Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med piggdekk

Startet av Elbil80, torsdag 13. oktober 2022, klokken 21:11

« forrige - neste »

elektro

Flere gode poenger. Piggfrie dekk blir stadig bedre. Og uansett hva du ender på, ikke vent til de blir ulovlige med å bytte. Jeg bytter alltid minst én sesong før jeg må. Gjelder både sommer og vinter. Det kan stå om liv. Om det står på økonomien, er det bedre å droppe kostbart ekstrautstyr.

Jeg har også lekt med tanken å kjøre helårsdekk høst og vår.. dette blir jo særlig aktuelt dersom man velger å gå for piggdekk. Men en stor ekstra kost og litt jobb, da.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 17. oktober 2022, klokken 16:02
Men en stor ekstra kost og litt jobb, da.
Har og tenkt på å legge om til kontinental vinterdekk i oktober-november og mars-april. Bytter man bil ofte blir det vel litt ekstrakostnad, ellers vil de vel bare bidra til å forlenge levetiden på de andre dekkene?  Så ekstrakostnaden blir ett sett felger...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Truls Antonsen

Har kjørt Hakka9suv 2 sesonger, Har hakka10EV nå, og har Conti IceContact3 på id.3.

Alle sitter bra, og alle er myke på tørt føre, slik er det vel med 50 profil, vinterseminaret og tung bil..

Lite forskjell i støy på Hakka dekkene, selv om EV skal være stillere, men lyden de lager er i de lavere frekvenser, og en hører dem. Men ikke mer enn at el-motorlyden høres ofte like høyt.
Conti-dekkene, på en dårligere støyisolert id.3 har piggstøyen i høyere frekvens, og der Hakka har en gnagende lyd, er Conti mer i susing.

Har før opplevd at Hakka holder bedre på piggene enn Conti, men etter en sesong på Conti og en sesong på H10ev er det ikke noen mangler på noen av dem...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


automat

Har kjørt 2,5 tonn Tesla X på piggfritt i 5 år. Mye Oslo - Follo - Østfold. Og har opplevd det som udramatisk.

Er du fortrolig med å kjøre piggfritt i dag, så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet på en e-tron.

Men med en ny og ukjent bil så er det alltid lurt å bruke litt tid på å kjenne på hvordan den oppfører seg på glatta.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil Fonn

#19
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 16:27
Sitat fra: elektro på mandag 17. oktober 2022, klokken 16:02
Men en stor ekstra kost og litt jobb, da.
Har og tenkt på å legge om til kontinental vinterdekk i oktober-november og mars-april. Bytter man bil ofte blir det vel litt ekstrakostnad, ellers vil de vel bare bidra til å forlenge levetiden på de andre dekkene?  Så ekstrakostnaden blir ett sett felger...

Jeg vurderer også denne løsningen. Kjører på Nord Norske veier med tildels mye is på veiene. Men i overgangstiden om høsten og våren er det mest bar veibane og da ville jeg foretrukket piggfritt.
Jeg har kjørt de siste 6 vintersesongene piggfritt på ulike biler. Siste 2 to vintre med MB Eqc som jeg også trakk mye henger med. Har savnet pigger en del ganger spesielt ved kjøring med henger. Med henger med selvpåtrekk brems må bilen klare å bremse såpass at bremsene på hengeren aktiveres. Blir friksjonen for dårlig på bilens dekk ender det opp med at selvpåtrekk bremser på henger heller ikke aktiveres i særlig grad. Er hengeren tung blir stopplengde temmelig lang. For å kompensere dette må farten ned. Da blir du fort en sinke i trafikken og må til stadighet slippe trafikk forbi. Dette gjelder også ved kjøring uten henger siden de fleste her nord kjører med pigger og dermed har litt bedre grep på is.  Min nye BMW IX ble levert med piggdekk.(Hakka 10 EV) Jeg har ikke montert de de på bilen ennå. Regner med jeg ikke blir særlig fornøyd av å høre piggene mot bar asfalt.. Men desto mer fornøyd med veigrep på is.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Elbil80

Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.

hELgenen

Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:22
Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.

Conti er bedre enn Nokian. Nokian sporer og gjør bilen ustabil er min erfaring - så her tror jeg du har vært heldig. Kjørte tidligere alltid Nokian - men ikke nå lenger.

Elbil80

Hva slags bil stod disse dekkene på? Hvordan opplevde du forskjellene i egenskaper på snø/is og forskjell i støy/lydbilde?

Ingeniøren

Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:22
Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:22
Har bestemt meg for å fortsette med piggfritt. Bilen blir da levert med Conti VC7. Forstår e-tron ofte blir levert med Nokian R3/R5. Pga produksjon i Russland kan de ikke levere Nokian. Håper Conti blir bra. Spent på om SUV versjonen av dette dekket oppleves veldig forskjellig fra «ordinærversjonen» jeg har i dag. De har i hvert fall fungert godt og virker støysvake. SUV versjonen scorer ikke så bra på støy i Motor sin test ser jeg. Uansett blir det mindre støy enn det ville blitt med pigger.

Ja, det er de dekkene jeg har hatt både på Tesla Model 3P og Tesla Model Y. Kjøpte egne felger/dekk fra 3. parts forhandler (og ikke Tesla) kun for å få akkurat disse dekkene, som er veldig forutsigbare, gode og støyer minimalt. Ser de vinner testene hvert år og, som her fra Motor:

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2021-continental-vikingcontact-7-piggfritt/207896
Tesla Model Y                         2021-

Elbil80

Ja, klar over at de har fått god score. Som sagt er det SUV versjonen som er testet i årets vinterdekktest i Motor og der gjør de det ikke like bra. Ikke unaturlig at egenskapene endres når man må ta hensyn til den økte vekten. Det er ikke snakk om full slakt, men både Nokian og Goodyear scorer bedre i den testen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elbil80 på fredag 21. oktober 2022, klokken 11:19
Ja, klar over at de har fått god score. Som sagt er det SUV versjonen som er testet i årets vinterdekktest i Motor og der gjør de det ikke like bra. Ikke unaturlig at egenskapene endres når man må ta hensyn til den økte vekten. Det er ikke snakk om full slakt, men både Nokian og Goodyear scorer bedre i den testen.

Ja, se det ja. Hadde ikke sett den testen før. Ser de har brukt hardere gummi, ja, pga økt vekt. Men sikkert bra. https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2022-continental-vikingcontact-7-piggfrie-dekk/232568
Tesla Model Y                         2021-

Elbil80

#27
Sikkert ikke et dårlig dekk, men det viser en av utfordringene med å lage gode piggfrie dekk. Flere av de gode egenskapene ligger nettopp i gummiblandingen og det er grenser for hvor mykt dekk en tung SUV kan ha. Ser flere har påpekt at Nokian R3 har føltes mykt. Men det er jo nettopp dette som gjør at det funker (i hvert fall til dels) også på is. Nå tror jeg ikke støyen i en etron blir en stor issue med VC7 heller. Men jeg vil jo ha støynivået så lavt som mulig, innenfor rimelighetens grenser. Må jo få litt glede av BO anlegget og... Og ja, ser motsetningen mtp å velge 21' felger (og 22' sommer), men skitt heller. Blir nok til å leve med.

tromsø

#28
Har kjørt piggfritt i bratte bakker i Tromsø i mange år. Går helt fint unntatt 3 dager om vinteren med speilføre, og da står bilen, ingen problemer.

Tromsø har dog store problemer med svevestøv, og drøye 80% kjører med pigg. Ønsker flere også i nord Norge går over på de fantastiske moderne piggfrie dekkene.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Egil Fonn

Da kom piggdekkene på (Hakka 10 EV) Disse markedsføres som stille piggdekk.. Jeg syntes de støyet for mye i forhold til piggfritt. Men fantastisk grep på is og snø. Har nå bestilt piggfrie dekk (Michelin Pilot Alpin 5) som jeg vil bruke i overgangen høst-vinter og vinter-vår. Mye bare veier i denne perioden selv her nord.
Lite dekkstøy, lavere rullemotstand og mindre slitasje på veibane med påfølgende mindre svevestøv og skit langs veiene er sterke argumenter for piggfritt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA