Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tanken kan forsyne en elbil med nok strøm til å kjøre elleve ganger rundt jorden

Startet av TB, onsdag 28. desember 2022, klokken 22:40

« forrige - neste »

TB

Denne tanken kan forsyne en elbil med nok strøm til å kjøre elleve ganger rundt jorden

Artikkelen oppgir akkumuleringstanken kan lagre varmeenergi. For å illustrere mengden energi det er snakk om bruker Statkraft en illustrasjon av en elbil kan kjøre elleve ganger rundt jorda. Samtidig skal energimengden tilsvare 30 leiligheters forbruk på ett år.

I følge Elvia er gjennomsnittlig strømforbruk for blokkleilighet 11 000 kWh per år, som gir 330 000 kWh.

Jordens omkrets ved ekvator er 40 000 km x 11 = 440 000 km
330 000 kWh / 440 000 km = 0,75 kWh pr km = 7,5 kWh pr mil.

I praksis vil konvertering fra varmeenergi til strøm bety et tap, men er det regnet så mye tap?
Slik jeg regner bruker denne elbilen mye strøm. Eller, er det for høyt forbruk på leilighetene?

Eller, har jeg regnet feil?  :D

Det er pluss artikkel, har limt inn teksten her:
SitatEn slags stor «varmtvannstank» har nylig blitt oppført like i nærheten av hovedflyplassen. Tanken har så mye energi at rekkevidden til en elbil ville vært veldig lang.

For abonnenter
– Vi hadde driftsstart i midten av november, og vil ta den i bruk når det er behov. Vannet i tanken er oppvarmet med flis, og det er da en såkalt fornybar energikilde som vi kan tilføre kundene, sier Per Weidenhaijn i Statkraft Varme.

Han snakker om den såkalte akkumuleringstanken som nylig ble oppført og tatt i bruk ved flisfyringsanlegget på Gardermoen. Tanken som er formet som et sylinder kan beskrives som en stor varmtvannsbereder, som har funksjonen som en slags termos.

Vil utvide kapasiteten
Inne i tanken er det flere tusen liter med vann, som blir varmet opp og deretter benyttet til å levere energi til aktører i og rundt hovedflyplassen.

Oslo lufthavn er sammen med hotellene i området de største aktørene som er koblet til fjernvarmenettet, som er driftet av Statkraft. I perioder er etterspørselen etter energi til oppvarming, dusjing og annet spesiell stor, noe som gjør at strømforbruket øker.

– Tanken kan brukes mer eller mindre hele tiden, men det er spesielt når etterspørselen etter varme er stor at man ser for seg å benytte den. Det vil si på morgenen. Vi fyller opp tanken når det er lite etterspørsel etter varme i nettet og tømmer den når etterspørselen er stor, sier Weidenhaijn og legger til:

– Hovedårsaken til at vi etablerte tanken er for å kunne utvide kapasiteten i fjernvarmeanlegget, samt at det er en avlastning.

Hensikten med tanken er blant annet å bidra til å utjevne kortvarige energivariasjoner, gi økt kapasitet og møte den fremtidige veksten.

Etterspørsel dobles
Utbyggingen av områdene rundt hovedflyplassen, som blant annet inkluderer etableringen av Oslo Airport City, vil føre til at etterspørselen og bruken av fjernvarme vil kunne dobles. Det er derfor behov for å kunne utvide og utnytte fjernvarmenettet bedre.

Fra tanken kan man få store mengder energi. For å gi et bilde av hvor mye energi det er snakk om, er det ifølge Statkraft slik at den kan inneholde nok energi til å forsyne en elbil med nok energi til å kjøre elleve ganger rundt jorda. Et annet eksempel er at energimengden tilsier 30 leiligheters forbruk på ett år.

– Vi kan koble den til dersom det er behov i fjernvarmenettet, for der vil vannet være oppvarmet. Det er slik med alle bygg, inklusive flyplassen, at når alt skal i gang på morgenen så kreves det mer energi for å få opp varmen i byggene, og da kan vi koble til termosen» når etterspørselen øker og det er behov for avlastning.

– Da kan vi sende ut fornybar og grønn energi i stedet for å måtte benytte for eksempel oljeforbrenning for å dekke varmebehovet, fortsetter Weidenhaijn.

– Noe som ikke er utnyttet tidligere
Virksomheten i det flisfyrte fjernvarmeanlegget har ifølge Statkraft vokst betydelig de siste årene og mer er på gang med framveksten av Oslo Airport City.

Siden mange aktører knyttes til fjernvarmeanlegget vil overskuddsvarme hos en aktør bli til oppvarming hos andre aktører, noe som gjør at det sikres en effektiv utnyttelse av energien. I all hovedsak vil spillvarme fra Coop-lageret, som ligger i området, nå kunne utnyttes av andre fremfor å gå ut i luften.

Prosjektleder hos Statkraft Varme, Jomar Sætre, har tidligere uttalt at utbyggingen av Oslo Airport City har gjort det mulig å utnytte energien langt bedre.

– Fjernvarmenettet er en infrastruktur som i tradisjonell forstand har handlet om at vi produserer, distribuerer gjennom rør i bakken og leverer et annet sted. Det produksjonsstedet har alltid vært vårt og noe vi har bygd.

– Utviklingen generelt og på Gardermoen spesielt, har i takt med Oslo Airports Citys ambisiøse planer om å realisere området, så vil man på en god måte vise hvordan en infrastruktur kan brukes med interaksjon mellom flere aktører. Det vil gjøre at vi også kan distribuere overskudd og levere det til noen som har behov. Det er noe som ikke er utnyttet tidligere, men som nå lar seg realisere, har Sætre forklart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Du må huske å stoppe for hver runde, for å lade bilen når du passerer tanken.


jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nei til klimasvindel

Sitat fra: jlan på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:46
https://cordis.europa.eu/article/id/205499-highefficiency-engine-turns-waste-hot-water-into-electricity

SitatThe engine produces 10 kW of electricity from around 200 kW of thermal energy in the waste hot water.


Å hente ut 5% gjenvunnet energi høres ut som et sløseri helt borti blåbærlyngen. Hvem hiver energi av sånne størrelser uten å tenke gjenvinning/regenerering?
Om de bare klarer å få ut 5% bør de vurdere å bruke varmen på andre måter enn å lage strøm av det.

Det må være lukrativ industri om slike energimengder bare slippes "på havet".


Et flyplassanlegg med "flere tusen liter" høres ut som et hjemmeanlegg.
Folk har badebasseng på terrassen med flere tusen liter vann.
Menes det flere tusen kubikkmeter?
Nei, jeg leste ikke artikkelen...

jlan

Sitat fra: Nei til klimasvindel på søndag 22. januar 2023, klokken 00:29
Å hente ut 5% gjenvunnet energi høres ut som et sløseri helt borti blåbærlyngen. Hvem hiver energi av sånne størrelser uten å tenke gjenvinning/regenerering?
Ja det kan du si,  men det siste var altså gjenvinning av "waste water". Mange av oss slipper vel varmt vann fra vaskemaskin og dusj rett i sluket. Det var altså ingen direkte sammenheng med den akkumuleringstanken. Men jeg synes det var relevant, fordi det viser at en kan ikke sammenligne varmeenergi direkte med forbruket til en elbil.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hanche

Sitat fra: Nei til klimasvindel på søndag 22. januar 2023, klokken 00:29
Et flyplassanlegg med "flere tusen liter" høres ut som et hjemmeanlegg.
Folk har badebasseng på terrassen med flere tusen liter vann.
Menes det flere tusen kubikkmeter?
Utvilsomt. Her er et lite regnestykke: Varmekapasiteten til vann er ca 4200 J/(kg·K). Å varme opp en kubikkmeter vann (et tonn) fra 0 til 100 °C krever da 420 MJ, eller ca 117 kWh om vi foretrekker slike enheter. For å komme opp i 330000 kWh skulle da kreve noe i underkant av 3000 kubikkmeter vann. Eller mer, dersom vi lenger en mindre temperaturforskjell til grunn, som vi bør.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA