Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har de ikke KW-pris på pumpa og skilting om ladestasjoner?

Startet av Radiobil1, onsdag 25. august 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

Panduck

Så... Ved å ha en tavle som viser kWh pris, og (uvisst hvorfor dette er relevant, men det ble jo trukket frem igjen) kunne betale med bankkort, så "har man transparant pris som kan føre til reel konkurranse"

Seriøst?

Jeg som bor like ved Oslo kan enkelt finne ut hva prisen på å lade på en bortgjemt hurtiglader i Finnmark er. Jeg har ingen annen måte å vite hva prisen er på bensin på stasjonene rundt der jeg bor, annet enn å kjøre bort dit å se på skiltet.

Jeg vet før jeg drar på tur nøyaktig hvilke ladestasjoner jeg bør lade på, hva prisen kommer til å bli, det er så absurd lett å sjekke pris jeg må betale, mens forrige Circle K jeg kjørte forbi hadde en helt annen pris på bensin den den neste Circle K jeg passerer.

Å prøve å få beste pris på bensin er et mareritt uten like, man må finne rett dag å tanke, finne rett sted, osv. Dette er ALT annet enn transparent.

Å kunne enkelt gå inn på en webside eller en app og se "hva er prisen på dette stedet med den avtalen jeg har?" er ille men å måtte drive research på hvilken lokasjon og hvilken dag det er best nå å tanke på er bra?

Her:

https://www.circlek.no/elbillading/ladestasjoner/ladepriser
https://rechargeinfra.com/no/priser/

Kan det gjøres noe enklere enn dette?

Skal jeg ha noen som helst ide om hva det koster å fylle tanken uten å dra ut å sjekke, så må jeg altså laste ned en app som noen uavhengig av bensinstasjonene har laget, og basere meg på at noen andre har tastet inn hva det koster å fylle på stasjonene i den appen. Folk lager / bruker altså en app, rapporterer hva prisen er, og leser hva andre har rapportert, for å finne ut hvor man kan tanke billigst!

Og noen påstår virkelig at dette blir enklere?

overskyet

Sitat fra: Panduck på onsdag 28. desember 2022, klokken 11:15
Så... Ved å ha en tavle som viser kWh pris, og (uvisst hvorfor dette er relevant, men det ble jo trukket frem igjen) kunne betale med bankkort, så "har man transparant pris som kan føre til reel konkurranse"

Seriøst?

Jeg som bor like ved Oslo kan enkelt finne ut hva prisen på å lade på en bortgjemt hurtiglader i Finnmark er. Jeg har ingen annen måte å vite hva prisen er på bensin på stasjonene rundt der jeg bor, annet enn å kjøre bort dit å se på skiltet.

Jeg vet før jeg drar på tur nøyaktig hvilke ladestasjoner jeg bør lade på, hva prisen kommer til å bli, det er så absurd lett å sjekke pris jeg må betale, mens forrige Circle K jeg kjørte forbi hadde en helt annen pris på bensin den den neste Circle K jeg passerer.

Å prøve å få beste pris på bensin er et mareritt uten like, man må finne rett dag å tanke, finne rett sted, osv. Dette er ALT annet enn transparent.

Å kunne enkelt gå inn på en webside eller en app og se "hva er prisen på dette stedet med den avtalen jeg har?" er ille men å måtte drive research på hvilken lokasjon og hvilken dag det er best nå å tanke på er bra?

Her:

https://www.circlek.no/elbillading/ladestasjoner/ladepriser
https://rechargeinfra.com/no/priser/

Kan det gjøres noe enklere enn dette?

Skal jeg ha noen som helst ide om hva det koster å fylle tanken uten å dra ut å sjekke, så må jeg altså laste ned en app som noen uavhengig av bensinstasjonene har laget, og basere meg på at noen andre har tastet inn hva det koster å fylle på stasjonene i den appen. Folk lager / bruker altså en app, rapporterer hva prisen er, og leser hva andre har rapportert, for å finne ut hvor man kan tanke billigst!

Og noen påstår virkelig at dette blir enklere?

Du mener at folk skal sitte å finlese nettsteder og planlegge alt til detalj på forhånd? At det er transparant og lett?  Gjør du det når du skal handle melk også? Sjekker en fem/seks forskjellige nettsteder på forhånd og planlegger hvor du skal handle? Så betaler du med app?

Panduck

Sitat fra: overskyet på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:25
Du mener at folk skal sitte å finlese nettsteder og planlegge alt til detalj på forhånd? At det er transparant og lett?  Gjør du det når du skal handle melk også? Sjekker en fem/seks forskjellige nettsteder på forhånd og planlegger hvor du skal handle? Så betaler du med app?

Vet ikke om det jeg sa var så vanskelig å forstå, men her er det altså sammenlikning med "hvor fint det er på bensinstasjoner, for der er prisen på skilt og du kan betale med kort!" som forklaring på hvorfor "det vil bli transparent og dermed konkurranse".

For å ta ditt eksempel: Hvordan greier du å handle billigst melk, om du ikke gjør forhåndsresearch på hvor du får billigst melk?

Vil jeg vite hvor det er billigst, så må jeg sjekke prisen på de forskjellige stedene jeg kan få produktet fra (eller benytte en tjeneste der noen har gjort den jobben for meg, som feks VGs matbørs). Om du har noen annen måte å gjøre dette på, vil jeg gjerne høre hva det er. Poenget er at å ha et skilt utenfor en stasjon er IKKE en grei måte å finne hva prisen er. Da må man kjøre frem til stasjonen, sjekke prisen, kjøre til neste, sjekke prisen, det ville bli en lang kjøretur rundomkring for å finne hvor jeg burde tanke. Om du mener dette er å foretrekke fremfor å sjekke fem/seks forskjellige nettsider, så forstår jeg ikke din prioritering.

Det er LANGT enklere for meg å plukke det billigste stedet å lade med å bruke litt tid av og til på å få oversikt, enn det var for meg å finne billigste stedet å tanke bensin.

Disse prisene på de fem / seks nettsidene er og relativt statisk, bensinprisene endrer seg jo hver eneste dag, og billigste stasjon i dag er ikke billigste stasjon i morgen så dette er jo helt umulig.

Om man ikke planlegger på forhånd, får man ikke laveste pris. Slik er det bare. Men hvordan i alle dagern skal man planlegge på forhånd når man ikke har noen mulighet til å samle inn pris? Den muligheten HAR man ikke på bensinstasjoner i dag, annet enn å bruke en tredjeparts app og håpe at de innraporterte prisene fremdeles stemmer.

RJK

Sitat fra: Panduck på onsdag 28. desember 2022, klokken 13:43
Sitat fra: overskyet på onsdag 28. desember 2022, klokken 12:25
Du mener at folk skal sitte å finlese nettsteder og planlegge alt til detalj på forhånd? At det er transparant og lett?  Gjør du det når du skal handle melk også? Sjekker en fem/seks forskjellige nettsteder på forhånd og planlegger hvor du skal handle? Så betaler du med app?

Vet ikke om det jeg sa var så vanskelig å forstå, men her er det altså sammenlikning med "hvor fint det er på bensinstasjoner, for der er prisen på skilt og du kan betale med kort!" som forklaring på hvorfor "det vil bli transparent og dermed konkurranse".

For å ta ditt eksempel: Hvordan greier du å handle billigst melk, om du ikke gjør forhåndsresearch på hvor du får billigst melk?

Vil jeg vite hvor det er billigst, så må jeg sjekke prisen på de forskjellige stedene jeg kan få produktet fra (eller benytte en tjeneste der noen har gjort den jobben for meg, som feks VGs matbørs). Om du har noen annen måte å gjøre dette på, vil jeg gjerne høre hva det er. Poenget er at å ha et skilt utenfor en stasjon er IKKE en grei måte å finne hva prisen er. Da må man kjøre frem til stasjonen, sjekke prisen, kjøre til neste, sjekke prisen, det ville bli en lang kjøretur rundomkring for å finne hvor jeg burde tanke. Om du mener dette er å foretrekke fremfor å sjekke fem/seks forskjellige nettsider, så forstår jeg ikke din prioritering.

Det er LANGT enklere for meg å plukke det billigste stedet å lade med å bruke litt tid av og til på å få oversikt, enn det var for meg å finne billigste stedet å tanke bensin.

Disse prisene på de fem / seks nettsidene er og relativt statisk, bensinprisene endrer seg jo hver eneste dag, og billigste stasjon i dag er ikke billigste stasjon i morgen så dette er jo helt umulig.

Om man ikke planlegger på forhånd, får man ikke laveste pris. Slik er det bare. Men hvordan i alle dagern skal man planlegge på forhånd når man ikke har noen mulighet til å samle inn pris? Den muligheten HAR man ikke på bensinstasjoner i dag, annet enn å bruke en tredjeparts app og håpe at de innraporterte prisene fremdeles stemmer.
Du sier jo selv at du må kjøre til bensinstasjonen for å kunne lese på tavla hva prisen er. Du slipper altså å kjøre helt til pumpa og lese på denne.

Poenget er jo at man vil ha prisinfo lett tilgjengelig når man er i nærheten av stasjonen, spesielt om man har foretatt en ikke-planlagt tur som krever fylling/lading.

Selvsagt ser man ikke hva prisen var før de endret sist, eller hos konkurrentene, men man er vant til å lese skiltene når man passerer de, og sånn sett ha et slags bilde på prisene for øyeblikket. Og så blir det gjerne sammenlignet med de prisene man har sett før.

Men ellers er jeg enig med deg. Om man vil planlegge en tur, så er det i utgangspunktet lettere med elbil, da man kan se nøyaktig pris på stedet, men da den prisen man selv oppnår.

Og jeg vet utmerket at prisen jeg får hos Ionity med rette abonnementet, er langt lavere enn hva det koster hos konkurrentene. Dog, jeg har av samme grunn mindre oversikt over hva det koster for øyeblikket hos de andre.

Nå vil jeg riktignok vekk fra at jeg må ha en avtale, og at det i realiteten blir en mer fair konkurranse om man kan fylle/lade uten avtale, og bare betale med bankkortet, spesielt der jeg ikke har oversikten.

Da vil skilt på stasjonen som kan sees på avstand påvirke meg til enten å kjøre innom, eller fortsette til neste. Og da med risikoen for at første var billigst, og jeg kanskje velger å snu og kjøre tilbake.

Kunne selvsagt vært gjort enda bedre med programvare i bilen, som holdt oversikt over både priser og avtaler, og så kunne man ved behov for lading, aktivert melding av pris, eller rett og slett navigasjon til den ladestasjonen med de laveste prisene jeg oppnår, innenfor det området jeg befinner meg i per øyeblikket.

Men den analoge metoden har altså egenverdi for mange, og spesielt de som hurtig/lynlader så sjeldent at de ikke har sett behov for å knytte seg opp til noen ladetilbyder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:29
Nå vil jeg riktignok vekk fra at jeg må ha en avtale, og at det i realiteten blir en mer fair konkurranse om man kan fylle/lade uten avtale, og bare betale med bankkortet, spesielt der jeg ikke har oversikten.

Når det gjelder "vekk fra avtale" så er jeg helt enig, men dit kommer vi nok aldri. Avtaler er for å binde folk, og det er et fordyrende ledd. Men slik er det overalt. Trumfbonus gjør varer dyrere for alle, og man må ha trumfbonus for å unngå at det blir ekstra dyrt, men det handler kun om å få det mer attraktivt for deg å bruke KIWI fremfor andre. Hos matbutikker er det enda verre, de vil bruke dette for å vite HVA du handler, slik at de kan sende deg tilpassede tilbud... Når bilmerker vil gjøre det ekstra attraktvit å kjøpe deres bil ved å tilby "ekstra billig lading" i en periode er det lite man kan gjøre for å komme seg vekk fra avtaler på lading. Hverken bankkort / skilt med pris osv vil ta vekk dette. Det er noe av grunnen til at jeg ikke tror bankkort bli mye brukt til lading, folk vil ha billigst pris, og dermed må man uansett registrere seg, bruke app eller brikke for å få det. Joda, man kan registrere avtaler mot bankkort, men det tviler jeg på at de vil gjøre, spesielt da det ikke fungerer med bankkort på mobil / klokke, som flere og flere bruker.

Og ja, jeg betaler faktisk for melk med app. Appen heter enten Oda eller Coop Medlem. Da kan jeg enten får melka levert på døra, eller bruke mobilen til å scanne melka jeg skal ha, legge det rett i posen, og slippe kø i kassa... Synes det er fremskritt jeg :)

Sikkert grei info å ha opplyst pris på skilt, men jeg tviler på det vil ha noe å si for konkurranse. De som ønsker å være prisbevisst har allerede oversikt over ha det koster hos de forskjellige.

Moggen

Poenget er jo at du enkelt kan velge hvilken matbutikk eller bensinstasjon du ønsker å bruke. Der finns ingen hindringer.
Med elbil blir du først tvunget inn i en app der du må bruke tid for å registrere din personinformasjon hos tilbyderen. Kun når du delt allt av personopplysinger og kortinformasjon med dem, lastet ned app etc, får du lov å kjøpe.
De aller fleste har bedre ting å bruke tiden på, og vil hellre betale en tier eller to i overpris hos den/de de allerede brukt tid til å opprette medlemskap for.
Derfor er dette medlemskap + app-fjas en uting.
En bensinstasjon som behandlet sine kunder slik hade haft eksakt null (0) kunder.

Lars C. Krogenæs

Tør jeg minne om at du kan dropp-inn lade og betale hos samtlige ladeoperatører uten å registrere deg?

Ja -det blir dyrere, akkurat som grønnsaker blir 30% dyrere for de som ikke er registrert som kunde hos sin dagligvarekjede.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Moggen

Nei, ikke uten masse krangel med QR kode, sende ut kortinformasjon på en usikkret nettside, bankid etc.
Men ja det GÅR, på lik måte som att det GÅR å betale på rema i kun småmynter når du ukeshandler.
Da kjører vi hellre videre til en stasjon vi har hvert igjennom app-helvete hos, og betaler litt extra istedet.

turfsurf

Dette med kW prising på skilt blir litt uinteressant så lenge prisene er såpass statiske som de er nå.

Prisene på diesel og bensin varierer gjennom uka, på hurtiglading blir de justert noen ganger i året. Det er ikke sånn at det er noen vits i å kikke på skiltet og lure på hva prisen er i dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

«Før» så var hurtigladeprisen høyere enn strømpris fordi selve strømprisen var ubetydelig, så steg strømprisen og prisen på hurtiglading ble mangedoblet, når strømprisen i markedet synker igjen så er vi tydeligvis tilbake til at prisen på strømmen ikke er så viktig.......

Panduck

Sitat fra: Moggen på tirsdag 10. januar 2023, klokken 00:21
Nei, ikke uten masse krangel med QR kode, sende ut kortinformasjon på en usikkret nettside, bankid etc.

Usikret nettside? Mener du at de ber deg sende kortinfo over http, ikke https protokoll? Eller hva mener du med at nettsiden er usikret?

Moggen

Sitat fra: Panduck på tirsdag 10. januar 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Moggen på tirsdag 10. januar 2023, klokken 00:21
Nei, ikke uten masse krangel med QR kode, sende ut kortinformasjon på en usikkret nettside, bankid etc.

Usikret nettside? Mener du at de ber deg sende kortinfo over http, ikke https protokoll? Eller hva mener du med at nettsiden er usikret?

Ta feks Ionity.
For å betale med kort, skal du fotografere en QR kod på laderen. Den før deg till en enkel webbsida, der du fyller inn dine kortoppgifter. Helt usikkret.
I sommer var det en vanlig scam i utlandet på ionity å sette opp egne QR koder over de originale, som tar bruker til en kopi av nettsidan der de fikk tak på alle kortoppgifter til brukern, og dermed pengene.
Detter er ikke "kortbetaling" annet en til navnet, uten noe hjemmesnekkret nettbetaling fra 90-tallet!

Panduck

Sitat fra: Moggen på fredag 13. januar 2023, klokken 00:25
Detter er ikke "kortbetaling" annet en til navnet, uten noe hjemmesnekkret nettbetaling fra 90-tallet!

Åh? Det virker da som om dette er måten man handler med kort på de aller fleste sider i dag, ser ikke helt den store forskjellen. Nettsidene du bruker er sikret, all trafikk er kryptert. Selvfølgelig er det viktig at man bruker riktig nettside når man betaler... Man bør jo sjekke URL'en til siden som QR-koden tar en til før man legger inn kortinfo. Det er slikt som er greit å vite i relativt mange sammenhenger, ikke bare når man skal lade.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA