Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeporttrøbbel i minusgrader

Startet av cberg, torsdag 15. desember 2022, klokken 21:10

« forrige - neste »

cberg

Jeg fikk min Q4-50 i juli 2021 og har stort sett vært fornøyd. Det eneste virkelige problemet er at ladeporten ikke funker ordentlig i noen minusgrader. Bilen står alltid i carport/utendørs.

Symptomene er at hvis jeg lader hjemme (på Easee-ladeboks) fra feks. kl. 22-04 og det er under ca -6 gjennom natten (skjer rimelig ofte på vinteren, ja) så får jeg ikke koblet ut ladekabelen om morgenen. Det er rett og slett umulig å få den ut med moderat kraft. Nødutløseren i bagasjerommet funker da heller ikke. Har prøvd alt av teknikker anbefalt rundt om kring som å låse opp og igjen mange ganger, pose med varmt vann mot laderport etc.

Det andre er at noen ganger tar bilen kun nødlading (1,1kW) og blinker alternativt rødt og grønt. Skjer kun ved under -6 og skjer både hjemme og og på hurtiglader.

Felles for begge disse symptomene er at jeg hører at "låsemekanismen" i ladeporten ikke slår inn. Jeg hører den tydelig i det jeg setter inn ladekabelen ellers på året.

Min lokale Audi-shop virker overrasket hver gang (og det har blitt en del ganger) jeg melder om dette og de har nå omsider tatt inn bilen på Mobilitetsgaranti.

Men, er det bare jeg som har opplevd dette?

cberg

Svarer på eget innlegg.

Nei, dette er et kjent problem iflg. verksted og det er mange på FB som melder om det samme.

Panduck

Hadde en Q4 som leiebil over helga. Etter første dag plugget jeg den inn i hjemmeladeren og fikk beskjed om at den kun ville lade på AC, til redusert hastighet, og at bilen måtte på verksted. Ikke helt meldingen jeg ville ha når vi skulle på langtur dagen etter. Lot den sto plugget inn litt, tenkte å kjøre bort til circle k for å se om hurtiglading kom til å virke, men så bestemte jeg meg for å prøve en 3-fase ladekabel isteden, og da var alt helt som det skulle... Så antok at det var bilen som ikke likte den ene kablen min.

Meldingen var veldig tvetydig, virket som om den ikke skulle kunne lade på DC i det heletatt. Hurtiglading ble forsøkt dagen etter og det fungerte bra :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA