Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 04. august 2021, klokken 21:16

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway link=topicsize=18pt]=57115.msg1076820#msg1076820 date=1669236928]
... det gir en "bilmerke signatur" som er artig å følge med på.
Det går da fint an å lage "signaturlykter" uten denne tversoverstripen, noe som nettopp Zoe er et godt eksempel på.
>   <
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Er det noen som vet noe mer,

Fra vg nyhet nå.


Lenke og kopi og bilde under.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/brann-i-bil-ved-oestfoldhallen.Ss2VXcfM1?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Brann i el-bil ved Østfoldhallen slukket
Det har brent i en bil ved kjøpesenteret Østfoldhallen i Fredrikstad, opplyser Øst politidistrikt.

– Bilbrannen er slukket, men brannvesenet jobber fortsatt med å kjøle ned bilen (el-bil). Bilen var parkert da brannen startet og ingen personer er skadet. Veien i området var sperret i en periode, men den er åpnet igjen nå, melder politiet klokken 16.42.

TunkEL

Dette var en hybrid London-Taxi som gikk på Hvaler, og en skikkelig mandagsbil.
https://www.f-b.no/bilen-tok-fyr-mens-cathrine-45-handlet-na-er-jeg-helt-skjelven/s/5-59-2797123

"– Eieren skal ha lagt merke til en litt rar lukt i bilen tidligere i dag,"

Politiet svarte NEI på spørsmål fra journalisten om at det var en elbil, men det er altså en hybrid:
https://www.f-b.no/bil-i-full-brann-ved-ostfoldhallen/s/5-59-2797032

I følge eieren:
"forteller at bilen er en hybrid variant, som primært går på elektrisitet – og dermed har et meget brennbart batteri — med en liten bensinmotor i tillegg."
Bildetekst sier:
"Etter bildene fra brannen å dømme, var det i front, under panseret, det tok fyr. Den elektriske motoren (lengst unna) har 150 hester, og den lille bensinmotoren på 81 hester (nærmest)."

Og var i avisa dagen før det brant:
«Londontaxi»

At det var akkurat denne bilen – en Morris LEVC TX «London Taxi» – beviser at skjebnen har en snål form for humor.


Bilens eier  ble intervjuet av Fredrikstad Blad så sent som tirsdag kveld.

Anledningen var at Nilsen gir seg som drosjesjåfør på Hvaler etter 13 år i yrket. I Intervjuet fortalte hun også at det hadde vært feil på feil med bilens elektriske anlegg fra dag én.

– Det viste seg å være en skikkelig «mandagsbil» (en bil med mye feil, red. anm.), sa Nilsen til FB.


Men NRK og VG valgte altså å skrive kun "Elbil", ikke at det var en hybrid.


Electric cars in Norway

 TunkEL  :+1: takker... jeg blir alltid så gla når det viser seg at det var en fossilbil og ikke elbil... ref den saken med garasjehuset som brant på flyplassen der man først mente det var pga elbil men det var jo pga en eldre opel zafira diesel....

geear

Og det som har fått altfor lite fokus, er at det var hundrevis av biler som brant og ble kondemnert på Sola, mange av de var elbiler, og ikke en eneste batteripakke tok fyr. Selv om bilene ellers var helt utbrent. Bensin og dieseltankene i fossilbilene derimot...


Electric cars in Norway

Dette er for dumt! Selskapet må da sikre seg bedre enn dette. Noen her inne som vet noe mer om saken.

Den er fra 19.12.

Retur av elbil batterier må jo kreve samme sikkerhets opplegg som retur av vanlige 12 volts bilbatterier. Bil er bil....

Minner meg om de elsparkesykkel lagerbrannene vi hadde i Bergen i sommer. Amatører! Her må de følge brannverns kravene.


https://www.sb.no/container-med-elbil-batterier-tok-fyr-opprettet-sikkerhetssone/s/5-73-1601599

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stig-Arne

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. desember 2022, klokken 22:04
Dette er for dumt! Selskapet må da sikre seg bedre enn dette. Noen her inne som vet noe mer om saken.

Den er fra 19.12.

Retur av elbil batterier må jo kreve samme sikkerhets opplegg som retur av vanlige 12 volts bilbatterier. Bil er bil....

Minner meg om de elsparkesykkel lagerbrannene vi hadde i Bergen i sommer. Amatører! Her må de følge brannverns kravene.


https://www.sb.no/container-med-elbil-batterier-tok-fyr-opprettet-sikkerhetssone/s/5-73-1601599

Om du ser episode 7 og 8 av 110 som går på NRK for tiden, så er det gode videoer fra brannvesenet om disse sakene.
At det er utfordringer med batterier er det ingen tvil om.

Er det verre enn ett 12 V bly batteri? Ja, det er det heller ingen tvil om, da batteriet lager sin egen oksygen og klarer å selvatenne på nytt selv etter det er slukket og inneholder mye mer energi.

Skal man være bekymret? Tvilsomt, fortsatt er jo statistikken på rett side.

hanche

Det blir fort store nyhetsoppslag som dette når det brenner i en elbil, særlig fordi en brann i hovedbatteriet fort ser så dramatisk ut:

https://www.nrk.no/vestland/elbil-byrja-a-brenne-under-hurtiglading-1.16248062

Så ikke rart om noen tror det er en epidemi, og kanskje ikke tør kjøpe elbil av den grunn.

Det er litt som med flykræsj: Etter hvert passasjerfly som har kræsjet, vil mange heller kjøre egen bil enn å fly. Jeg undres hvor mange som er drept eller kvestet for livet i trafikkulykker på grunn av det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Gerd Gigenzer skrev en artikkel i Psychological Science i april 2004. Tallene viste en kraftig økning i biltrafikken, med en tilsvarende økning av antall trafikkulykker med dødelig utfall i månedene etter 11. september 2001.

Økningen i antall drepte i trafikken i månedene etter angrepet var høyere enn antallet drepte i selve terrorhandlingen.

Tilsvarende effekter ulykker med kollektiv transport. England opplevde en stor togulykke i mai 2002.
Veitrafikken opplevde i perioden etterpå økning i antall omkomne.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Carl Anton Stenling

Det vil jo være slik at så lenge mediene velger å slå elbilbranner stort opp uten å gjøre tilsvarende for fossilbilbranner, så vil det formidle inntrykk av at elbiler er brannfarligere enn fossilbiler. Når antall elbiler øker i antall så vil det etterhvert statistisk sett bli elbilbranner i Norge ukentlig, mens man kunne rapportert fossilbilbranner daglig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jlan

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 09. januar 2023, klokken 18:57
Det vil jo være slik at så lenge mediene velger å slå elbilbranner stort opp uten å gjøre tilsvarende for fossilbilbranner, så vil det formidle inntrykk av at elbiler er brannfarligere enn fossilbiler.
Det er gjerne det at elbilbranner skjer på ladestasjoner mm. hvor folk er kjapt oppe med telefonen og filmer. Til og med før det begynte å brenne i dette siste tilfellet. Da blir det jo en bedre sak for media med en gang.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#58
Veldig godt skrevet i elbil24👍

Kopi:

« Men er det virkelig sant at elbiler brenner oftere enn andre biler? Det korte svaret er nei - tvert imot.

4-5 ganger så ofte i fossilbiler

I 2021 ble det innmeldt totalt 760 bilbranner. Kun 29 av brannene var knyttet til elbiler, mens 689 branner var tilknyttet biler med forbrenningsmotor, viser tall fra DSB.»



https://www.elbil24.no/nyheter/myten-som-nekter-a-do/78217048

Noe helt annet er at jeg ser det står i VG nå st det har brent i en bil i natt ved Hønefoss... sikkert en dieselbil  ;D

Stig-Arne

Men dette med parkeringshus og frykten for el-bil branner.

Var det ikke slik at det som skjedde på Sola, en dieselbil tok fyr, diesel rant utover til andre biler som igjen tok fyr, og på denne måten skapte en kjedereaksjon ?

Hadde det vært el-bil som brant, så er det jo ikke slik at elektronene renner utover og antenner andre biler vel? Det kan jo tenkes at den sterke varmeutviklingen skal kunne antenne nabobilen, men i mitt hode tenker jeg det må være tryggere da brannen blir mer isolert kanskje?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA