Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nedsatt ladeeffekt ved Lading i tidsramme, full effekt ved strakslading

Startet av kmi, onsdag 11. januar 2023, klokken 14:11

« forrige - neste »

kmi

Hei. Ganske fersk med IX. Lader for det meste hjemme på en easee boks som er koblet over 3-fase 400v.
Når bilen er satt til å lade straks jeg setter i kontakten går den rett opp til 11kw lading. Når jeg velger lading i tidsramme fra bil eller app lader den kun på 1 fase og lader kun med ca 4,5 kw. Noen andre som har opplevd dette og er det i så fall noen som har en fiks på dette?
BMW IX fra desember 2022
Tidligere Peugeot e2008 og Mercedes GLE hybrid

RJK

Den setter vel effekt etter om den har tid til å lade opp til satt grense i det tidsrommet som er valgt, med den effekten den velger.

Dersom du setter et smalere tidsrom, kan det hende den tvinges til å øke effekten for å rekke å bli ferdigladet, eller starte tidligere. Er tidsrommet så smalt at den uansett må ha høyere effekt for å bli ferdig, så vil den nok pøse på mere effekt.

Med tanke på effektavgiften, så tror jeg at jeg ville bedt deg være ok med at den ikke pøser på med effekt unødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kmi

Takk for svar. Enn å lenge er det kun 5 øre forskjell i nettleie dag/natt her jeg bor. Strømprisen varierer betydelig mer, men er i all hovedsak billigst om natten. Er derfor best om jeg kan ha kontroll selv. Skal teste ut dette ved å legge inn kun en time planlagt lading.
BMW IX fra desember 2022
Tidligere Peugeot e2008 og Mercedes GLE hybrid

Klykken

Husk at du har et effekttrinn også. Dvs at hvis du lader med 11kW kontinuerlig er du allerede oppe i trinnet mellom 10-15kWh på bare lading, og sannsynligvis passerer det med totalforbruket på hele boligen.
Sett opp at lading starter fra 22.00, og at det lades med lavest mulig effekt til at du når ladeprosenten du ønsker ved start igjen om morgenen. Overstyr dette de gangene du har behov for høyere SoC med lading på dagen i stedet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Må ikke se deg blind på den bevegelige delen av nettleie, den er et spytt i havet. Det jeg tenker på er fastdelen, og hvilke grenser du har der.

Om bilen lader med ca 5 kW effekt, og huset ellers holder seg under 5 kW, så betaler du fastleddavgift for 10 kW istedet for 15 kW, som i enkelte områder tilsier en forskjell på 250 kroner eller mer i fastledd-prisen.

Om du lader bilen på 11 kW, og du er under 4 kW ellers, så havner du på 15 kW-leddet. Om du ellers bruker over 4 kW, vil du da fort treffe på 20 kW-leddet. Og spesielt hoppene over 10 kW effektgrense, begynner fort å bli ganske store hopp. Fort nærmere 500,- kroner for hver økning i fastleddet når du er så høyt oppe.

Så ikke rart mange med dumme ladere som støtter opp til 22 kW, gjerne i kombinasjon med "dum bil" som heller ikke gir deg mulighet til å justere effekten ved lading men tillater så stor lade-effekt, nå vurderer å bytte disse laderne med en smartlader, Alternativt bruke Tibber og tilsvarende for ikke å gi laderen full effekt.

Men for å teste det jeg skrev, så kan du godt teste på et så kort intervall. Det gir fort svaret. Får du ikke da full fart da, kan du begynne å lete etter andre feilkilder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kmi

Testet ut å sette opp ladingen med kun 1/2 times ladetid. Da gikk den rett opp i 11kw.

Når det gjelder effekttrinn er det kun 30kr pr mnd i forskjell fra 5-10 til 10-15 månedsmaks, slik at det er et poeng å få ladet mest mulig om natten mellom 22-06 da både nettleie og strømforbruk er billigst. Dette gjelder for meg kun på hytta der jeg har tilsvarende easee lader, men der kan jeg legge inn ønsket ladetidspunkt i easee appen.
Hjemme er oppsettet i et boligsameie. Foreløpig er det også en fordel at flest mulig lader om natten her (inntil maks kapasitet i nettet oppnås) Pga lastbalansering er det ikke mulig å legge inn planlagte tidspunkt i appen, men foreløpig er vi kun 3 som lader i sameiet, slik at kapasiteten fortsatt er stor.

-en kuriøs ting jeg også oppdaget er at tidsintervallene man legger inn i bilen/appen kun er veiledende. Bilen overstyrer intervallene dersom den ikke oppnår satt landegrense (i dette tilfellet 80%) i oppsatt intervall. Dermed startet ladingen kl 19.30 i går, og ikke kl 22 som jeg hadde satt det til. Den startet så lade å lade på 4,5 kw i dette tidsrommet. Bilen prioriterer altså lav ladestyrke over tid. Dette er dessverre uønsket fra min side. Jeg ønsker at den skal bli fortest mulig ferdig innenfor tidsrommet jeg har satt.

-konklusjonen er at bilen/appen ikke gir deg full kontroll på ladingen. Skulle gjerne sett noen flere valgmuligheter her slik at man kan velge både ladeeffekt og tidsrom i appen. Det viktigste for meg er i alle fall at jeg har funnet ut at det ikke er noen feil. Takk for gode svar her inne.
BMW IX fra desember 2022
Tidligere Peugeot e2008 og Mercedes GLE hybrid

Trond.m

Jeg synes appen virker både forutsigbar og slik jeg ønsker. Jeg passer imidlertid på at ladeintervallet er langt nok til at den blir ferdig innenfor intervallet. Ligger akkurat under et grense i nettleie der en liten overskridelse koster 125 kr/mnd. Det vil være uheldig om den justerte om ladestrømmen i mitt tilfelle, da jeg ligger fast rett under et stort sprang i nettleie på over 60 %. Idiotisk med så store sprang, men det er en annen sak.

RJK

Dersom effektprisingen er så lav, så skjønner jeg at det er ønskelig å prioritere effekt, men her virket effekt-kostnadene å være mistenkelig lave. Men du er kanskje hjemmehørende i en kraftkommune eller et annet område som har valgt å sette dette svært lavt.

Men da er knepet å beregne hvor mye du må lade batteriet i forhold til den SoC du regner med å ankomme med, og den du ønsker å ende opp med, og dele tallet på 11. Da ser du hvor mange timer du må ha for å få ladet bilen til det nivået du har satt som grense.

f.eks, om du har 70 kWh batteri og normalt sett ankommer med 30 %, og har satt 80 % som maks, så er ladebehovet 50 %, eller 35 kWh. Da trenger du litt over 3 timer får å nå ønsket SoC, og setter kanskje startpunkt på kl. 24:00 og sluttid på 03:10. Kan og ta hensyn til at du kan komme med litt lavere SoC, og dermed sette intervallet litt større, f.eks. til kl. 03:30 eller 04:00.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA