Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.

Startet av TJV, lørdag 07. januar 2023, klokken 09:30

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 20:24

Men en annen ting som slo meg etter å ha sett videoen av denne Jaguaren, og føreren som tydelig akkurat har oppdaget røyk og går mot bilen i det flammene slår ut - jeg har MANGE ganger latt både store og små barn sitte i bilen under hurtiglading/lynlading, mens jeg selv har gått for å tømme tanken eller kjøpe mat eller lignende. Så eksplosiv som den brannen der var, med jetkarakterstikk, så hadde det sannsynligvis vært game over for unger i bilen. Skremmende å tenke på!!

Enig, synes det var skremmende å se hvor raskt det gikk.

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. januar 2023, klokken 21:19

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Mye hvis der. Ikke så mange biler som støtter 22kW AC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK


Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Da burde de fått hint om å oppdatere Q&A-siden på det spørsmålet. ;)

Husker du hva de fakturerte ekstra for dette, for jeg tipper det ikke var gratis med mindre de ville teste det ut, og derfor ga strømmen gratis bort.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 06:20
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. januar 2023, klokken 21:19

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Mye hvis der. Ikke så mange biler som støtter 22kW AC.
Selv om man bare får ladet med 11 kW, som mange kan nå, så er det 33 kWh på 3 timer, eller nesten 22 kWh på samme tid ved 7,2 kW, så hadde definitivt vært kjekt tillegg for rekkevidden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: RJK på mandag 09. januar 2023, klokken 12:33
Om ferga ble helelktrisk og kunne tilby overskuddsstrøm produsert under overfart fra solcellepaneler på båten, hadde det stilt seg anderledes. Men tviler på at vi er der på mange år.
En ferge bruker mye energi på fremdrift, så uansett hvor mange solcellepaneler du monterer på den, vil det nok aldri bli noe overskudd av det. Naturlovene er leie sånn, de har ingen unntaksbestemmelser.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

scholro

Brukte ikke lademuligheten. To grunner til dette: bilen min tar ikke mer en 7 kW AC og da lader fu ikke mye på overfarten, og så var prisen ogsa ganske drøyt uten at jeg nå husker eksakt hvor mye det var.

RJK

Sitat fra: hanche på tirsdag 10. januar 2023, klokken 10:59
Sitat fra: RJK på mandag 09. januar 2023, klokken 12:33
Om ferga ble helelktrisk og kunne tilby overskuddsstrøm produsert under overfart fra solcellepaneler på båten, hadde det stilt seg anderledes. Men tviler på at vi er der på mange år.
En ferge bruker mye energi på fremdrift, så uansett hvor mange solcellepaneler du monterer på den, vil det nok aldri bli noe overskudd av det. Naturlovene er leie sånn, de har ingen unntaksbestemmelser.
Spørs hvordan man vurderer begrepet overskuddstrøm her. Om båten fylles med samme energi som vanlig behov er i form av diesel/olje på tankene, og har batteri som lades ved kai, for forbruk i indre havneområder, så tenker jeg da "overskudd" som i den strømmen som produseres  under overfart, som da kommer i tillegg til dieselen/oljen og landstrøm.

Selvsagt vil man da ikke få strøm som erstatning for diesel/olje til fremdriften på deler av strekningen som nå dekkes med oljeforbruk, så personlig foretrekker jeg at ev. solenergi brukes til å redusere oljeforbruket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

Sitat fra: geear på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:03
Shit! Definitivt en Jaguar i-Pace ja. Ser ut som den har taxiskilt på taket.

De aller fleste elbilbranner er jo bare andre ting som gjør at bilene blir utbrent mens batteripakken overlever, her ser det ut som "thermal runaway" i batteripakken. Ikke en god hendelse for de som håper på lademuligheter på ferjer og p-hus...
Store pouch celler er ekstra farlig siden avstand mellom senter av cellen og kjøling er stor. Dermed vanskeligere å hindre «hotspots»
Ikke første gang heller...

Albedo

Sitat fra: RJK på tirsdag 10. januar 2023, klokken 09:18

Sitat fra: scholro på mandag 09. januar 2023, klokken 14:40
Fra Fjordline sin nettside om bilpakke med katamaranen mellom Kristiansand og Hirtshals:

"Kjører du el-bil og ønsker å stille med toppladet batteri ved ankomst, kan du bestille ladeplass på bildekk"

Vet at det finnes fordi jeg kunne velge dette mens jeg bestillte billett sist gang jeg tok denne turen.

På de andre fergene har de ikke dette tilbudet.
Da burde de fått hint om å oppdatere Q&A-siden på det spørsmålet. ;)

Husker du hva de fakturerte ekstra for dette, for jeg tipper det ikke var gratis med mindre de ville teste det ut, og derfor ga strømmen gratis bort.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2023, klokken 06:20
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. januar 2023, klokken 21:19

Hvis de har 22kw ac og man har bil som støtter det så skal man klare å lade ganske mye på de 3 timene det tar, rundt 60kwt.
Mye hvis der. Ikke så mange biler som støtter 22kW AC.
Selv om man bare får ladet med 11 kW, som mange kan nå, så er det 33 kWh på 3 timer, eller nesten 22 kWh på samme tid ved 7,2 kW, så hadde definitivt vært kjekt tillegg for rekkevidden.

Det kostet 99 kr i sommer iallefall. Jeg booket det og tenkte at det var en god deal da jeg med Model X kan lade med 16,5 kW og kunne fått ganske billig strøm da. Dessuten at det ville være veldig praktisk å starte med rundt 100% når alle var klare for å kjøre videre.

Nå ble denne turen kansellert på grunn av mye vind så fikk aldri prøvd hvordan det fungerte i praksis....

RJK

Det ville ikke vært så ille, ca 2,- kr per kWh.

Med min bil så ville det blitt ca 50 % mer, så ca 3,- per kWh, som heller ikke er ublu. Faktisk billigere enn mange betaler hjemme i eget borettslag, og billigere enn destinasjonslading.

Ser at lading på Ionity Danmark (sjekket Nørager) er 2,20 DKK, som tilsier 3,18 NOK for øyeblikket.

Selv ville jeg nok stått over, siden man må planlegge for slik lading ved å bestille det på forhånd, og om man ankommer med for høy soC, så blir det fort dyrere. Men for folk som må kjøre et godt stykke lengre enn meg for å komme til båten, og dermed komme kaia med lav SoC, er det greit nok å få ladet så man rekker lader i Danmark med nok margin.

Men om jeg reiser fra Oslo med fullt batteri, så er jeg forsåvidt på 50 %, og kan toppe opp batteriet på turen. Da slipper jeg eventuelt Ionity Nørager, og kanskje kan kjøre helt til Aabenraa (385 km fra Hirtshals).

Pga høyere hastigheter på motorveiene, så vil man kanskje ikke komme lengre enn (272 km, ca 3 timer kjøretid), før man bør lade. Holder meg til Ionity pga pris jeg får via ChargeMyHyundai, selv om det finnes andre ladere man kunne brukt.

På den annen side, båten ankommer så seint at man antageligvis ønsker å ta kvelden lenge før man kommer så langt, med ankomst Hirtshals kl 19 på kvelden. Uten lading og kø pga mye trafikk/ulykke/veiarbeid som demper farta, vil man nå Aabenraa nesten 4 timer senere, altså rundt kl. 23 på kvelden.

Da er kanskje hotell eller vertshus med lademulighet om natta, et langt bedre alternativ om man skal enda lengre sørover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andre1980

Siden vi er så langt ute på viddene allerede:
Benyttet meg av lading på fjordline i sommer på retur fra Danmark. Bilen ladet med 11kW som er max min bil klarer. Utrolig greit å kjøre i land i Kristiansand og kjøre rett hjem til Stavanger uten ladestopp. Kostet 99,-


Trekkoppbil

#25
De fabrikantene som har levert store volumer av biler med LG-celler, tilbakekaller batteriene.

Har man 100 000 batterier på veiene, så kan man erfare hvor høy risiko man har etter noen år.

Jeg har lurt på om I-pace er produsert i ett så lite antall, at man ikke har statistisk grunnlag for å avgjøre om batteriene bør byttes. Ikke veit jeg om produsenten har finansielle muskler til å bytte batteriene heller.

RJK

Nå er det vel LG som produsent av batteriene, som må ta den største delen av regninga. Så om Jaguar sine batterier viser seg å være fra batcher som er tilbakekalt for Hyundai og Chevrolet/Opel, så burde jo de også her ta stordelen av regninga.

Problemet er vel å se om det er samme problemet som har rammet Jaguar. Spesielt siden disse har en batteripakke på 90 kWh, mens det stort sett er 64 kWh-pakken som har vært for Hyundai og Chevrolet/Opel, og kanskje noen 38 kWh-pakker, spesielt for Hyundai Ioniq.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: TJV på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:30
I natt brant en elbil opp på hurtig/lynlader i Bergen. Sånn umiddelbart klarer jeg ikke se hva bil det er med bildene som ligger på nettet.
Noen forslag folkens?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEMaqb/kraftig-brann-i-bil-og-ladestolpe-i-bergen

(Ser nå at BT skriver det er en Jaguar).

Fant en video av hendelsen:
https://vm.tiktok.com/ZMFKJLWvW/
Hvis dette hadde skjedd meg ville neste bil garantert ikke blitt en elbil.

Mitt mareritt er at det oppstår brann inne i fellesgarasjen, det ville sannsynligvis resultert i kondemnering av samtlige biler i sameiet. Aner ikke hva som ville skjedd med betongkonstruksjonen, kanskje den også ville blitt svekket av den intense varmeutviklingen?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

MrBacardi

Sitat fra: RJK på søndag 08. januar 2023, klokken 22:28
Er vel ca null sannsynlighet for at man får hurtig/lynlading på båt. Så om noe, så blir det AC-lading eller DC-lading på AC-hastigheter. Jeg er ikke elektriker, så skal ikke si noe om det er AC eller DC man vil kunne bruke om man skal lade på båt, selv om jeg tipper det er AC som er alternativet.

Å nekte elbiler å reise med båt, altså uten mulighet for lading under overfarten, vil jo rett og slett være invitt til å forby fergetrafikk, da man allerede nå vet at icebiler brenner oftere enn elbiler. Da må man definitivt forby icebiler også. Sier seg selv at det ikke skjer, men at det kan komme endringer i både båtkonstruksjon (isolering mot spredning av brann) og brannslokningsutstyr og rutiner, vil nok kunne skje, spesielt på lange fergeoverfarter.

Men greit nok, et nytt poeng til oss som vil ha tunneler og bruer fremfor ferger. ;)

I "gamle dager" var det helt strøkent å lade elbilen sin over natten på fergen fra Stockholm til Helsinki, siden ladenettverket i Finland da var mildt sagt mangelfullt ( https://elbilforum.no/index.php?topic=29157.msg494731#msg494731 ). Men Silja Line stoppet for noen år siden å tilby lading underveis.

Men i dag er det selvsagt ikke noe behov for slikt, da det er hurtigladere over alt  :+1:
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Oddaa

Sitat fra: Rollep på fredag 13. januar 2023, klokken 16:49
Sitat fra: TJV på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:30
I natt brant en elbil opp på hurtig/lynlader i Bergen. Sånn umiddelbart klarer jeg ikke se hva bil det er med bildene som ligger på nettet.
Noen forslag folkens?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEMaqb/kraftig-brann-i-bil-og-ladestolpe-i-bergen

(Ser nå at BT skriver det er en Jaguar).

Fant en video av hendelsen:
https://vm.tiktok.com/ZMFKJLWvW/
Hvis dette hadde skjedd meg ville neste bil garantert ikke blitt en elbil.

Mitt mareritt er at det oppstår brann inne i fellesgarasjen, det ville sannsynligvis resultert i kondemnering av samtlige biler i sameiet. Aner ikke hva som ville skjedd med betongkonstruksjonen, kanskje den også ville blitt svekket av den intense varmeutviklingen?
Dette lurer jeg også på. Vi skal flytte til et sameie med 100+ parkeringsplasser (med lading) under blokka. Det er sprinklet der, men lav takhøyde og sikkert ikke enkelt å evt få ut et brennende kjøretøy.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA