Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg spår at momsinnslaget og vektavgift vil gi utslag i disse prioriteringene hos mange nybilkjøpere:


  • Utstyrsnivå
  • Framkommelighet
  • Rekkevidde

Opp til i år kunne man velge alle tre.

Fra 2023 er det mer naturlig nøye seg med to, da det er påslag på vekt samt 25 per 100 kroner på kjøpesum over 500.000. Biler nær momsinnslaget kommer fortsatt gunstig ut, de over blir merkbart dyrere. Utvalget av AWD-utstyrte biler starter omtrent på momsinnslaget (om man ser bort i fra MG Marvel R Performance med halveis AWD), men da i lavere utstyrsgrader og/eller rekkevidde.

Dette vil bare forsterkes av halvledermangel, koronasituasjonen og pris på råvarer. Se f.eks. dagens sak i Motor, batteriprisene vil ikke nå 100-dollar grensen før to år senere: https://www.motor.no/aktuelt/na-stiger-batteriprisene-for-aller-forste-gang/238482
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Merce

#436
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 07. desember 2022, klokken 07:59

Tja, hva skal jeg si til det? Jeg bare skrev kort hva E24/NTB har gjengitt fra rapporten, men du får mer detaljer ved å gå til kilden å lese hva IEA har kommet fram til. Når IEA spår kraftig vekst for fornybar og det ikke er noe nytt at prisen på sol og vindkraft faller i pris per kW så har jeg ikke noen grunn til å betvile at fornybare energikilder vil øke ekspansivt.

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. desember 2022, klokken 18:40

Det tror jeg du har helt rett i. Ekspansivt!

Det virker som det de uttaler er mer en ønsketenkning og fantasi enn realiteter. Ja, det blir sikkert en ekspansiv utbygging av fornybar energiproduksjon, men husk at også behovet for energi øker ekspansivt, kanskje enda mer ekspansivt enn utbyggingen..(?)

Det er bare å sjekke planene til store land, så ser man tydelig at bildet er noe mer dystert enn det gjerne blir forsøkt fremstilt som. Informasjon tilgjengelig for alle på f eks Wikipedia og landenes egne sider..:

Thailand, et middels til stort land med ca 70mill innbyggere. Her er strømproduksjonen i dag basert på 85% fossil energi. 65% gass og 20% kull.

I landets langtidsplan for energiutvikling mot 2036 er det planlagt 20 nye gasskraftverk og 6 nye kullkraftverk. I tillegg kommer mange småskala prosjekter av mer miljøvennlig karakter, men det er gass&kull det satses på som hovedkilden til strømproduksjon.

Indonesia, verdens 4 mest folkerike land, og det største muslimske landet i verden (i folketall) har 85% av sin strømproduksjon basert på fossil fuel.

Indonesia har under bygging/planlagt 18 nye kullkraftverk.

Landet har også over 4500 dieseldrevne kraftverk.

Man erstatter ikke dette med noen vindmøller eller solcellepanel.


Og slik kan man fortsette og fortsette. Og så har vi Kina da..

Electric cars in Norway

Nå er vi større enn Sverige   :+1: stikkordet er gass fortjenste på krigen    >:(

Dette må da påvirke statsbudsjettet for 2023? Vi renner jo over av penger i statskassa vår...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWraal/naa-er-norge-sveriges-oekonomiske-storebror

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. desember 2022, klokken 22:14
Nå er vi større enn Sverige   :+1: stikkordet er gass fortjenste på krigen    >:(

Dette må da påvirke statsbudsjettet for 2023? Vi renner jo over av penger i statskassa vår...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWraal/naa-er-norge-sveriges-oekonomiske-storebror
Tiktok-generasjonen går og spiller av denne:

https://www.youtube.com/watch?v=9hSO7x8oLnI

:laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Huff så ille vi hr det her i landet:

"Hvis vi sammenligner forbruket i Norge i oktober i fjor med i år, og bare ser på krone for krone, er konsumet opp med 11 prosent. Men hvis du ser på det i faste priser (uten inflasjon), er det bare opp med 3,8 prosent.

SSB-tallene viser altså at forbruket øker både «med» og uavhengig av inflasjon: Vi får mindre for pengene, men vi handler også mer enn uavhengig av om det hadde vært prisvekst eller ikke."
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Maxwell_400

"Elkem har besluttet en delvis og midlertidig stans av produksjonen i Norge.

Årsaken er høye strømpriser, ifølge en melding fra selskapet mandag.

Selskapet stenger to smelteovner, en i Thamshavn og en i Rana.

Elkem har langsiktige kraftkontrakter som sikrer selskapets kraftforbruk i Norge på konkurransedyktige nivåer, ifølge selskapet.

«Men som følge av situasjonen i kraftmarkedet kan selskapet nå øke verdiskapingen ved å redusere produksjonen og selge kraften til svært attraktive priser i Norge», skriver selskapet i meldingen.
"

Er dette fremtidens økning i verdiskapning ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

arthur

Vil ikke dette bety at kraftmarkedet i Norge blir TILFØRT kapasitet som igjen vil være med på å dempe prisene innenlands med de åpenbare fordeler det har for noen og enhver, ja sågar andre bedrifter som igjen betyr at de vil bli konkurransedyktige? Er verden stærre enn "Toten"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 19. desember 2022, klokken 07:41
Huff så ille vi hr det her i landet:

"Hvis vi sammenligner forbruket i Norge i oktober i fjor med i år, og bare ser på krone for krone, er konsumet opp med 11 prosent. Men hvis du ser på det i faste priser (uten inflasjon), er det bare opp med 3,8 prosent.

SSB-tallene viser altså at forbruket øker både «med» og uavhengig av inflasjon: Vi får mindre for pengene, men vi handler også mer enn uavhengig av om det hadde vært prisvekst eller ikke."


Ja, det var en veldig interessant artikkel.
Den viser og at det ikke er bærekraftig for den enkeltes økonomi:

– Ja, jeg vil gjette på at en årsak er at mange har hatt mer penger på konto etter pandemien.
De siste tallene fra SSB viser at nordmenn bruker av sparekontoen for å holde forbruket oppe.


Videre står det i artikkelen at det sannsynligvis smeller enda mer når rente-effekten slår inn:

– Ja, for mange ser det ut som det går ganske bra. Men etter hvert slår renteeffekten inn, og det er ikke samme som merker prisstigning. For de som har minst å rutte med, leier bolig. Da treffer det noen flere, nemlig de som har høye boliglån i forhold til inntekten sin.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

#443
Nå har jeg hørt, lest og sett gjentatte ganger hvor ille det skal bli, skulle ha blitt, men ikke har blitt. Hvor lenge må vi vente egentlig?

Kanskje vi sammen skal liste opp alle de yrkene hvor det er overskudd på arbeidskraft? Jeg kan begynne:

1.   
2.
3.
4.


Ble visst ikke så mange?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 19. desember 2022, klokken 14:22
Nå har jeg hørt, lest og sett gjentatte ganger hvor ille det skal bli, skulle ha blitt, men ikke har blitt. Hvor lenge må vi vente egentlig?

Kanskje vi sammen skal liste opp alle de yrkene hvor det er overskudd på arbeidskraft? Jeg kan begynne:

1.   
2.
3.
4.


Ble visst ikke så mange?

Tror du har misforstått problemet. Problemet er først og fremst er at småbedrifter mister det de har bygget opp over 50 år - fordi staten og kommunene skal gjøre seg rike. Privatpersoner som før hadde en romslig økonomi må sove i sovepose, mens huset råtner på rot, selv om de har jobb! Hytteeiere må stenge ned hyttene fordi strømregningen ellers blir på 9000. Og for hva? Fordi staten vil drive "fordelingspolitikk", som tar fra de rike, og gir til den rikere staten. Hytter eies i stor grad av pensjonister med relativt lav inntekt (ref Prognosesenteret). Nå skal regjeringen stramme ytterligere inn mot bedrifter med 0 støtte...og fortsatt ikke gi støtte for hytter, mens rentene stiger....perfekt storm.... Er jo like lett å forutse hva som kommer til å skje i januar/februar når effekten av de 3 siste rentehevingene begynner å virke på lånerentene til folk som at det var lurt med fastrente/fastpris på strøm for et par år siden.
En kan ikke annet enn å spørre seg om hva i huleste regjeringen driver på med, mens inkasso-gjelden eksploderer.

DET REGJERINGEN GJØR ER RAN PÅ ÅPEN GATE
Tesla Model Y                         2021-

hemi

litt fascinerende at noen ikke anerkjenner at dagens regjering (og tidligeres valg)  er ett reelt problem for veldig mange sin økonomi.


arthur

Statistikken over konkurser i Norge!

https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/statistikk/statistikk-fra-konkursregisteret/

Klarer bare ikke å lese i dokumentasjonen nos sted for tiden hvor ille en del hevder det står til?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 19. desember 2022, klokken 18:52
Statistikken over konkurser i Norge!

https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/statistikk/statistikk-fra-konkursregisteret/

Klarer bare ikke å lese i dokumentasjonen nos sted for tiden hvor ille en del hevder det står til?

Første runde tappes småbedriftene for egenkapital.

Andre runde finnes det regninger bedriftene ikke klarer betale.

Tredje runde går bedriftene konkurs.

Mange er nå i 2. runde, på god vei til å starte runde 3.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#448
SitatFørste runde tappes småbedriftene for egenkapital.

Andre runde finnes det regninger bedriftene ikke klarer betale.

Tredje runde går bedriftene konkurs.

Mange er nå i 2. runde, på god vei til å starte runde 3.

Walk... :+1: Godt skrevet

Derfor er det viktig at disse (SMB antar jeg...).....derfor velger faststrømssavtaler nå fremover. Da kan de fortsatt produsere samtidig som de kan regne hjem drifts utgifter knyttet til prod&oppvarming.

Jeg sier som vestre sa det «løp å kjøp»  :D

https://www.nrk.no/norge/sa-mye-ma-bedriftene-betale-for-fastpris-pa-strom-1.16211594

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. desember 2022, klokken 19:02

Derfor er det viktig at disse (SMB antar jeg...).....derfor velger faststrømssavtaler nå fremover. Da kan de fortsatt produsere samtidig som de kan regne hjem drifts utgifter knyttet til prod&oppvarming.

Jeg sier som vestre sa det «løp å kjøp»  :D

Hva med å sette seg inn i hva disse avtalene før du svelger regjeringens propaganda?

Disse avtalene er volumbasert, og forbruket må være jevnt fordelt ut over dagen og uken. Det gjør at bedriftene må kjøpe overforbruk dyrt, og selge underforbruk billig. Altså bare enda en skryteløsning som ikke treffer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA