Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2022, klokken 14:10
Xi strammer grepet i Kina. Ikke godt nytt for oss i vesten.

https://www.nrk.no/urix/6-eksperter_-xi-utfordrer-verden-som-vi-kjenner-den-1.16126029
Enig, ikke bra. Han fikk vakten til bare hentet han eldre karen ut av salen. Han er vel «borte» nå.

Electric cars in Norway

Sitat
Bilprodusenter samler selvfølgelig inn data OTA. Men hvilke type data produsentene må utlevere til vestlige myndigheter vil være lovregulert og åpent kjent

Enig.

Model3B

Ser det velter inn kinesiske el biler i Norge. Sikkert fine biler, men en bør seriøst i disse dager tenke etter hvilke land som har den beste el bilen....

ToWalkOrDrive

Dene beste bilen, når en tar høyde for pris, i stor-suv har Hongqi med E-HS9.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 04:41
Dene beste bilen, når en tar høyde for pris, i stor-suv har Hongqi med E-HS9.
Det kommer an på hva man legger i best. Om det er kubikkmeter pr krone så stemmer det kanskje. Er det f.eks effektivitet eller kjøreglede så kanskje ikke...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. november 2022, klokken 16:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 12. november 2022, klokken 04:41
Dene beste bilen, når en tar høyde for pris, i stor-suv har Hongqi med E-HS9.
Det kommer an på hva man legger i best. Om det er kubikkmeter pr krone så stemmer det kanskje. Er det f.eks effektivitet eller kjøreglede så kanskje ikke...

Nei, spørsmålet om beste elbil er like upresist som beste bensinbil, eller beste tau.
Tesla Model Y                         2021-

Torz

#232
Frihandel kan ikke trumfe frihet, og kommersielle hensyn kan ikke trumfe hensynet til våre lands sikkerhet, sier Stoltenberg til VG.

– Jeg mener ikke at man skal isolere Kina økonomisk, men at man er nødt til å ha noen overordnede betraktninger med seg når man engasjerer seg økonomisk med autoritære land som Kina og Russland, legger han til.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onMpgj/nato-sjefen-advarer-norske-bedrifter-mot-kina

Les gjerne hele artikkelen, mye visdom fra Stoltenberg.

Torz

PST advarer mot Kina
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-kina/78247631

PST fastslår at Kina på sikt blir en av de største truslene mot norsk sikkerhet, og bekrefter at kinesisk etterretning bedriver ulovlig og uønsket aktivitet i Norge.

Kina blir på sikt en av alvorligste truslene mot norske interesser, sier Haugland.

Samtidig bekrefter hun at regimet i Beijing er villig til å bruke økonomiske virkemidler, for å oppnå det de ønsker.

Et eksempel på kinesisk aggresjon, er reaksjonen etter at Den norske Nobelkomite bestemt at Nobels fredspris i 2010 skulle tildeles Liu Xiaobo for hans lange og ikkevoldelige kamp for sentrale menneskerettigheter i Kina. Det førte til mangeårig boikott av norsk lakseeksport.

- Da Taiwan for et år siden åpnet et representasjonskontor i Litauen, reagerte Kina, sier Haugland.

Mantas Adomenas, statssekretær i Litauens utenriksdepartement, sa følgende til nyhetsbyrået Reuters i fjor vinter:

- Multinasjonale selskaper fikk beskjed om at dersom de bruker deler eller varer fra Litauen, så vil de ikke lenger få lov til å selge noe til det kinesiske markedet eller få forsyninger Kina.

Adomenas bekreftet også overfor Reuters at internasjonale selskaper har kansellert kontrakter med litauiske leverandører, som igjen har ført til økonomiske konsekvenser for Litauen.

Ved siden av kriminelle datanettverksangrep, og det som oppfattes som systematisk og uønsket innhenting av høyteknologisk kunnskap, konstaterer PSTs kontra- etterretningsseksjon at Kina også er aktivt lokalt i Norge.

Hun viser også til at kinesiske interesser er svært opptatt av sjeldne mineralarter, som det er forekomster av i Norge.

- Det er mineraler som Kina nærmest har hatt monopol på, og som er viktig for den teknologisk utvikling. Kina har til tross for at landet ikke grenser mot arktisk, også definert seg som en arktisk stat. Kina er veldig opptatt av nordområdene, sier Haugland.

Historisk har Russland, tidligere Sovjetunionen, vært den største sikkerhetstrusselen mot Norge. Nå mener PST, som amerikanerne og britene, at den langsiktige trusselen mot vestens demokratier er Kina.

- Kina har «økonomiske muskler» som Russland ikke har, og har vist at de er villige til å bruke dem, for å oppnå det de ønsker, sier Haugland.

Torz

Elbilsalget på nyåret har ikke helt kommet tilbake til normalen, men artig å se litt på statistikken for Kinabiler, der andelen i 2023 nå er nede på 4% dersom Tesla Y holdes utenfor. Kinesiske TMY er vel egentlig ment for det kinesiske markedet. 4% er nok en vesentlig reduksjon fra hva andelen lå på i 2022. Mens mestselgende modell fra Kina i 2022 kunne ligge på rundt 10. plass, er det Polestar som fortsatt troner på toppen, men nå på 21. plass. FAW har solgt null biler i år, og XPeng har solgt 3 biler, mens markedsføringen nærmest gir inntrykk av at her må man skynde seg om man skal sikre seg et eksemplar.

Vel, kanskje vanskelig å tolke noe ut fra unormale tider. Vi får vente å se om dette holder seg, men som de sier i aksjemarkedet: The trend is your friend.

Torz

#235
PST etterforsker salg av kinabil til Russland. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/xgbqlX/pst-etterforsker-bilsalg-til-russland

Etter at de fleste vestlige leverandører har trukket seg ut av Russland både hva angår leveranser og produksjon, så vil nok kineserne mer enn gjerne ta plassen og forsyne våre naboer med sine produkter. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. På sett og vis kan en jo si at det bidrar til å tappe russisk økonomi, siden det er snakk om import. Ulempen er selvsagt at det bidrar til Kinas økonomi.

Torz

Antall nybiler øker – ingen Kina-merker på topp

https://www.tv2.no/broom/antall-nybiler-oker-ingen-kina-merker-pa-topp/15866299/

De oppdaterte tallene fra OFV bekrefter også at de kinesiske bilmerkene virkelig har bremset opp. Her er ingen representert på topp-10 listen for juni.

Jeg tok ut tall fra elbilstatistikk.no, og kom frem til at det er solgt 2.945 kinabiler av over 60.000 totalt så langt i år, tilsvarende 4,8%. Første kinabil er Polestar 2 på en 30. plass.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Torz på tirsdag 04. juli 2023, klokken 12:33Antall nybiler øker – ingen Kina-merker på topp

https://www.tv2.no/broom/antall-nybiler-oker-ingen-kina-merker-pa-topp/15866299/

De oppdaterte tallene fra OFV bekrefter også at de kinesiske bilmerkene virkelig har bremset opp. Her er ingen representert på topp-10 listen for juni.

Jeg tok ut tall fra elbilstatistikk.no, og kom frem til at det er solgt 2.945 kinabiler av over 60.000 totalt så langt i år, tilsvarende 4,8%. Første kinabil er Polestar 2 på en 30. plass.
Torz :+1: takk for info. 30 plass ja...det sier vel sitt....

Torz

Kinesiske eksporttall stuper, noe som er til stor bekymring for myndighetene.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tallene-stuper-ekstremt-alvorlig/79919806

Enkelte lands kraftfulle press for frakobling, bryte forsyningskjeder og såkalt risikoeliminering, er menneskeskapte hindringer, som blokkerer normal handel, sier Li.

Kinas eksport har vært en viktig bidragsyter i Kinas økonomiske vekst, og dersom den faller, vil Kina bli mer og mer avhengig av innenlands etterspørsel for å fortsette veksten. Det er liten tvil om at Kina ikke liker utviklingen.

Selskaper sier at noen lands politisering av handel har tvunget ordrer og produksjon ut av landet, noe som skader de økonomiske interessene til både leverandører og kjøpere, sier Li, som legger til at departementet vil hjelpe bedrifter med å takle «urimelige handelsrestriksjoner».


Politikere, bedrifter og konsumenter må alle bidra til å snu utviklingen. Autoritære regimers vekst og utvikling slår til syvende og sist tilbake på oss selv. Økonomisk utvikling brukes bl.a. til å bygge militære kapabiliteter og få kontroll over sjeldne mineraler og grunnstoffer, alt for å kunne styre utviklingen og skape avhengighet. Det er all grunn til å stoppe opp og tenke.

Torz

Året nærmer seg slutten. En sjekk på elbilstatistikk for året 2023 viser at kinabiler utgjør 5,5% av elbilsalget (basert på topp 50 elbiler som igjen utgjør 91% av totalt antall elbiler).

Største enkeltmodell er Polestar 2 med 1,6% mens største merke er MG med 2,9%. Modellene BYD Tang o,6% og Xpeng G9 0,5% utgjør de resterende.

Det at Kina som elbilnasjon gjør en så dårlig figur i elbillandet Norge er nok informasjon som går helt til topps i det kinesiske kommunistpartiet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA