Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf utfases. Arvtaker?

Startet av Bigdrago, lørdag 23. juli 2022, klokken 12:56

« forrige - neste »

Bigdrago

Leste at leaf skal utfases allerede fra 2023. Kommer det en leaf 2.0? Eller er det arya som er arvtakeren?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Trekkoppbil

#1
Det kan være Ariya som er etterfølgeren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Ariya

Etter mine spekulasjoner er nok  Ariya en ny konstruksjon som løser de 2 manglene med Leaf:

  • Flytende batterikjøling
  • 4-hulstrekk som et valg

Aktiv batterikjøling er nok ganske vesentlig for holdbarheten til batteriene mange steder i verden.
Ulempa med aktiv kjøling, er at dersom du går fra bilen i solsteiken, så vil batteriet lades ut når bilen står parkert.  Jeg har også opplevd det i en bil av annet fabrikat, at jeg tok en times stopp ved en kjølig solnedgang om høsten, etter å ha kjørt noen mil, så tappes batteriet litt ned mens man står parkert, og når man skal fortsette, så har man ikke nok energi til å nå neste hurtiglader som planlagt. Mange biler har kjølig og batterivarme som lever sitt eget liv, og hvor automatikken styrer temperaturen, uten å kunne forutse framtidig utetemperatur og framtid kjøring, lading og behov.
I Norge kan man ofte klare seg fint uten batterikjøling, og batteriene her kan i teorien vare 4 ganger så lenge som i varme stater.  Men her er man også avhengig av å parkere svalt, og ikke kjøre batteriet  for varmt, dersom man vil ta vare på en Leaf, og da kan batteriet var lenge.  Problemet med Leaf, er at hvis man kjøper den brukt, så må man regne med at batteriet er dårlig behandla. Og låner man bort Leaf i heteperiode om sommeren, er min erfaring at batteriet taper seg fort.

Uansett om man har bil med eller uten aktiv kjøling og oppvarming, så gjelder det å forstå egenskapene til batteriet, og at man behandler bilen deretter, og at man velger en bil som passer til sitt bruk.

Bigdrago

Ser at Leaf 2023 er annonsert. De vil nok beholde en "billigbil" da Ariya er hakket over.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

vartli

Nåværende Leaf selger vel så bra at de holder liv i den noen år til. Bilen kom vel i 2018, selv om mye av teknologien er fra 2010, og ser fortsatt moderne og grei ut for en stor andel av bilkjøperne. Når bil bare er et fremkomstmiddel er fokus på andre ting en de som skal ha det nyeste og beste.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Svk

Er litt sånn jeg tenker. Finner ingen som kan konkurere med denne pakka

Bondeknøl

Nå som folk må tenke mer økonomi enn for kort tid siden, så vil vel Leaf noe av det mest fornuftige bilvalget for veldig mange. Kanskje tidene vi er inne i nå vil gi en ny boost for Leafen?

Svk

sitter klar til å trykke på knappen. skal att og frem til jobb + kjøre unger på trening.
leaf har litt avleggs chademo, men tror det skal gå greit uten.

ellers ligger mx-30 i samme prisleie. med lavere rekkevidde og litt annerledes bakdører.
fant nettop ut at hyundai fortsatt har gamle ioniq på hjemmesiden sin til 305.000 for toppmodellen. mulig den kan være en kandidat.
men liker leafen veldig godt....(den har jeg prøvd)

Svk

Da blir det Leaf,bestilt idag. tenker denne duger til jobb/sfo/trening

Håkon77

#8
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 09. oktober 2022, klokken 14:01
Det kan være Ariya som er etterfølgeren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Ariya

Etter mine spekulasjoner er nok  Ariya en ny konstruksjon som løser de 2 manglene med Leaf:

  • Flytende batterikjøling
  • 4-hulstrekk som et valg

Aktiv batterikjøling er nok ganske vesentlig for holdbarheten til batteriene mange steder i verden.
Ulempa med aktiv kjøling, er at dersom du går fra bilen i solsteiken, så vil batteriet lades ut når bilen står parkert.  Jeg har også opplevd det i en bil av annet fabrikat, at jeg tok en times stopp ved en kjølig solnedgang om høsten, etter å ha kjørt noen mil, så tappes batteriet litt ned mens man står parkert, og når man skal fortsette, så har man ikke nok energi til å nå neste hurtiglader som planlagt. Mange biler har kjølig og batterivarme som lever sitt eget liv, og hvor automatikken styrer temperaturen, uten å kunne forutse framtidig utetemperatur og framtid kjøring, lading og behov.
I Norge kan man ofte klare seg fint uten batterikjøling, og batteriene her kan i teorien vare 4 ganger så lenge som i varme stater.  Men her er man også avhengig av å parkere svalt, og ikke kjøre batteriet  for varmt, dersom man vil ta vare på en Leaf, og da kan batteriet var lenge.  Problemet med Leaf, er at hvis man kjøper den brukt, så må man regne med at batteriet er dårlig behandla. Og låner man bort Leaf i heteperiode om sommeren, er min erfaring at batteriet taper seg fort.

Uansett om man har bil med eller uten aktiv kjøling og oppvarming, så gjelder det å forstå egenskapene til batteriet, og at man behandler bilen deretter, og at man velger en bil som passer til sitt bruk.
Varme har noe for seg om vinteren, men har batterikjøling så mye for seg om man ikke hurtiglader? Om man setter bilen ute i sola så blir det varmt i kupeen, men for batteriet som ligger i skyggen på undersiden så snakker vi vel ikke ekstreme temperaturer selv i 30+. Har hatt Leafen stående ute mang en gang, men tempmåleren har aldri vart oppe på rødt.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

signal

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

Svk

En billigere ariya hadde gjort samme nytte.er jo ca samme str som leaf

Trekkoppbil

Sitat fra: Håkon77 på søndag 13. november 2022, klokken 21:48
Varme har noe for seg om vinteren, men har batterikjøling så mye for seg om man ikke hurtiglader? Om man setter bilen ute i sola så blir det varmt i kupeen, men for batteriet som ligger i skyggen på undersiden så snakker vi vel ikke ekstreme temperaturer selv i 30+. Har hatt Leafen stående ute mang en gang, men tempmåleren har aldri vart oppe på rødt.
Bare pass på at batteriet ikke er for høyt lada hvis bilen står i sola, og at den ikke står i sola for lenge.

Jeg har flere ganger lånt bort Leaf om sommeren, og opplevd at batteriet har tapt seg noen prosentpoeng i løpet av en hetesesong eller en sommer. Med 24 kwt batteri er det ganske merkbart om batteriet taper seg litt. Det er ganske ergerlig å stadig måtte ta en ekstra ladestopp, på veien, siden noen har behandla bilen dårlig en tidligere sommer.

Rådet mitt er å parkere i kjeller.

VoltWay

Er det fremdeles lange leveringstider på Leaf? De har kampanje for tiden med 49-50 000 rabatt, så bruktbilene på Finn virker ganske dyre.

270-300k for en ny 39 kWh N-Connect eller Tekna er ingen lei pris, men det stritter litt å kjøpe ny bil av en gammel modell som ikke henger helt med teknologisk sett, men bortsett fra rekkevidden får du mye for pengene om det tilfredsstiller behovet.

Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

goggo

Sitat fra: VoltWay på søndag 16. april 2023, klokken 07:21Er det fremdeles lange leveringstider på Leaf? De har kampanje for tiden med 49-50 000 rabatt, så bruktbilene på Finn virker ganske dyre.

270-300k for en ny 39 kWh N-Connect eller Tekna er ingen lei pris, men det stritter litt å kjøpe ny bil av en gammel modell som ikke henger helt med teknologisk sett, men bortsett fra rekkevidden får du mye for pengene om det tilfredsstiller behovet.

Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

Hvis du er villig til å betale 300.000,- for en 39 kWh Leaf med Chademo så tror jeg at jeg ville vurdert en Ioniq 38 kWh i stedet.
Det ser ut som merkeforhandlerne selger ut sine siste demobiler nå, se f.eks denne 2022 modellen til 299.000,- fra merkeforhandler med vinterdekk og det hele:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298668346

Jeg har i alle fall bare gode erfaringer med min Ioniq38. Eneste jeg har byttet etter rundt 80.000 km er et sett vindusviskere på siste service :)
Den har veldig lavt forbruk både sommer og vinter, men dessverre er det bare 15000 km serviceintervall og det er vel egentlig det største drawback med denne bilen. (Pluss ladehastigheten da - men den snakker vi Ioniq38 eiere helst ikke om :) )

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

De solgte de siste ioniqene for litt over 300.000 nye

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA