Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

ProsjektX

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ReneM

På tide at det kommer et regulativ som forplikter å vise netto og brutto kapasitet samt WLTP rekkevidde.

Spent hva rekkevidden blir når det er -10.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Mikkey

Dette er nesten total krise for Toyota, først lover de bil i sommer for så deretter å si at den kanskje kommer i første halvdel av 2023 med alt av nye avgifter. De dekker forsåvidt den nye MVA avgiften, men ikke den nye vektavgiften da denne skal gjelde alle biler (ja, rar begrunnelse).

Nå kommer det er en test som sier at bilen ikke er i nærheten av å levere det som har blitt kommunisert ut. Det lukter heving av kjøp og kontrakt og starte å lete etter en annen elbil som fra et selskap som har holdt på med dette en stund, for dette er helt skivebom av Toyota.

vinterdekk

#3
Håper dette er noe Toyota retter opp i på en ryddig måte. Ellers er det en katastrofe om bilene har mye større avvik fra WLTP enn sammenlignbare konkurrenter. Jeg venter på en Subaru Solterra så jeg blir også berørt.

Med 11.4 kWh / 16% buffer så kan man vel DC lade til 90 eller 100% hele tiden, uten å bry seg om tommelfingerregel om maks 80%?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Håkon77

Jeg skjønner ikke hvordan de skal rydde opp? Det er jo litt på å hente fra bufferen, kanskje 6-7kwt. Men med mindre det ikke er noe feil på varmeanlegget i alle bilene så vil det fortsatt sluke strøm store deler av året. Jeg fikk helt noia så jeg kansellerte min. Jeg har gledet meg så lenge og var så gira når jeg fikk prøvekjørt i helgen, men hadde en dårlig følelse når den ble parkert. Testen jeg leste i går ble spikeren i kista. Fantastisk bil, bra førermiljø og kjørefølelsen, men den hadde så fortjent ett batteri på linje med sine konkurrenter. Blir ihvertfall ett år til med diesel og så får vi se. Håper de lærer og bz3 blir the shit.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

vinterdekk

Bare Toyota kan svare om dette er noe de kan gjøre noe med. Grunnen til at de må fikse det er at det står svart på hvitt i bZ4X katalogen: «Hvor langt kan jeg kjøre på fulladet batteri? Toyota bZ4X har en forventet rekkevidde på opptil 511km* uten bekymring for lading.» Samt, det er kun oppgitt WLTP data for blandet kjøring. Bilen i testen skal kunne gå opptil 466 km, trolig lavere utstyrsnivå ut fra det jeg kan se på reg. nr data. Virker så veldig rart om Toyota skulle jukset på WLTP testen når det gjennomskues så fort. Så inntil videre må jeg gi de tvilen til gode.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

#6
De kan senke bilen noen mm og sette på mer rulleeffektive dekk. Hyundai gjorde det med 2020 Kona og det hjalp ca. 4-5%.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Daniel_0007

Grunnen til at Toyota har så stort buffer er vel trolig fordi de har 10 års og 1 million kilometer garanti på batteriet, selve batteriet er nok samme som mange andre elbiler har alt idag, har de virkelig 16% buffer så tar det nok noen år å få det brukt opp men da burde de har reklamert med lavere wltp, tipper at varmepumpen ikke er så effektiv så i varmere klima så er nok den vesentlig bedre.
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

God analyse Daniel_007. Men de kunne gjort bilen rimeligere om de droppet en ineffektiv varmepumpe til fordel for en driftsikker PTC varmer. Kan også spekuleres i at varmepumpen ikke fungerer som den skal. Det er visst ett stort hopp i beregnet rekkevidde mellom klima på eller av så det støtter vel under at du er inne på noe.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Jeg ser at Toyota tidligere har kommunisert at bilen opprettholder gode ytelser og rekkevidde i kaldt klima takket være ett effektivt varmesystem. Ikke rart ar mange føler seg ført bak lyset.

https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/europapremiere-for-den-helt-nye-toyota-bz4x-3148257
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

Jeg tør gå så langt å hevde at kjøperne ab BZ4X ikke får det de har blitt forespeilet i markedsføringen av bilen. På den annen side er differansen for stor  til at en seriøs aktør kan ha gjort dette med overlegg. Å oppnå ca 50% lenger rekkevidde gjøres trolig ikke med litt mindre hjul og andre småjusteringer.

Imidlertid er det interessant at det ikke har dukket opp noe tilsvarende fra USA der det har vært noen biler i bruk før hjulene begynte å ramle av.

Oppfølgingen fra Toyota blir spennende og forhåpentligvis blir den mer foroverlent enn den har vært med hjulboltene.

MinID

Sitat fra: Limodriver på torsdag 10. november 2022, klokken 02:23
Jeg tør gå så langt å hevde at kjøperne ab BZ4X ikke får det de har blitt forespeilet i markedsføringen av bilen. På den annen side er differansen for stor  til at en seriøs aktør kan ha gjort dette med overlegg. Å oppnå ca 50% lenger rekkevidde gjøres trolig ikke med litt mindre hjul og andre småjusteringer.

Imidlertid er det interessant at det ikke har dukket opp noe tilsvarende fra USA der det har vært noen biler i bruk før hjulene begynte å ramle av.

Oppfølgingen fra Toyota blir spennende og forhåpentligvis blir den mer foroverlent enn den har vært med hjulboltene.

Mener de har et annet batteri i Usa. Noe som har gitt utslag på elendig ladehastighet der. Flere tester på youtube angående dette. Så er ikke sikkert de er direkte sammenlignbare.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Toyota kommer visst med en pressemelding snart i følge ett rykte på fjasboka.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Håkon77

I usa har de heller ikke operert med 50 mil men mer edruelige tall
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 09. november 2022, klokken 22:26
God analyse Daniel_007. Men de kunne gjort bilen rimeligere om de droppet en ineffektiv varmepumpe til fordel for en driftsikker PTC varmer. Kan også spekuleres i at varmepumpen ikke fungerer som den skal. Det er visst ett stort hopp i beregnet rekkevidde mellom klima på eller av så det støtter vel under at du er inne på noe.
Hold deg fast. De har luft til luft varmepumpe i bilen 🙈

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA