Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla bryter forbrukerkjøpsloven

Startet av Trond.m, mandag 16. januar 2023, klokken 19:25

« forrige - neste »

Trond.m

Skulle kansellere en Tesla, og kunderådgiveren snakket om at det var litt usikkert om man fikk tilbake depositum på 2500 kr. Jeg kan ikke forstå hvordan de kan mene at kontraktsbeløpet ikke er refunderbart, da de uansett hvor sterk tobakk Musk røyker ikke står over norsk lov. Er det andre som har fått samme beskjed. De forsøkte seg med at man må vente til bilen er betalt og levert for å få de tilbake. Utrolig hva det firmaet får seg til å si. Det kan godt hende Model Y er en bra bil og det er småpenger i den store sammenhengen,  men det er uaktuelt for meg å inngå en kontrakt med et selskap som bevisst bryter norsk forbrukerlov. Jeg kansellerte umiddelbart da jeg mottok ordrebekreftelsen (1 time) og fant ut at bilen manglet vesentlig funksjonalitet som er viktig for meg.

Polestar

Når bestilte du? Om du er innenfor 14 dager vil jeg tro du har en kurant sak.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Trond.m

#2
Sitat fra: Polestar på mandag 16. januar 2023, klokken 19:33
Når bestilte du? Om du er innenfor 14 dager vil jeg tro du har en kurant sak.
Jeg meldte skriftlig fra under 1 time etter bestilling og varslet om at bestillingen var gjort på feil grunnlag grunnet uklar informasjon om avgifter på bilen. Jeg er 100 % sikker på at jeg har en sak de vil tape, men overrasket over at de prøver seg. De sier at man må vente til man får bilen og betaler den, og at man da får tilbake pengene inkl. de 2500 kr. Det er jo så dumt at det er vanskelig å ta dem alvorlig 😮

Trond.m

Jeg bestilte fra mobiltelefonen og trodde at bilen kostet 469.000 etter omtale på nettet. På deres nettside skrev de ikke at vektavgift ble lagt til (det stod bare at prisene var uten mva). Jeg sjekket ikke totalprisen da de bare oppgir månedspris med mindre man endrer til kontantkjøp. Det er jo i seg selv tvilsom praksis og styrker ikke Tesla sin sak.

hELgenen

Selv om de er et svært dyktig teknologiselskap så har de ennå en vei å gå mhp nettsiden deres. Synes mye informasjon mangler, mye er ikke spesifisert osv...
Enkelte ganger kan det bli litt for enkelt for å si det på den måten 

Trond.m

Ja, men at de er følger norsk må må man da kunne forvente 😉. Kjenner andre som har måttet krangle for å få tilbake reservasjonsbeløpet. Det er en tåpelig måte å ødelegge sitt omdømme på.

filtvet

Husk også denne "Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema."

Trond.m

#7
Som en kuriositet man jeg vise ordrebekreftelsen. De klarer ikke engang å fortelle om jeg skal betale 498.000 eller 502.000 for bilen. Ganske godt gjort å trekke fra mva i ordresystemet, men en pris er jo en pris og det er vel ikke kunden som skal kontrollere deres beregninger 😉 Amatører 😂

Trond.m

Sitat fra: filtvet på mandag 16. januar 2023, klokken 20:22
Husk også denne "Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema."
Ja, jeg nevnte det for dem 😉

ethoring

Jeg synes du gjør deg til her  :'(
Ser du ikke over ordren før du handler for 500k?

Trond.m

#10
Jeg ser jo prisene som står på siden men Tesla ønsker ikke å gjøre totalprisen så lett tilgjengelig. Du kan mene hva du vil,  men uansett er det ikke det saken gjelder. Skal uansett ikke handle fra en sånt firma, og bestilte i dag en BMW fra et seriøst firma istedet. 2-300.000 fra eller til betyr ikke så mye. Der får man også snakke med folk som kan litt om kundebehandling.

ethoring

Sitat fra: Trond.m på mandag 16. januar 2023, klokken 20:54
Jeg ser jo prisene som står på siden men Tesla ønsker ikke å gjøre totalprisen så lett tilgjengelig. Du kan mene hva du vil,  men uansett er det ikke det saken gjelder. Skal uansett ikke handle fra en sånt firma, og bestilte i dag en BMW fra et seriøst firma istedet. 2-300.000 fra eller til betyr ikke så mye. Der får man også snakke med folk som kan litt om kundebehandling.

Grattis! Hvilken modell gikk du for fra BMW?

Regner med du får igjen dine 2500 i reservasjon. Det står jo på siden at "Ikke-refunderbart ordregebyr*
*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder. "

Angrerett ved netthandel iht norsk lov bør gi deg depositum tilbake.

automat

Utfra det forbrukertilsynet skriver, så virker det som du har en dårlig sak når det gjelder angrerett:

"Forbrukeren har i utgangspunktet angrerett i 14 dager. Dette gjelder ved handel fra alle EØS-land. For tjenester starter fristen å løpe dagen etter at avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt."

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven

Man kan altså ikke bruke angreretten før varen er mottatt. At Tesla ikke vil fire på dette skjønner jeg godt. De har allerede et svært generøst tilbud til kunder som ikke klarer å bestemme seg, der man kan gå i fra avtalen mot et mindre gebyr.

Så kan man selvfølgelig diskutere om totalprisen kommer godt nok frem. Men det er jo ikke unaturlig å sjekke nøye, og tenke seg om to ganger før man bestiller en vare til en halv million.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

SitatSelv om de er et svært dyktig teknologiselskap så har de ennå en vei å gå mhp nettsiden deres. Synes mye informasjon mangler, mye er ikke spesifisert osv...
Enkelte ganger kan det bli litt for enkelt for å si det på den måten

Da skal du prøve å sjekke opp en etron. Der er det mye rart i konfig'en. Tesla er da mye mer rett frem. Men den beste jeg har testet i det siste er Porsche sin. Den er god. Dette temaet var forøvrig omtalt på en av DN mil etter mil pod, så det var derfor jeg testet.

Trond.m

#14
@Automat -Angrefristen er 14 dager etter at varen er mottatt, men det er en frist. Det er naturligvis ikke noe hinder for å angre før varen er mottatt også. Noe annen er meningsløst. Det er jo ingen leverandører som vil ta kostnadene med å levere en vare kunden ikke ønsker. Men Musk er jo ikke helt god, så han vil kanskje straffe de som angrer på kjøpet ?

Når har Tesla faktisk antydet at det egentlig er en tjeneste (kontrakt) og en vareleveranse. De sa på telefonen at man har 14 dagers angrefrist på kontraktsbeløpet på 2500 kr. Men fra dag 15, så må man vente til man får bilen dersom man vil ha tilbake de 2500 kr. Men de vil ikke bekrefte det skriftlig, så det vet det kanskje ikke selv heller. For et selskap 🥺

« § 21.Angrefristen

Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse. Dette er:
a.   ved varer bestilt samlet og levert ved flere forsendelser, den dag forbrukeren får den siste varen i fysisk besittelse,
b.   ved varer som består av flere partier eller deler, den dag forbrukeren får det siste partiet eller den siste delen i fysisk besittelse,
c.   ved avtaler om regelmessig levering av varer, den dag forbrukeren får den første av varene i fysisk besittelse.
Likt med forbrukeren regnes annen tredjeperson enn fraktføreren, som forbrukeren har utpekt i sitt sted.
Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.
Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren opplysninger om angreretten etter § 8 første ledd bokstav h innen 12 måneder fra dagen omhandlet i første ledd, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA