Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kople ladere og 50kw biler som VW E-UP

Startet av hstad, mandag 25. juli 2022, klokken 18:59

« forrige - neste »

hstad

Hei, skulle lade i dag på Kople-lader i dag med min E-UP. Fikk den ikkje til å starte (men ingen feilmeldinger). Når eg ringte fikk eg beskjed om at Kople sine ladere ikkje taklet biler med maks 50Kw. Er dette vanlig? Eg meinte da bestemt at eg har ladet min elbil på andre lynladere uten problem..
Han på kundeservice lo av meg og sa at det var ikkje mulig...
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Orbit

Alle CCS-ladere skal kunne lade enhver bil med samme plugg, uavhengig av om laderen overgår ladeytelsene til bilen (eller omvendt). Kople kan teoretisk ha konfigurert lynladerne til å nekte biler som tar lav effekt, men det er lite trolig.

Du har kanskje møtt på en ferievikar på kundeservice.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hstad

Ja det var det eg meinte også, men nei det funker altså ikke, prøvde på en annen kople lokasjon også uten hell. Han meinte at Siemens laderne deres «prøvde» å mate så mykje som mulig og dersom det ikkje klarte å nå høy nok effekt nektet den...

Så da får man unngå Kople om mulig på senere biler også, laber kundebehandling og idiotisk teknisk løsning
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Orbit

Hvor var dette? Jeg er f.eks forbi lokasjonen deres i Sandvika innimellom, så hadde vært interessant hva som skjer med en i3.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

#4
Hvordan ble lading forsøk startet? Har selv opplevd brikke og app gir lite feilmelding på hurtiglader pga utløpt kredittkort. Kan det ligge noe her?


Underlig forklaring fra kundeservice...
Kommunikasjon mellom bil og hurtiglader setter opp ladingen, der spenning (V) og strøm (A) "avtales".

Mest sannsynlig feiler kommunikasjonen, av en eller annen grunn. Teknisk mulig å sperre for sakteladene biler, men underlig om det er gjort..?  Når det er kaldt lader mange biler sakte, rart om Kople da nekter å selge strøm..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hstad

Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: hstad på mandag 25. juli 2022, klokken 19:56
Ja det var det eg meinte også, men nei det funker altså ikke, prøvde på en annen kople lokasjon også uten hell. Han meinte at Siemens laderne deres «prøvde» å mate så mykje som mulig og dersom det ikkje klarte å nå høy nok effekt nektet den...

Så da får man unngå Kople om mulig på senere biler også, laber kundebehandling og idiotisk teknisk løsning
Høres ut som ren uvitenhet. Hva var grensa i følge kundeservice? Får jeg ikke ladet min Model Y, som kan ta i mot 250 kW på maks, hvis jeg plugger den i med 70-80% eller mer, der den ikke klarer mer enn 50?

hstad

Kople på Gjøvik, Kallerud. Samme på Kople på Dokka
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

ThomasEL

Det må jo være uvitenhet fra kundeservice...
Helt usannsynlig at laderen bare tillater lading hvis bilen kan ta i mot større effekt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

TB

#10
Om det virkelig stemmer burde Kople skrive hva grensen er på FAQ siden de har.
:D

Sitat
https://www.kople.no/veiledning/#faq
Er brikken din registrert hos Kople? Dersom det ligger en ladebrikke på din profil i appen, se om denne er knyttet til ønsket betalingsmetode.

Forsøk å plugge bilen ut og inn igjen, og start økten på nytt. Det kan ta noe tid for bilen å kommunisere med laderen, noen ganger flere minutter. Forsøk derfor å la det gå litt tid fra du har swipet brikken til du eventuelt plugger ut igjen.

Noen biler har en tidsinnstilling på når de kan lade, eller en maksgrense for hvor mye strøm de kan ta imot fra offentlige ladere.

Kan det tenkes personen på kundeservices har misforstått den omtalte maksgrensen? Det Kople mener her er at flere bilmerker / modeller kan stilles til et maks ladenivå. Gjerne en for normal lading (AC) og en for hurtigladig (DC). Om denne grensen ved en feil stilles lavt, eksempelvis 40% - og en har 41% vil ikke lading starte da bilen er "ferdig" før den har startet.

Om dette er årsaken vil ikke bilen hurtiglade noen steder, slik jeg tolket trådstarter kan bilen fint hurtiglade på eldre hurtigladere, det er de nye lynladere tilhørende Kople som feiler. At merke / modell hurtiglader ikke er kompatibel med eldre e-up kan være en årsak, flere rapporter opp igjennom tiden med hurtigladere som feiler på enkelte bilmodeller. Blir gjerne løst med en programvareoppdatering av hurtiglader eller bil. (Men, tviler på det vil kommer oppdatert programvare til 2015 e-up..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

OlaM

Kan de ha lagt inn en bevisst sperre på dette? Den kan ikke lese biltypen, men gjerne max amp. Og hvis max amp er under grensen så vil den ikke lade. Det er jo endel som har klaget på at e-Golfer o.l. kobler seg til lynladere i stedet for 50 kWen.
'21 3LR

TB

Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:43
Kan de ha lagt inn en bevisst sperre på dette? Den kan ikke lese biltypen, men gjerne max amp. Og hvis max amp er under grensen så vil den ikke lade. Det er jo endel som har klaget på at e-Golfer o.l. kobler seg til lynladere i stedet for 50 kWen.
Mener at rammenummer leses ut, og derifra kan merke og modell uledes. Dermed kan en (i teorien) sperre e-UP, e-Golf, Mitsubishi i-MiEV, iOn, C-Zero, osv.

Kan også teoretisk stille krav til en minste effekt for å lade på en lynlader
Men, uansett, Kople burde varsle om dette på lynladeren, og på FAQ de har laget - ikke mene det er noe alle skal forstå....
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hstad

Da er eg i kontakt med Kople på mail. slik skulle det ikkje være fikk eg beskjed om, han skulle sjekke opp og komme tilbake til meg.
TO BE CONTINUED...
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA