Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet 2023 modell

Startet av Dieselgubben, fredag 03. februar 2023, klokken 20:53

« forrige - neste »

Dieselgubben

Nå begynner vi å snakke  :+1:

Oppnådde 190 kW i 3 minus. 1 til 50% på 16 min. Trenger ikke skjemmes over ladehastighet lenger.

https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/10rz5v2/2023_id4_charging_curve/?xpromo_edp=enabled





Trond.m

#1
Nøkkelen til høy hastighet er vel batteritemperatur. Det er vel der VW har en utfordring. Ved kjøring med lav hastighet om vinteren med en varmepumpe som tar varme fra drivverk og batteri, så oppnår man ikke høy nok temperatur. Unntaket er kanskje hvis man kjører med høy belastning opp til en fjelltopp med lav SOC rett før ladestopp, men det er jo vanskelig å planlegge. Jeg skulle ønske de gjør som blant annet bmw som i tillegg til automatisk forvarming der destinasjonen er en hurtiglader også har en manuell av/på for batterivarme. Da øker temperaturen på «kjølevannet» til motor og batteri fraskt opp mot 70 grader for å forberede for hurtiglading. Så vil tiden vise hvor bra det er for batteriet, men det er en funksjon som blir lite brukt for de fleste. Samtidig virker det som om id.buzz lader vesentlig raskere enn id.4 / id.5, så kanskje de har gjort noe. Eller så er forklaringen så enkel som at den ikke har varmepumpe, som sammen med høyere belastning på grunn av stor luftmotstand gjør at batteriet vil oppnå høyere driftstemperatur.
NB! Dette er ikke dokumenterte fakta, men min teori om hvorfor mange opplever lav ladehastighet med id.4 og 5.

Dieselgubben

Testen linket til er jo fra en Id4 2023 modell i -3 grader. Og bilen oppnår jo meget god hastighet. Så det ser ut til at Id4 2023 lader like raskt som id buzz og id5.

Om dette skyldes at det nå er annet batteri i Id4 eller 3.2, vet man ikke enda. Basert på lading av min Id4 2023, har jeg en misstanke om at batteristørrelse også er endret. Men dette er jeg usikker på, og vil lade opp bilen en gang til før jeg konkluderer.

Trond.m

#3
Den hadde jo 1 % SOC og kanskje ikke varmepumpe ?. Og selv om det var minus 3, så har den kanskje vært kjørt i høy hastighet og stor belastning i mange timer. 1 % SOC gir stor indre motstand og det kan forklare resultatet. Jeg vet om mange med 23 modell id4 som erfarer lav ladehastighet, så det virker ikke som om det er noen endring der i forhold til 22 modeller.

Dieselgubben

Sitat fra: Trond.m på lørdag 04. februar 2023, klokken 13:33
Den hadde jo 1 % SOC og kanskje ikke varmepumpe ?. Og selv om det var minus 3, så har den kanskje vært kjørt i høy hastighet og stor belastning i mange timer. 1 % SOC gir stor indre motstand og det kan forklare resultatet. Jeg vet om mange med 23 modell id4 som erfarer lav ladehastighet, så det virker ikke som om det er noen endring der i forhold til 22 modeller.

Teslabjørn var jo oppe i nesten samme ladehastighet på id5 mener jeg å huske. Men det var om sommeren.

I posten i Reddit står det at bilen (Id4) har et "SK Innovation battery" Er det en ny type batteri som kommer i Id4? Som er likt Id5 og IdBuzz?

Får man det halvparten av reddit testen om vinteren ved lav soc og 170-180 kW om sommeren så er jo det et stort fremskritt.

Blir spennende å se etter hvert som flere får 3.2 om alle kan oppnå disse hastigheten. Evt om det er gjort noe med batteriene fra 2023.

daktari

Det var veldig bra tall.
Dypper først ned til 150 kW ved 30%.
Ved 80% var den fortsatt på 90 kW.
Ved 90% 60 kW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Står også i kommentarer lenger ned i Reddit post:

"I think the MY22 maxes out at 135 kW. The MY23 built in Tennessee has a different battery supplier and max out at around 175 kW.

I saw posts late last year of people hitting 170kW w/the '22 ID.4 on 3.1 software. I did a road trip this winter with our '22 ID.4, but unfortunately didn't see anything over 95kW or so because of the very cold weather ".

Interessant om vi har samme batterier.




igniztion

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 04. februar 2023, klokken 16:59
I posten i Reddit står det at bilen (Id4) har et "SK Innovation battery" Er det en ny type batteri som kommer i Id4? Som er likt Id5 og IdBuzz?


Så vidt jeg har forstått får alle bilene bygd i USA batteriene sine fra SKI. I Europa er det i hovedsak LG Chem som leverer batterier.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Dieselgubben


Dieselgubben

https://www.facebook.com/groups/164193082325444/permalink/568848775193204/

Ståle har testet enda en gang. Bare å glede seg til god ladehastighet. Akilleshælen til
Id4 er i ferd med å minskes betraktelig.

turfsurf

Gjelder dette både GTX og andre? Ser det er oppgitt veldig forskjellig ladetid på de fra fabrikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vifteovn

Eg har berre hatt min 2023-modell i to månadar, men trur ikkje eg har lada over 100 kW endå. I helga fekk eg omlag 60 kW på Ionity etter ein og to timar "oppvarming" på motorveg.

Det hadde gjort seg med ein form for forvarming.

igniztion

Sitat fra: vifteovn på søndag 26. februar 2023, klokken 19:51
Eg har berre hatt min 2023-modell i to månadar, men trur ikkje eg har lada over 100 kW endå. I helga fekk eg omlag 60 kW på Ionity etter ein og to timar "oppvarming" på motorveg.

Det hadde gjort seg med ein form for forvarming.

Selv i 120 km/t kommer batteritemperatur kun opp i ca 10 grader over temperatur i luften. Jojo-kjøring er eneste mulighet for å få noen grader ekstra og øke ladehastigheten.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Dieselgubben

Det går rykter om flere batterityper. Det skulle vært en enkel måte å finne ut hvilken type man har. Kanskje det ikke er sw som avgjør...

MinID

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 27. februar 2023, klokken 22:32
Det går rykter om flere batterityper. Det skulle vært en enkel måte å finne ut hvilken type man har. Kanskje det ikke er sw som avgjør...

Uavhengig av batteritype så er 135 KW minimumshastighet. Noen har samme batteritype som Buzz (mest ID5 gtx) og kan få opp mot 180kW hastighet.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA