Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av Egil Fonn, lørdag 07. januar 2023, klokken 09:49

« forrige - neste »

Egil Fonn

Lager en egen tråd om dette temaet hvor vi kan dele erfaringer om hvordan dette fungerer i ulike forhold.

Noen konklusjoner fra erfaringer hit til.
IX varmer batteriet ved oppstart av klima når tilkoblet. Det er avhengig av effekt på lade punkt og temperatur hvor mye varme den gir batteriet ved 30min klima.
Prioriterer 1: Kupe klima. 2: Lading til valgt Batteri %  3: Temperering av batteri.
Ved streng kulde eller bruk av lav effekt lader bør forhånds innstilling av reisetidspunkt velges. Da startes varming av batteri før varming av kupe.

Skal man få batteriet varmt nok til hurtiglading bør en velge naviger til ladestasjon. Da regner bilen ut, avhengig av avstand og temperatur i batteriet hvor mye effekt og når den skal starte varmingen. Er det kaldt og kort avstand til lader klarer den uansett ikke varme batteriet nok.
Om det bare kjøres uten at bilen får info om at den skal lades brukes eventuell restvarme fra drivlinje og batteri til oppvarming av kupe. Den vil da tillate lavere temp i batteri enn om den skal til lading og resultatet blir lavere ladehastighet.

Vær ellers klar over at ved bruk av navigasjon vil bilen foreslå lade stopp underveis. Da aktiveres batterivarming for optimal lade hastighet.
Bilen foreslår ikke alltid den laderen som fører ønsker å lade på. Resultatet blir unødvendig forbruk til batteri varming til lade stopp du kanskje ikke gjennomfører.
Ved lading på 50kw lader trengs som regel ikke batterivarming for optimal lade hastighet. (unntak om batteri er veldig nedkjølt)

Erfarer at ikke alle ladere er med i bilens kart data ( For eks Tesla ladere som er åpen for andre biler enn Tesla) Får da ingen mulighet til forvarming av batteri med påfølgende treg lading som resultat. Er det mulig å legge ladestasjoner inn manuelt i kartverket til IX?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#1
@Egil Fonn: Hva mener du er fordelen med å forvarme med hjelp Navigasjon, framfor å starte forvarming manuelt ?
Vil man se i forvarmingsmenyen at Navigasjonen har aktivert batterivarme, og kan man da også slå den av igjen manuelt ? Lader så sjelden på tur at jeg ikke har fått forsket noe på dette selv.

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. januar 2023, klokken 12:34
@Egil Fonn: Hva mener du er fordelen med å forvarme med hjelp Navigasjon, framfor å starte forvarming manuelt ?
Vil man se i forvarmingsmenyen at Navigasjonen har aktivert batterivarme, og kan man da også slå den av igjen manuelt ? Lader så sjelden på tur at jeg ikke har fått forsket noe på dette selv.

For varming av batteri kan ikke startes eller stoppes manuelt så langt jeg har funnet ut. Har heller ikke sett noe ikon eller signal lys som viser om varming er aktivert eller ikke. Skal batteriet forvarmes før hurtiglading gjøres det ved å velge naviger til ladestasjon. Da vet bilen at det er planlagt lading og den kan starte varming av batteriet ved behov.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#3
@Egil Fonn, med nyeste sw 11/2022,44 ? kan du skru forvarming av batteriet på manuelt. Jeg sjekket det på min mens den stod parkert i kald garasje.  Da økte umiddelbart forbruket fra 4 kwh/h (dvs. 4 kw effekt) til 15, så den kan varme med inntil 10 kw effekt.

Egil Fonn

Trond. Denne funksjonen virker nyttig om man skal lade på en lader som ikke står i bilens kart. Har den sw versjonen i min bil, men finner ikke det vinduet du viser til. Hvilken meny  ligger det under?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Det er i menyen for lading. Har hørt at det er andre som heller ikke får opp denne menyen. Jeg vet ikke hvorfor, men kanskje den bare kommer opp når visse forutsetninger er oppfylt, eks. ladenivå, batteritemperatur ?

Egil Fonn

Trond, du har en IX 50? Kan det være at dette er en valgmulighet i IX 50 og ikke i IX40?
10kw effekt på batteri varme høres mye ut. Har ikke sett så høye tall på min bil ennå. Styring av dette er avhengig av batteri temperatur og avstand til ladestasjon så mulig effekten kan bli så høy på IX 40 også. Ellers er det naturlig om IX 50 har noe høyere effekt på batterivarming pga større batteri og mer masse som skal oppvarmes.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Ja, jeg tenkte også på at det kan være årsaken. Det er en 23 modell iX50.

bobakka

Jeg har en 2023 modell iX50 og finner den heller ikke i lademenyen.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Trond.m

Merkelig. Den er i menyen både på 11/2022.44 på iX og 11/2022.27 på i4.
Kan det ha noe med temperatur på batteriet å gjøre ? Min står parkert i 5-6 graders garasje.

LMOR

Leste et sted at dette nå bare fungerer på de som er produsert etter 11/2022.
Testet en ny iX1 i dag som har 11/2022.28 versjon. Den hadde det.

Så fikk jeg en tilbakekalling i dag på min iX. Den har noe med programmering av bilen og bruk av RAM å gjøre. Hvis en tar en OTA på min bil, så vil ting kunne slutte å virke. Det som stod i brevet var at basshøyttalerne ville kunne slutte å virke.

Så kanskje har de sperret for OTA ting for eldre biler enn de produsert etter november, frem til de ha vært på verksted. Vet ikke hvor mange dette gjelder.

Men jeg har ikke fått noen OTA på min iX, men 11/2022.44 kom mens jeg prøvekjørte iX1'en. Så tydelig at det er bedre forberedt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Det kan være noe der. Min iX50 er produsert i november.

Egil Fonn

Mulig det er forklaring ja. Min er registrert 19 mai 2022. Produsert i mars- april 2022 tipper jeg.
Skulle gjerne hatt denne muligheten for manuell styring av batterivarme så lenge en del ladestasjoner her nord ikke vises i kartet. Eksempelvis Tesla ladere og KWatt som er svensk lader på riksgrensen 5km fra hytten min. Bruker KWatt en del som er eneste hurtig lader i det området.(150kw)
Er det mulig å legge ladestasjoner manuelt inn i kartet?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LMOR

Tror ikke det. Du kan rute til en annen som tar like lang til å kjøre til, men det går kanskje ikke.
Fikk beskjed fra verksted i dag at det bare er de produsert etter 11/22 som får det. Virker merkelig så lenge det er støtte for forvarming.
Får håpe det er en misforståelse, men det ser dårlig ut..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bobakka

Min ble produsert i oktober. Litt for tidlig ute da.. Dette må jo være en ren software sak?!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA