Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan se om det er 58kw eller 72kw

Startet av Mrtiger, lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:03

« forrige - neste »

Mrtiger

Er det noen steder i bilen eller andre steder der jeg kan se hvilket batteri det sitter i bilen.
Skal kjøpe en Ioniq 5, men vil være sikker på batteri størrelsen.
Er så lite strøm igjen på batteriet så jeg vet ikke hvor mye det er når det er fult.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Mrtiger

Har fått bilen hjem og ladet den til 100% og da står det 37 mil på rekkevidde i Bluelink appen😳
Er det en 58kw bil keg har fått, selger sier at det er 72 kw.
Kan ille finne ut noe steder hvor det står 72 eller 58 kw.
Eneste som kan gi idekasjon  på at det kan være 72kw er at det står 1985kg med fører i vognkortet, 1910 uten fører. Mener å ha lest at 58kw er noe lettere. Noen som vet litt om det?

Eller er det vanlig at den kan vise så lavt på denne årstiden? Er 2-8 grader nå. Eller kan det bære resultatet av hvordan forrige eier har kjørt bilen, tenker då på motorveier, røff kjørestil..

Hva viser deres biler når de er fullladet?
Håper noen kan hjelpe meg.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

nordmannisverige

GOM baseres på kjørestil, ja.

Står det ingenting i det norske vognkortet?

Om du kan lese av hvor mange kWh bilen har ladet, så kan du sammenligne det med antallet % som SoC har økt, så kan du regne ut ca. størrelse på batteriet.

Et 72,6kWh batteri krever ca 8kWh for å lade 10%.(inkludert ladetap)

Om ikke din AC-robot kan hjelp deg, så test på Ionity.

Orbit

Sjekk registreingsopplysninger på vegvesen.no. Under "Motor/kraftoverføring" finner du elektrisk rekkevidde (WLTP), som skal være 451 - 507 km med 72,6 kWh batteri, avhengig av utstyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mrtiger

Takk for at dere svarer på posten;)

Dette står under motor/kraftoverføring på vegvesen.no

Motor/kraftoverføring
Elektrisk rekkevidde
451 km
Rekkevidden er oppgitt av produsent og avhenger av temperatur, kjørestil, last og andre forhold.
Antall aksler
2

Kan jo se ut som 72kw batteri...
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er slike rekkevidder elbileiere må regne med når en er litt tung på wattpedalen og/eller det er betydelige kaldere i været, men det er fullt forståelig at ny eier begynner å lure når en leser WLTP tall oppgitt for ny bil. Kia/Hyundai pleier å ha mer presis opplysning om rekkevidde basert på faktisk historikk enn GOM fra Leaf, e-Golf el tilsv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA