Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig knakk bære­armen på Teslaen

Startet av Bmw_Tryne, mandag 25. juli 2022, klokken 05:54

« forrige - neste »

trondhla

Dette er ikke noe nytt, bærearmer mv. til TMS og TMX er noe underdimensjonert og er kjent for å feile.
Tema er tatt opp før:
https://elbilforum.no/index.php?topic=58269.0

Merce

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. juli 2022, klokken 14:09
Strengt tatt har vel heller ikke Tesla noen ansvar ut over 5 år....annet enn å beholde et godt kundeforhold.

Ansvar har det så lenge bilen ruller, men ikke ikke garanti/økonomisk ansvar.

Det står neppe at bilen ikke må brukes etter 5 år.. ;)

hELgenen

Sitat fra: Merce på onsdag 24. august 2022, klokken 16:20
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. juli 2022, klokken 14:09
Strengt tatt har vel heller ikke Tesla noen ansvar ut over 5 år....annet enn å beholde et godt kundeforhold.

Ansvar har det så lenge bilen ruller, men ikke ikke garanti/økonomisk ansvar.

Det står neppe at bilen ikke må brukes etter 5 år.. ;)

Men om feilen skulle medføre ulykke med dødsfall til følge, f.eks i USA, så tenker jeg ting stiller seg i et annet lys...

Mange produsenter retter feil lenge etter at garantien har gått ut dersom det kan medføre fare for liv og helse.



Merce

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. august 2022, klokken 17:06

Mange produsenter retter feil lenge etter at garantien har gått ut dersom det kan medføre fare for liv og helse.

Det er det jeg mener.

Ingeniøren

#19
Sitat fra: Merce på onsdag 24. august 2022, klokken 17:15
Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. august 2022, klokken 17:06

Mange produsenter retter feil lenge etter at garantien har gått ut dersom det kan medføre fare for liv og helse.

Det er det jeg mener.

Mener å ha lest at Tesla har hevdet at dette er ufarlig...

Riktig, det er ikke en sikkerhetsfeil sier Tesla, og skyldes at kundene brukte bilen feil i følge det de har svart NAF magasinet Motor - ser jeg nå. Var det ikke noen som hevdet at Tesla's kundebehandling var helt super  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

emurof

Sitat fra: trondhla på torsdag 04. august 2022, klokken 13:26Dette er ikke noe nytt, bærearmer mv. til TMS og TMX er noe underdimensjonert og er kjent for å feile.
Tema er tatt opp før:
https://elbilforum.no/index.php?topic=58269.0

Hvis de hadde vært kjent for å feile, altså at det hadde vært vanlig, så ville man jo sett mye mer av det samt at det hadde blitt recall. Mener å huske at myndigheter i både USA og Europa har undersøkt dette og konkludert med at det ikke var grunnlag for recall.

Håkon77

Endelig har jeg fått kjøre i en Tesla, men bare som passasjer. Det forundrer meg ikke at de har problemer med understell om eier av den bilen jeg satt på med er representativ for mange Tesla-eiere. Om man kjører sin bil som om man var Mad Max så må jo noe gi etter. I det hele tatt var det en skremmende tur med full gass og hastighet rundt 100 i en 50sone med hullete vei. Jeg pleier å kjøre i 40 der og slalom mellom hullene.. Ble spurt om jeg ville kjøpe bilen av han, men takket nei.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

hELgenen

Sitat fra: Håkon77 på fredag 09. desember 2022, klokken 08:31
Endelig har jeg fått kjøre i en Tesla, men bare som passasjer. Det forundrer meg ikke at de har problemer med understell om eier av den bilen jeg satt på med er representativ for mange Tesla-eiere. Om man kjører sin bil som om man var Mad Max så må jo noe gi etter. I det hele tatt var det en skremmende tur med full gass og hastighet rundt 100 i en 50sone med hullete vei. Jeg pleier å kjøre i 40 der og slalom mellom hullene.. Ble spurt om jeg ville kjøpe bilen av han, men takket nei.

Denne eieren bruker bilen jo feil - og dersom noe ryker så har Tesla sitt på det tørre om de nekter å fikse...



DagfinnN

Sitat fra: Håkon77 på fredag 09. desember 2022, klokken 08:31
Endelig har jeg fått kjøre i en Tesla, men bare som passasjer. Det forundrer meg ikke at de har problemer med understell om eier av den bilen jeg satt på med er representativ for mange Tesla-eiere. Om man kjører sin bil som om man var Mad Max så må jo noe gi etter. I det hele tatt var det en skremmende tur med full gass og hastighet rundt 100 i en 50sone med hullete vei. Jeg pleier å kjøre i 40 der og slalom mellom hullene.. Ble spurt om jeg ville kjøpe bilen av han, men takket nei.
Drittsekker og tullebukker finnes i alle miljøer. Teslaeiere skiller seg ikke ut her. Dersom noen hadde kjørt i 100 i en 50 sone, hadde jeg bedt om å få gå ut av bilen. Makan!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electric cars in Norway


TB

Bærearm knekker også selv om bilen kjøres mer fornuftig. Slik jeg har oppfattet skjer det heldigvis ofte i lav hastighet. Det er trolig årsaken til at det har ikke har vært ulykker og store oppslag i forbindelse med dette.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

4Matic Fanatic

Dette er jo en eneste lang liste av bullshit.
- Recall - hvor Tesla Norge tydeligvis har funnet ut at bærearmene var OK, og så ryker de noen måneder etter? Hvordan sjekker de materialkvaliteten på bærearmer ved en sånn recall? Røntgen?
- Brukes feil? Ja, bilene kjøres på norske veier, så kan man naturligvis diskutere dem, men alle bilmerkene som selges her må nå forholde seg til det.
- Knekker kun i lave hastigheter? Ja, virker som de det har skjedd med tilfeldigvis har hatt flaks med lave hastigheter, men når deler av hjuloppheng knekker som den på bildet hos NAF over her skal ingen komme og fortelle meg at det ikke like godt kan skje i 90km/h når du treffer et asfalthull i en sving, som i 40 på vei inn på en bensinstasjon.
- Har ikke ansvar ut over garantitiden? Jeg har en 16 år gammel MB som har gått 300'km.
Der kom forhandler hjem til meg i fjor og sjekket bremsekraftforsterkeren for korrosjon. Dette med utgangspunkt i en recall som kom ut av EN reell sak fra USA, og det verste som kunne skje var lavere bremsevirkning.

Her ramler hjulene av "nye" biler og det virker som enkelte her mener det er OK?

TB

Usikker på hva Tesla har blitt pålagt å gjøre i denne saken. En måte å sikre feilen ikke oppstår er å bytte opphenget før feilen oppstår. En billigere måte for Tesla er å bare bytte de oppheng som de feiler i garantitiden på 5 år.

I forbindelse med feilen på batteripakken på Hyundai Kona og Ioniq forsøkte Hyundai å en løse feilen med oppgradering av programvare. 
Det var ikke vellykket, alle batteripakker byttes. En kostbar prosess for Hyundai og batteriprodusent.

Tesla har (så langt) ikke blitt pålagt til kalle tilbake eller utbedre hjulopphenget, håper det går over av seg selv?  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

trondhla

Det er flere her i verden som har hatt dette problemet med TMS, og her er en pedagogisk video som viser hvordan du bytter bærearmer:
https://www.youtube.com/watch?v=SkffRJmVkcg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA