Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 13:18
snip

Det har du nok rett i, jeg bare orker ikke nevne det merket så mye her inne da det ofte sklir helt ut - det finnes andre alternativer så da bruker jeg de. Musks fremstøt i Ukraina har ihvertfall bidratt til å skape et mer nyansert bilde av hvem Musk egentlig er.

https://www.washingtonpost.com/technology/2022/10/12/musk-twitter-foreign-policy-worries/


RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 13:18
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 19. september 2022, klokken 11:09
Dette er supre nyheter, jeg kan ikke se for meg at Nordmenn bryr seg om andre land overhodet om det ligger en 30-40 000 kroner billigere bil på menyen. Vi forbrukere driter i miljø, arbeidsmiljø og krigsoffrene i Ukraina.

Snakk for deg selv. Hadde pris / mest for pengene vært det viktigste hadde jeg kjørt ES8 eller noe nå, ikke Model Y.

Den er dyrere og har et større prisfall, så da hadde du isåfall jobbet fryktelig baklengs. Jeg tipper norske kunder hadde kjøpt Y om det så var Putin selv som hadde designet den, og det har ikke noe med deg personlig å gjøre - jeg bare tror norske kunder gir fullstendig F (som jeg også ser i salgstallene, der en kinesisk våpenprodusent gjør det svært skarpt)

Jeg tror den norske kunden trenger hjelp til dette, f.eks ved å stille krav til arbeids og miljølover.

Vel - nå har Tesla en fabrikk i Kina og de leverer biler derfra til andre markeder enn det kinesiske - f.eks Norge.
Elon Musk er vel heller ikke mannen man forbinder med gode arbeids og miljølover. Der har du en mann som kaster penger etter alt fra Dogecoin til Bitcoin; hvorav det første er en spøk og det andre en variant designet for regelrett brenne av energi.
Og ønsker man å organisere seg så er det heller ikke noe Elon ser på med blide øyne.
Så jeg er neimen ikke sikker på at en model Y vil være mer moralsk rettesnor å gå etter foran en Kina bil. Jeg holder en knapp på de Europeiske bilene UTEN produksjon i Kina laaaaaaaaaaaaaaaangt foran biler som Tesla og alle de andre Kina bilene i så fall.

Så skal man være opptatt det moralske her ville jeg vel holdt meg langt borte fra både Kina biler og Tesla.

Personlig synes jeg det er vanskelig å boikotte noen biler fra enkelte land,men enkelt å boikotte produsenter som ikke produserer sine biler etter gode etiske standarder og miljøkrav. Mao synes jeg ikke det er så nøye om bilen er kinesisk,USA,EU bygd så lenge den som produserer bilen holder gode etiske standarder og produktet er godt. Sånn sett synes jeg f.eks å kjøpe en Polestar er helt ok, men å kaste penger etter en Tesla er etisk vanskelig. Nå går jeg ikke inn på kvalitet eller andre egenskaper med bilen, men tenker KUN på etiske standarder og moralske normer og holdninger man kjenner seg igjen i og som man støtter.
Jeg synes regelrett Elon Musk er er dust med lav moral og en helt forkastelig holdning til arbeidstakere og arbeidsmiljø - og ennå verre blir det når man ser på mannens holdning til Bitcoin og bruk av sin private jet til private formål. Det formelig stinker av umoral av mannen dessverre.
Kjører ikke du VW? Hva synes du er mer moralsk med de, som står bak #dieselgate bl.a. Og hva vet du om moralen til lederne for BMW (tester avgasser på aper), MB eller Stellantis-seskapene? Hva med lederne for Tata og andre selskaper? Hvilken oversikt har du ovenfor lederne i andre selskaper?

Og er Elon Musk og esla så mye værre enn f.eks. GM og andre Amerikanske bilprodusenter? Hvorav ene er dømt for å fortatt selge en modell selv om de ble klar over at den hadde feil som førte til flere eieres/sjåførers død, uten å tilbakekalle bilene? Har f.eks. den produsenten visst langt høyere moral og etisk standard i ettertid?

Det er tydeligvis populært å hate Tesla og Elon Musk, men de er tross alt et selskap som har fått verden til å bevege seg mot elbiler, mange år frem i tid i forhold til hva de ellers ville gjort. Kanskje til og med snudd selskaper som mest av alt ville fortsatt som en utelukkende ICE-produsent, fordi det er så lukrativt sammenlignet med å innføre "utslipsfrie" biler (utslippsfritt fra motor ved drift).

Selv er jeg blitt mer mot kina-biler, rett og slett fordi jeg ser at Kina ser ut til å bruke billige, subsidierte elbiler for å få seg markedsmakt og markedsdominans, samtidig som myndighetene fortsetter, og i langt større grad, velger å være en dårlig nabo.

Og ikke tar de avstand fra Russlands invasjon av Ukraina, samtidig som de rasler med sablene mot Taiwan f.eks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 20. oktober 2022, klokken 14:00
Kjører ikke du VW? Hva synes du er mer moralsk med de, som står bak #dieselgate bl.a. Og hva vet du om moralen til lederne for BMW (tester avgasser på aper), MB eller Stellantis-seskapene? Hva med lederne for Tata og andre selskaper? Hvilken oversikt har du ovenfor lederne i andre selskaper?

Ja - jeg kjører blant annet VW - men skal vi dra frem krigen også når vi først er inne på gamle historiske synder?
Poenget mitt er at Elon sitter i hengemyra nå - det umoralske han driver med foregår nå.
Jeg kan ikke forsvare dieselgate - og det trenger jeg heller ikke gjøre - fordi dette er historie - det er ferdig over...
Tesla kjører fortsatt på med masse verdier i Bitcoin og Elon har en vel tvilsom moralsk holdning til hvem man bør støtte
i krigen i Ukraina og hvem man bør støtte mhp. Taiawan vs Kina.
Han prøver å slikke enhver leder i ethvert land så mye han kan dersom det gagner han selv og han selskaper.
Det er umoral så det holder i den mannen der...

Sitat
Selv er jeg blitt mer mot kina-biler, rett og slett fordi jeg ser at Kina ser ut til å bruke billige, subsidierte elbiler for å få seg markedsmakt og markedsdominans, samtidig som myndighetene fortsetter, og i langt større grad, velger å være en dårlig nabo.

Og ikke tar de avstand fra Russlands invasjon av Ukraina, samtidig som de rasler med sablene mot Taiwan f.eks.

Ja - og Elon vil jo gjøre Taiwain til en nytt Hong Kong som Kina kan ta over etter noen år.

Har etterhvert mistet all respekt for den mannen der dessverre. Tesla bilene liker jeg derimot mer og mer dersom vi ser bort
fra det siste trekket der de fjerner disse optiske sensorene. Det mener jeg er idioti og kan gå på trafikksikkerheten løs - spesielt ettersom man ikke har en erstatning gjennom software og kamera klar FØR man fjerner sensorene.

Det er uansett enklere og mer fornuftig etter min mening å vurdere hver produsent uavhengig av hvilket land moderselskapet har sin base i. Dersom det dukker opp en kinesisk produsent med virkelig gode moralske normer og ledere som viser at de står for gode verdier så ser jeg ingenting galt å handle biler fra de.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 14:43
Sitat fra: RJK på torsdag 20. oktober 2022, klokken 14:00
Kjører ikke du VW? Hva synes du er mer moralsk med de, som står bak #dieselgate bl.a. Og hva vet du om moralen til lederne for BMW (tester avgasser på aper), MB eller Stellantis-seskapene? Hva med lederne for Tata og andre selskaper? Hvilken oversikt har du ovenfor lederne i andre selskaper?

Ja - jeg kjører blant annet VW - men skal vi dra frem krigen også når vi først er inne på gamle historiske synder?
Poenget mitt er at Elon sitter i hengemyra nå - det umoralske han driver med foregår nå.
Jeg kan ikke forsvare dieselgate - og det trenger jeg heller ikke gjøre - fordi dette er historie - det er ferdig over...
Tesla kjører fortsatt på med masse verdier i Bitcoin og Elon har en vel tvilsom moralsk holdning til hvem man bør støtte
i krigen i Ukraina og hvem man bør støtte mhp. Taiawan vs Kina.
Han prøver å slikke enhver leder i ethvert land så mye han kan dersom det gagner han selv og han selskaper.
Det er umoral så det holder i den mannen der...

Sitat
Selv er jeg blitt mer mot kina-biler, rett og slett fordi jeg ser at Kina ser ut til å bruke billige, subsidierte elbiler for å få seg markedsmakt og markedsdominans, samtidig som myndighetene fortsetter, og i langt større grad, velger å være en dårlig nabo.

Og ikke tar de avstand fra Russlands invasjon av Ukraina, samtidig som de rasler med sablene mot Taiwan f.eks.

Ja - og Elon vil jo gjøre Taiwain til en nytt Hong Kong som Kina kan ta over etter noen år.

Har etterhvert mistet all respekt for den mannen der dessverre. Tesla bilene liker jeg derimot mer og mer dersom vi ser bort
fra det siste trekket der de fjerner disse optiske sensorene. Det mener jeg er idioti og kan gå på trafikksikkerheten løs - spesielt ettersom man ikke har en erstatning gjennom software og kamera klar FØR man fjerner sensorene.

Det er uansett enklere og mer fornuftig etter min mening å vurdere hver produsent uavhengig av hvilket land moderselskapet har sin base i. Dersom det dukker opp en kinesisk produsent med virkelig gode moralske normer og ledere som viser at de står for gode verdier så ser jeg ingenting galt å handle biler fra de.
Jeg synes det er vel tidlig å tilgi VW for #dieselgate. Dette er gjort i moderne tid, og i utgangspunktet sitter mange av de ansvarlige fremdeles i styret og i nøkkelposisjoner, med etpar unntak. Foreløpig synes jeg det visse deler av konsernet, er tåkelegging og hvitvasking av anseelsen. Ja, de fikk noen saftige bøter, de måtte bygge opp ladekjede i USA, etter eget forslag til tiltak, og de har tilsynelatende omfavnet elbilene som et reelt alternativ. Men det ulmer nok i grunnvollene, som vel og er medvirkende til at Herman Diess måtte tre av fra plassen han hadde.

Problemet med Kina og kinesiske ledere, så er det at alt for mye av makta sitter i det kommunistiske partiet, og disse kinesisk-eide selskapene er under klørne til myndighetene. Så uansett moralen til lederen, så trumfer ikke det makta til ledelsen, som kan gripe inn om de føler for det. Derved er de signalene som Kina har sendt i det siste, en god påminnelse om å dempe kinesisk makt, før de blir for store, og vi blir for avhengige av dem.

Det at Europeiske selskaper begynner å reagere, er jo bare med på å forsterke inntrykket at vi i vesten må bruke forbrukermakta man tross alt har, og ikke gjøre som Europa gjorde, nemlig å bli for avhengig av en ustabil stormakt som ikke deler vestlig syn på demokrati og menneskeverd.

Elon Musk har nok mye og si for Tesla, men det er ikke han som bestemmer skjebnen til Ukraina. Men blir altså feil å la synet på en mann trumfe valget, og samtidig være så åpen for kinesisk bilindustri og derved og det kinesiske maktapparatet.

Det står ikke til samme alvorlighetsgrad, i mine øyne, så synes egentlig det er ganske trist. Nei, jeg har ikke noe spesielt for eller mot EM, selv om jeg synes han er dyktig. Hvorvidt han er "likeable" eller ikke, er i mine øyne uvesentlig.

Og feiltrinnene, som hans noe svakt funderte "råd" i Ukraina-konflikten, er ikke vesentlig i det store bildet om hvordan han har bidratt ellers. Det er fremdeles som "kloremerker" sammenlignet mot Kina's og Russlands fremferd. Og de har tross alt våpen til å prøve å tvinge frem sitt synspunkt og sine verdier, inkludert atomvåpen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Og nå bort fra Tesla og over til det tråden egentlig handler om:

«MG sender data til kinesisk server under kjøring
MG Marvel er i direkte kontakt med kinesisk server under bruk, viser en sikkerhetsanalyse utført på oppdrag av svenske Vi Bilägare.»

https://www.motor.no/aktuelt/mg-sender-data-til-kinesisk-server-under-kjoring/235248

Dette syns jeg er ganske alvorlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:01
Og nå bort fra Tesla og over til det tråden egentlig handler om:

«MG sender data til kinesisk server under kjøring
MG Marvel er i direkte kontakt med kinesisk server under bruk, viser en sikkerhetsanalyse utført på oppdrag av svenske Vi Bilägare.»

https://www.motor.no/aktuelt/mg-sender-data-til-kinesisk-server-under-kjoring/235248

Dette syns jeg er ganske alvorlig.

Vel - nå er det ekstremt mye annet av hjemmeelektronikk som snakker hjem til hjemmebasen for å si det slik.
Dette er noe alle gjør uavhengig av land. Jeg har en haug med smart dingser i huset hvor noen bruker wifi og de snakker hjem hele tiden ifølge loggen på ruteren og når man sjekker med wireshark.  Og det gjelder BÅDE EU dingser og kina dingser.
Har også hatt besøk av russere som snuser på ruteren min også - så det foregår ENORMT med trafikk her og der som kanskje ikke folk ennå har forstått. Jeg har hatt interesse av slikt i mange år og liker å snuse litt på hva som skjer av trafikk inn mot dingsene mine så jeg har kanskje fått med meg mer enn de fleste..

Ønsker man ikke det må man sette bilen i offline modus der det er mulig.

Så at Kina bilene snakker hjem synes jeg blir litt for opphauset - Tesla gjør jo det hele tiden også.


hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:52
Jeg synes det er vel tidlig å tilgi VW for #dieselgate. Dette er gjort i moderne tid, og i utgangspunktet sitter mange av de ansvarlige fremdeles i styret og i nøkkelposisjoner, med etpar unntak. Foreløpig synes jeg det visse deler av konsernet, er tåkelegging og hvitvasking av anseelsen. Ja, de fikk noen saftige bøter, de måtte bygge opp ladekjede i USA, etter eget forslag til tiltak, og de har tilsynelatende omfavnet elbilene som et reelt alternativ. Men det ulmer nok i grunnvollene, som vel og er medvirkende til at Herman Diess måtte tre av fra plassen han hadde.

Hermann Diess hadde vel egentlig ingenting med dieselgate å gjøre - han fikk det vel slengt i fanget når han kom til VW så vidt jeg forstår.
Hvorvidt eierene mislikte hans måte å prøve å konvertere selskapet fra fossil til el skal være usagt, men når selv Porsche
leverer elbiler så er vel i praksis gitt at VW som konsern velger elektrisk også fremover.
Og jeg synes det blir helt feil å slå ned på VW etter at Herman Diess kom inn - han ville virkelig konvertere og få dette selskapet vekk fra fossil.

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:12
Sitat fra: automat på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:01
Og nå bort fra Tesla og over til det tråden egentlig handler om:

«MG sender data til kinesisk server under kjøring
MG Marvel er i direkte kontakt med kinesisk server under bruk, viser en sikkerhetsanalyse utført på oppdrag av svenske Vi Bilägare.»

https://www.motor.no/aktuelt/mg-sender-data-til-kinesisk-server-under-kjoring/235248

Dette syns jeg er ganske alvorlig.

Vel - nå er det ekstremt mye annet av hjemmeelektronikk som snakker hjem til hjemmebasen for å si det slik.
Dette er noe alle gjør uavhengig av land.
_ _ _

Så at Kina bilene snakker hjem synes jeg blir litt for opphauset - Tesla gjør jo det hele tiden også.

Så du rettferdiggjør at kinesiske bilprodusenter potensielt bryter GDPR-regler, fordi manga andre dingser muligens også gjør det? Interresant holdning.

Personvern er en av grunnene til at jeg er tilbakeholden med alle mulge smarte dingser og funksjoner.

Og av de jeg faktisk deler data med er Tesla blandt de jeg er minst bekymret for.

Det er forskjell på «hjem» og «hjem». Kinesiske firmaer er lovpålagt å samarbeide med kinesisk etteretning, i følge PST.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:31
Sitat fra: RJK på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:52
Jeg synes det er vel tidlig å tilgi VW for #dieselgate. Dette er gjort i moderne tid, og i utgangspunktet sitter mange av de ansvarlige fremdeles i styret og i nøkkelposisjoner, med etpar unntak. Foreløpig synes jeg det visse deler av konsernet, er tåkelegging og hvitvasking av anseelsen. Ja, de fikk noen saftige bøter, de måtte bygge opp ladekjede i USA, etter eget forslag til tiltak, og de har tilsynelatende omfavnet elbilene som et reelt alternativ. Men det ulmer nok i grunnvollene, som vel og er medvirkende til at Herman Diess måtte tre av fra plassen han hadde.

Hermann Diess hadde vel egentlig ingenting med dieselgate å gjøre - han fikk det vel slengt i fanget når han kom til VW så vidt jeg forstår.
Hvorvidt eierene mislikte hans måte å prøve å konvertere selskapet fra fossil til el skal være usagt, men når selv Porsche
leverer elbiler så er vel i praksis gitt at VW som konsern velger elektrisk også fremover.
Og jeg synes det blir helt feil å slå ned på VW etter at Herman Diess kom inn - han ville virkelig konvertere og få dette selskapet vekk fra fossil.
Poenget er at han måtte fratre, sannsynligvis pga krefter som ikke har/hadde det like travelt med elektrifiseringen som Herman Diess hadde. For de av oss som ikke har helt troa på hvor seriøs satsingen til VW AG egentlig er/var, så var Herman Diess et friskt pust.

Altså mistenker jeg at VW AG som konsern, ikke er like sikker på hva som virkelig er veien videre. Men at elektrifisering mer er myndighetspåtvunget via EU.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: automat på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:12
Sitat fra: automat på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:01
Og nå bort fra Tesla og over til det tråden egentlig handler om:

«MG sender data til kinesisk server under kjøring
MG Marvel er i direkte kontakt med kinesisk server under bruk, viser en sikkerhetsanalyse utført på oppdrag av svenske Vi Bilägare.»

https://www.motor.no/aktuelt/mg-sender-data-til-kinesisk-server-under-kjoring/235248

Dette syns jeg er ganske alvorlig.

Vel - nå er det ekstremt mye annet av hjemmeelektronikk som snakker hjem til hjemmebasen for å si det slik.
Dette er noe alle gjør uavhengig av land.
_ _ _

Så at Kina bilene snakker hjem synes jeg blir litt for opphauset - Tesla gjør jo det hele tiden også.

Så du rettferdiggjør at kinesiske bilprodusenter potensielt bryter GDPR-regler, fordi manga andre dingser muligens også gjør det? Interresant holdning.

Personvern er en av grunnene til at jeg er tilbakeholden med alle mulge smarte dingser og funksjoner.

Og av de jeg faktisk deler data med er Tesla blandt de jeg er minst bekymret for.

Det er forskjell på «hjem» og «hjem». Kinesiske firmaer er lovpålagt å samarbeide med kinesisk etteretning, i følge PST.

Vel - mange bryter GDPR - de bare dunker data inn på en server i EU og så videre til mor....

Det er jo her problemet ligger - EU er ekstremt naive med dette. Med teknologi er det ekstremt enkelt å omgå byråkratiske regler dessverre. Jeg tror nok MG på sikt må/bør endre det slik at data sendes til EU hovedkontor først...men dette er i praksis bare en formalitet for å slippe masse bråk med EU.

Det som er så ekstremt irriterende er at EU på den ene siden ønsker at bilene skal utveksle informasjon slik at byråkratene kan få tak i dette og designe regler som gjør at man f.eks kan avgiftsbelegge, kontrollere osv osv...bilene - og på den annen side så skal man ha en slags formell kontroll på hvilke data som kan utveksles slik at de ikke kan misbrukes.  Etter min mening burde EU sette som krav at bilen alltid kan kjøres i offline mode og at kunden selv kan velge når osv...Men det vil de ikke fordi de vil ha tak i alle data.

Jeg er mer bekymret for at en man implementerer teknologi som kan ta over styringen av bilen. Og det er jo det mange jobber
for dessverre. Dermed blir alle i bilen passasjerer som styres av den som eier teknologien.  En fremtid jeg ikke akkurat lengter til - og i et slikt scenario så kan jo bilene faktisk brukes som våpen i en konflikt...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 20:17
Sitat fra: automat på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:12
Sitat fra: automat på torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:01
Og nå bort fra Tesla og over til det tråden egentlig handler om:

«MG sender data til kinesisk server under kjøring
MG Marvel er i direkte kontakt med kinesisk server under bruk, viser en sikkerhetsanalyse utført på oppdrag av svenske Vi Bilägare.»

https://www.motor.no/aktuelt/mg-sender-data-til-kinesisk-server-under-kjoring/235248

Dette syns jeg er ganske alvorlig.

Vel - nå er det ekstremt mye annet av hjemmeelektronikk som snakker hjem til hjemmebasen for å si det slik.
Dette er noe alle gjør uavhengig av land.
_ _ _

Så at Kina bilene snakker hjem synes jeg blir litt for opphauset - Tesla gjør jo det hele tiden også.

Så du rettferdiggjør at kinesiske bilprodusenter potensielt bryter GDPR-regler, fordi manga andre dingser muligens også gjør det? Interresant holdning.

Personvern er en av grunnene til at jeg er tilbakeholden med alle mulge smarte dingser og funksjoner.

Og av de jeg faktisk deler data med er Tesla blandt de jeg er minst bekymret for.

Det er forskjell på «hjem» og «hjem». Kinesiske firmaer er lovpålagt å samarbeide med kinesisk etteretning, i følge PST.

Vel - mange bryter GDPR - de bare dunker data inn på en server i EU og så videre til mor....

Det er jo her problemet ligger - EU er ekstremt naive med dette. Med teknologi er det ekstremt enkelt å omgå byråkratiske regler dessverre. Jeg tror nok MG på sikt må/bør endre det slik at data sendes til EU hovedkontor først...men dette er i praksis bare en formalitet for å slippe masse bråk med EU.

Det som er så ekstremt irriterende er at EU på den ene siden ønsker at bilene skal utveksle informasjon slik at byråkratene kan få tak i dette og designe regler som gjør at man f.eks kan avgiftsbelegge, kontrollere osv osv...bilene - og på den annen side så skal man ha en slags formell kontroll på hvilke data som kan utveksles slik at de ikke kan misbrukes.  Etter min mening burde EU sette som krav at bilen alltid kan kjøres i offline mode og at kunden selv kan velge når osv...Men det vil de ikke fordi de vil ha tak i alle data.

Jeg er mer bekymret for at en man implementerer teknologi som kan ta over styringen av bilen. Og det er jo det mange jobber
for dessverre. Dermed blir alle i bilen passasjerer som styres av den som eier teknologien.  En fremtid jeg ikke akkurat lengter til - og i et slikt scenario så kan jo bilene faktisk brukes som våpen i en konflikt...
Mye som er skremmende ifm dette temaet. Det gjelder å følge med. For det blir bare flere ny merker nå fremover for som det står i nyheten: «Kinesiske produsenter kaprer markedsandeler i Europa, særlig på elbilene som etterspørres i stadig større grad.»

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 20:17

Det som er så ekstremt irriterende er at EU på den ene siden ønsker at bilene skal utveksle informasjon slik at byråkratene kan få tak i dette og designe regler som gjør at man f.eks kan avgiftsbelegge, kontrollere osv osv...bilene - og på den annen side så skal man ha en slags formell kontroll på hvilke data som kan utveksles slik at de ikke kan misbrukes.  Etter min mening burde EU sette som krav at bilen alltid kan kjøres i offline mode og at kunden selv kan velge når osv...Men det vil de ikke fordi de vil ha tak i alle data.

Jeg er mer bekymret for at en man implementerer teknologi som kan ta over styringen av bilen. Og det er jo det mange jobber
for dessverre. Dermed blir alle i bilen passasjerer som styres av den som eier teknologien.  En fremtid jeg ikke akkurat lengter til - og i et slikt scenario så kan jo bilene faktisk brukes som våpen i en konflikt...

Det blir en diskusjon litt på siden av hva kinesisk etterretning driver med. Og ikke minst hvordan kinesiske myndigheter kynisk utnytter sin økende markedsmakt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#222
Men vi vet jo at alle  bil produsenter driver med dette. OTA osv

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 20. oktober 2022, klokken 22:35
Men vi vet jo at alle  bil produsenter driver med dette. OTA osv
Bilprodusenter samler selvfølgelig inn data OTA. Men hvilke type data produsentene må utlevere til vestlige myndigheter vil være lovregulert og åpent kjent. Og vestlige myndigheter kan ikke be om mer data uten en rettskjennelse. Og langt mindre instruere produsenter til å hente ut spesifikke data, eller utføre bestemte handlinger.

Kinesisk etterretning har ingen slike sperrer, for der er selskapene lovpålagt å samarbeide med myndighetene. Og det er vel omtrent bare risikoen for å bli ferska som holder de tilbake fra å benytte seg av muligheten.

Ta en ting som kontaktlista og telefonloggen din. Dette gir du frivillig fra deg når du kobler telefonen din til i bilen. De behøver ikke engang hacke deg. Alt de behøver å gjøre er å sende en kopi til Kina skjult blant annen data.

Kontaktliste og telefonlogg til alle eiere av BYD, Xpeng, MG, Polestar osv. kan unektelig ha en viss etteretningsverdi.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA