Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde på EX90

Startet av bmw2002, onsdag 02. november 2022, klokken 11:47

« forrige - neste »

bmw2002

Ryktene sier at WLTP rekkevidden er 600km.

Men designet likner ganske mye på EX90 som betyr stort frontareal kombinert med luftmotstandkoeffisenten (cd) på 0.29.  BMW iX har til sammenligning 0.25.

Vil ikke denne bilen få relativt begrense rekkevidde på motorvei?

Litt skeptisk til å bestille denne bilen hvis den ikke leverer så mye mer enn dagens I-Pace (32-33 mil ved 120-130km/h)

daktari

Vesentlig større plass en I-pace vel? Og også iX som er stor men har for lite bagsjeplass.

EX90 er kanskje mer i klassen for 7-setere og konkurrer med ID.buzz og EQV. Da er 600 km wltp meget bra og også 30 mil på motorvei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Det som ikke taler til EX90 sin fordel er at Volvo (og Polestar) ikke er på nivået til koreanere, tesla og BMW når det gjelder strømforbruk. De har ikke laget elbiler lenge nok. Men med over 100kwh batteri skal jeg garantere at den går lenger enn ipace. Sistnevnte har jo heller ikke knekt koden mtp lavt strømforbruk.

daktari

Men siste oppgradering til Polestar 2 har vel gjort den ganske så effektiv? Den kom skjevt ut fra hoppet, helt klart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Estimert WLTP rekkevidde for EX90 er oppgitt til 585 km. Fra et 107 kWh batteri (111 kWh brutto, liten buffer..)

Det tilsvarer et forbruk på 18,3 kWh/100 km. Det kan da ikke være langt unna XC40, uten at jeg har sjekket? I alle fall relativt lavt for en såpass stor, firkantet bil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oivindg

Sitat fra: elektro på søndag 13. november 2022, klokken 08:02
Estimert WLTP rekkevidde for EX90 er oppgitt til 585 km. Fra et 107 kWh batteri (111 kWh brutto, liten buffer..)

Det tilsvarer et forbruk på 18,3 kWh/100 km. Det kan da ikke være langt unna XC40, uten at jeg har sjekket? I alle fall relativt lavt for en såpass stor, firkantet bil.
Jeg mener at XC40 har et forbruk på 18.6kWh/100km. (78kWh, 418km). Men den har en Cd på 0.33 og en generasjon eldre drivsystem.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

#6
Her sammenlikner du oppgitt WLTP forbruk (som inkluderer ladetap) for XC40, med netto forbruk fra batteriet for EX90. Tar du hvilken som helst elbil og multipliserer WLTP forbruk med oppgitt WLTP rekkevidde så kommer du til en høyere verdi enn oppgitt netto batterikapasistet. 15  % ladetap er ganske vanlig. Grunnen er at WLTP forbruket skal gi et realistisk bilde av driftskostnaden til bilen. At EX90 ikke bruker så mye mer i en WLTP test er ikke så overraskende, siden testen foregår i lav hastighet. Kjører du en reell på motorvei eller fra lavlandet til en hytte på 1000 moh (eks Oslo - Hafjell)  vil du oppleve mye større forskjell pga. luftmotstand (stort frontareal) og vekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA