Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Micro Microlino

Startet av Up_&_Away, mandag 23. april 2018, klokken 09:45

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Har dessverre litt for lang jobbpendling, men denne lille krabaten virker jo utrolig kjekk da!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:27
Har dessverre litt for lang jobbpendling, men denne lille krabaten virker jo utrolig kjekk da!
Hvis vi skal ha en bil nr 2 igjen så står Microlino høyt på lista. Bare slått av Aptera.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. oktober 2022, klokken 18:06
Sitat fra: Svein_H på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:27
Har dessverre litt for lang jobbpendling, men denne lille krabaten virker jo utrolig kjekk da!
Hvis vi skal ha en bil nr 2 igjen så står Microlino høyt på lista. Bare slått av Aptera.
Ja det er en god løsning. Men dyr eller?

elektrolux

Spørs hva en sammenligner med om disse er dyre.

At de er bomfrie gjør at en sparer penger hver gang en kjører gjennom en bom. Det og redusert strømforbruk kan lett regnes om i redusert månedskost som igjen kan brukes til å sammenligne med f.eks en Smart ED som er det nærmeste moderne alternativet.

En Buddy M9 er et annet alternativ som koster 1/4 og som ellers byr på mye av det samme. Parkering på tvers, bomfritt, design ikon.

Brukte Isetta koster faktisk mer enn en flett ny Microlino til tross for betydelig dårligere spesifikasjoner:

https://www.classic-trader.com/uk/cars/search/bmw/isetta
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

https://vision-mobility.de//node/204895

Kjørerapport Microlino: Riktig karakterhickey
I Paris kunne vi snurre den lille dvergen med Zürich-registrering gjennom gatene for første gang.

I Paris var vi i stand til å ta den første turen med Microlino - den andre serien som noen gang er bygget.  |  Foto: G. Soller
I Paris var vi i stand til å ta den første turen med Microlino - den andre serien som noen gang er bygget.


20.10.2022
Gregor Soller

Endelig er tiden inne! Den første Microlino rullet av samlebåndet i Torino og dro derfra direkte til messen i Paris, hvor vi kunne ta første avkjørsel. I den andre noensinne bygde Microlino fra Premier-serien! Selv det søte utseendet gir oss et glis. Her er forholdet mellom tomvekt og vekt som skal transporteres endelig riktig igjen: 530 kilo med biltransport 60 til 200 kilo mennesker, med forholdet mellom to tungvektere på nesten en til 2,5! Til sammenligning: Med Rolls Royce Spectre med en egenvekt på 2.975 kg kommer vi frem til en faktor på én til 14,87...

Perfekt hvis du vil "binde opp"...

La oss komme inn, noe som er praktisk og upraktisk på samme tid, fordi du kan presse Züri-dvergen inn på de trangeste plassene - siden du kommer inn foran, trenger du ikke ta hensyn til døråpningsvinkelen. Ved parallellparkering trenger du imidlertid alltid litt buffer foran og du må håpe at personen foran deg holder avstand ved parkering og ikke parkerer støtfanger til støtfanger. Trykk deretter på knappen og frontportalen åpnes. Selv høye sjåfører kan lett skli bak rattet – men to personer bør være enige på forhånd ved sammenslåing, for riktignok er det lettere å klatre opp i standardbiler. Men man kommer også tett på hverandre under denne prosessen, noe som kan støtte opp under «bindingen» mye.

Så tar du tak i portalen i løkken og trekker den igjen - både ved åpning og lukking fant sveitseren den rette blandingen av styrke, som uttrykker soliditet - og enkel bevegelse, fordi den ikke skulle utarte til en kraftprestasjon hver gang .

Vi starter, vri kjørevelgeren til venstre til "D" og tråkker på gasspedalen. Og Microlino er satt i gang. Om nødvendig kan den nå 50 km/t på fem sekunder i "Sportmodus". Det eneste som plager deg litt her er «hylingen» fra den lille elmotoren på 12,5 kW, som i hvert fall leverer modige 89 Nm dreiemoment til bakhjulene. Så det var det medgründer og sjef for PR Merlin Ouboter mente da han sa at de hadde et "problem med støyen". For å roe ned ting: Alle elektriske dverger ville da ha dette problemet - selv Renault Twizy og Opel Rocks-e høres mer ut som en trikk enn Porsche Taycan - i prinsippet høres større elektriske bilmotorer bedre ut, kan isoleres mye bedre i større kjøretøy og lydmessig enda bedre (kunstig) dubbet...

Klassisk semsket ratt med metalleiker

Likevel gir «Zürizwerg» deg i godt humør helt fra starten, fordi du griper et klassisk semsket skinndekket metalleikerratt uten servo og er glad for den direkte linjen til veien. Selv om du ikke huker som en kart over asfalten som i sveitsiske Kyburz, troner du i mikrokapselen i øyehøyde med de andre trafikantene. Og ja, i den parisiske gatekampen må du først tjene tillit og respekt for Microlino, men etter noen hundre meter og trafikklys suser du vilt av gårde! 

Overalt ser du tommel opp og smilende ansikter og du kan snu nesten 90 grader uten å bremse for mye. "Sport-knappen" - angitt med en rakett på taket - gir litt mer trøkk - dette er en knapp på kjørevelgeren. Men i hverdagen flyter dvergen godt med standardprogrammet. Siden det er to personer som sitter på en benk foran, bringer dette også beboerne nærmere hverandre – noe som gjør Microlino til det perfekte koblingshjelpemiddelet. Men selv om du foretrekker å holde avstand, som i vårt tilfelle, kan du fortsatt gjøre det. Individuelle seter er vanskelige å implementere fordi føreren må skli bak rattet.

Fast chassis, ingen servostyring

Og siden det lille kjøleskapet (Isetta ble opprinnelig utviklet av kjøleskapsprodusenten Iso og tok derfor i bruk kjøleskapsdøren som et designelement) er høyt, ble chassiset designet for å være ganske stramt, noe som betyr at tilliten til bilen vokser for hver meter. . Bare grove humper eller fartsdumpene i Paris kommer gjennom litt tørre.

På grunn av dårlig vær starter rutene opp, noe som kan rettes opp umiddelbart og enkelt ved hjelp av skyvevinduet. Det er også en tre-trinns, effektiv blåser som lufter høyt selv i posisjon én (et annet mindre støyproblem) men som raskt tømmer rutene . Eller du trykker på avrimingsknappene for vinduene foran og bak. Noe som bringer oss til midten av menyrullingen, fordi Ouboterne har gjemt mange funksjoner på det lille rullefeltet under midten av ruten. Dette inkluderer også de ulike visningsmodusene til instrumentene. Blinklysene og (også tydelig hørbare) vindusviskere betjenes ved hjelp av rattstammespaken. Ved siden av rullefeltet kan du klemme fast smarttelefonen din som navigasjonssystem, under den sitter havarieknappen og to USB-porter, som det er flere av på passasjersiden.

Stor bagasjerom med stor klaff som lukkes tett

I tillegg er det et forholdsvis stort bagasjerom med en kapasitet på 230 liter eller flere Rivella-bokser og en klaff som lukkes tett. Takket være 14 kWh-batteriet kan du reise opptil 230 kilometer, noe som tilsvarer et forbruk på godt seks kWh/100 km. Til sammenligning: Økonomiske «tungvektere» som Teslas Model 3 er i beste fall 14 til 15 kWh/100 km, store elektriske SUV-er er mer som 20 kWh/100 km pluss. Men for mange pendler i byen og området rundt er de faktisk alle (nesten alltid) overkvalifiserte. Dessverre kan AC kun lades med inntil 2,6 kW på grunn av det lille batteriet, slik at du i verste fall må vente rundt fire timer før du kan fortsette igjen. Vi snurrer dvergen tilbake i den trange åpningen og går ut av den med et stort glis.

Hva betyr det?

Takk! Microlino er et forfriskende annerledes bidrag til elektrisk kjøring! Ikke nødvendigvis utelukkende mer praktisk og dynamisk enn standard 2,5 meter konstruksjoner som Opel Rocks-e eller en Renault Twizy, men den bringer deg tilbake nær den opprinnelige kjøringen. Og lar deg oppfatte hastigheter på en helt annen måte, sammen med følelsen av at du allerede kan «oppleve» grensene i bytrafikken – med mye mindre ressurs- og plassforbruk enn med en standardbil.

Alle rettigheter forbeholdt · 1998 - 2022 · HUSS VERLAG GmbH
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HPF

Sitat fra: elektrolux på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:24
Spørs hva en sammenligner med om disse er dyre.
Rimligste Nissan Leaf koster ca. 230.000,- så størrelse og batterikapasitet tatt i betrakning så vil jeg si Microlino er en dyr nanobil. Sammenlignet med Evetta, til forveksling ganske lik og fra samme firma som skal lage XBUS, så er Microlino helt greit priset. Sammenligner man men Silence S04, som jeg har tenkt å kjøpe når den kommer på markedet neste år, så er Microlino dyr.

turfsurf

Sitat fra: HPF på søndag 27. november 2022, klokken 00:02
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:24
Spørs hva en sammenligner med om disse er dyre.
Rimligste Nissan Leaf koster ca. 230.000,- så størrelse og batterikapasitet tatt i betrakning så vil jeg si Microlino er en dyr nanobil.
Enig. Hos oss vil ikke en slik bil passere en eneste bom. Så besparelsen kommer kun fra billigere(?) forsikring. Jokeren er veibruksavgift, hvis disse og MCer blir fratatt slikt kan det jo bidra litt.

En slik nanobil (l7e) bør komme på under 150k med opp mot 20 mils rekkevidde skal den være interessant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: HPF på søndag 27. november 2022, klokken 00:02
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:24
Spørs hva en sammenligner med om disse er dyre.
Rimligste Nissan Leaf koster ca. 230.000,- så størrelse og batterikapasitet tatt i betrakning så vil jeg si Microlino er en dyr nanobil. Sammenlignet med Evetta, til forveksling ganske lik og fra samme firma som skal lage XBUS, så er Microlino helt greit priset. Sammenligner man men Silence S04, som jeg har tenkt å kjøpe når den kommer på markedet neste år, så er Microlino dyr.

Wow, den Silence greia ser fin ut. Har du noe mer info om den enn den forferdelige nettsida på https://no.e-scooter.co/silence-s04-l7e/ ?

Hvor seriøst er dette? Er det enda et "drømmeprosjekt" eller er det en reell greie? Prisen på 7500 Euro med 2 x 5,6 kWh batterier høres jo fullstendig urealistisk (eller helt fantastisk :) ) ut.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HPF

Sitat fra: goggo på søndag 27. november 2022, klokken 10:12
Wow, den Silence greia ser fin ut. Har du noe mer info om den enn den forferdelige nettsida på https://no.e-scooter.co/silence-s04-l7e/ ?

Hvor seriøst er dette? Er det enda et "drømmeprosjekt" eller er det en reell greie? Prisen på 7500 Euro med 2 x 5,6 kWh batterier høres jo fullstendig urealistisk (eller helt fantastisk :) ) ut.

Den er i høyeste grad reell
https://s04.silence.eco/

Hos Etrix i Sveits de allerede lagt ut side der du kan forhåndsreservere bil og bestille prøvekjøring.

€7500 tipper jeg er uten batterier men med mva. Selv uten mva tviler jeg på at totalprisen vil bli under 100.000 for bil med to batteripakker.

Jeg kjøpte en Silence S02 HS ifjor våres og Silence S04 bruker samme batteripakke. To batteripakker hvis du vil ha full rekkevidde. Scroller du en del ned på den siden her ser du batteripakken
https://www.silence.eco/s02-la-revolucion-electrica/
Jeg regner med å kjøpe med kun en batteripakke siden jeg kan bruke den ene jeg alt har på scooteren.

Jeg tror også Silence S04 bruker samme motor som scooteren, dvs navmotor på bakhjulet på hver side, så det ligger til rette for at det blir en enkel konstruksjon med lite behov for vedlikehold.

goggo

#42
Jeg var innom en Silence forhandler utenfor Benidorm i dag, og fikk litt opplysninger. De sa at serieproduksjon kommer i gang i mars/april, men de håper å ha den for demo hos forhandlerne i Spania i februar.
Foreløpig er det ingen distributør eller forhandler i Skandinavia, ser ut som Hannover er nærmeste forhandler.
EDIT: Eller var det Hamburg, hun sa? Jeg ble plutselig usikker.

Prisen på 7300 Euro er uten batterier.
Med 2 batterier er prisen 12500 Euro.
Batteriene kan også leies.



Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

HPF

Sitat fra: goggo på tirsdag 20. desember 2022, klokken 21:12
Prisen på 7300 Euro er uten batterier. Med 2 batterier er prisen 12500 Euro.
Trankvile holder til i Hamburg og har en avdeling i Kiel, det var der jeg kjøpte Silence scooteren min. Her er S04
https://www.trankvile.de/epages/79722721.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/79722721/Products/NR0639%5B1%5D/SubProducts/NR0639-0002%5B1%5D

For et par måneder kjørte jeg tilfeldigvis forbi denne norske forhandleren som hadde Silence scootere utstilt
https://mopedbilnorge.no/forside/annonserte-biler/
Ganske bra prispåslag i forhold til hva jeg betalte men det er klart, frakt til Norge og 5 års reklamasjonsrett koster. Nå er dette ganske enkle produkter så sjansen er vel god for at man ikke trenger reklamasjonsretten i det hele tatt.

Prisen på 125.000,- med to batterier er vel omtrent det samme jeg har kommet til. Har sjekket med Enova og man får 25.000 i tilskudd forutsatt at bilen ikke er registrert tidligere. Det gjelder også registrert i utlandet. Tok i sin tid inn en Golf (fabrikkny) med tyske eksportskilter og den ble regnet som bruktimport.

Batteripakken på 5.6 kWh er samme som brukes på scooterene og de kan brukes om hverandre. Det åpner muligheten for at man kjøper bilen med ett batteri (100.000 - 25.000) og scooter med ett batteri (50.000 - 15.000) dvs man betaler bare 10.000 elns for scooter uten batteri.

Bilen registreres som L7e (firehjuls motorsykkel) og jeg tror de er unntatt bompenger så det blir fort noen tusenlapper i året der også.

HPF

Sitat fra: goggo på søndag 27. november 2022, klokken 10:12Wow, den Silence greia ser fin ut.

Kineserene synes visst det de også. Tok i lange tiden før de hadde kopien klar, nestem før orginalen har kommet på markedet.
https://www.facebook.com/Yunlongmotors/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA