Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Torz

Utenlandske storselskaper reduserer risikoen i Kina – BMWs partner plyndret for milliardbeløp

BMWs kinesiske partner er blitt plyndret for milliardbeløp via «spøkelsestransaksjoner» til morselskapet. Internasjonale storinvestorer selger seg kraftig ned i kinesiske selskaper.


https://www.dn.no/utenriks/kina/bmw/alibaba/utenlandske-storselskaper-reduserer-risikoen-i-kina-bmws-partner-plyndret-for-milliardbelop/2-1-1294117

vinterdekk

Sitat fra: Torz på fredag 09. september 2022, klokken 05:23
Utenlandske storselskaper reduserer risikoen i Kina – BMWs partner plyndret for milliardbeløp

BMWs kinesiske partner er blitt plyndret for milliardbeløp via «spøkelsestransaksjoner» til morselskapet. Internasjonale storinvestorer selger seg kraftig ned i kinesiske selskaper.


https://www.dn.no/utenriks/kina/bmw/alibaba/utenlandske-storselskaper-reduserer-risikoen-i-kina-bmws-partner-plyndret-for-milliardbelop/2-1-1294117

Interessant artikkel, synes disse to avsnittene er mest interessante.

Det gjøres mye for å redusere risikoen i forkant av partikongressen. Selv om noen vedder på at Kina skal gå tilbake til en offensiv vekstmodell, mener mange at Kina er på vei mot et strukturelt skifte mot en sentralstyrt økonomisk modell med en økonomisk politikk hvor sysselsetting og felles velstand er det viktigste, sier investeringsdirektør Jason Hsu hos Rayliant Gloval Advisors til Bloomberg.

Kommunistpartiet vil avholde den 20. partikongressen i midten av oktober. President Xi Jinping, som har sittet i to femårsperioder, vil sannsynligvis fortsette. Forgjengerne, med unntak av folkerepublikkens grunnlegger Mao Zedong, har kun sittet i to perioder.


Hvilken retning kommunistpartiet ønsker å ta Kina framover blir ett spenningsmoment. Militær opptrapping i sør-Kina havet og vanskeligere miljø for utenlandske investorer skaper usikkerhet og er jo ikke en invitasjon til dypere handelrelasjoner. Norges samhandel med Kina var 138 milliarder kroner i 2021.*

\* https://www.regjeringen.no/no/tema/naringsliv/handel/nfd---innsiktsartikler/frihandelsavtaler/partner-land/kina/id457436/

Jeg kan ikke klandre noen som kjøper kinesisk elbil. Kina er tross alt ett land Norge har frihandelsavtale med og vi har arbeidsplasser som er avhengige av eksport til eller import fra Kina. Kjøper man elbil i dag er det også stor sjanse for at bilen kjører på batterier produsert av CATL/BYD. Men det er forskjell på å eie en kinesisk produsert mobil og en bil. En mobiltelefon går til gjenvinning når den ikke virker mer, en bil vil trenge service og nye deler igjennom livsløpet. Dersom Kina går inn militært i Taiwan eller kommer i direkte konflikt med amerikansk marine kan det fort bli vanskeligere å få tak i deler som bare produseres i Kina. Men det kan også bli problemer å få tak i deler om noen av de nye merkene ikke overlever konkurransen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Torz

#197
Tysklands finansminister Robert Habeck sier at det er slutt på all naivitet og varsler en «robust handelspolitikk» overfor Kina.

- Perioden der vi sa at det blir handel uansett sosiale og humanitære standarder, er over, sa Habeck på en pressekonferanse torsdag.

- Vi kommer til å etablere en robust handelspolitikk overfor Kina i Europa, slik andre internasjonale partnere også kommer til å gjøre, sa han og lovet en reaksjon på kinesisk proteksjonisme.


https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=106560

Nylig besøkte Li Zhanshu, Kinas tredje mektigste person, Statsdumaen i Russland. I etterkant har russiske myndigheter frigjort et referat fra møtet hvor Li siteres på at Kina forstår og støtter Russland, særlig når det gjelder Ukraina-situasjonen. Dette vekker oppsikt blant både eksperter og politikere.

- Det er all grunn til å anta at Li har sagt det som påstås av russiske myndigheter. Samtidig ser det ut til at det ikke har blitt omtalt av kinesiske medier, noe som signaliserer at dette er et veldig sensitivt tema for Kina. Disse uttalelsene representerer den hittil klareste støtten fra offisielt hold i Kina til Russlands virkelighetsforståelse.


https://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-blitt-sagt-for/77174451

Hallgrim86

"- Perioden der vi sa at det blir handel uansett sosiale og humanitære standarder, er over, sa Habeck på en pressekonferanse torsdag."

Dette er supre nyheter, jeg kan ikke se for meg at Nordmenn bryr seg om andre land overhodet om det ligger en 30-40 000 kroner billigere bil på menyen. Vi forbrukere driter i miljø, arbeidsmiljø og krigsoffrene i Ukraina.

Vi må styres dessverre, og bilsalget i Norge viser hvor viktig det er å gjøre dette nå.

Torz

Polarisering mellom øst og vest kan gjøre det vanskeligere for kinesiske bilmerker i Europa.

Til sammen er det av de ti mest populære kinesiske elbilmerkene i Norge så langt registrert nær 6500 biler. Det er omtrent 500 færre enn antallet Volkswagen ID.4 som er registrert så langt i år, og utgjør omtrent 7,5 prosent av alle elbiler som er registrert i 2022.


https://www.tu.no/artikler/derfor-er-noen-skeptiske-til-a-kjope-kinesisk-elbil/522239?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2022-10-11

Electric cars in Norway

Jeg liker ikke Kina dominansen.

Men dette er vanskelig... har ikke de fleste biler på veien noen Kina deler i seg? Enten det er fossil bil eller elbil?

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 19. september 2022, klokken 11:09
Dette er supre nyheter, jeg kan ikke se for meg at Nordmenn bryr seg om andre land overhodet om det ligger en 30-40 000 kroner billigere bil på menyen. Vi forbrukere driter i miljø, arbeidsmiljø og krigsoffrene i Ukraina.

Snakk for deg selv. Hadde pris / mest for pengene vært det viktigste hadde jeg kjørt ES8 eller noe nå, ikke Model Y.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 19. september 2022, klokken 11:09
Dette er supre nyheter, jeg kan ikke se for meg at Nordmenn bryr seg om andre land overhodet om det ligger en 30-40 000 kroner billigere bil på menyen. Vi forbrukere driter i miljø, arbeidsmiljø og krigsoffrene i Ukraina.

Snakk for deg selv. Hadde pris / mest for pengene vært det viktigste hadde jeg kjørt ES8 eller noe nå, ikke Model Y.
Mange som tenker lengre enn bare lommeboka, men det er og en sannhet i at for mange er bil kun et verktøy og et fremkomstmiddel, altså et nødvendig onde. Og da blir pris og praktikalitet de viktigste elementene. Da er neppe produksjonsland med i kriteriene som bestemmer om det blir kjøp eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 19. september 2022, klokken 11:09
Dette er supre nyheter, jeg kan ikke se for meg at Nordmenn bryr seg om andre land overhodet om det ligger en 30-40 000 kroner billigere bil på menyen. Vi forbrukere driter i miljø, arbeidsmiljø og krigsoffrene i Ukraina.

Snakk for deg selv. Hadde pris / mest for pengene vært det viktigste hadde jeg kjørt ES8 eller noe nå, ikke Model Y.

Ikke dum den ES8, nei, uten å ha prøvd osv. Men ser den blir 150.000 dyrere enn en Model Y med batteri med nesten samme rekkevidde (100kWh)....men med levering i 2023 så stiger prisen til over 800.000 inkl avgifter.

Vil absolutt sjekke ut denne ved neste bil-valg....selv om den ligner litt vel mye på Mitsubishi Outlander, særlig på skrå bakfra...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Snart kommer og ES6, som er mere TMY størrelse, og sikkert lavere priset.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Det tilspisser seg rundt produksjon av elbiler i Kina:
«En av verdens største bilprodusenter vurderer å stanse produksjonen i Kina, samtidig som sterkere kinesisk nærvær tilspisser konkurransebildet i Europa»

https://www.motor.no/bil/stellantis-vurderer-a-stanse-produksjon-i-kina/235077
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat
Det tilspisser seg rundt produksjon av elbiler i Kina:
«En av verdens største bilprodusenter vurderer å stanse produksjonen i Kina, samtidig som sterkere kinesisk nærvær tilspisser konkurransebildet i Europa»

Ja, dette er bare starten.... Det kommer flere.

Torz

Helt vesentlig informasjon på slutten av artikkelen
Bloomberg News skriver onsdag at flere av vestlige storprodusentene, med Volkswagen-konsernet og General Motors i spissen, finner konkurransen i Kina stadig mer krevende.
Tavares har tatt til orde for at europeiske myndigheter innfører samme restriksjoner for kinesiske bilprodusenter i Europa – som europeiske produsenter møter i Kina.
– Kinesiske produsenter blir mottatt på en rød løper i Europa, slett ikke slik vi møtes av myndighetene i Kina, sier Tavares.

Hallgrim86

#208
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 19. september 2022, klokken 11:09
Dette er supre nyheter, jeg kan ikke se for meg at Nordmenn bryr seg om andre land overhodet om det ligger en 30-40 000 kroner billigere bil på menyen. Vi forbrukere driter i miljø, arbeidsmiljø og krigsoffrene i Ukraina.

Snakk for deg selv. Hadde pris / mest for pengene vært det viktigste hadde jeg kjørt ES8 eller noe nå, ikke Model Y.

Den er dyrere og har et større prisfall, så da hadde du isåfall jobbet fryktelig baklengs. Jeg tipper norske kunder hadde kjøpt Y om det så var Putin selv som hadde designet den, og det har ikke noe med deg personlig å gjøre - jeg bare tror norske kunder gir fullstendig F (som jeg også ser i salgstallene, der en kinesisk våpenprodusent gjør det svært skarpt)

Jeg tror den norske kunden trenger hjelp til dette, f.eks ved å stille krav til arbeids og miljølover.

hELgenen

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:21
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 19. september 2022, klokken 11:09
Dette er supre nyheter, jeg kan ikke se for meg at Nordmenn bryr seg om andre land overhodet om det ligger en 30-40 000 kroner billigere bil på menyen. Vi forbrukere driter i miljø, arbeidsmiljø og krigsoffrene i Ukraina.

Snakk for deg selv. Hadde pris / mest for pengene vært det viktigste hadde jeg kjørt ES8 eller noe nå, ikke Model Y.

Den er dyrere og har et større prisfall, så da hadde du isåfall jobbet fryktelig baklengs. Jeg tipper norske kunder hadde kjøpt Y om det så var Putin selv som hadde designet den, og det har ikke noe med deg personlig å gjøre - jeg bare tror norske kunder gir fullstendig F (som jeg også ser i salgstallene, der en kinesisk våpenprodusent gjør det svært skarpt)

Jeg tror den norske kunden trenger hjelp til dette, f.eks ved å stille krav til arbeids og miljølover.

Vel - nå har Tesla en fabrikk i Kina og de leverer biler derfra til andre markeder enn det kinesiske - f.eks Norge.
Elon Musk er vel heller ikke mannen man forbinder med gode arbeids og miljølover. Der har du en mann som kaster penger etter alt fra Dogecoin til Bitcoin; hvorav det første er en spøk og det andre en variant designet for regelrett brenne av energi.
Og ønsker man å organisere seg så er det heller ikke noe Elon ser på med blide øyne.
Så jeg er neimen ikke sikker på at en model Y vil være mer moralsk rettesnor å gå etter foran en Kina bil. Jeg holder en knapp på de Europeiske bilene UTEN produksjon i Kina laaaaaaaaaaaaaaaangt foran biler som Tesla og alle de andre Kina bilene i så fall.

Så skal man være opptatt det moralske her ville jeg vel holdt meg langt borte fra både Kina biler og Tesla.

Personlig synes jeg det er vanskelig å boikotte noen biler fra enkelte land,men enkelt å boikotte produsenter som ikke produserer sine biler etter gode etiske standarder og miljøkrav. Mao synes jeg ikke det er så nøye om bilen er kinesisk,USA,EU bygd så lenge den som produserer bilen holder gode etiske standarder og produktet er godt. Sånn sett synes jeg f.eks å kjøpe en Polestar er helt ok, men å kaste penger etter en Tesla er etisk vanskelig. Nå går jeg ikke inn på kvalitet eller andre egenskaper med bilen, men tenker KUN på etiske standarder og moralske normer og holdninger man kjenner seg igjen i og som man støtter.
Jeg synes regelrett Elon Musk er er dust med lav moral og en helt forkastelig holdning til arbeidstakere og arbeidsmiljø - og ennå verre blir det når man ser på mannens holdning til Bitcoin og bruk av sin private jet til private formål. Det formelig stinker av umoral av mannen dessverre. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA