Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla bryter forbrukerkjøpsloven

Startet av Trond.m, mandag 16. januar 2023, klokken 19:25

« forrige - neste »

Taben

#15
Hei. Angreretten er som den står beskrevet: For tjenester starter fristen å løpe dagen etter at avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt." En bil er en vare.

Det er jo som du sier ikke så viktig med beløpet. 2-300.000,- fra eller til er ikke viktig for deg heller skriver du. Forstår ikke hvorfor du har startet eller bruker av din tid på denne; du startet den, du svarer selv og lager en egen monolog med egne bastante påstander, ønsketenkninger og meninger. Vi gjør alle feil av og til- ting skjedde- leste ikke alt- angret, er det så viktig da, livet går videre. Det gjelder en bil, en feilbestilt bil og hva så. Ønsker deg happy Life, dette er ikke på noen måte verdens undergang.       

Hvilken BMW har du bestilt? Gratulerer så mye, den vil sikkert gi deg masse kjøreglede i din veldig voksen alder.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

mellosty

Jeg fikk beskjed på telefon at jeg kunne få tilbake de 2500 så lenge det ikke har gått 14 dager. Måtte bare sende skjema via mail og de "skulle fikse det". Gått 3 uker og jeg har ikke fått noe svar enda.

Trond.m

#17
Sitat fra: mellosty på mandag 16. januar 2023, klokken 23:21
Jeg fikk beskjed på telefon at jeg kunne få tilbake de 2500 så lenge det ikke har gått 14 dager. Måtte bare sende skjema via mail og de "skulle fikse det". Gått 3 uker og jeg har ikke fått noe svar enda.
Ja, jeg hører nå at flere har fått beskjed om det. Det fikk jeg også en bekreftelse på på epost i går, men det måtte godkjennes av ledelsen og det «pleier å gå greit» !!!.

Skal snakke med dem i dag, så kan jeg oppdatere. Fint om andre også kan bekrefte om de har fått igjen depositum uten først å måtte betale hele bilen. Det er med respekt å melde en veldig tungvint måte å gjøre det på, men det er nok sikkert bevisst. Det er ikke pengene som er viktige for meg, men jeg misliker sterkt at de er så utydelige i sin kommunikasjon om kundenes rettigheter. Hvis ikke kundene sier fra blir de ikke bedre, så derfor deler jeg mine erfaringer. Et typisk eksempel på hvordan andre gjør det er Volvo. De gir kunden tydelig svar på hva de skal gjøre hvis de vil ha tilbake sitt depositum:

arthur

Dagens beste?

2-300.000 fra eller til betyr ikke så mye.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:06
Sitat fra: mellosty på mandag 16. januar 2023, klokken 23:21
Jeg fikk beskjed på telefon at jeg kunne få tilbake de 2500 så lenge det ikke har gått 14 dager. Måtte bare sende skjema via mail og de "skulle fikse det". Gått 3 uker og jeg har ikke fått noe svar enda.
Ja, jeg hører nå at flere har fått beskjed om det. Det fikk jeg også en bekreftelse på på epost i går, men det måtte godkjennes av ledelsen og det «pleier å gå greit» !!!.

Skal snakke med dem i dag, så kan jeg oppdatere. Fint om andre også kan bekrefte om de har fått igjen depositum uten først å måtte betale hele bilen. Det er med respekt å melde en veldig tungvint måte å gjøre det på, men det er nok sikkert bevisst. Det er ikke pengene som er viktige for meg, men jeg misliker sterkt at de er så utydelige i sin kommunikasjon om kundenes rettigheter. Hvis ikke kundene sier fra blir de ikke bedre, så derfor deler jeg mine erfaringer. Et typisk eksempel på hvordan andre gjør det er Volvo. De gir kunden tydelig svar på hva de skal gjøre hvis de vil ha tilbake sitt depositum:

Fint at du følger opp denne og deler Trond. Om ikke annet så vil andre kunder senere kunne ha nytte av dette - spesielt dersom det kommer noe skriftlig fra dem som kan deles i denne tråden som vil avklare praksis. Jeg vil også tro at det er totalt bortkastet både tid og penger dersom man må ta ut bilen først for å så kreve refusjon. Det gir ikke mening overhodet.

Trond.m

Takk hELgenen. Det er ikke alle som liker det, men det lever jeg godt med 😉

Trond.m

#21
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:37
Dagens beste?

2-300.000 fra eller til betyr ikke så mye.
Ja, er det så rart ?. Bestilte en bil i går som koster over 300K mer, men betaler «bare» ca 200K mer. Tipper jeg får mya av det tilbake hvis den selges etter et år eller to. En fantastisk bil og service 😉. Poenget er at jeg ikke tar diskusjonen med Tesla fordi tapet smerter meg, men kanskje andre kan ha nytte av at dette belyses bedre enn det Tesla gjør selv ? Model Y gir dikkert mer «bil» for pengene, men det er mye annet som teller også.

Marzo

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:37
Dagens beste?

2-300.000 fra eller til betyr ikke så mye.

Robert Næss anbefalte slingringsmon for de som vil bestille Tesla i dag? :D

arthur

#23
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:27
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:37
Dagens beste?

2-300.000 fra eller til betyr ikke så mye.
Ja, er det så rart ?.

For en prosent av folket trolig ikke, for oss resterende 99 prosent trolig ja.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Meka

Sitat fra: Trond.m på mandag 16. januar 2023, klokken 20:54
2-300.000 fra eller til betyr ikke så mye.

men du henger deg opp i 2500kr?
Det står no relativt tydelig under totalsummen "*Pris uten mva".

Vaduz

Bestiller bil til en halv mill på mobilen litt sånn i farta og gidder ikke sjekke hva den faktisk koster, også sutrer over at han ikke får tilbake et «ikke-refunderbart depositum» på 2500kr. Bestiller deretter bil som koster 300k mer for 2-300k, pyttsan, hva er vel det?
Vanskelig å kjenne på mye sympati her for de fleste skulle jeg tro.


Trond.m

#26
Jeg er ikke ute etter sympati, men at Tesla opptrer ryddig og i samsvar med Norsk lov og ikke Musk sine egne vilkår. Tesla sine vilkår bryter på mange punkter norsk lov. Til sammenlikning hadde jeg akkurat en samtale med Volvo Care. Der har de ryddige vilkår og betaler tilbake depositum automatisk etter en tid, selv om kunden ikke kansellerer. Nå har jeg og flere andre fått aksept for at depositum'et blir tilbakebetalt, men man får det ikke automatisk og uten å kjenne lovverket. Det er useriøst, men kanskje noe man kan forvente av Tesla. Men det er et fritt land, så folk må gjøre som de vil.

geear

Sitat fra: Trond.m på mandag 16. januar 2023, klokken 22:36
@Automat -Angrefristen er 14 dager etter at varen er mottatt, men det er en frist. Det er naturligvis ikke noe hinder for å angre før varen er mottatt også. Noe annen er meningsløst. Det er jo ingen leverandører som vil ta kostnadene med å levere en vare kunden ikke ønsker. Men Musk er jo ikke helt god, så han vil kanskje straffe de som angrer på kjøpet ?

Når har Tesla faktisk antydet at det egentlig er en tjeneste (kontrakt) og en vareleveranse. De sa på telefonen at man har 14 dagers angrefrist på kontraktsbeløpet på 2500 kr. Men fra dag 15, så må man vente til man får bilen dersom man vil ha tilbake de 2500 kr. Men de vil ikke bekrefte det skriftlig, så det vet det kanskje ikke selv heller. For et selskap 🥺

« § 21.Angrefristen

Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse. Dette er:
a.   ved varer bestilt samlet og levert ved flere forsendelser, den dag forbrukeren får den siste varen i fysisk besittelse,
b.   ved varer som består av flere partier eller deler, den dag forbrukeren får det siste partiet eller den siste delen i fysisk besittelse,
c.   ved avtaler om regelmessig levering av varer, den dag forbrukeren får den første av varene i fysisk besittelse.
Likt med forbrukeren regnes annen tredjeperson enn fraktføreren, som forbrukeren har utpekt i sitt sted.
Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.
Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren opplysninger om angreretten etter § 8 første ledd bokstav h innen 12 måneder fra dagen omhandlet i første ledd, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.

Nå er det vel ikke angrefristen du benytter deg av når du forsøker å kansellere før levering... ganske bråkjekk tråd du har laget deg. Her er FKL om avbestilling:

SitatKapittel 8. Avbestilling og retur
§ 41.Avbestilling før levering

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

Her har jo Tesla spesifisert 2500,- i ikke refunderbart gebyr, og allikevel tilbyr de altså kostnadsfri retur etter levering iht. Forbrukerkjøpsloven. Du har startet en tråd som selv i overskriften hevder at de bryter FKL. Står du fortsatt for det? Hva bryter de i så fall?

Hva med å forsøke å kansellere bestillingen hos BMW? Hadde vært interessant å høre om det aksepteres kostnadsfritt.

Trond.m

#28
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:46
Bestiller bil til en halv mill på mobilen litt sånn i farta og gidder ikke sjekke hva den faktisk koster, også sutrer over at han ikke får tilbake et «ikke-refunderbart depositum» på 2500kr. Bestiller deretter bil som koster 300k mer for 2-300k, pyttsan, hva er vel det?
Vanskelig å kjenne på mye sympati her for de fleste skulle jeg tro.
Det er ikke lov overfor forbrukere å opere med «ikke refunderbart depositum». Det vet Tesla's advokater godt men de vil ikke skrive «fullt refunderbart depositum slik Polestar gjør. Istedet tåkelegger de det med å skrive «bortsett fra når lovbestemte avbestillingsregler gjelder»
Nå har jeg snakket med flere som kommer til å kreve disse pengene tilbake, og jeg regner med at de som ikke er 100 % Tesla fanboys setter pris på det.

Ellemelle

Siden også næringsdrivende bestiller samme sted, er dette en god nok formulering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA