Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billig Ioniq, hva skal man være obs på?

Startet av Rs2-GTi, onsdag 25. januar 2023, klokken 23:33

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Har hatt 2014 E-Up i 4 år nå, og begynner å bli moden for å bytte ut i noe litt større, større bagasjerom, litt mer rekkevidde og bredere sporvidde. Har tenkt til å bruke rundt 130.000 kr, og har kokt det ned til at det Ioniq og Golf 100kw som er aktuelle. Det er altså i det absolutt laveste prissjiktet jeg operer i på begge bilene, og dette er fremkomstmiddel, om det er skinn eller stoff og den typen ting, bryr meg midt på ryggen. Jeg er opptatt av billig bil med mest mulig restverdi om 3-4 år.

Så det jeg lurer på er hvilke feller er det man kan gå i, og hva er det man må ha? Og i tillegg hva er det som er kjente feil og problemer man må være obs på? Er det slik at Tekna har varmepumpe og andre ikke? For mest mulig rekkevidde er selvfølgelig ønskelig. Også har jeg sett et par annonsert med noe rustproblemer, er det et vanlig problem på Ioniq?

Og mens jeg først spør - hvorfor har det egentlig vært en litt rar utvikling på prisene på brukt Ioniq? Jeg så på Ioniq også for ca 1,5 år siden, og da var det en del biler under 150.000, men så var det en lang periode igjen at det var vanskelig å finne noen under 170.000. Nå har de begynt å ramle ned på 130-140.000, og jeg ser på historikken på Finn at mange går ut på nærmere 200.000 og reduserer prisene i høyt tempo. Har det f.eks blitt mange flere bruktbiler i markedet nå som mange fikk levert ny bil rundt nyttår?

PS! Jeg vet jeg er i absolutt laveste prissjiktet, men ut i fra det som har vært på Finn de siste par månedene, så ser det ut som det skal være mulig å oppdrive en OK bil med kilometerstand rundt 100.000 for den prisen.

Elbil er bedre enn sex

#1 - Brukte elbiler har vel hatt jo-jo-priser jevnt over hele tiden. Hun som kjøpte min 2017 Ioniq i april 2020 for 165k med 32k på telleren har vel aldri hatt billigere bilhold, mens de som kjøpte elbil sommer-høst 2022 både brukt og ny må regne med stort tap om den skal bli solgt nå.
Den 2020 Seat Mii som jeg kjøpte for 156k i butikk i mai 2021 solgte jeg i desember for 165k, men nå er tilsvarende nede i 145k, men de ble solgt for 180k-ish høsten 2022.

Ioniq er en knakende god bil generelt, men en må være obs på at dyre ting som er forbeholdt elbiler (v.pumpe, ombordlader, elmotor, batteri) utenfor garanti er knalldyrt å fikse her også, men ettersom jeg har registrert så er det ikke samme 'garanti' for at ombordlader ryker slik som på Mitsu Imiev, og andre ting.

Jeg har hatt 2012 Leaf, 2017 Ioniq, 2020 Kona, 2012 Miev, 2015 e-UP!, 2020 Mii, og nå 2022 Ioniq5, og skulle jeg velge kun EN av disse med mest optimal økonomi/kjørekomfort/tilstrekkelig rekkevidde for mitt behov/ladefart, så er i mine øyne en 2019 Ioniq en klar vinner. Om ikke hurtiglading betyr noe ville jeg valgt en 2020-utgave.
Min 2017 Ioniq kunne (som andre) ha programmert ladetid, men den holdt ikke innstillingene, og måtte programmeres hver eneste gang jeg ladet den, og da tilpasset ladetid slik at den skulle avslutte på ca 80 %. Ettersom jeg husker så kan en ikke stille inn ladegrense, men det kan en fom 2020.

Det har vært byttet en del motorer på disse, og ettersom jeg har registrert, så er byttemotorene av samme type som har et lagerproblem(?).

I mine øyne er Ioniq et trygt kjøp, og velger du en utenfor garantitiden (5 år) så ville jeg også valgt forsikring med drivverk-dekning.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

automat

Varmepumpe.

Enkelte parallellimporterte biler har ikke varmepumpe. Styr unna disse, med mindre dårligere vinterrekkevidde er OK.

Annet utstyr som kan mangle på importbiler: Parkeringssensor (foran?), rattvarme, setevarme og LED-nærlys. Her er det store variasjoner, så sjekk utstyr opp mot hva som er viktig for deg.

Alle norsksolgte biler tror jeg har teknikkpakke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kaiat

Det finnes norsksolgte biler som mangler teknikkpakke og dermed varmepumpe. Det var ekstrautstyr og det fantes tydeligvis gjerrigknarker som ikke kostet på seg den.

Teknikkpakken er lettest å identifisere på park.sensor fremme og el.seter.

Balaklava

Har 2018 model, kjørt 100 000 km. Det er en av de som Birger N Haug tok inn fra Nederland. Har varmepumpe og mye utstyr, men ikke varme i setene. Har byttet to lyspærer og klosser og skiver. Byttet 12V batteri selv nå akkurat, kostet 1100,- for et Sønnak som passet rett i. Ingen feil, billigste og enkleste bilholdet jeg har hatt noen gang. Merker absolutt null tegn til degenerasjon av batteri til tross for fire år med konsekvent lading til hundre prosent, og kjører den som regel ned mot ti. Tipper min ville vært en av bilene på finn med lavest pris, men så kostet den bare 250 ny da. ;-). Eneste negativt er de korte serviceintervaller. Ser frem til at garantien går ut og jeg tar det selv. Personlig hadde jeg ikke nølt med å kjøpe en brukt Ioniq, import eller ikke, med restgaranti eller ikke. Dette er enkle og solide greier. Og praktisk og god å kjøre.

RJK

Virker som sete er 2-5 K per stykk, alt ettersom tilstand og hva setet faktisk har med seg av tech. Så mulig å oppgradere til seter med varmetråd. Men vet ikke om man må ha noe mere, som f.eks. bryter og ledningsnett for å kunne aktivere/deaktivere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Balaklava

Ja en kan sikkert spandere på seg ettermontering hvis en merker at en må ha det.

Dengang, i bilbutikken, ville en ioniq med varme i setene kostet 50000,- mer. Det er kanskje greit på en dyrere bil, men ikke på en til 250 splitt ny.

Den blir varm innvendig veldig fort. På det kaldeste har jeg brukt et sånt varmesete fra BT som plugger i sigarett tenneren. Det har fungert helt greit. I resten av sesongen har jeg brukt et lite sitteunderlag.

Når jeg reiser på faste tider om morgenen står den i laderen og er forvarmet, da savner jeg ikke noe varme noe sted ;-)
......

Det som er noe å tenke på er hva en opplever når en gjør research på ny bruktbil. Forumer og grupper er problemsamlere. Om en leser skulle en tro alle Ioniq hadde håndtak som løsnet, varmepumper som feilet og 12V batterier som ryker tidlig. Sånn er det jo ikke. I hvertfall ikke med Ioniq 28.


RJK

Lurer på hvor du fikk frem de differansene på solitter ny Ioniq i 2018. Jeg var veldig fristet til å kjøpe en slik, da den var på grensen til lang nok rekkevidde, men trodde det ble akkurat noe kort om vinteren, helt til man fikk målinger på hvor effektiv den var.

Teknikkpakken lå på 20 K, skinnseter på 20 K og soltak på 10 K, stort sett samme tilleggene som jeg hadde på min Kona. Varme i seter var vel med allerede i teknikkpakken om jeg ikke husker feil. Vanskelig å lese thumbnailen jeg får når jeg går via Wayback-machine, så får ikke bekreftet om setevarme kun var med om man tok med skinnseter, men det og soltak hadde jeg glatt tatt med, også på den. Gjorde det på Kona, og angrer ikke ett sekund på det.

https://web.archive.org/web/20181224023726mp_/https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-electric/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Balaklava

Prisdifferansen på 50000,- var helt sikkert bare basert på hvilke biler de hadde tilgjengelig i butikk. Og inkluderte neppe kun varme i setene. Såvidt jeg skjønte fikk de inn xx like biler. Funfact, utstyrsnivået har originalt "Chrome delete", kun sorte detaljer. Står fint til hvit bil og har jo blitt populært nå ;-)

RJK

Er ikke sikker på om man faktisk fikk tak i biler uten teknikkpakken, men i tilfelle så er det da 50 K opp for alle de tre valgene man hadde.

Men siden teknikkpakken var som standard å regne, så var differansen i praksis 30 K for å få full pakke. ;)

Elsket kobber-detaljene, men mener de kunne dratt på mer der. Dette sammen med svart bil var nydelig. Gråfargen de leverte, var feil for meg, for mye sement/"kommunegrått" for min smak. Og frontdekselet var det flere som fikk lakkert, plastidippet eller lakkert i bilens farger, så det ikke stod så ut.

Og så likte jeg både interiøret og eksteriøret ellers, og jeg synes Ioniq'en var den vakreste elbilen man fikk sør for 350-400 K. Når den og var så økonomisk, og skuffet unna på ladefart, spesielt da lynladerne kom (ca 20 min til tilnærmet fullt), så var stoppene like korte som på Ioniq 5/Kia EV 6 om sommeren.

Bare så synd de snublet med ladefarten på Kona, og totalt tryna på Ioniq 38 kW. De bruker like lang tid, til tross for at Kona har 64 kWh mot gen2 Ioniq med 38 kWh, men det er fort dobbelte ladetiden av hva mange av konkurrentene har.

Hadde de hatt ladefart mer lik 28 kW-versjonen, hadde de kunne solgt masse mer av disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA