kommer den og går er jo ikke det alltid lett. Jeg måtte kjøre runt i timevis for å trigge gasspedalfeilen på vår bil, etter det var det lett å få tak i ny og bytte, og feilen forsvant. Problemet der var å finne ut hva som egentlig var problemet :)
Hva det nå enn er som lager Power Limit denne gangen tror jeg heller ikke man bare burde bytte deler på måfå for å fikse, men få spurt bilen om hva den ikke er helt fornøyd med. Så det spørs om vi må få deg opp på Chas. Jeg vil ta turen for å hjelpe deg lese ut det vi kan i nær fremtid (må bare får det til å passe inn) men om feilen er borte er det ikke sikkert vi finner noe heller :/

Marsto

Hei Warlock. Helt topp det og alt høres helt logisk ut. Det som egentlig er nytt denne gangen er at det oppsto mens bilen stod parkert. Det andre som er nytt er at kun power limit blinker. Ingen høyspent eller skiftenøkkel kommer opp. Jeg vet endel feilmeldinger lagres ihvertfall hvis man kobler på Think center. Tenkte vel egentlig at det kunne være tilfelle med Chas og Commtool også. Jada, sånn er ståa og det hadde vært til stor hjelp om vi kan finne komponenten som utløser dette. Har som du tro på at det er fuktrelatert og at det er ingen vits å skifte ut noe på måfå. Hadde dere kun power limit blinkende i gasspedal saken også?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Vi fikk stort sett rød skiftenøkkel i tillegg, men det kunne ta tid før det lyset kom på etter vi hadde fått Power Limit lyset. Power Limit varierte en del også, noen ganger lyste det fast, andre ganger blinket det. Det hele var litt forvirrende egentlig :)

Ja, Enerdel lagrer feil hos seg selv i fremdriftsbatteriet, men ikke hvorfor det skrudde av om noe annet ba det skru av. ComTool snakker i all hovedsak bare med batteriet, mens Chas snakker kun med CPU. Det er i Chas det ikke ser ut til at man kan hente ut "historiske" feilkoder, mens CAN-meldingene fra batteriet har egne info om slikt fra batteriet. Derimot om det ikke er batteriet er det ikke sikkert man kan finne gamle feilmeldinger i hele tatt om ikke "Think Tech centre" med Omitec-enheten har noe ekstra måter å hente ut dette på (som det meget mulig kan, men enheten er som du vet nesten umulig å få tak i (Hei Arnie))

Det jeg sier er at man muligens _kan_ finne feilen med utlesing etter den har "blitt bra igjen", gjerne i flere tilfeller, men man kan like gjerne ikke finne noen feilmeldinger også. Det beste er å gjøre hele utlesingen mens bilen oppgir hva som er feil (logisk nok). Jeg tar gjerne turen å tester i begge tilfeller, selv om det beste er om en finner en måte å fremprovosere feilen på. Gjør ikke noe om vi må ta en times kjøretur for å få frem feil heller, får man frem en slik hendelse får man i alle fall helt sikkert en diagnose :)

Kan legge til at jeg ikke nødvendigvis tror det er gasspedalen i ditt tilfelle, da feilen oppsto så og si med en gang. Vi hadde frisk bil i alle fall i et lite minutt i slengen (sikkert til gasspedalen nådde et gitt punkt). Det er mer et eksempel. Men det kan være mange grunner til at PCU finner det for godt til å være på den sikre siden og begrense hvor mye strøm man skal få fra batteriet. Det er nok med litt irr i en kontakt mot en sensor en plass for at PCU ikke skal få lettere panikk (gasspedalen har f.eks 3 sensorer som må gi lik verdi for at PCU skal være glad). Listen over feil PCU reagerer på finnes i dokumentet pexic postet for en stund tilbake, PCU-Diagnosis-2010-12-07.xls
( https://elbilforum.no/index.php?topic=62004.msg1068473#msg1068473 )

worry

Think lithium

Marsto

Hei worry. Ja sjekk innom av og til. Det vil bli postet når det er noe nytt. Neste steg er å få lånt Think Tech Senter for å se hva som kan leses ut derfra. Jeg har prøvd meg på Chas med egen pc men får opp noen rare feilmeldinger under installasjonen og ved tilkobling til bil kommer det også opp endel feilmeldinger før programmet viser at det er koblet til og hvilken software jeg har. Det er noe som ikke funker her så får håpe vi klarer å finne ut av det når Warlock får koblet opp sin versjon til bilen. Målet er å finne ut av dette før eller senere.  :+1:
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Måtte prøve meg på Chas igjen. Hadde valgt feil .var fil. Valgte Gen_2_Variable_data.var. Nå ble det resultater. Det som var redningen igjen i dette tilfellet var at Warlock hadde laget en kabel fra tilkoblingspunkt på passasjersiden under dashbordet til RS232 seriell kontakt. Den fikk jeg til odel og eie så det jeg trengte var en overgang fra RS232 seriell til USB for tilkobling til pc. Den kan kjøpes i mange elektronikk forretninger men jeg kjøpte min på cdon.no til 149,-kr.  https://cdon.no/elektronikk/usb-til-rs232-adapter-p92172110
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

 :+1: :+1: :+1:

Veldig veldig bra!!

Under FltSt0 - FltSt7 ser du det bare står nuller der. det betyr a PCU er veldig glad (for øyeblikket).
FltSt står for Fault State eller noe i den dur og man kan finne det igjen i dokumentet jeg nevnte i forrige post.

Om du nå får fremprovosert feilen igjen (eller den dukker opp når du minst ønsker det) vil disse endres. Da kan man kan slå opp hva det betyr, og komme mye lengre :)  Om jeg ikke husker helt feil sier den også om feilen kommer fra noe i batteriet (men det må jeg slå opp om stemmer, så ta det som et "kanskje") ;)

Er det likevel noe i batteripakka er det comtool / savvyCAN eller *drømme drømme* Omitec-enheten  med Think Tech center som kan fortelle siste del (Her har vi også i mente at bilen ikke viste noen historiske feil sist det var problemer og vi sjekket, men mulig Arnie slettet dem før jeg kom på besøk)

BTW: Må huske å lage meg ny SIADIS-kabel til Chas :P

Marsto

Jada...her går det rett vei når vi har kapasiteter som Arnie på laget her i Trondheim. Jeg tok kontakt men ham om muligheter for å låne Think Tech Center diagnose verktøyet. Det var et svært kjærkomment absolutt fra ham. Arnie som er selveste Mr.Think har et sterkt håp om at alle må stille opp nå for at vi skal klare å holde de få bilene som fremdeles er kjørbare på veien. Tusen takk til Arnie for fantastisk velvilje og vi kommer tilbake med nye poster når vi vet mer om årsaken til power limit problemene. 

PS. Det som ser ut til å være nødvendig at net.framework 2.0.50727 er installert på pc for å få Think Tech Senter installert på nyere pc`er. Den utgaven er vel utgitt helt tilbake til Windows XP tiden. Da er spørsmålet om programmet i det hele tatt kan installeres på nyere datamaskiner? Den vi har her som virker med Think Tech Senter har Windows XP installert.     
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Konge at du har fått lånt leketøy av Arnie! :D

Man kan vel få til .NET 2.0 på Win10 og Win11 også, men man må lengt inn i innstillingene for å skru på støtte først...

Settings -> Apps & Features
Velg "Optional features"
Scroll nederst og velg "More Windows features"
Klikk på .NET Framework 3.5 (includes .Net2.0 and 3.0) slik at det står en hake der og ikke er sort firkant

Etter det tror jeg .NET 2.0 støtte installeres av seg selv etter reboot, uansett skal det nå være mulig å få det til :)


Marsto

Helt suverent. Det må kloke hoder til for å få gammel programvare opp å gå på nyere pc`er. På min pc gikk jeg inn på "slå windows funksjoner på eller av" så kommer jeg inn i .netframwork 3.5 som inkluderer 2.0 og 3.0. Haket av alt der så gjør windows update resten og aktiverer. Ellers har jeg lest ut fra Chas med powerlimit. legger ved et par bilder. Kanskje noen klarer å se hva som skjer her?

Edit: Etter installering av .netframework via windows update prøvde jeg å installere ThinkTechsenter men det vil ikke starte. Jeg har Win 10. I denne pakken er det flere programmer og programmene installerer seg greit men når 3g vcd installer kommer opp har det en liten stopp hvor jeg må presse ok. Her kan det være en konflikt fra tidligere windows versjoner. Vi får se om det er mulig å fixe.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA