Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq Trondheim - Split

Startet av Digit, onsdag 18. januar 2023, klokken 13:23

« forrige - neste »

Digit

Først av alt, beklager hvis dette innlegget skulle vært et annet sted enn her.
Fersk elbilsjåfør planlegger tur til Kroatia. Tror jeg har grei kontroll på alt av apper etc, men spørsmålet er. Må jeg ha med 10 forskjellige ladekabler, eller har de fleste stasjoner dette? Har noen link til det jeg ev trenger å kjøpe. Fancy ord på kabler og adaptere vil ikke bite på, så link er suverent :)
Ønsker også å komme i kontakt med noen som har kjørt tilsvarende tur. Alt av tips og triks mottas med stor takknemlighet.

RJK

#1
Du bør ha med din EVSE, eller også kalt nødlader med deg. Det er den med schuko-stikket. Dessuten bør du og ha din vanlige type2 til type2-kabel for tilkobling til "destinasjonsladere" du skulle finne på å få bruk for eller ønske å lade på.

Så vil det alltid være et spørsmål om hva annet av sakteladende punkter du kan få behov for. Typisk på campingplasser, om du benytter deg av slikt, så vil du kunne ha behov for adaptere for å koble deg til industrikontakter eller CEE-adaptere.

I Norge er det vanligste å treffe på 1-fase 16 A, gjerne i form av et blått stikk med tre hull, men det finnes både en variant med 16A 3-fase med 4 hull. Og du kan og støte på 32A av samme som 16A blått stikk, men da er kontakten fysisk større.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-industrikontakt

Mens i Sverige vil du gjerne treffe på anlegg med 400V istedet for 230-240V, og da gjerne 16A 3-fase med rød plugg, eller tilsvarende 32A 3-fase som lik de blå 1-fase-kontaktene er større for 32A-varianten.

Vær dog klar over at en evse uansett har begrensning på 230V 16A eller endog bare 10A i praksis, men samme kontakten, så de med 32 A må kunne konvertere ned både i faser og Volt-styrke.

Det kan være at du heller ønsker å dra med deg en type "multilader" som har adaptere til ale disse variantene, og som da i mange tilfeller gir deg endel raskere lading enn 230V 16 A 1-fase gir, og ihvertfall raskere enn 10A-EVSE'en din gir deg.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabel-schuko-cee/products/spark-universal



For hurtiglading og lynlading vil allid ladestasjonen komme med fast kabel, så eneste du må passe på er å koble deg til en CCS-lader, og gjerne en som du har ladeavtale med gjennon en av ladepartnerne, enten du har elbilforeningens blå brikke, bilprodusentens ladenettverk eller tjenester som Plugsurfing, Elton etc, eller om du også sikrer deg gjennom Tesla sine SuC-stasjoner som vel er åpnet i hele Europa, dog ikke absolutt alle stasjonene de har.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Digit

Tusen takk for svar.  Det blir nok mest offentlig lading/hurtiglading. Satser på å ta med nødladeren og den type2 saken jeg har på hjemmeladeren.

Har Powerpass, a better routeplanner, plugsurfing og en haug med andre apper.   Ser ut som jeg kan komme godt ned i Tyskland med ionity og god pris ihvertfall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA