Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Subaru Solterra: 365 kilo nyttelast?

Startet av vinterdekk, mandag 19. desember 2022, klokken 17:42

« forrige - neste »

vinterdekk

Hvor har NAF og elbilforeningen fått denne nyttelasten fra?

Her står det at NAF nevner Solterra som eksempel på elbil med lav nyttelast på 365 kilo. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XboWy7/naf-advarer-mot-vektfelle-naar-du-kjoeper-brukt-elbil

Elbilforeningen sier i sin test at bilen bare har 365 kilo nyttelast. https://youtu.be/IVv2ApKy-AA
Men vegvesenet sin bil og henger app oppgir 418 på testbilens kjennemerke.

Jeg har ikke sett noen kjennemerker som oppgir så lavt nyttelast for Solterra. I spesifikasjonene fra Subaru er nyttelasten oppgitt fra 440 til 460 kilo. Om det tallet fra NAF og elbilforeningen skulle stemme så er det en alvorlig mangel.

365 kilo nyttelast kan da ikke stemme?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Jambo

Jeg regner med de har kjørt den på en vekt og målt faktisk tyngde?

vinterdekk

#2
Det er jo nesten ingen tilvalg på disse bilene, avvik fra egenvekt i kjørbar stand og faktisk vekt med ekstrautstyr skal da være liten.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Det står på NAF sine sider at det kan stå feil egenvekt i vognkortet fram til eierskifte, men at tallene på app/nettside blir oppdaterte før vognkortet. Det står at alle nye biler har vognkort med mer riktig egenvekt. Endringen kom i gang for ett år siden.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast/svv-nye-vekter-i-vognkort

Så hvor elbilforeningen og NAF har funnet 365 kilo nyttelast fra, for Solterra, er ett mysterium.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

I midt vognkort står det:
- Eigenvekt med førar: 2088
- Tillaten nyttelast inkl. pass: 462

Det er en Nordic, så er vel noen kilo lettere enn de to dyrere modellene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

#5
Jeg regner med at NAF/elbilforeningen tar feil om nyttelasten, fort gjort å rote med egenvekt med og uten fører på 75 kilo.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/subaru-solterra
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

kaiat

Du får kjøre den på vekta og se om det stemmer. Min fossile Subaru av litt eldre modell veier tom rundt 150 kg mer enn oppgitt egenvekt når jeg tar den på vekta. Dermed er det slik at til tross for en oppgitt nyttelast på 450 kg, ligger jeg litt over tillatt totalvekt når familien på 5 skal på ferie.

suverin

#7
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:29
Jeg regner med at NAF/elbilforeningen tar feil om nyttelasten, fort gjort å rote med egenvekt med og uten fører på 75 kilo.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/subaru-solterra

Der viser den 390kg for Nordic, legger man på fører på 75kg så matcher det nesten vognkortet mitt.

Elbil.no som også nevner 365kg i sin test fikk dataene sine fra ofv.no som igjen fikk tallene sine fra Statens vegvesen. Så det er nok noe muffens i en database et sted..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

Sitat fra: kaiat på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:33
Du får kjøre den på vekta og se om det stemmer. Min fossile Subaru av litt eldre modell veier tom rundt 150 kg mer enn oppgitt egenvekt når jeg tar den på vekta. Dermed er det slik at til tross for en oppgitt nyttelast på 450 kg, ligger jeg litt over tillatt totalvekt når familien på 5 skal på ferie.

Egenvekt blir oppjustert med utstyrsnivå på nye biler, det er andre regler for dette nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

Sitat fra: kaiat på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:33Du får kjøre den på vekta og se om det stemmer. Min fossile Subaru av litt eldre modell veier tom rundt 150 kg mer enn oppgitt egenvekt når jeg tar den på vekta. Dermed er det slik at til tross for en oppgitt nyttelast på 450 kg, ligger jeg litt over tillatt totalvekt når familien på 5 skal på ferie.

Gammel post, men endelig vert på vekta (nevnte det vel i en annen tråd, men ser det passet godt inn i dette emne).

Solterra Nordic m/hengerfeste, lastet med bagasje for overnattingshelg på alpint (stor takboks, motion XL). Fem personer i bilen (tre barn).

Klokket inn på 2440kg. Tillatt totalvekt er 2550, så ungene har en del å vokse på :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA