Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V batteri er flatt. Kan man bytte selv

Startet av Rapid, torsdag 08. desember 2022, klokken 19:11

« forrige - neste »

Rapid

Batteriet er flatt og måler 6,5V. Sjansen for at bilen starter vurderes som liten da dette batteriet nok er ferdig. 2019 modell. Er det bare å bytte batteriet eller er det ting og tang som må reprogrammeres som på BMW i3?

arthur

Er det ikke garanti på det batteriet slik at du kan få forhandler til å bytte det kostnadsfritt for deg?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Som @arthur også nevner er det gode sjanser for at forhandler bytter dette på garanti. Skader i alle fall ikke å ta en telefon til dem og høre. Jeg fikk nylig gjort det samme på min Hyundai Kona 2019-modell.

TB

Ladet opp batteriet på min Hyundai Kona 2019 fra under 2 Volt. Fungerte etterpå.

Som Arthur og Vidar S skriver fikk jeg og flere andre nytt batteri på garanti fra forhandler uten noe spørsmål når jeg nevnte batteriet hadde vært flatt to ganger.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Zimon

Er man bileier så vil jeg anbefale å ha en batterilader for bilbatteri tilgjengelig. F.eks Ctek sine som man kan kjøpe på Thansen. https://www.thansen.no/bil/bildeler/universaldeler/bilbatterier/lader/n345764/

Har du en slik eller evt kjøper en så prøv å få ladet batteriet, la den bare stå på over natta om mulig. Moderne ladere stopper av seg selv når batteriet blir fullt. Så det som nevnt over ikke sikkert at batteriet er gåent, men har tappet seg selv. Disse 12V batteriene som sitter i biler (også elbil, men mindre variant) liker ofte ikke å bli utladet for mye da de kan ta skade av det, men ikke sikkert at de gjør det. Så det er bare å prøve å lade om du har, skaffer, låner en batterilader.

Har selv reddet min Ioniq som hadde fått tappet 12V sikkert fra kupelampe eller slikt. Var en dag jeg skulle ut å kjøre for noen år siden og fikk ikke låst opp bilen, måtte bruke nøkkel. Prøvde å starte bil med startknappen og ikke med nøkkel til start knappen, dødt helt. Prøvde å trykke på knapp for å åpne ladeporten, og hørte klikk, men solonoiden dro ikke langt nok tilbake til å åpne luka. Så måtte få opp bakdør, legge ned seter da jeg ikke fikk opp bagasjeluke en gang. Fikk dratt i vaier som åpner ladeluken og fikk plugget til ladekabel, men ikke noe skjedde. Bilen startet ikke å ta i mot lading en gang. Målte 12V batteriet og det var langt ned, mener å huske at nede i 6V eller noe der. Plugget til 12V lader og etter 20min ca så hadde 12V batteriet fått nok til å vekke bilen nok til at den begynte å ta imot lading fra vanlig ladekabel til hovedbatteriet også, det hadde også tappet seg en god del % i løpet av natta. Batteriet overlevde "nedturen" det etter å ha ladet opp helt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

TB

Vær obs på at når en kobler til en ekstern 12 V "smart" batterilader kreves det ofte en viss spenning på batteriet for at ladingen skal starte. Noen batteriladere har en funksjon for fungere som strømforsyning. Alternativet er å benytte en starthjelp for å starte bilen.

Vær også oppmerksom på ved opplading fra lav spenning kan elektronikken i bilen kan starte opp av seg selv. Opplevd det på flere biler, sist på Hyundai Kona 2019. Etter noen minutter med lading startet alt av lys i instrumentpanel å blinke, og en rekke rele slo seg av og på, hørte en mengde klikkelyder.

Det vil neppe være heldig å la bilen stå slik, med rele som slår seg av og på.

For å unngå bilen ble stående slik kan det være greit å starte opp bilen med starthjelp. La den stå noen minutter slik at 12V batteri er noe ladet.
Deretter kan en enten sette bilen til lading av hovedbatteri, eller koble til ekstern 12 V lader.

Hvor stor skade batteri blir utsatt for ved en utlading vil avhenge av mange parameter. Kjemi i batteri, hvor langt ned batteri tappes, hvor lenge det står tomt, hvor mange ganger det skjer - og sikkert flere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rapid

Jeg valgte å bytte batteriet. Kjøpte nytt hos Thansen. Byttet er like enkelt som på 70 tallsbiler ;) Tok maks 10 minutter. Alt ok etterpå.

arthur

Litt underlig i disse "dyrtider" at man velger å selv ta utgiften på noe som åpenbart er en garanti/reklamasjonssak.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mateusz

Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

TB

#9
Er bilen innenfor tiden der reklamasjonsretten er gyldig kan det være verkstedet bytter batteriet på garanti.

Garanti er alltid et rimelig alternativ.

Ved bytte er det noen mål som må sjekkes:

- Dimensjonene på selve batteriet, slik det passer i bilen.
- Innfesting, fot.
- Plassering av poler.
- Elektrisk kapasitet, måles i Ah bør være lik eller høyere.

Når overnevnte er riktig bør batteriet passe.
Har selv koblet batteri ifra og til på Hyundai KONA electric 2019 - men ikke byttet det.
Tror ikke Ioniq heller krever koding  av nytt batteri.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Balaklava

Sitat fra: arthur på mandag 12. desember 2022, klokken 08:25Litt underlig i disse "dyrtider" at man velger å selv ta utgiften på noe som åpenbart er en garanti/reklamasjonssak.

Spørs jo om en har all verdens tid å sette av for å få ett batteri til tusen, femtenhundre, gratis, som forhandler sier er verdt 4000,-. Eller stoppe utenfor en bilrekvisita og bruke 1200,- og ti minutter på å bytte selv.

For mange er det åpenbart mer lønnsomt å bruke de ti minuttene og 1200,- fremfor å kaste bort mye tid hos en forhandler som sleper føttene etter seg. Men greit, om det er en forhandler som rett og slett bytter batteriet på flekken når du kommer med bilen så er jeg med, da er jo det like greit.

TB

For min del - forhandler byttet batteriet samtidig som bilen var inne til 3 års service. Tok ikke noe ekstra tid for min del.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Sitat fra: Sutalaus på mandag 16. oktober 2023, klokken 15:05
Sitat fra: arthur på mandag 12. desember 2022, klokken 08:25Litt underlig i disse "dyrtider" at man velger å selv ta utgiften på noe som åpenbart er en garanti/reklamasjonssak.

Spørs jo om en har all verdens tid å sette av for å få ett batteri til tusen, femtenhundre, gratis, som forhandler sier er verdt 4000,-. Eller stoppe utenfor en bilrekvisita og bruke 1200,- og ti minutter på å bytte selv.

For mange er det åpenbart mer lønnsomt å bruke de ti minuttene og 1200,- fremfor å kaste bort mye tid hos en forhandler som sleper føttene etter seg. Men greit, om det er en forhandler som rett og slett bytter batteriet på flekken når du kommer med bilen så er jeg med, da er jo det like greit.


Har bare opplevd dette en gang selv og da ble bilen hentet av Viking, kjørt til verksted og batteri byttet. Tok deretter en times tid å få hentet bilen igjen.

For noen er 1.200 kroner for skillemynt å regne mens for andre er det faktisk det man sitter igjen med etter skatt for en hel dags arbeid.

Neste innlegg her blir vel enda flere klager over hvor dårlig råd vi har fått her i landet. ;D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Balaklava

Klart, en kan ha mer tid enn penger, greit nok det

Men ser du ikke det sinnsyke ressurs-sløseriet i at en ansatt skal sette seg i en bergingsbil, hente bilen, levere den til en ny ansatt/mekaniker som jobber på bilen før en tredje ansatt ringer deg for å fortelle at bilen er ferdig, så må du ut på reise, uten bil...

Det svis av mange timer og tusener i lønn for å bytte 1200,- og "ti minutters" batteriet ditt.

Skal vi gjette at det nå er brukt 10 000,- på batteriet ditt?

Hvor tror du de pengene kommer fra?
Du mener oppriktig at det er "gratis", også for deg?

Du vil være med på sløseriet, og dra opp prisene for alle, også deg selv. Det greit det.

Noen vil bruke 1200,- og ti minutter på å fikse det selv i stedet.

Elmo

#14
Sitat fra: Mateusz på mandag 11. september 2023, klokken 11:19Har noen byttet til nytt 12v batteri?
Jeg byttet på 2017 mod i høst.
Kjøpte på Thansen og byttet uten problem. Se varenr på kvittering
Ser Rapid skriver lengder opp at han har gjort det og.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA