Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer

Startet av Hjortefot, fredag 06. januar 2023, klokken 12:51

« forrige - neste »

Ellemelle

MobilEye har vel fortsatt patent på automatisk lesing av skilt ved hjelp av kamera.
Jeg vet at det har vært snakket om at dette skulle ha vært utløpt, men i følge denne siden skjer det ikke før i 2030:

https://patents.google.com/patent/US8064643B2

snakkesalig

Men Tesla leser vel skilt ved hjelp av kamera i dag, og det uten MobilEye? Hvordan gjør de det uten å bryte patentet da?

ronnynilsen

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:12
Men Tesla leser vel skilt ved hjelp av kamera i dag, og det uten MobilEye? Hvordan gjør de det uten å bryte patentet da?

Er mulig å lisensiere patenter, da kan man gjøre dette helt lovlig.
Tesla model Y LR 2022

snakkesalig

Sitat fra: ronnynilsen på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:29
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:12
Men Tesla leser vel skilt ved hjelp av kamera i dag, og det uten MobilEye? Hvordan gjør de det uten å bryte patentet da?

Er mulig å lisensiere patenter, da kan man gjøre dette helt lovlig.

Jo, men mener å ha lest et sted at MobilEye da krever at det brukes deres system i hele kjeden, inkl kameraer og SW, og at dette ikke var akseptabelt for Tesla? Men mulig jeg husker feil.

Motorwatt

Godt spørsmål som kanskje ingen kan svare på. Da Tesla brøt med MobilEye sommeren 2016 foregikk visstnok dette i en noe opphisset dialog hvor MobilEye ikke ville/kunne akseptere Teslas progresjonsplan mot full selvstyring. Da mente Tesla at dette skulle de klare selv, og brøt alle avtaler. Konsekvensene av dette bruddet ser vi altså fremdeles i dag. Men kanskje de nå har kommet til enighet, og at EM har besinnet seg litt, og ME har firet (mye) på prisen? 🙂
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hjortefot

Greia med konkurrenter med patenter er å ha en stabel av dine egne patenter innen samme område og en liten hær med patentadvokater. Så stiller du i møte, sammenligner stabler gjør en deal. Høyest stabel og dyreste advokater får best deal. "Du mener jeg bryter ditt patent? Hva med disse 8 patentene mine som jeg kan mene du bryter?" Tesla har MYE høyere stabel og dyrere advokater enn i 2016.
Model 3 LR - 2019

Handyman

Sitat fra: Hjortefot på onsdag 25. januar 2023, klokken 00:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:10
...
Tesla har jo lenge lest fartsskilt ved hjelp av kamera, det er absolutt ikke noe nytt. Endringen kan derimot være at autopiloten slutter å bruke fartsinfo fra kartdata, og kun fra kameraene. I dag er det en blanding.
Hva slags blanding er det egentlig? Kan du holde opp en lapp med et 60-skilt på foran en Tesla i Norge og få den til å skifte fartsgrense på displayet? Er det noen som har testet dette grundig i Europa? Eventuelt i Italia/Nederland/Storbritannia før og etter at de visstnok fikk en endring av "blandingsforholdet"? Jeg er ikke enig eller uenig med noen her, bare altfor nysgjerrig.  :)
Ja bilen leser ofte midlertidige skilt (som ikke er i noen navdatabase) og avpasser farten etter disse.
Opplever det hver helg på vei til hytta. Har pågått arbeider langs veien i flere år, og fartsgrensene flyttes hver uke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA