Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førre uken tyskland, idag norge - kortbetaling blir krav

Startet av Moggen, fredag 13. januar 2023, klokken 00:38

« forrige - neste »

Moggen

Der satt den. Det tok mange år, men nå har politikerna i både tyskland og norge inført lovverk som muliggjør enkel kortbetaling når vi hurtiglader våres biler!
Dermed er det jeg ser som den største hindringen for smidig overgang til elbiler nå kommer på plass (universell betalningsløsing)
Tør vi å håpe at dette også blir lovstillt i hele EU straks?

https://www.motor.no/bil/stortinget-krever-kortbetaling-pa-ladestasjoner/240649

THE

Sitat fra: Moggen på fredag 13. januar 2023, klokken 00:38
Der satt den. Det tok mange år, men nå har politikerna i både tyskland og norge inført lovverk som muliggjør enkel kortbetaling når vi hurtiglader våres biler!
Det er vel ingen krav til at det skal være enkelt å betale med kort. Kravet er at det skal være mulig med kortbetaling på alle ladestasjoner med høyere effekt enn 50 kW. Så vidt jeg har klart å finne ut er det ikke stilt krav til hvordan dette skal løses. Jeg vil anta at det er nok å montere opp en sentralt plassert betalingsterminal på en stor ladeplass. Jeg ser da for meg følgende scenario når man skal lade.

Parkere ved ladestolpe, koble til ladekabel, lete etter betalingsterminal, gå til betalingsterminal, velge ladeuttak, gå tilbake til bilen fordi man ikke la merke til hvilken ID det er på ladeuttaket man har koblet til, gå tilbake til betalingsterminal for å velge uttak og til slutt betale med kort. Endelig, etter 5-10 minutter, starter lading. Dette vil jeg anta vil være en løsning som blir innenfor på ettermontering av kortbetaling på gamle ladestasjoner. Dette vil nok være en worst case løsning, men jeg blir ikke overrasket om det ender opp som tilnærmet standard på eldre ladestasjoner heller.

På nye ladestasjoner vil det vel være naturlig at det blir en kortterminal på hver enkelt lader håper jeg, og da kan man prate om enkel og brukervennlig betaling.

Når det gjelder Tesla Superladere vil jeg kanskje anta at de velger løsning med en sentralt plassert betalingsterminal både på nye og gamle ladestasjoner. Det vil vel passe godt med dagens løsning der man må velge ladeuttak i appen for å lade ikke-Tesla biler. Biler fra Tesla vil jo uansett starte lading automatisk, så ikke noe poeng med kortbetaling for Tesla-eiere der i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Moggen

Ja det blir kanskje ikke perfekt implementert overallt. Men fremdeles er det å gå frem/tilbake til ladern og betale med kort, veldig mye enkelere enn å laste ned nye apper og registrere kort og bruker osv.
Har under julhelgen fått hjelpe flere bekante med hurtiglading -apper. Dagens løsning minner om kaoset når folk begynnte å kjøpe PC på 90-tallet, og måtte hjelpes med å konfigurere printere og modem i terminalen.
Kortbetaling blir som win95; ikke perfekt, men et stort steg i rett tretting.

RJK

Jeg hilser kortbetaling velkommen, og håper ladeoperatørene hiver seg raskt på, og 2023 vil gjelde for nye stasjoner. Og så kommer ettermontering på eksisterende ladere etterhvert. Og jeg antar at det er disse som vil lide av knotingen som beskrives.

Men det er jo ingen hinder for at man kan få til smartere løsninger, som er mer strømlinjeformet. Så som at stasjonen "ser" hvilke biler som kommer inn til hvilken lader, så bare bekrefter man egen bil og laderen på skjerm, der man ser bilde av plassen man står på og trykker rett plassering om den bommer. Og i tillegg at stolpene merkes med et nummer som man ser fra automaten, så liten vits i å gå frem og tilbake.

Og selv med å måtte gå frem og tilbake, ser jeg liten vits i at det skal ta 5-10 minutter som det antydes over, men heller 1 til 2 minutter maks, så det blir likevel langt smidigere. Og brukerne blir uansett flinkere til å lese stolpe/ladenummer når de blir mer vant med det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Det finnes lover om tvungne betalingsmidler, så der er rart at ladeoperatørene har fått holde på som de har gjort.

Ellers er jeg skeptisk til krav om ombygging av gamle ladestasjoner. Et slikt krav kan føre til at eksistrende ladelastasjoner kondemneres.

Ett problem med ladestasjoner, er at de kan ha kort levetid, og jeg har sett mange steder at de fjernes, og vi behøver ikke framskynde den prosessen.

Panduck

Er det virkelig slik at det blir lovpålagt å kjøpe tjenester fra private betalingsaktører? Det kan vel aldri bli et lovpålagt krav å støtte VISA eller MasterCard? Hva er det egentlig som ligger i "krav om kortbetaling", hva er det som MÅ støttes?

RJK

Er bare kontanter som er lovpålagt betalingsmiddel per i dag, men pga praktiske hensyn, aksepteres bankoverføring og kortbruk f.eks. på "fjernsalg", der det ikke bare er å komme med kontanter. Samme med automatkjøp, der hensyn til summene man snakker om og tyveribeskyttelse, tillater at man ikke støtter kontanter.

Men har de en kasse eller bemannet kontor der de tar i mot betaling, så kan de ikke nekte kontanter med mindre du kommer med trillebår med kronestykker (ører er borte som gangbar mynt nå), eller summene er så store at hvitvaskingsreglene slår til (summer over et visst beløp).

I dette tilfellet så må de vel støtte Bank Accept, Visa og Mastercard som et minimum, mens American Express og mindre vanlige kortutstedere ikke nødvendigvis kreves støttet
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 13:12
I dette tilfellet så må de vel støtte Bank Accept, Visa og Mastercard som et minimum, mens American Express og mindre vanlige kortutstedere ikke nødvendigvis kreves støttet

Basert på... hva? At dette er de som har skaffet seg nær monopol, og da skal de belønnes med at man må støtte de?

Det er selvfølgelig fint om vi får kortbetaling som mulighet, men at firma skal tvinges til å bruke tjenestene fra andre firma høres helt absurd ut for meg.

RJK

Sitat fra: Panduck på fredag 13. januar 2023, klokken 13:19
Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 13:12
I dette tilfellet så må de vel støtte Bank Accept, Visa og Mastercard som et minimum, mens American Express og mindre vanlige kortutstedere ikke nødvendigvis kreves støttet

Basert på... hva? At dette er de som har skaffet seg nær monopol, og da skal de belønnes med at man må støtte de?

Det er selvfølgelig fint om vi får kortbetaling som mulighet, men at firma skal tvinges til å bruke tjenestene fra andre firma høres helt absurd ut for meg.
Det er jo selvsagt basert på hva som er mest utbredt i markedet. Å nekte f.eks. Visa eller Mastercard ville nok ført til furore, spesielt fra den som ble nektet. Ved at begge støttes i tillegg til norske Bank Accept, så er det nettopp å gi monopol til en aktør man unngår.

De kunne satt som krav at norske Bank Accept er den eneste tvungne, men da sperrer man utenlandske kortbrukere ute, og det er jo mot det man ønsker å oppnå.

Synes og at det å gjør støtte for flere aktører frivillig, faller ganske naturlig. Bruken av AE er vel relativt smalt i Norge, men vil sikkert støttes likevel, mens andre aktører må selv "kjempe" for å få innpass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Bankaxept er det naturlig å støtte i Norge, ettersom det er en svært effektiv og rimelig infrastruktur. Koster bare 20-30 øre ber betaling. Så og si alle nordmenn har bankaxept, til og med barn fra 7-8 år og oppover :) 

Men poenget med kortbetaling er å ikke sperre folk ute og gjøre lading like enkelt som all annen butikkhandel for unge og gamle, fastboende, turister og andre tilreisende må en nok støtte mer enn bare Bankaxept. Da er det Visa og Mastercard som gjelder.
American express er ikke særlig utbredt, og antall europeere som kun har American express og ingen andre kort kan kanskje telles på èn hånd :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. januar 2023, klokken 13:43
Men poenget med kortbetaling er å ikke sperre folk ute og gjøre lading like enkelt som all annen butikkhandel for unge og gamle, fastboende, turister og andre tilreisende må en nok støtte mer enn bare Bankaxept. Da er det Visa og Mastercard som gjelder.
American express er ikke særlig utbredt, og antall europeere som kun har American express og ingen andre kort kan kanskje telles på èn hånd :D

Hva poenget er / ikke er, føler jeg er litt på sidenlinjen. VISA og MasterCard er to digre internasjonale aktører, private firma, som har fått tilnærmet monopolsituasjon. Vi kan ikke ha en situasjon der firma blir lovpålagt å benytte tjenestene deres. Butikker har da aldri vært i en situasjon der de er tvunget til å godta MasterCard? Dette er noe de gjør for å tiltrekke seg kunder, slik bør det også være for ladeoperatører, det må være noe de velger å gjøre.

Alternativet er at de ender opp med å kun støtte BankAccept fordi de ikke vil gjøre noe mer enn de er pålagt...


OlaM

Det er ikke noe godt påbud etter min løsning og det blir ikke nødvendigvis gode løsninger, men ansvaret for dette ligger på bransjen selv. De har hatt mange år på seg til å lage gode løsninger, men de aller fleste har gjort en slett jobb.
'21 3LR

SveinJ

Kom over en Cirkle K lader ved Aabenraa i Danmark med denne info:

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Panduck

Lurer på hvordan dette skal implementeres på de populære kempower-laderene, ikke så voldsomt god plass der. Men mest interessant blir det å se hvordan Tesla vil forholde seg til dette påbudet. De har den mest lukkede løsningen, kun lading via deres egen app, noe mulighet for RFID-kort, ikke noe roaming med andre apper / kort, men allikevel de som får minst kjeft :P

Vix

Sitat fra: Panduck på fredag 13. januar 2023, klokken 17:18
Lurer på hvordan dette skal implementeres på de populære kempower-laderene, ikke så voldsomt god plass der.
Kempower leverer allerede kortlesere til flere av sine kunder.
Dette bildet er klippet fra Teslabjørns besøk i Kempower-fabrikken i Finland.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA