Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikjemi

Startet av einhalv, fredag 09. desember 2022, klokken 22:23

« forrige - neste »

einhalv

Jeg er interessert i en av disse tidlige elbilene, men selger kjenner ikke til hva slags batteri den aktuelle bilen har. Jeg antar at alternativene er blyakkumulator eller zebra på de tidlige, men det  spørsmålet er ganske langt utenfor mitt kompetanseområde. Er det eventuelt mulig å lese det ut av VIN-nummeret?

Caspar

Alle Classic har NikkelCadmium batterier fra Saft
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

einhalv

Takk! Er det mulig å si noe om hvor vanskelig det er å holde dem i live?

OneMore

Hvilken årsmodell er det ?

Sitat fra: Caspar på fredag 09. desember 2022, klokken 22:25
Alle Classic har NikkelCadmium batterier fra Saft
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Det er fine biler som fortjener å leve. Men de begynner å bli krevende å holde kjørbare
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn


einhalv

Sitat fra: Caspar på fredag 09. desember 2022, klokken 23:06
Det er fine biler som fortjener å leve. Men de begynner å bli krevende å holde kjørbare

Det gjør dem jo også litt interessante, men hvis man ikke kan reparere eller erstatte de gamle batteriene så er det litt begrensende. Jeg tenker at 20+ år gammel bil av hvilken som helst type må regnes som hobbybil og ikke noe for de som forventer problemfritt bilhold. Spørsmålet for meg blir da hva som er mulige veier videre når batteriet etterhvert gir seg.

Caspar

Think Classic ble det bare bygget ca 1100 av og det er ikke mange igjen. Det er en veldig viktig bil å ta vare på, for den representerer jo starten på norsk elbilhistorie. De begynner jo å bli ganske gamle og er som nevnt over her krevende å holde i live. Det er batteri og lader som er utfordringen. NikkelCadminum er ikke noe håpløs batteriløsning, men de begynner å bli gamle. Bilen har også en spesiell lader som ikke kan erstattes med en standardlader. Jeg har bygget om min datters Classic med batteri fra en eUp og den er går veldig fint. Dessverre så er dette ikke lov etter at Vegdirektoratet innførte svært strenge regler for elkonvertering og kjemibytte på allerede eksisterende elbiler. Løsningen er nok å gjøre denne ombyggingen uten å spørre noen, og satse på at det engang i fremtiden blir innført et regelverk som gjør dette lovlig. Det er en fin bil, med masse sjarm, og du må regne med å måtte snakke med mange når du parkerer. Denne er jo også produsert på Aurskog og derved norsk VMI kode i chassisnummeret. Når blir neste mulighet til å kjøpe seg en Norsk bil? Det blir ikke i min tid tror jeg. Kjør på, skaff deg en Classic.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

p09

Var det ikke noen som konverterte batteri fra Leaf også? Synes å huske dette ble godkjent? Er det nå ikke lenger mulig?

elektrolux

I Tyskland brukes batteriblokker fra Mercedes i Think Classic. Rekkevidde på rundt 500 km er realistisk.

Har selv NiCd blokker til nærmere 10 biler på lager i tillegg til alle deler og kan også bygge opp Classic i original stand for salg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: p09 på onsdag 14. desember 2022, klokken 11:53
Var det ikke noen som konverterte batteri fra Leaf også? Synes å huske dette ble godkjent? Er det nå ikke lenger mulig?
Jeg tror ikke det finnes Classic godkjent med Leaf batterier i Norge
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Det er vel bare Caspar som har orket å kjempe gjennom et godkjent batterikjemibytte. Vi har bygget flere LiFePo4 Thinker med stor suksess og før det ble forbud mot bytte av batterikjemi. Problemet her er nok å bevise når de faktisk ble bygget om.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA