Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjoner AC Type 2 - hvordan vite om de er 400v 3-fas ?

Startet av coolhand, lørdag 29. oktober 2022, klokken 19:38

« forrige - neste »

coolhand

Jeg har en Mercedes B Eletctric. Den skal jo i teorien kunne ta i mot 11kw, dersom en lader på 400v 3-fas lader.

Dette er jo type 2-stasjoner. Jeg har 3-fas kabel.

Hvordan vet jeg om ladepunktet leverer 400v 3-fas ? Eller vet en det ikke?

Grunnen til at jeg spør er at dersom bilen får lade på maks (11kw), så vil en times stopp utvide aksjonsradiusen betydelig.

Mulig dette er et utrolig dumt spørsmål, så da får dere bare ta dere en god latter. Og kanskje gi meg svaret også..  :-)
Peugeot Ion 2011

Orbit

I praksis er alle offentlige AC-ladestasjoner med 11 kW eller mer også 3-fas. En av de bedre oversiktene får du på ChargeFinder. Sett filter til å være 11 - 250 kW, samt kun type-2 AC plugg. Da ser du alle laderne du kan bruke, samt informasjon om hvem som drifter dem.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

Slettes ikkje eit dumt spørsmål. Spesiellt ikkje om du har fått med deg oppstyret om 230V AC 3 fase lading. Sidan det på ingen måte er standardisert så SKAL alle offentlig tilgjengelige ladepunkt med 3 fase vere for 400V.
Spesiellt MB B Electeic er vel ein av dei modellane der det er tvil om kor trygt 230V 3fase er pga ledningsnettet i bilen.
Om du finn 3.6 -7.4 kW punkt kan du anta at det er 1 fase. Finn du 11 - 22 kW punkt kan du anta at det er 400V 3fase.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trekkoppbil

Det er en svakhet med mange biler, at de ikke viser noen grei informasjon om ladeeffekt.  Av og til kan man se det med 3. parts apper. Gjenværende ladetid kan også gi noen hint i visse tilfeller.
Når det gjelder offentlige ladere, kan man sjekke om de er merka på noen måte.
Er det enfase, så kan de være merka med 1-fase, eller ca 3,7 eller 7,4 kw etc.
Er de merka med 11kw, 22kw, 44kw, eller med 3-fase, så kan det være 3-fase,  Men det kan også bare bety hva kontakta er typegodkjennt for, uten at du har så høy effekt tilgjengelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA