Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade BMW i4 i blått industristikk?

Startet av Sveinung1954, søndag 02. oktober 2022, klokken 09:51

« forrige - neste »

Sveinung1954

Hadde tidligere en Tesla, som jeg ladet på jobb i et blått industristikk. Brukte da "nødladeren" med tilhørende adapter for dette stikket.

Finnes det tilsvarende løsning/adapter for BMW'en?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Orbit

BMW har en tilsvarende løsning, se tråd for iX: https://elbilforum.no/index.php?topic=59754.0. Her kan du kjøpe adaptere til de kontakene du trenger.

Men du kan bruke ladekabler fra vilkårlig leverandør. Dersom du skal ha lader (kun) med 16 A 1-fas industristikk får du dette for ca 3000.

(PS: Selv med industrikontakt, må denne være satt opp eksplisitt for elbillading for at det skal være forskriftsmessig å bruke denne til regelmessig lading på jobb)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sveinung1954

Jeg har jo ladekabelen som fulgte med, trenger bare adapter fra schuko til 3-fase blått industrikontakt..dersom noe slikt finnes?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Orbit

Dersom du har BMW sin "Flexible Fast Charger" (jeg vet ikke hva som leveres med i4), får du adapter til denne (som var lenket til i forrige svar):
https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-adapterkabel-cee-16-a-(bl%C3%A5-1-fase)-for-flexible-fast-charger.html
Du kan ikke vise dette vedlegget.


For nødlading (dvs ikke regelmessig lading på jobb) kan du bruke en overgang som den under, men får da ikke utnyttet mer en halv effekt fra industristikket.
https://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter-CEE-230-V-til-Schuko/p/Pr367850000
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

Dersom bilen støtter 3-fase, så ville jeg hatt en EVSE med rødt industristikk, og overganger til aktuelle blå stikk.

Blå stikk kan være på 16 eller 32A, og enfase eller 3-fase, så du trenger å skaffe deg de overgangene du trenger.
Overganger opp til 25A kan man vel lage sjølv, ellers finnes det forhandlere som lager det for deg.



Lars C. Krogenæs

Hvor raskt trenger du å lade?

Det virker som om det er blå 3-fas du skal bruke. Er den på 16A eller 32A?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA